Pagina 11 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 02:29
door Thom91
De TRAXX over conventionele spoor hebben versie 6, over HSL 7. Versie 7 is niet toegestaan op de Vlaamse HSL.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 10:53
door iljitsch
En dat blijft zo tot over 5 miljard jaar de zon uitdooft?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 11:24
door Thom91
Zolang die Belgen die versie niet accepteren wel ja.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 11:30
door Vinny
Er is dus een versie 8 nodig :X

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 12:10
door Thom91
Nee, de belgen moeten versie 7 gaan accepteren. En dat heeft te maken met de manier van deursluiting.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 12:36
door Michael
'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management'

De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant.

Vanaf het moment dat de NS-directie flitstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda wilde bestellen, uitten techneuten hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar dat het mis gaat zodra het bedrijf over de grens levert. Ze adviseerden de directie nadrukkelijk voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/3495462/fyr ... ement.html

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 13:24
door trolley2000
De nieuwe baas bij de NS is geen spoorman met verstand van ruimtelijke ordening en (openbaar vervoer) mobiliteit. En sinds de privatisering van overheidsbedrijven gaat het niet goed in Nederland. Management kan doe en laten wat ze wil. Commissarissen doen wellicht hun werk onvoldoende. Dat zie je hier, maar vooral ook in onderwijs en woningbouwverenigingen. En de 2e kamer leden controleren niet, want ze hebben een beperkte houdbaarheid. Men legt zo nu en dan een werkbezoek af en heeft men er dan verstand van?
Nederland is niet groot en ik denk dat meer spoorbedrijven niet helpt op dit net. Wel personen die OV-bloed in zich hebben.
Ik zou wel eens willen weten wat oud President-directeur van de NS L. Ploeger van zijn spoorbedrijf vindt en Fyra in het bijzonder.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 14:00
door ODRAIL
Via de site van Nico Spilt kunn ook bij enkele Nederlandse rapporten komen over de V250 stellen.

Moet eerlijk zeggen dat het leuk leesvoer is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 17:56
door Vinny
Thom91 schreef:Nee, de belgen moeten versie 7 gaan accepteren. En dat heeft te maken met de manier van deursluiting.
De Belgen hebben aangeven dat ze dat niet doen. Je kunt het ze niet verplichten. Hooguit wensen dat ze dat toch gaan doen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 18:17
door Thom91
Waar staat dat dan dat ze dat niet gaan accepteren? Dat heb ik namelijk nog nergens voorbij zien komen de afgelopen 2 jaar.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 18:33
door iljitsch
Wat is het probleem met die deuren dan? En waarom is de ERTMS-versie daarvoor relevant? Da's spoorbeveiliging en zit in de loc, de deuren zitten toch vooral in de rijtuigen... Ook nogal onzinnig om een eis te stellen voor die paar kilometer HSL tussen Antwerpen en de grens die niet geldt voor de 100+ km in Nederland. Dit is precies zoiets stoms dat gewoon gelijk goed geregeld had moeten worden.

Over spoorkennis bij de NS-top: ik heb een VK gekocht maar nog niet gelezen, ben benieuwd. Maar ik denk dat je tegenintuitief nu je met een management dat niet naar de ingenieurs luistert juist niet een ingenieur (aan het stuur moet zetten, dan krijg je alleen maar een loopgravenoorlog. Een niet-ingenieur van buitenaf kan juist krediet aan beide kanten opbouwen en zorgen dat er evenwichtige besluiten genomen kunnen worden.

Volgens een oud Vulcan spreekwoord: "Alleen Nixon kon naar China gaan".

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 19:57
door Thom91
Het gaat niet over ERTMS versie, het gaat om de softwareversie van de TRAXX loc. Ik ben de gedetailleerde informatie deels vergeten maar het heeft te maken dat de Belgen niet accepteren dat er in treinstelmodus wordt gereden. De deuren worden nu niet in UIC modus gesloten wat wel vereist is in België.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:02
door reisthijs
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt, voor zover ik weet spelen er los van elkaar twee problemen:
1. de nieuwe softwareversie van de locs is (nog) niet toegelaten in België
2. de Belgen accepteren de treinstelmodus (nog) niet
iljitsch schreef:Ook nogal onzinnig om een eis te stellen voor die paar kilometer HSL tussen Antwerpen en de grens die niet geldt voor de 100+ km in Nederland.
Er wordt geen speciale eis gesteld voor die paar km.
Het probleem zit 'm hier nu juist in de eisen aan die 100+ km in Nederland: de treinen zijn daar speciaal voor aangepast en door die aanpassingen mogen ze nu niet meer in België rijden.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:23
door Caspar
Vanmiddag ben ik even met de trein vanaf Wildert in België naar Roosendaal getreind, en de stoptrein bestond uit 2x 4 bakken. Zo ongeveer alle zitplaatsen waren bezet, dus je kan wel stellen dat uitbreiding van de dienstregeling snel gewenst is. Al die honderden reizigers in deze stoptreintjes hebben helemaal niets te zoeken in die tussengelegen dorpen daar.

Waar zijn trouwens die toegevoegde treinen Roosendaal- Antwerpen gebleven, er reden toch een X aantal extra treinen zonder tussenstops tussen deze plaatsen toen de Fyra er mee ophield?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:49
door Thom91
reisthijs schreef:Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt, voor zover ik weet spelen er los van elkaar twee problemen:
1. de nieuwe softwareversie van de locs is (nog) niet toegelaten in België
2. de Belgen accepteren de treinstelmodus (nog) niet
Dat is hetzelfde probleem.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:52
door Dennenboom
Caspar schreef: Waar zijn trouwens die toegevoegde treinen Roosendaal- Antwerpen gebleven, er reden toch een X aantal extra treinen zonder tussenstops tussen deze plaatsen toen de Fyra er mee ophield?
Ze maken nu deel uit van de serie 1200: http://www.ns.nl/spoorboekje/121a.pdf

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 21:31
door Vinny
Thom91 schreef:Het gaat niet over ERTMS versie, het gaat om de softwareversie van de TRAXX loc. Ik ben de gedetailleerde informatie deels vergeten maar het heeft te maken dat de Belgen niet accepteren dat er in treinstelmodus wordt gereden. De deuren worden nu niet in UIC modus gesloten wat wel vereist is in België.
De ERMTS versie doet precies waarvan de Belgen niet willen dat het doet. Daar komt het op neer volgens mij. Althans dat heb ik destijds uit de technische documentatie begrepen. Maar goed ben geen expert in ERMTS-zaken, ik ben slechts kritisch volger van dat leuke systeempje. Het is meer de spoorwereld in zijn algemeenheid die zich laat kennen als een stelletje zeikwijven als het gaat om futiele details onder het mom van "veiligheid is prioriteit nummer 1" en als er écht wat aan de hand is dan is er geen haan die er naar kraait.

Ik realiseer me dat bovenstaand een beetje kort door de bocht is - maar het is wel een beetje algemene frustratie over de gehele gang van zaken uiten. Dit speelt dus ook bij de Fyra en bij ERMTS...

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:28
door iljitsch
Ook wel handig natuurlijk dat de trein waar de NMBS aan verdient (thalys) wel gewoon toegelaten is...

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 22:32
door reisthijs
Dennenboom schreef:
Caspar schreef: Waar zijn trouwens die toegevoegde treinen Roosendaal- Antwerpen gebleven, er reden toch een X aantal extra treinen zonder tussenstops tussen deze plaatsen toen de Fyra er mee ophield?
Ze maken nu deel uit van de serie 1200: http://www.ns.nl/spoorboekje/121a.pdf
Niet echt, die serie rijdt op hele andere tijden.

De NMBS is gestopt met de pendeltreinen (Roosendaal-Antwerpen en Roosendaal-Essen) toen de frequentie van de serie 1200 werd verhoogd tot 8x/dag.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 11 jun 2013, 00:15
door OVinspecteur
Thom91 schreef:
Bee schreef:De eerste maatregelen zijn dat:

Na de zomer de frequentie van de s1200 naar 10x/dag gaat.
In oktober langzaam wordt gestart met extra Fyra-treinen tussen Asd en Rtd in de spits.
In december de s1200 naar 16x/dag gaat, onduidelijk is nog of de trein noordelijker komt dan Den Haag.
In december de Thalys twee extra ritten per dag krijgt, maar die waarschijnlijk niet verder zullen gaan dan Rijsel/Lille.
Lille is een prima oplossing, bespaart je waarschijnlijk een omloop en je kan vanuit Lille direct naar het zuiden van het land.
Inderdaad, Lille hadden ze al lang moeten bedienen. Vertrekpunt van legio TGV's (een veelvoud van wat er uit Brussel vertrekt) en je kunt er ook handiger overstappen naar Londen. Ik denk dat ze de frequentie makkelijk op 4x per dag kunnen zetten; zeker zolang de Eurostar nog niet doorrijdt naar NL.

2 rechtstreekse slagen per dag naar Roissy CdG en Lyon lijkt me trouwens ook net aan mogelijk vanuit NL. En als de LGV Oost en de tunnel in Brussel af zijn zoiets: Den Haag - R'dam - Antwerpen - Brussel Luchthaven - Europese wijk - Namur - Luxemburg - Metz - Straatsburg (2 x per dag)? :idea:

Die HSL Zuid is er toch in de eerste plaats om ons aan te sluiten op de wijdere wereld. Helaas haken veel passagiers af als ze in Parijs de stad door moeten naar een andere trein.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 11 jun 2013, 14:37
door menno47
Effe lache met dank aan het Spoorforum: http://www.nrc.nl/youp/2013/06/08/fyrus/

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 18:38
door iljitsch
iljitsch schreef:Er is als het goed is binnenkort nog een debat in de 2e kamer over dit alles. Het leek me wel nuttig om de woordvoerders daar te vertellen dat de benelux op dit moment veel trager is dan een aantal jaar geleden
Maandag de commissie infrastructuur gemaild, en vandaag bericht van de NS Hispeed klantenservice dat ze eea van europarlementariers van GroenLinks en Groen doorgekregen hebben en de suggesties van het publiek "meenemen".

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 13 jun 2013, 12:41
door Alargule
Topman Fyra-bouwer komt Kamer uitleg geven
De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar Nederland om in de Tweede Kamer zijn visie op de perikelen rond de Fyra-hogesnelheidstrein te geven. Manfellotto zei dat donderdag tijdens een persconferentie in Pistoia, waar de fabriek staat. De topman is uitgenodigd door de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur die op dinsdag 18 juni een hoorzitting houdt over de omstreden trein.
Lees verder

"I made them an offer they couldn't refuse..."

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 13 jun 2013, 15:16
door borsjea
Las ook een stukje in de Telegraaf http://www.telegraaf.nl/binnenland/2164 ... _NL__.html
Dacht eerst dat het een stukje van één of andere standup comedy was.
Treinen horen binnen te worden gestald en mogen bij 15cm sneeuw maar 20 Km per uur rijden. Het is toch te droevig voor woorden, en deze man komt dit verhaal voorleggen aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur.
Ik zou me rot schamen om met zo'n verhaal te komen je maakt je als bedrijf compleet belachelijk.

Goed één pluspuntje deze mooi weer trein schijnt het wel goed te doen in het land van het mooie weer Italië, zou zeggen AnsaldoBreda koop de paar stellen die Nederland heeft terug en verkoop ze als 2e hands met lage km stand aan Italië.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: do 13 jun 2013, 16:22
door Dennenboom
Of 20 km per uur langzamer dan anders? Je kunt het ook zo opvatten. De Telegraaf doet in ieder geval zijn best om er een leuk stukje van te maken.