Pagina 1 van 3

Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 09:56
door Suus
NS Hispeed is voornemens om per 1 januari 2013 één vaste prijs voor de Fyra Toeslag op het hele traject binnen Nederland in te voeren. Het traject tussen Amsterdam en Schiphol wordt toeslagvrij. Dit voorstel ligt ter advies bij de consumentenorganisaties.

NS Hispeed gaat over tot een vaste prijs voor de Fyra Toeslag om het voor u, als klant, gemakkelijk te maken. U betaalt één bedrag voor de toeslag ongeacht het traject waarop u reist. Op deze manier weet u altijd precies waar u aan toe bent. De Fyra Toeslag voor een enkele reis zal € 2,30 bedragen voor reizen in 2e klas en € 3,- voor reizen in 1e klas. Daarnaast wordt het traject tussen Amsterdam en Schiphol toeslagvrij.
Bron: NS Hispeed

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 11:32
door tsov
Dat klinkt op zich niet eens heel verkeerd. Is ook dat hele vraagstuk hoe dat met de OVC moet van tafel, want ik neem aan dat je die toeslag gewoon als kaartje uit de automaat trekt of eventueel als product op je OVC laadt.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 11:34
door Geert
Rotterdam-Schiphol wordt 10 cent duurder, Breda-Rotterdam wordt 50 cent duurder en de rest wordt goedkoper (met name Amsterdam-Breda natuurlijk). Amsterdam-Rotterdam wordt 50 cent voordeliger.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 11:58
door reisthijs
Positief naturlijk dat ze eindelijk eens bedacht hebben hoe het makkelijker kan, en mooi dat die onzinnige toeslag voor Amsterdam-Schiphol nu helemaal verdwijnt. :pos:
Wel jammer natuurlijk dat ze dit niet veel eerder bedacht hebben.

tsov schreef:Is ook dat hele vraagstuk hoe dat met de OVC moet van tafel, want ik neem aan dat je die toeslag gewoon als kaartje uit de automaat trekt of eventueel als product op je OVC laadt.
Welk vraagstuk bedoel je? Het enige wat nu anders wordt is de hoogte van de toeslag. Dat verandert niks aan "hoe dat met de OVC moet", een toeslag op je kaart laden kan nu ook al.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 12:16
door Geert
Tsov bedoelt denk ik dat je nu maar één product hoeft te laden en dus niet meer hoeft na te denken of je een toeslag Rotterdam-Breda, Breda-Amsterdam, Schiphol-Rotterdam etc. moet laden.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 12:49
door RoelZ1
Nu ze maar één tarief hebben kun je ook gaan denken aan toeslagpalen of toeslagautomaten: je haalt je OV-chipkaart er langs, er gaat €2,30 vanaf en je mag de Fyra in.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 13:13
door Caspar
En dan bij voorkeur in de trein, om vergissingen op het perron te voorkomen.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 13:17
door hauptbahnhof
Of beter nog: laat de trainmanager/HC controleren en het handmatig afschrijven. Zo zijn ze ook verplicht om te controleren... :wink:

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 15:47
door Justin
Godzijdank toeslagvrij Asd-Shl... De meerwaarde van de toeslag op dat deel van het traject heb ik nooit begrepen, zelf niet met 'ander materieel'.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 16:10
door RoelZ1
De meerwaarde van de toeslag op dat traject was dat je als toeslagbetalende reizigers naar Rotterdam en Breda niet hoeft te staan in de spits, terwijl een stel toeristen die geen toeslag hebben betaald en makkelijk de volgende trein hadden kunnen nemen wel kunnen zitten.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 18:36
door reisthijs
Dat vind dus echt onzin voor zo'n klein stukje.
Het belachelijke aan de toeslag op dat stukje is vooral ook dat daar toeslagvrije Intercity's zijn opheven om toeslagtreinen te kunnen laten rijden, waardoor er voor de overige reizigers alleen 4 stoptreinen zijn overgebleven.
Straks komt het aantal toeslagvrije verbindingen tussen Amsterdam en Schiphol tenminste weer op een normaal niveau.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 19:12
door Karl
Eh, maar op Rotterdam - Antwerpen worden ook toeslagvrije treinen opgeheven om toeslagtreinen te laten rijden...

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 19:29
door Vinny
Nou in het buitenland is het volstrekt normaal geworden om een toeslag te betalen voor vervoer naar de luchthaven. Zelfs in België is dat het geval...

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 19:59
door Suus
In België heeft de toeslag voor vervoersbewijzen naar het vliegveld een andere reden dan omdat het een "kwaliteitsproduct" betaamt, daar is namelijk gewoon een ordinair wurgcontract getekend bij de aanleg van de Diabolo-spoorlijn.

Voor die spoorlijn moet door de NMBS-Holding aan het bouwend consortium tot 2047 jaarlijks betaald worden:
1.) een sinds 2007 geindexeerd bedrag van (toentertijd) 9 miljoen euro betaald worden;
2.) 0,5% van alle inkomsten door de verkoop van binnenlandse vervoersbewijzen;
3.) €3,80 per reiziger die uitstapt op het vliegveld, met uitzondering van mensen die werkzaam zijn op het vliegveld.

Totaal niet vergelijkbaar met de Fyra tussen Amsterdam C en Schiphol.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 20:27
door Fles
hauptbahnhof schreef:Of beter nog: laat de trainmanager/HC controleren en het handmatig afschrijven. Zo zijn ze ook verplicht om te controleren... :wink:
DAT is nogeens echt WEL een goed plan. Dan kom je ook niet voor "verrassingen" te staan als dat rollende luchtkasteel weer eens uitvalt en met zogenaamd vervangend mat gereden wordt _O_

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 20:30
door Fles
Vinny schreef:Nou in het buitenland is het volstrekt normaal geworden om een toeslag te betalen voor vervoer naar de luchthaven. Zelfs in België is dat het geval...
ALLEEN in Belgié is dat het geval. Je kunt Frankfurt/Main Flughafen voor hetzelfde geld bereiken als Hbf vanaf ongeveer elk station ter wereld behalve Hbf zelf
Je kunt Düsseldorf Flughafen <<zelfde verhaal>>
Köln/Bonn <<zelfde>>
Zürich idem
Berlin Tempelhof idem
Schiphol idem
Købenahvns Lufthavn Kastrup idem
Ja de Stockholm Arlanda express rekent een schoftig tarief. Maar ook dat vliegveld KUN je gewoon met een normale trein bereiken, in niet veel meer tijd.

Je bent echt goed van het padje jij.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 20:40
door Suus
In Oslo heb je de Flytoget (210 km/u) en een langzamere sneltrein (160 km/u) vanaf Gardermoen naar Oslo S, daar is het logisch dat je een (schofterig dure) toeslag betaald, de Fyra tussen Amsterdam C en Schiphol is echter amper sneller dan de stoptreinen op het traject, dat was echt geen toeslag waard (en bovendien reed de helft van de reizigers er toch al zonder toeslag want leg aan al die toeristen maar eens uit dat je voor een wit-roze-rood gekleurde trein opeens extra moet betalen)

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:00
door RoelZ1
Bee schreef:In België heeft de toeslag voor vervoersbewijzen naar het vliegveld een andere reden dan omdat het een "kwaliteitsproduct" betaamt, daar is namelijk gewoon een ordinair wurgcontract getekend bij de aanleg van de Diabolo-spoorlijn.

Voor die spoorlijn moet door de NMBS-Holding aan het bouwend consortium tot 2047 jaarlijks betaald worden:
1.) een sinds 2007 geindexeerd bedrag van (toentertijd) 9 miljoen euro betaald worden;
2.) 0,5% van alle inkomsten door de verkoop van binnenlandse vervoersbewijzen;
3.) €3,80 per reiziger die uitstapt op het vliegveld, met uitzondering van mensen die werkzaam zijn op het vliegveld.

Totaal niet vergelijkbaar met de Fyra tussen Amsterdam C en Schiphol.
En de NS is ook een 'ordinair wurgcontract' aangegaan omdat zij 147 miljoen per jaar moeten verdienen aan één spoorlijn, terwijl het hele Hoofdrailnet per jaar minder opbrengt. Eigen schuld, maar dat is het in België ook.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:06
door JWM
Bee schreef:want leg aan al die toeristen maar eens uit dat je voor een wit-roze-rood gekleurde trein opeens extra moet betalen)
En dan nog niet eens voor alle wit-roze-rood gekleurde treinen... :roll:

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:07
door Fles
RoelZ1 schreef:En de NS is ook een 'ordinair wurgcontract' aangegaan omdat zij 147 miljoen per jaar moeten verdienen aan één spoorlijn, terwijl het hele Hoofdrailnet per jaar minder opbrengt. Eigen schuld, maar dat is het in België ook.
Tsja, lekker belangrijk, in beide gevallen weten de vervoerders dat ze niet kapot KUNNEN gaan, en dat uiteindelijk de belastingbetaler het gelag betaalt. Zo ga ik ook wel een wurgcontract aan hor :pos:

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:45
door Vinny
ALLEEN in Belgié is dat het geval. J
Nee hoor, dat is ook zo in Griekenland, Italië, Groot-Brittannië en vast nog wel andere landen.

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 23:59
door Fles
Bee schreef:In Oslo heb je de Flytoget (210 km/u) en een langzamere sneltrein (160 km/u) vanaf Gardermoen naar Oslo S, daar is het logisch dat je een (schofterig dure) toeslag betaald,
ZELFS

Al zou je gelijk hebben, en al zou het normaal zijn dat op zo'n stukkie 210 of 160 km/h enig significant tijdverschil uitmaakt (wat niet zo is, maar okee) STEL dat dat zo zou zijn.

Wat is dan jouw definitie van "logisch"?

Er zijn keuzes: Snel-duur en Ietsmindersnel-goedkoop.

Wat maakt een keuze voor welke optie dan ook, dan zowel "logisch" als meteen ook "schofterig" in jouw ogen?

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: za 10 nov 2012, 00:07
door Suus
Oslo Gardermoen - Oslo S:
Normale trein: 37 minuten, 90 kroon enkele reis
Flytoget: 22 minuten, 170 kroon enkele reis.

Ik vind 23 euro voor 50 kilometer nog steeds een hoop geld trouwens...

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: za 10 nov 2012, 01:17
door Ardan
Ligt dat vliegveld echt zo ver van Oslo af ja?

Maar goed, als we naar bijvoorbeeld Frankfurt, Köln of Düsseldorf kijken, daar heb je ook een keuze. Óf je gaat met de ICE/IC, zonder stops onderweg maar je betaalt er wel meer voor, óf je gaat met je goedkope Nahverkehrskaartje per S-Bahn. In weze precies hetzelfde als wat hier met de Fyra en de andere treinen was..

Re: Nieuwe Fyra-tarieven

Geplaatst: za 10 nov 2012, 01:25
door Fles
Ardan schreef:Ligt dat vliegveld echt zo ver van Oslo af ja?
Die vliegwereld is een hele aparte beleving. Waarom anders denk je dat ze Charleroi Sud als "het vliegveld van Brussel" durven aanduiden? Schiphol ligt 15 - 20 km van Amsterdam, dat is niks. Arlanda ligt gauw 30+ km van Stockholm, en ga eens kijekn waar Heathrow, Masarykovo en dat soort dingen liggen? Als het binnen 50 km is is het goed genoeg, is de modus operandi :)