Pagina 16 van 19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 21:53
door Daniel
Raymond schreef:Dat zal alleen op Rotterdam - Den Haag nog lastig worden zolang daar de boel niet over een grotere afstand viersporig is.
In hoeverre heb je daar nog daadwerkelijk last van dan? Met de huidige dienstregelingsopzet zijn de snelheidsverschillen immers vrij beperkt daar. Alleen Delft Zuid wordt immers door het grootste deel van de treinen niet gestopt.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:49
door IC140
Het gaat er vooral om dat je de s1900 nu niet zo maar 10 minuten kunt verschuiven aan de Haagse kant en schuiven aan de Eindhovense kant de mooie knoop verbreekt. Bij een viersporig Rijswijk - Delft Zuid kan je mooi de sprinters inhalen tussen Gv en Dtz en kan je er zelfs aan denken om Dt en/of Gv over te gaan slaan om nog meer tijd te winnen.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:50
door Vinny
Als je op de route gaat versnellen maar toch alle knopen wilt handhaven dan heb je betrekkelijk weinig aan een versnelling, dus he. ;)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:53
door Klaasje
Het gaat erom dat je met die viersporigheid wat makkelijker kunt versnellen zonder de knoop in Eindhoven te slopen. Dat is namelijk een vast punt. De rest kan je dan met de versnelling meeschuiven.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:55
door Vinny
LOL die conclusie had ik dus ook al getrokken :) Maar dan moeten de knopen elders op het netwerk wel meeschuiven. Of je moet andere/mindere aansluitingen accepteren.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 22:57
door Thom91
Waar sluit die trein op aan dan? En met PHS is het nog de vraag of je rond PHS stukken nog een echte knoop wilt creëren.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 23:00
door Daniel
De s1900 zit in Rotterdam al niet echt in een knoop, dus die kan je ook niet slopen :wink: De aansluitingen zijn daar vooral tussen de diverse kwartiersdiensten waar de 1900 een beetje tussendoor hobbelt.

@Thom91: Enige echte aansluiting is nu vanuit en op de s2800. De vraag is alleen hoeveel reizigers er van Breda naar Utrecht via Rotterdam reizen. Fyra sluit officieel niet aan op de 2800 (in de praktijk met een sprintje wel haalbaar), dus da's nu in feite een verbinding die elk kwartier mogelijk is.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 24 jun 2013, 23:51
door iljitsch
Het was natuurlijk te simpel geweest om gewoon gelijk die buis viersporig te maken...

Het stuk Schiedam - Delft lijkt me ook nog wel te overzien, hoewel je hier en daar wel wat hak- en breekwerk op dingen die wat te dicht bij het spoor staan zal moeten uitvoeren. Delft - Rijswijk is waarschijnlijk ook wel te doen. Maar beide stukken hebben wel één of meer kruisingen met snelwegen.

Wat is het plan met de sporen te Sdm wanneer de RET de lijn naar Hlds overneemt?

Daniel: ja, vreemd dat die snelheidsverschillen zo klein zijn, als je iedere 3 - 4 minuten een trein over 10+ kilometer (effectief) tweesporig spoor wilt sturen. Zie de huidige benelux, die staat 7 minuten gepland stil te Rotterdam. 4 of 5 minuten later uit Den Haag vertrekken vereist (neem ik aan) het inhalen van een trein die in Delft en Schiedam stopt, wat nu dus niet kan. (Nouja, er is één inhaalspoortje in Delft...)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 00:37
door Anne
iljitsch schreef:Het was natuurlijk te simpel geweest om gewoon gelijk die buis viersporig te maken...
:?: :?: In Delft is men inmiddels in de Phoenixstraat druk bezig met de diepwanden voor de westelijke buis. Het kan nu eenmaal niet in een keer als je niet heel Delft wil lamleggen.
Het stuk Schiedam - Delft lijkt me ook nog wel te overzien, hoewel je hier en daar wel wat hak- en breekwerk op dingen die wat te dicht bij het spoor staan zal moeten uitvoeren. Delft - Rijswijk is waarschijnlijk ook wel te doen. Maar beide stukken hebben wel één of meer kruisingen met snelwegen.
Tussen de uitmonding van de tunnel bij DSM (gist) en begin viersporigheid Rijswijk ligt geen snelweg. Kruising met de A4 is viersporig!
Bij de kruising met de A20 kan viaduct worden verbreed.
iljitsch schreef: Wat is het plan met de sporen te Sdm wanneer de RET de lijn naar Hlds overneemt?
Wordt onderdeel viersporig Delft-R'dam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 00:58
door iljitsch
Als dan ergens in de toekomst Den Haag - Rotterdam in een vierspoors racebaan is veranderd, moet er dan niet ook wat gedaan worden aan het feit dat treinen van Den Haag HS naar Den Haag Centraal het spoor richting Leiden kruisen?

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 08:42
door Geert
iljitsch schreef:Het was natuurlijk te simpel geweest om gewoon gelijk die buis viersporig te maken...
De tunnelbuis wordt (althans in ruwbouw) viersporig aangelegd, dus de tunnel is geen probleem. Het gaat om de stukjes tussen Schiedam en Delft en Delft-Rijswijk.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 09:21
door Thom91
iljitsch schreef:Als dan ergens in de toekomst Den Haag - Rotterdam in een vierspoors racebaan is veranderd, moet er dan niet ook wat gedaan worden aan het feit dat treinen van Den Haag HS naar Den Haag Centraal het spoor richting Leiden kruisen?
Met snel materieel en korte opvolgtijden is al een hoop te bereiken.

Overigens lees ik hierboven een bericht dat het belachelijk is dat de tunnel niet direct vier sporen bevat. Er was geen geld om direct vier sporen aan te leggen en met de prognoses die toen zijn gemaakt, dus zonder benelux, waren twee sporen voldoende geweest, ook tijdens PHS. Die tunnel is een enorm prestige project en vooral het werk van veel en goede lobby.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 10:47
door Klaasje
Thom91 schreef:
iljitsch schreef:Als dan ergens in de toekomst Den Haag - Rotterdam in een vierspoors racebaan is veranderd, moet er dan niet ook wat gedaan worden aan het feit dat treinen van Den Haag HS naar Den Haag Centraal het spoor richting Leiden kruisen?
Met snel materieel en korte opvolgtijden is al een hoop te bereiken.
Voor kruisen heb je juist niets aan korte opvolgtijden omdat het geen opvolging is. De huidige vorm van beveiligen is juist in lage snelheidsgebieden dermate geoptimaliseerd dat je op het gebied van kruisen nog weinig capaciteit kunt winnen. Sneller materieel helpt wel wat maar dat heeft pas echt zin wanneer je sneller over de wisselstraat kan. En dat is nu juist weer wat lastig als er meteen na de wisselstraat een krappe boog ligt.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 11:20
door Thom91
Je zou de overkruistijden nog meer kunnen beperken, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 11:39
door Karl
Klaasje schreef:Voor kruisen heb je juist niets aan korte opvolgtijden omdat het geen opvolging is. De huidige vorm van beveiligen is juist in lage snelheidsgebieden dermate geoptimaliseerd dat je op het gebied van kruisen nog weinig capaciteit kunt winnen. Sneller materieel helpt wel wat maar dat heeft pas echt zin wanneer je sneller over de wisselstraat kan. En dat is nu juist weer wat lastig als er meteen na de wisselstraat een krappe boog ligt.
Eventueel zou je treinen naar Gvc dan vanaf spoor 1 kunnen laten vertrekken; dan kan je doorwisselen tussen Moerwijk en Hollands Spoor; dat is een recht stuk waar je snel doorheen zou moeten kunnen? Reizigers uit treinen die richting Laa rijden moeten dan in Dt overstappen in plaats van Gv.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 11:56
door deadlock
Thom91 schreef:Die tunnel is een enorm prestige project en vooral het werk van veel en goede lobby.
Oneens. Het is een van de weinige plekken in Nederland waar ik last had van het treinverkeer. En dat was dan in de Floresstraat dus ongeveer een kilometer van het viaduct vandaan. Als je daar in de zomer met je raam open sliep werd je gewoon wakker van het treinverkeer. Deze tunnel nu tweesporig uitvoeren zou echt ontzettend dom zijn.

Kruisen kan je beperken door ze als twee aparte spoorlijnen te behandelen. Zet ze in Rtd alvast op het goede spoor. Of bouw een flyover tussen Moerwijk en HS ;)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:08
door M57
Thom91 schreef:Je zou de overkruistijden nog meer kunnen beperken, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde.
NS rijdt al een dienstregeling met overkruistijden die onder de vastgestelde veiligheidsmarges liggen. Omdat dit nog vaker zo blijkt te zijn dan men bij de invoering vermoedde, is daarom de verplichting om aan de normen te voldoen voor NSR weer op een lager pitje gezet.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:33
door Wubbo
Zolang emplacement Rotterdam Centraal niet wordt aangepast heb je niks aan de viersporige tunnel Delft en de viersporigheid Schiedam - Rotterdam. Maar ik heb nog nergens een plan gehoord/gezien om dat aan te pakken.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 19:53
door Vinny
Niet? Ik dacht dat het emplacement op de schop (zou moeten) gaan bij de vermetro'ing van de Hoekse lijn...

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 20:54
door Klaasje
Wubbo schreef:Zolang emplacement Rotterdam Centraal niet wordt aangepast heb je niks aan de viersporige tunnel Delft en de viersporigheid Schiedam - Rotterdam. Maar ik heb nog nergens een plan gehoord/gezien om dat aan te pakken.
Er ontbreken wat gelijktijdigheden die het makkelijk maken maar dat wil nog niet zeggen dat er in het geheel geen mogelijkheid is om van de voordelen van die viersporigheid gebruik te maken. Sterker nog, het gebrek aan gelijktijdigheden in Rotterdam is minder problematisch juist door die viersporigheid die verderop tot meer ontwerpvrijheid leidt.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: di 25 jun 2013, 22:43
door Wubbo
Het gaat niet zozeer om gelijktijdigheden maar om bereikbaarheden. Zolang je van de huidige Hoekse Lijn-sporen alleen naar spoor 1 en 3 kan (en dat is nu de situatie) heb je gewoon veel te weinig perronsporen beschikbaar voor welke frequentie-uitbreiding dan ook.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 09:51
door Thom91
M57 schreef:
Thom91 schreef:Je zou de overkruistijden nog meer kunnen beperken, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde.
NS rijdt al een dienstregeling met overkruistijden die onder de vastgestelde veiligheidsmarges liggen. Omdat dit nog vaker zo blijkt te zijn dan men bij de invoering vermoedde, is daarom de verplichting om aan de normen te voldoen voor NSR weer op een lager pitje gezet.
Misschien moeten we dan maar een ambitie aannemen om ons best te doen toch binnen de veiligheidsmarges te gaan zitten en wellicht nog sneller kunnen kruisen. Zes keer per uur 10 seconden winst is toch al een minuut en minuten zijn bij de dienstregeling vrij veel waard.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 11:00
door iljitsch
Karl schreef:Eventueel zou je treinen naar Gvc dan vanaf spoor 1 kunnen laten vertrekken; dan kan je doorwisselen tussen Moerwijk en Hollands Spoor; dat is een recht stuk waar je snel doorheen zou moeten kunnen?
Ik weet niet of een hogere snelheid het grote verschil zal maken, en je hebt als nadeel dat je nu nog een extra spoor (Moerwijk richting Den Haag CS) over moet.

Wat dan misschien handiger is is om ergens tussen Voorschoten en Mariahoeve een flyover te maken waarmee treinen uit Leiden richting Rotterdam van één van de twee rechtersporen naar één van de linkersporen overgezet worden en dan ergens tussen Moerwijk en Delft een tweede weer terug. Dan kan je zowel tussen Laa en Gvc en Gvc en Gv zonder kruisen. Nadeel is dat je nu geen cross-platformoverstappen meer hebt op HS tussen treinen van/naar Leiden en van/naar CS.

Makkelijker zou zijn om gewoon alles van Gv naar Shl te laten rijden en Gvc naar Hlm...

Nu meen ik me te herinneren dat in Delft de twee tunneldelen boven elkaar aangelegd worden. Helaas kan ik nergens vinden of dit echt zo is. Maar in dat geval heb je te Delft een "gratis" spoorwisseling.

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 11:05
door Thom91
Tunnels liggen gewoon naast elkaar hoor, het is er geen vijzelgracht ;)

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Geplaatst: ma 01 jul 2013, 12:34
door Anne
Net op het radio journaal dat de NS Canadese treinen gaat kopen als vervanger voor de Fyra.
Uit dit bericht blijkt het te gaan om een aanschaf van Traxx loc's bij het Canadese Bombardier en te bouwen in Duitsland.