Pagina 1 van 19

Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 08:33
door Geert
Fyra keert niet voor 2014 terug
Geplaatst op: vrijdag 5 april 2013 08:27
Laatst bijgewerkt: vrijdag 5 april 2013 08:33


De hogesnelheidslijn Fyra gaat vrijwel zeker dit jaar niet meer rijden, mogelijk wordt het pas april 2014. Dat zeggen diverse bronnen binnen de NS. Het lek bij de Italiaanse snelle trein is nog steeds niet boven.

Of de Fyra ooit nog op het Nederlandse spoor te zien is, weet de NS niet, of wil het spoorbedrijf niet zeggen. Die beslissing daarover wordt uitgesteld.

Dit trieste nieuws krijgen Kamerleden vandaag te horen van president-directeur Bert Meerstadt en directeur Merel van Vroonhoven van NS, die verantwoordelijk zijn voor het Fyra-project. De Kamerleden worden bijgepraat tijdens een werkbezoek aan de werkplaats Watergraafsmeer in Amsterdam, waar de Fyra wordt onderzocht.

De Fyra maakte zijn eerste rit in december 2012, maar werd al na een maand aan de kant gezet, omdat de trein allerlei voor de reiziger gevaarlijke storingen vertoonde.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 08:53
door Z2N
En dat is na de gestelde drie maanden-limiet. Mogen ze dan nu enkele reis naar de hoogovens? :X

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 09:34
door Aking
Ik wou zeggen, dr was zogenaamd een vrij strakke deadline toch? :')

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 09:41
door deadlock
Wat een AIDS-besluit. Hoe kan je nou de beslissing opschorten, serieus wtf. De gestelde termijn was juist eindelijk een keer iets van daadkracht.

'Niet voor juni duidelijkheid over Fyra'

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 15:22
door Daniel
'Niet voor juni duidelijkheid over Fyra'
Geplaatst op: vrijdag 5 april 2013 15:20
Laatst bijgewerkt: vrijdag 5 april 2013 15:22


Het zal nog zeker tot juni duren voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden. Dat stelde NS-topman Bert Meerstadt vrijdag na een bezoek van Tweede Kamerleden aan de Fyra-werkplaats in Amsterdam.

Momenteel wordt onderzocht of en wanneer de V250 weer kan gaan rijden. Als dat niet het geval is, moet er een alternatief worden gevonden. De binnenlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn, aldus Van Vroonhoven. Daarom wordt ook een proef gedaan om dubbeldekkers op de hogesnelheidslijn te laten rijden.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 19:00
door robert55
Even voor de geschiedschrijving: het bericht uit de Telegraaf is van vanochtend, vóór het werkbezoek aan de Watergraafsmeer en is gebaseerd op bronnen. De berichten van later op de dag [beslissing in juni, of voor de zomer] zijn gebaseerd op uitspraken van Meerstad. Ergens tussendoor staat dan nog dat een woordvoerder van NMBS het nog steeds over april heeft.

En in een zijlijntje: volgens het FD gaat NS naar de NMa om te vragen of de Den Haag - Brussel express wel internationaal genoeg is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 22:47
door Vinny
Het is meer zorgelijk dat men het niet weet.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 06 apr 2013, 11:42
door VIRM
Sterker nog: ik zag gisteren op de website van NOS een artikeltje waarin de NS zich afvraagt of de Fyra/V250 uberhaupt ooit gaat rijden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: za 06 apr 2013, 17:37
door Michael
Volgens mij kan ik het volgende artikel wel in dit topic plaatsen:

NS: binnenlandse Fyra doortrekken naar België

AMSTERDAM - De NS wil dat de binnenlandse Fyra-treinen die nu tussen Amsterdam en Breda rijden, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de falende Fyra V250-treinen, maar om de TRAXX-locomotieven die sinds april 2011 een bekende verschijning zijn op het station in Breda.

De toelating op het Belgische spoor kan volgens NS-directielid Merel van Vroonhoven in de toekomst helpen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot stand te brengen.

Eerder opperde wethouder Selcuk Akinçi van Breda een dergelijke oplossing voor de nieuwe verbinding Breda-Antwerpen, die nu door de problemen met de Fyra V250 voor onbepaalde tijd in de ijskast is gezet.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/19143 ... C3%AB.aspx

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 14:22
door Vinny
Oh wil men dat nu pas?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:05
door ODRAIL
En dan stel ik ook voor om de pendel Antwerpen - Noord kempen door te laten rijden tot Breda :idea: .

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:15
door midnet
en omdat die FYRA eigenlijk was bedoeld om er ooit ook het NL-net mee te gaan rijden:
er zou ook worden bekeken of die dubbeldekkers VIRM geschikt kunnen worden gemaakt om met high-speed te gaan karren over die mooie nieuwe lijn. Meerstad was nogal duidelijk in een uitspraak dat het ook een geval van ''geld terug-waar deugt niet'' zou kunnen worden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 17:00
door IC140
Vinny schreef:Oh wil men dat nu pas?
Dat wilde men al in 2009, maar werd afgeketst door de NMBS. Ze zien nu gewoon een kans om het alsnog voor elkaar te krijgen.

NS denkt zelfs aan intercity’s om Fyra te gaan vervangen

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:39
door Daniel
NS denkt zelfs aan intercity’s om Fyra te gaan vervangen
Geplaatst op: maandag 8 april 2013 18:38
Laatst bijgewerkt: maandag 8 april 2013 18:39


NS overweegt reguliere intercity’s om te bouwen om de Fyra te vervangen als snelle treindienst naar Brussel. De zogenaamde VIRM-dubbeldekker moet hiervoor onder meer worden uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS en het hogere voltage op de HSL aankunnen. NS-topman Bert Meerstadt bevestigde vrijdag aan Metro dat dit ombouwwerk niet al te ingewikkeld is. Hij wilde niet nader ingaan op de vraag of het bedrijf hier al mee is begonnen, omdat de problemen met de Fyra nog altijd niet zijn opgelost.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:46
door Suus
Voordat mensen gaan fantaseren: artikel klopt niet, VIRM zal nooit de landsgrens overgaan naar België.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:51
door Geert
Misschien is het dan ook handig om dat even te onderbouwen, als je wilt voorkomen dat mensen fantaseren? :)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:09
door Z2N
VIRM is zwaar buiten profiel, mag niet.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:22
door Suus
En werkt ook niet onder 3 kV wat vanaf Y Luchtbal op de bovenleiding staat.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:23
door deadlock
Bee schreef:En werkt ook niet onder 3 kV wat vanaf Y Luchtbal op de bovenleiding staat.
Dat lijkt me niet bijzonder gecompliceerd te realiseren mais non. Dat VIRM dat ook lust dan.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:27
door Thom91
Wie zegt dat de Fyra waar Bertje het over heeft naar het buitenland gaat? Allemaal verkeerde oplossingsgerichte aannames. Deze 'Fyra's' gaan de Traxx'en vervangen en die gaan vervolgens richting Antwerpen - Brussel. Suffies!

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:29
door deadlock
Maar gekkie dat blijkt toch niet uit het artikel hihihihi.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:39
door Suus
Het ging erom dat de journalisten van de Metro (die getuige de foto's bij de artikelen pas een maar dagen droog achter de oren zijn) hebben opgeschreven dat de nieuwste dubbeldekkers van de NS waarschijnlijk naar België gaan rijden. Een ieder die zich enigszins heeft ingelezen in de spoorwegen weet echter dat de bovenleidingsspanning in België weer anders is dan in Nederland en op onze gezamenlijke HSL en dat het toelaten van een nieuw type trein in België jaren kan duren.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:59
door Vinny
DDZ ombouwen tot materieel dat wél in België binnen profiel is en de bovenleidingsspanning lust en met de "krokodil" overweg kan?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 20:18
door deadlock
Je kan alles ombouwen zodat het met de crocodile overweg kan. Dat lijkt me nog het minste van de uitdagingen. Maar in DDZ zou misschien inderdaad wel ruimte zijn én er zitten veel PK's in.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:11
door reisthijs
Z2N schreef:VIRM is zwaar buiten profiel, mag niet.
38mm te hoog, is dat zo veel?
Volgens die getallen is de M6 zwaarder buiten profiel (nog een stukje hoger) en die kart vrolijk half België rond.