Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door VIRM »

NS koopt tijdelijke vervanger Fyra

De Nederlandse Spoorwegen gaan op korte termijn de uitgevallen Fyra-treinen vervangen met Canadees materieel. Het spoorbedrijf koopt zogeheten TRAXX-locomotieven bij de Canadese treinfabrikant Bombardier. Het is de bedoeling dat de treinen in Duitsland worden gebouwd.

http://nos.nl/artikel/524528-ns-koopt-t ... -fyra.html

Okay, dus NS gaat was TRAXX'jes kopen. Maar waar worden de rijtuigen vandaan gehaald?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Gokje: Uit de s1900 en de s3600. Daarmee neemt de vraag voor IC-materieel en dus DDZ toe. Gevolg: extra opknapbeurt mat'64 voor het rijden van meer sprinterdiensten.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Gokje: Uit de s1900 en de s3600. Daarmee neemt de vraag voor IC-materieel en dus DDZ toe. Gevolg: extra opknapbeurt mat'64 voor het rijden van meer sprinterdiensten.
En dan weer langer uitstellen van de pensionering van mat'64? :)

Wellicht kunnen ze gewoon ook de ICK'jes die draaistelrevisie geven. Als je toch geld gaat uitgeven voor TRAXX'jes, waarom geen ICK'jes erbij? Hoef je ook niet met binnenlands materieel te gaan stoeien. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Het nieuws is nog geen drie uur oud en ICK komt weer op de proppen. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Nu gaat Mat'64 sowieso niet met pensioen voor de Limburgse lijnen overgaan naar een andere vervoerder en voordat de sprinter-NG er is. Maar je kunt wel zeggen dat er een veel grotere pool op de baan zal moeten blijven dan in een scenario waarbij de V250 vrolijk rondjes zou rijden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Mr-W »

Waarom loc's bestellen die maar 160km/h kunnen ?
NS kan beter 200+ loc's bestellen bijv. Bombardier ALP(201 km/h) of Alstom prima II(200km/h).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Siemens Eurosprinter (230km/h).
Voor de rijtuigen verwacht ik dat NS 2ehands rijtuigen gaat kopen/leasen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

De bestelling komt niet voort uit een Europese aanbesteding en voor zover dat al mogelijk is moet je dan eigenlijk iets bestellen dat je al hebt. Met Traxx is NS bekend vanuit de huidige lease, vandaar dus de keuze voor Traxx.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door IC140 »

Hoezo dat?

Premisses:
- Er is een uitzondering op de aanbestedingsplicht, waarbij in geval van dringende noodzaak bestaand materieel mag worden bijbesteld.
- NS rijdt al met TRAXX-locomotieven.
- NS wil omwille van de tijd zonder aanbesteding z.s.m. nieuwe locomotieven hebben.

Conclusie:
- NS bestelt TRAXX-locomotieven.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Iets een drogredenering noemen zonder uit te leggen waarom is al helemaal een drogredenering. Juist omdat drogredenering impliceert dat de onderbouwing van het argument niet koppend of onvoldoende is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door webguy »

Om het hele toelatingsgedoe maar te vergeten. Volgens mij krijg je niet zomaar een loc voor 230km/u toegelaten - daar gaat maanden tijd en geld overheen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:
deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Iets een drogredenering noemen zonder uit te leggen waarom is al helemaal een drogredenering. Juist omdat drogredenering impliceert dat de onderbouwing van het argument niet koppend of onvoldoende is.
Het is een non sequitur om te stellen dat er ergens ervaring mee is én er locs nodig zijn dús bestellen wie die dan maar. Daar hoort beargumentering bij. Zoals:
- Locs volstaan voor de concessie (is niet zo)
- Is beproefd op het volledige inzetgebied (is niet zo)

Dus waarom niet een railjet-achtig concept. Zo schiet het nooit op. Nu eerst deze locs en dan later weer andere types die wél hard kunnen? Dan hebben ze straks een serie van hoeveel, 20 locs die ze voor de EN en CNL kunnen inzetten. Whooptiefuckingdoo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

1. Deze loc's hebben een toelating, er is dus geen tijd voor een toelatingsproces nodig.
2. Deze loc's hebben een korte levertijd.
3. Er is geen uitgebreid opleidingsprogramma voor nodig wat de tijd tot inzet verkort.
4. Deze loc's kan je makkelijk weer slijten als je ze niet nodig hebt voor het goederenvervoer.
5. Vervoer is meer vervoer dan geen vervoer.

Aardige combinatie drogredeneringen. Je eigen plaatje staat er niet veel beter voor. :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Allemaal irrelevant wánt: Ze hebben deze locs al, maar dan geleased. Blijf gewoon leasen. Dan hoef je ook geen Europese regels aan je laars te lappen enzo.

Verder hebben ze geen toelating voor België.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

De Traxx heeft wel degelijk toelating voor België, want wat staat er voor de Benelux? Het gaat er meer om dat een softwareversie niet is toegelaten, maar dat kan beduidend sneller goedgekeurd worden dan een geheel nieuw loctype wat in België veel langer duurt en meer onzekerheden kent dan in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:Allemaal irrelevant wánt: Ze hebben deze locs al, maar dan geleased.
Misschien zijn er wel meer dan nu nodig? :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Blijkbaar zijn ze niet meer te leasen op dit moment?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Bee schreef:De Traxx heeft wel degelijk toelating voor België, want wat staat er voor de Benelux? Het gaat er meer om dat een softwareversie niet is toegelaten, maar dat kan beduidend sneller goedgekeurd worden dan een geheel nieuw loctype wat in België veel langer duurt en meer onzekerheden kent dan in Nederland.
Nee, de toelating is voor de 28, niet voor de NSH TRAXX'en en jij weet niet zo goed als ik dat het platform misschien wel toegelaten is maar dat er gewoon geen toelating is voor deze subserie. Dat moet eerst geregeld worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Het gaat om de softwareversie van de beveiligingsinstallatie. Technisch zijn de locomotieven van de NMBS en NSH identiek, ze komen uit dezelfde order van Alpha Trains.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Blijkbaar zijn ze niet meer te leasen op dit moment?
DB heeft er ook nog 450 besteld vorige week!
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.
Hey, Jan Mastwijk, jij hier?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:Yep, ook bij de volkskrant. Nu maar hopen dat ze ook op het Belgische deel van de HSL mogen.

Toch wel aardig om eens na te denken hoeveel goedkoper het geweest was om gewoon het bestaande spoor naar 160 op te waarderen in plaats van die nieuwe HSL aan te leggen, als we toch maar 160 gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam zou je dan iets langer onderweg zijn omdat dat deel van de HSL ook korter is dan de oude lijn, maar het zou wel immense bakken geld gescheeld hebben.
En dan, wat schiet je met dat onderzoek op? Precies, helemaal niks. Dat geld komt niet direct uit de lucht gevallen en die betonbaan is niet ineens weggepoeft zoals Hans Klok dat kan. En ook is Schiphol Rotterdam niet ineens integraal viersporig.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het nieuws is nog geen drie uur oud en ICK komt weer op de proppen. :')
ICK => ICL (Lange Termijn)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Allemaal drogredeneringen met een non sequitur als conclusie.
Er werden geen redeneringen gemaakt, er werden ook geen argumenten gegeven en er werd zelfs geen conclusie getrokken. Het enige wat werd gedaan is de beweegredenen van de NS inschatten en welke implicaties dat op het materieel zou (kunnen) hebben. Dit soort dingen zijn eigenlijk altijd "educated guesses". Ik wandel nu al zo lang rond in de OV wereld dat ik bijna nergens meer verbaasd van op kijk :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten