Nederland en België lossen spoorruzie op
Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:05
Nederland en België lossen spoorruzie op
Gepubliceerd: 3 december 2012 17:58
Laatste update: 3 december 2012 18:08
AMSTERDAM - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.
Bron en meer
IenM via twitter:
https://twitter.com/Min_IenM/status/275646955647021056
I&M op de website
Akkoord met België over hogesnelheidstrein
Hogesnelheidstrein Breda-Antwerpen rijdt vanaf april
Nieuwsbericht | 03-12-2012
Vanaf 8 april 2013 verbindt een hogesnelheidstrein Breda en Antwerpen. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft dit afgesproken met de Belgische en Nederlandse spoorvervoerders (NMBS en NS). De hogesnelheidstrein Fyra gaat acht keer per dag rijden tussen Breda en Antwerpen en ook stoppen op het Belgische station Noorderkempen. Dit akkoord was een voorwaarde van het ministerie om de Fyra tussen Amsterdam en Brussel te mogen rijden. Nu dit akkoord is bereikt, mogen NMBS en NS deze trein vanaf 9 december in de dienstregeling opnemen.
“Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België. Of je nu uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, of Breda komt,” aldus staatssecretaris Mansveld. “Met Fyra kom je vanuit Amsterdam bijna een uur eerder aan in Brussel dan met de Beneluxtrein die nu rijdt. De reistijd tussen Breda en Antwerpen is straks minder dan een half uur. Voor deze hogesnelheidstrein geldt géén toeslag en géén reserveringsplicht.”
De reistijd tussen Breda en Antwerpen is nu 1 uur en 8 minuten, vanaf april zijn reizigers nog maar de helft van de tijd onderweg. Naast de hogesnelheidstreinen tussen Nederland en België, kunnen reizigers ook de huidige stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen nemen. NS en NMBS proberen deze treinreis eind 2013 meer dan vijf minuten korter te laten duren. Nu is de reistijd nog 44 minuten. Nederland draagt per jaar 2,5 tot 3,5 miljoen euro bij aan de treindiensten Breda-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen.
Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om met België een akkoord te bereiken over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Met dit akkoord tussen vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, is ook de juridische procedure van de Nederlandse staat tegen NMBS van de baan, zo schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.
Amsterdam-Brussel
Fyra tussen Amsterdam en Brussel stopt onderweg op station Schiphol, Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel wordt 55 minuten korter. Vanaf 9 december duurt deze reis 2 uur en 1 minuut, in plaats van de huidige 2 uur en 56 minuten. Voor deze trein geldt een speciaal tarief en reserveringsplicht. NMBS en NS hebben afgesproken abonnementen aan te gaan bieden voor Fyra.
Den Haag
Er gaat geen directe hogesnelheidstrein rijden tussen Den Haag en Brussel omdat deze financieel niet haalbaar is. Passagiers vanuit Den Haag reizen vanaf 9 december via Rotterdam. Zij kunnen dan op Rotterdam Centraal op hetzelfde perron overstappen op de trein naar Brussel. Vanaf dat moment duurt de reis tussen Den Haag en Brussel 1 uur en 44 minuten. Dat is een half uur tijdwinst; nu zijn reizigers met de Beneluxtrein nog 2 uur en 15 minuten onderweg.
Akkoord inzake treinverbinding Nederland - België
Bron
Gepubliceerd: 3 december 2012 17:58
Laatste update: 3 december 2012 18:08
AMSTERDAM - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.
Bron en meer
IenM via twitter:
https://twitter.com/Min_IenM/status/275646955647021056
I&M op de website
Akkoord met België over hogesnelheidstrein
Hogesnelheidstrein Breda-Antwerpen rijdt vanaf april
Nieuwsbericht | 03-12-2012
Vanaf 8 april 2013 verbindt een hogesnelheidstrein Breda en Antwerpen. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft dit afgesproken met de Belgische en Nederlandse spoorvervoerders (NMBS en NS). De hogesnelheidstrein Fyra gaat acht keer per dag rijden tussen Breda en Antwerpen en ook stoppen op het Belgische station Noorderkempen. Dit akkoord was een voorwaarde van het ministerie om de Fyra tussen Amsterdam en Brussel te mogen rijden. Nu dit akkoord is bereikt, mogen NMBS en NS deze trein vanaf 9 december in de dienstregeling opnemen.
“Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België. Of je nu uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, of Breda komt,” aldus staatssecretaris Mansveld. “Met Fyra kom je vanuit Amsterdam bijna een uur eerder aan in Brussel dan met de Beneluxtrein die nu rijdt. De reistijd tussen Breda en Antwerpen is straks minder dan een half uur. Voor deze hogesnelheidstrein geldt géén toeslag en géén reserveringsplicht.”
De reistijd tussen Breda en Antwerpen is nu 1 uur en 8 minuten, vanaf april zijn reizigers nog maar de helft van de tijd onderweg. Naast de hogesnelheidstreinen tussen Nederland en België, kunnen reizigers ook de huidige stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen nemen. NS en NMBS proberen deze treinreis eind 2013 meer dan vijf minuten korter te laten duren. Nu is de reistijd nog 44 minuten. Nederland draagt per jaar 2,5 tot 3,5 miljoen euro bij aan de treindiensten Breda-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen.
Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om met België een akkoord te bereiken over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Met dit akkoord tussen vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, is ook de juridische procedure van de Nederlandse staat tegen NMBS van de baan, zo schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.
Amsterdam-Brussel
Fyra tussen Amsterdam en Brussel stopt onderweg op station Schiphol, Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel wordt 55 minuten korter. Vanaf 9 december duurt deze reis 2 uur en 1 minuut, in plaats van de huidige 2 uur en 56 minuten. Voor deze trein geldt een speciaal tarief en reserveringsplicht. NMBS en NS hebben afgesproken abonnementen aan te gaan bieden voor Fyra.
Den Haag
Er gaat geen directe hogesnelheidstrein rijden tussen Den Haag en Brussel omdat deze financieel niet haalbaar is. Passagiers vanuit Den Haag reizen vanaf 9 december via Rotterdam. Zij kunnen dan op Rotterdam Centraal op hetzelfde perron overstappen op de trein naar Brussel. Vanaf dat moment duurt de reis tussen Den Haag en Brussel 1 uur en 44 minuten. Dat is een half uur tijdwinst; nu zijn reizigers met de Beneluxtrein nog 2 uur en 15 minuten onderweg.
Akkoord inzake treinverbinding Nederland - België
Bron