Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Ik gebruik de trein nu vrijwel alleen maar in Amsterdam en wil dan ook vaak weten waar de trein zich op dat moment bevindt. In de NS-app kan ik de exacte locatie (met een kleine vertraging) van de trein zien en weet ik of ik nog ff wat tijd heb. Een trein die ruim voor vertrektijd aanwezig is zal vaak ruim voor vertrektijd met gesloten deuren klaarstaan voor vertrek.

Dit mis ik dus wel in de RdT-app.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Meltrain »

Bij de Storing Rotterdam-Dordrecht staat:
Sprinter 5100 Den Haag C. - Rotterdam C. - Breda rijdt niet tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht
De 5100 rijdt echter nooit naar Breda, maar (normaliter) slechts tot en met Dordrecht.
(Nu lijkt het dus alsof hij wel tussen Dordrecht en Breda rijdt.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Wubbo »

Dat wordt door NS zo aangeleverd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef: di 30 mar 2021, 16:48 Ik gebruik de trein nu vrijwel alleen maar in Amsterdam en wil dan ook vaak weten waar de trein zich op dat moment bevindt. In de NS-app kan ik de exacte locatie (met een kleine vertraging) van de trein zien en weet ik of ik nog ff wat tijd heb. Een trein die ruim voor vertrektijd aanwezig is zal vaak ruim voor vertrektijd met gesloten deuren klaarstaan voor vertrek.

Dit mis ik dus wel in de RdT-app.
Je doelt op een kaartje met GPS locatie van een trein?

Voor iPhone is vandaag een update live gekomen met wat stabiliteitsverbeteringen, er kwamen soms crashes voor bij het selecteren van een station. Voor Android is de bug met de reisplanner verholpen en kun je weer eerdere en latere ritten kiezen (moest zowel de app als in de backend wat voor aangepast worden). Dark mode ook weer mee gestart maar het gaat helaas wel een wat groter projectje worden, deel van de styling zal ik opnieuw moeten opbouwen en testen om het goed te krijgen.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

idd, kaartje met locatie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door VIRM »

Gisteravond de iOS-app gedownload en uitgeprobeerd. Over het algemeen goed toegankelijk met VoiceOver. :pos: Een paar opmerkingen:

* De tabbladen aan de onderkant blijven niet permanent in zicht, bijvoorbeeld wanneer je een specifieke werkzaamheid bekijkt.
* Ik ben fan van de informatie bij de werkzaamheden, vooral omdat NS de laatste tijd bezig is deze te strippen en naar de reisplanner te verwijzen:
- Is het mogelijk het overzicht verder uit te breiden? Nu zie je ze voor de komende maand.
- Bij het kopje 'aangepaste dienstregeling' wordt na een swipe naar rechts met VoiceOver in één keer alles onder dat kopje voorgelezen. Is het mogelijk om hier voor VoiceOver-gebruikers te zorgen dat er nog een keer naar rechts moet worden geveegd om de lijst met aangepaste treinseries te horen?
- Ik mis de 'delen' knop. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Thanks, fijn dat het meeste al goed werkt! En bedankt voor de nuttige tips :)
VIRM schreef: wo 16 jun 2021, 08:03 * De tabbladen aan de onderkant blijven niet permanent in zicht, bijvoorbeeld wanneer je een specifieke werkzaamheid bekijkt.
Klopt, dat was eerst anders maar dat gaf erg veel issues met de navigatiestructuur die er achter zit. Dat heb ik daarom aangepast zodat de tabs weggaan als je in een detailview zit.
* Ik ben fan van de informatie bij de werkzaamheden, vooral omdat NS de laatste tijd bezig is deze te strippen en naar de reisplanner te verwijzen:
- Is het mogelijk het overzicht verder uit te breiden? Nu zie je ze voor de komende maand.
Uit mijn hoofd worden er maximaal 100 getoond en dat zou in principe werkzaamheden t/m begin augustus moeten geven (vergelijkbaar met dit rijtje: https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend). Als ze er niet tussen staan heeft NS ze nog niet gecommuniceerd. Als het goed is zijn dit dezelfde werkzaamheden die je tegenwoordig op NS.nl ziet (maar dan met meer info inderdaad).
- Bij het kopje 'aangepaste dienstregeling' wordt na een swipe naar rechts met VoiceOver in één keer alles onder dat kopje voorgelezen. Is het mogelijk om hier voor VoiceOver-gebruikers te zorgen dat er nog een keer naar rechts moet worden geveegd om de lijst met aangepaste treinseries te horen?
Bedoel je dat de lijst met treinseries gesplitst wordt van eventuele andere maatregelen?
- Ik mis de 'delen' knop. :)
Bij storingen en werkzaamheden neem ik aan? Lijkt me een nuttige toevoeging, komt op de lijst :pos:
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Ik ben toevallig pas over gegaan van een Android telefoon naar een iPhone, dus ik was heel gelukkig dat je de app ook in de App Store beschikbaar hebt gemaakt. Eén dingetje dat ik mis in de iPhone app is dat als ik een trein open, dan op "Toon volledige rit" klik dan kan ik in de Android app de tijd indrukken om de aankomsttijd en vertrektijd te zien. In de iPhone app is dit niet geïmplementeerd (of heb ik het nog niet ontdekt)? Verder zie ik ook af en toe Engelse teksten voorbij komen, terwijl ik alles in het Nederlands heb staan. Is dat afkomstig van de NS, of zit het in de app? Een voorbeeld is de melding "This train has already departed" bij een vertrokken trein.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Het uitklappen van de rit voor aankomsttijden stond al op de roadmap en zal in een toekomstige update komen.

Met de update van vorige week moeten de meeste Engelse dingen er uit zijn, maar blijkbaar in ieder geval nog eentje over het hoofd gezien. Dat komt niet bij NS vandaan maar is een niet vertaalde tekst in de app (de basistaal is Engels, en niet alle teksten die in de interface gebruikt worden komen geautomatiseerd in het overzicht met teksten die vertaald moeten worden, dus laat het vooral weten als je er nog een ziet!)
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door VIRM »

Ik bedoelde inderdaad dat de treinseries worden afgesplitst van de rest van de maatregelen ja. Dat hoeft wat mij betreft niet met een apart tussenkopje, maar liefst wel dat je als VoiceOver-gebruiker een keer extra naar rechts moet vegen voordat dat stuk wordt voorgelezen.
Beul van de blindegeleidelijn
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Geert schreef: wo 16 jun 2021, 22:53 Met de update van vorige week moeten de meeste Engelse dingen er uit zijn, maar blijkbaar in ieder geval nog eentje over het hoofd gezien. Dat komt niet bij NS vandaan maar is een niet vertaalde tekst in de app (de basistaal is Engels, en niet alle teksten die in de interface gebruikt worden komen geautomatiseerd in het overzicht met teksten die vertaald moeten worden, dus laat het vooral weten als je er nog een ziet!)
Ik weet niet of het inmiddels geüpdatet zou moeten zijn (ik weet niet wat de doorlooptijd van een update is), maar ik zag de Engelse zin net nog wel.

Iets dat mij opvalt, ik weet niet of je er wat mee kan, is dat de vertraging van een trein op het beginpunt niet wordt weergegeven bij het overzicht van de trein. De 31274 van vandaag bijvoorbeeld, die is volgens mij met +6 uit Oldenzaal vertrokken, maar de eerste vertraging staat pas bij Hengelo Oost. Treinposities geeft de vertraging ook bij Oldenzaal weer. Is dat een keuze die bewust gemaakt is?

Ik vind het verschil vaak fijn om te weten, dan weet je namelijk of er onderweg iets aan de hand is (trein is op tijd vertrokken maar heeft onderweg tussen twee stations vertraging opgelopen) of dat het een restant is van een eerdere vertraging (trein is te laat vertrokken).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Ik zal nog even kijken naar die vertraging bij het beginpunt. Wel is het zo dat voor het startstation de vertrektijden de basis zijn, en voor de vertragingen onderweg de ritinfo gebruikt wordt. Misschien dat daar een klein (update) verschil in zat, alhoewel het meestal goed gaat.

Afgelopen week was voor de betagebruikers en ca. 20% van de gewone gebruikers dark mode beschikbaar, vanaf vanmiddag is deze functie voor iedereen beschikbaar met de laatste update van de app. Laat vooral even weten hoe dit bevalt :-) Standaard worden je telefooninstellingen gebruikt, je kunt dit aanpassen bij de instellingen van de app om altijd dark mode of ligt mode te gebruiken.

Voor de iPhone gebruikers: je kunt nu bij de ritdetails op een station onderweg klikken en dan klappen de aankomst- en vertrektijden uit.
VIRM schreef: wo 16 jun 2021, 23:11 Ik bedoelde inderdaad dat de treinseries worden afgesplitst van de rest van de maatregelen ja. Dat hoeft wat mij betreft niet met een apart tussenkopje, maar liefst wel dat je als VoiceOver-gebruiker een keer extra naar rechts moet vegen voordat dat stuk wordt voorgelezen.
Hier wilde ik nog even op terugkomen: dit gaat voorlopig niet lukken door de manier waarop deze data aan de achterkant beschikbaar is. Maar ik zal het in het achterhoofd houden wanneer ik weer aan dit systeem ga werken.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Top gedaan! Dankjewel! Bij het uitklappen is de tekst nog wel in het Engels (Arrival/Departure) in de Nederlandse versie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Ah thanks, ik pas die in de volgende update aan!
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Dark mode bevalt mij nu al prima! Had hem al een week door de beta, maar fijn dat het er eindelijk is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

Ik heb nog iets gevonden, maar ik heb nog niet uitgevonden hoe ik het veroorzaak of waar het mee te maken heeft. Als ik in het vertrekoverzicht van een willekeurig station zit te kijken dan beginnen enkele lijnen soms te 'dansen'. Vaak niet bij het eerst station dat ik open, maar bij latere. De lijn die twee treinen scheidt gaat dan op en neer als een soort scanner tussen de plek waar hij hoort en een stukje er boven. Net had ik zelfs vijf bewegende lijnen op één pagina, telkens twee of drie lijnen die vast stonden en dan weer een bewegende. Ik heb een iPhone SE 2020 (IOS 14.7.1) en versie 1.0.9 van de app. De beweging is moeilijk vast te leggen, maar hier en hier een screenshot waar de lijn(en) op de verkeerde plek staat/staan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Meltrain »

Door een defecte trein rijdt de 2400 momenteel niet tussen Gv en Ddr.
Opvallend genoeg wordt dat alleen gemeld bij de melding "Rotterdam - Dordrecht" en niet (ook) bij de melding "Den Haag - Rotterdam". Laatstgenoemde melding vermeldt namelijk alleen dat de 1100 en 5000 ingekort zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door reisthijs »

Ik zit nu in trein 3063 tussen Amsterdam en Utrecht. Volgens Rijdendetreinen zijn er Alleen staanplaatsen, volgens de NS-app is het Rustiger in de trein. Dat laatste klopt (tenminste voor het voorste stel waar ik in zit).
Hoe kan er zo'n groot verschil zitten in de druktevoorspelling?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Volgens mij heb je statische en Dynamische drukte informatie. De dynamische informatie is op basis van de assentellers langs het spoor. Denk dat daar het onderscheid zit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door marvinkok »

Assentellers om drukte in de trein te meten?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door dennistd »

Als de trein zwaarder is worden de wielen wat meer ingedrukt en zijn dan ovaler, en worden ze wat langer geteld. Of zo (A)

Denk eerder dat cassie127 bedoelt dat de treinen het doorgeven op basis van de gewichtssensoren op de assen/draaistellen. ;)
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Dat bedoelde ik inderdaad ja, kwam even niet op de juiste benaming :mrgreen:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Rob357 »

In het Storingen overzicht is de zin "Disruptions on other lines" zichtbaar, terwijl de versie op Nederlands staat.

Sinds ik naar IOS 15 ben gegaan (heb ik het idee) is de uitlijning van de stations namen boven in beeld op het Vertrektijden overzicht (en andere soortgelijke overzichten met de grijze balk) aan de bovenkant in plaats van in het midden.

Het probleem van de dansende en flikkerende lijnen is er ook nog steeds, het lijkt ook erger te zijn geworden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Thanks voor de melding, er gaat op korte termijn een update komen voor iOS 15 om deze problemen te fixen!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Er staat sinds vanmiddag een update klaar die Apple nog moet keuren. Het probleem met de lijnen kan ik niet reproduceren in de emulator, maar ik ben erg benieuwd of de update dit probleem ook verhelpt of juist erger maakt. Het uitlijningsprobleem zou nu wel beter moeten worden en ook een bug waardoor je niet goed van station kunt veranderen op iOS 15 wordt in deze update verholpen.

Apple is deze dagen wat langzaam met goedkeuren maar hopelijk staat de update snel live!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten