Dienstregeling 2014.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Informatie

Wat is opvallend?
Dat er bijna niets opvallend is, er zijn maar een beperkt aantal wijzigingen.

Wat wijzigt er?
De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende twee:
  • De sprinter Leeuwarden-Wolvega gaat doorrijden naar Meppel.
  • De sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd wordt ingekort tot Hoofddorp-Hoorn.
Verder wordt er gewerkt aan een nieuwe opzet van de verbinding tussen Heerlen en Duitsland en zal in de daluren tussen Leiden en Den Haag niet de sprinter uit Amsterdam zuid maar de sprinter uit Haarlem vervallen. Daarnaast wordt de treinverdeling van sprinters over het uur tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe aangepast.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door deadlock »

Frequentieverdubbeling Dv-Aml tussen 20:00 en 24:00 vind ik eigenlijk ook een belangrijke.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door BR628 »

Klaasje schreef: Wat wijzigt er?
De sprinter Leeuwarden-Wolvega gaat doorrijden naar Meppel.
In de bijlage bovenaan blz 5 staat toch echt dat de spitstrein al in week 17 van 2013 wordt doorgetrokken naar Meppel. Alleen het uitbreiden van deze treinserie over de hele dag zal pas in 2014 plaatsvinden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Gekko123 »

Wat mij op viel is dat de NS het voornemen heeft om de reistijden iets te verlengen op bepaalde trajecten om op die manier de punctualiteit in de herfst te verbeteren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door reisthijs »

Dat vind ik niet opvallend, NS rijdt al een paar jaar met een aangepaste dienstregeling op "kritische herfsttrajecten".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Ennes »

Gekko123 schreef:Wat mij op viel is dat de NS het voornemen heeft om de reistijden iets te verlengen op bepaalde trajecten om op die manier de punctualiteit in de herfst te verbeteren.
reisthijs schreef:Dat vind ik niet opvallend, NS rijdt al een paar jaar met een aangepaste dienstregeling op "kritische herfsttrajecten".
Met dat verschil is het vastleggen in een reguliere dienstregeling, om dientregeling rond een betere punctualiteit te borgen, tenopzichte van het aanpassen in bepaalde perioden.
Ik ben er een voorstander van om de dienstregeling altijd iets ruimer te maken, ook al levert dat wat meer reistijd op. Je voorkomt daarmee in ieder geval het oplopen van vertragingen, doordat er wat marge in zit.
(een mooi voorbeeld is daarbij op dit moment de 4000 op Asb en Asd, hier kan je mooi iets inlopen en de rest van het traject weer op tijd rijden)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:Ik ben er een voorstander van om de dienstregeling altijd iets ruimer te maken, ook al levert dat wat meer reistijd op. Je voorkomt daarmee in ieder geval het oplopen van vertragingen, doordat er wat marge in zit.
Ik ben daar een tegenstander van om meerdere redenen:
  • Het laat de noodzaak van het oplossen van oorzaken verdwijnen. (Denk o.a. aan de veel gevoerde discussie over het instapproces maar denk ook aan de inzet van voldoende capaciteit)
  • Het kost capaciteit. (Met name versnellen in het sprintersegment zorgt voor veel meer capaciteit op het spoor)
  • Het bevorderd laksheid van het rijdend personeel. (We lopen het later toch wel weer in! Loop niet zo te zeuren!)
  • Het verhoogt de kosten van het spoorbedrijf door minder efficiënte omlopen.
  • Daarnaast zit er over het algemeen al belachelijk veel marge in de dienstregeling. Treinen zijn ondanks dat ze sneller zijn dan ooit, nog nooit zo traag geweest. Alleen om die reden is het principe van regulier meer rijtijd toevoegen een totale minachting van de reiziger.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Een paar jaar geleden werd de s3300 ook ingekort tot Hoorn, om enkele maanden later weer Hoorn Kersenboogerd als eindpunt te hebben. Dus wat is nu precies het nut van Hoorn als eindpunt maken? Zit de s3300 de IC's van/naar Enkhuizen in de weg op dat stukje?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Geld.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Caspar »

Hoe gaan ze dat met de spooropstelling in Hoorn doen? Toen ie een tijdje tot Hoorn reed, waren er erg vaak spoorafwijkingen, omdat het eigenlijk niet past qua dienstregeling en perronlengtes. Zowel de trein naar Haarlem als naar Hoofddorp vanaf spoor 3 laten vertrekken, maakt het een en ander ook niet duidelijker voor de reiziger, er is immers geen A of B zijde in Hoorn. Als de s3300 langer was dan 6 bakken (of de s3400 langer dan 4), dan werd ie op spoor 1 geparkeerd, en moest de IC naar Enkhuizen vertrekken van spoor 2 om xx.15/ xx.45. Op dat moment staan de meeste reizigers daar klaar voor de IC naar Amsterdam van xx.20/ xx.50u en die stappen massaal in de trein die dan voor Enkhuizen bestemd was destijds. Niet 1 of 5 reizigers, nee in de spits wel 100 of 200. Wat dus weer vertraging tot gevolg had, en waardoor de IC naar Amsterdam moest wachten voor het inrijden naar Hoorn, omdat spoor 2 nog bezet was.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Hij gaat richting Hoorn een paar minuten eerder rijden, richting Schiphol een paar minuten later. Zo ontstaat er ruimte om kort te keren in Hoorn en is er een materieelcompositie minder nodig. Dat is wat ik tenminste elders op het internet heb begrepen. Hoe het met de aansluitingen in Zaandam zit weet ik niet.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

@Caspar: dat waren dan allemaal forenzen die 's ochtends met een Spitsje/Metro/ander vod in de hand op autopiloot staan en dus niet op de borden letten of vanuit welke richting de trein komt?

@Klaasje: hoe gaan ze het in Zaandam doen om richting Hoofddorp een conflict met de s4000 te voorkomen? Gewoon de s3300 over spoor 4 gooien, middelste tunnelbuis en dan rechtsaf de Hemboog op? Of wordt dat weer alle vertrektijden wijzigen?
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Caspar »

Klaasje zegt net ie dat niet weet... En idd zo ging dat in Hoorn vaak ja. Als je het perron komt oplopen en er staat al een trein klaar in Hoorn op spoor 2, kijken er niet veel mensen naar de front/sluitseinen ervan. Vaak stonden de CTA's ook verkeerd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

@Caspar: inderdaad, had dat stukje even over het hoofd gezien. :) Dan draag ik het switchen naar spoor 4 maar aan als suggestie, anders mogen ze waarschijnlijk aardig wat treintijden aanpassen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Caspar »

Wanneer zou het vernieuwde Wormerveer klaar zijn? Als daar de IC de sprinter gaat inhalen, dan zouden die tijden toch al een stuk verschuiven denk ik.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Ik het het even opgezocht: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraproj ... fault.aspx

Volgens Prorail kunnen Sprinters vanaf 15 juli 2013 op de zijperrons stoppen om zo verstoringen in de dienstregeling te beperken. Dus het is niet duidelijk of het nu om incidentele stops gaat, of dat de Sprinters daar structureel worden ingehaald door de IC's.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door webguy »

VIRM schreef:Een paar jaar geleden werd de s3300 ook ingekort tot Hoorn, om enkele maanden later weer Hoorn Kersenboogerd als eindpunt te hebben. Dus wat is nu precies het nut van Hoorn als eindpunt maken? Zit de s3300 de IC's van/naar Enkhuizen in de weg op dat stukje?
Had die wijziging niet te maken met vergunningszaken rondom het rangeren op Hoorn Kersenboogerd? Ik herinner me iets dat er klagende omwonenden waren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Suus »

De locomotief van DD-AR / DDM-1 produceerde een bak lawaai en daar was geen milieuvergunning voor afgegeven. Nadat men opnieuw SGM kon inzetten in de s3300 kon men weer verder rijden naar Kersenboogerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:Hij gaat richting Hoorn een paar minuten eerder rijden, richting Schiphol een paar minuten later. Zo ontstaat er ruimte om kort te keren in Hoorn en is er een materieelcompositie minder nodig. Dat is wat ik tenminste elders op het internet heb begrepen. Hoe het met de aansluitingen in Zaandam zit weet ik niet.
Richting Hoorn geeft het geen conflicten. De andere kant op zal hij tegelijk met de s4000 komen te liggen of zelfs met de s3000. Tegelijk die Hemtunnel doorknallen, alhoewel dat niet kan tijdens onderhoudsroosters, als er 1 buis gesloten is.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:Wanneer zou het vernieuwde Wormerveer klaar zijn? Als daar de IC de sprinter gaat inhalen, dan zouden die tijden toch al een stuk verschuiven denk ik.
Die sprinters gaan daar voorlopig nog niet structureel ingehaald worden schat ik in. Dat komt door de vele wissels geschikt voor slechts 40 km/h die daar liggen. Waarom niet harder? Omdat in de boog rechte wissels lastig inpasbaar zijn en Prorail niet zo van de meegebogen wissels is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Meltrain »

De NS gaat ook weer proberen om in de daluren de 'korte' s5100 te verlengen naar Breda en de s5000 in te korten tot Dordrecht, zodat er tussen Ddr en Zlw een halfuursdienst ontstaat. :pos:
Alleen zegt de NS zelf al dat het waarschijnlijk niet mogelijk is i.v.m. de Fyra naar Breda. :(

Verder staat er overal 'visa versa'. :neg:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Jef400 »

In vergelijking met de big-bang 2013 is dit een beetje langweilig
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:
Klaasje schreef:Hij gaat richting Hoorn een paar minuten eerder rijden, richting Schiphol een paar minuten later. Zo ontstaat er ruimte om kort te keren in Hoorn en is er een materieelcompositie minder nodig. Dat is wat ik tenminste elders op het internet heb begrepen. Hoe het met de aansluitingen in Zaandam zit weet ik niet.
Richting Hoorn geeft het geen conflicten. De andere kant op zal hij tegelijk met de s4000 komen te liggen of zelfs met de s3000. Tegelijk die Hemtunnel doorknallen, alhoewel dat niet kan tijdens onderhoudsroosters, als er 1 buis gesloten is.
Het lijkt mij niet dat de dienstregelingplanners willen dat de s3300 na de s4000 komt richting Sloterdijk.
Vroeger had je heel mooi de volgorde s4000, s3000 en s3300. Maar dat was in de tijd dat de s1500 nog een stoptreintje was. Sinds dat niet meer zo is, is de s3300 ervoor gegooid; ik neem aan omdat anders de reistijden vanuit Zaandam Kogerveld/Purmerend wel een beetje heel erg lang worden. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Voor het eerst sinds 2007 dat er geen grote wijzigingen zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Suus »

Er is de afgelopen jaren ook geen steen op de ander blijven staan natuurlijk, wordt nu toch wel eens tijd voor wat rust volgens mij. De enige wens die ik nog zou hebben is een betere aansluiting van de trein uit Enschede op Amersfoort naar Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten