Pagina 1 van 3
Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden
Geplaatst: di 23 apr 2013, 22:31
door Geert
Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden
Geplaatst op: dinsdag 23 april 2013 20:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 april 2013 20:31
Het gaat voorlopig echt niet lukken om de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt ieder uur te laten rijden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer.
Wel zal ze de vervoerders vragen om zo snel mogelijk tien keer per dag een verbinding tussen Den Haag en Brussel te realiseren. Maar ook daarbij moet volgens Mansveld worden aangetekend dat dit op z'n vroegst pas na de zomer geregeld kan zijn.
De staatssecretaris benadrukt dat zij net als de Kamer graag zou zien dat de trein 16 keer per dag (ieder uur) zou rijden, zoals ook met de Fyra het plan was. Maar het is "gewoonweg ingewikkeld" om meer treinen te laten rijden. Zo moet er ruimte zijn op het spoor, zijn er locomotieven nodig, en moeten er machinisten en conducteurs beschikbaar zijn.
Lees verder |
Dossier Fyra-problematiek |
Meer nieuws over Fyra-problematiek
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 07:31
door Etienne
Wat een kul

Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 07:36
door BR628
De staatssecretaris ondervindt eindelijk de logge ellende van ProRail en NS. Zum kotzen!
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 07:51
door deadlock
Ik kan me best voorstellen dat het niet mogelijk is tot december.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 08:05
door Thom91
Niet als manager capaciteit zegt dat er 16x per dag mogelijk is. En personeel vind ik kul, ze zijn het niet ineens verleerd.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 09:52
door deadlock
Als de manager capaciteit het zegt, okay.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 16:27
door Gertjan
Thom91 schreef:En personeel vind ik kul, ze zijn het niet ineens verleerd.
Nou, voor de Belg moet de Hollander 1x per 6 maanden in België rijden, anders hervalidatie. Zijn een aantal machinisten die niet meer naar België willen, en er zijn er die niet door de hervalidatie heen komen.
En aangezien men wil dat de machinisten het hele traject rijden omdat de NMBS geen personeelsknip in Rsd wil, heb je toch genoeg mensen nodig.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 17:39
door Caspar
Wat is er zo erg aan om in België te rijden voor een machinist dat ie dat niet meer wilt?
En kan een werkgever dat niet eisen? Er zijn vast ook wel machinisten binnen Nederland die een hekel hebben aan de sprinter Amsterdam- Uitgeest en die niet willen rijden...
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 18:29
door webguy
En wat dacht je van rondje rond de kerk? Maar kan me ook niet voorstellen waarom niet - op gegeven moment heb je weinig keus.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 22:55
door Karl
Waarom wil men geen knip in Rsd? Omdat je dan niet onder de internationale CAO valt en de bonden gaan zeuren?
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 23:18
door JWM
Dat hele verhaal over dat de tijdelijke IC niet vaker kan rijden is echt flauwekul. Met een beetje goede wil en geld is dat echt wel te regelen. Hoe groot met de wanprestatie van NS eigenlijk zijn voordat de Rijksoverheid de concessie intrekt?
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 11:16
door deadlock
Dat de ns hier grove fouten bij maakt betekent niet dat je de concessie hrn dan maar omderhands aan een ander moet gunnen.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 19:00
door Caspar
webguy schreef:En wat dacht je van rondje rond de kerk? Maar kan me ook niet voorstellen waarom niet - op gegeven moment heb je weinig keus.
Rondje om de kerk? De machinisten die de Fyra/Hispeed reden waren sowieso al gedoemd om alleen Amsterdam- Rotterdam- Breda of Amsterdam- Rotterdam- Brussel te rijden. En nu dan Den Haag- Roosendaal- Brussel erbij/ in plaats van de V250. Als je dan Den Haag- Brussel weigert dan is er alleen maar meer sprake van rondje om de kerk lijkt me, want dan rijden ze echt alleen nog maar Amsterdam- Breda... Hier moet dus een ander antwoord op zijn.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 19:57
door Gertjan
Omdat je dan niet elke 3 jaar de stress hebt van je hervalidatie
De mensen die het weigeren zijn over de 50, ze geloven het allemaal wel. Verder rondje rond de kerk? De meeste klussen gewoon 1 dag in de week bij bij een uitzendbureau dus genoeg variatie.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 20:10
door webguy
Dat laatste maakt het wel een dure grap - omdat je die opleidingen dus per persoon doet alsnog.
Maar eh, jij hebt het al gehaald?
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 22:05
door Vinny
Ik snap zelf niet waarom er niet elk uur een IC Roosendaal-België kan worden ingelegd die aansluiting biedt op de treinen naar de Randstad. Die ene extra overstap moet men maar voor lief nemen.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: za 27 apr 2013, 22:43
door jesse-cruzu
Vinny schreef:Ik snap zelf niet waarom er niet elk uur een IC Roosendaal-België kan worden ingelegd die aansluiting biedt op de treinen naar de Randstad. Die ene extra overstap moet men maar voor lief nemen.
Vergeet niet dat de reizigers de dupe zijn geworden door de uitgevallen Fyra. Dus kan je op z'n minst een goede alternatief hebben dan je klanten in de kou laten staan.
"Die ene overstap moet men voor lief nemen". Niet bepaald een klantvriendelijke uitspraak.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 08:13
door isadora
Vinny schreef:................Die ene extra overstap moet men maar voor lief nemen.
Vroeger, nog niet zo heel lang geleden, kon men frequent non-stop van Amsterdam naar Brussel.
Volgens mij heeft de reiziger al veel en veel meer voor lief genomen, dan redelijkerwijs van haar of hem verwacht mocht worden.
Dus voor mij een volslagen ongepaste opmerking. :neg:
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 09:27
door Vinny
Ongepast? Ik vind het een veel beter alternatief dan het gepruts van nu hoor. Daarnaast geldt dat voor reizigers uit Utrecht,Gelderland, en Brabant de situatie verbetert. Vanaf Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal kun je met de Thalys. Alleen de stations Den Haag HS en Dordrecht worden slechter bediend dan in de oude Beneluxtijd. Pech dan.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 09:48
door BR628
Is het niemand opgevallen dat de Benelux de laatste tijd stukken minder vol zit? De afgelopen week stond ik in de avondspits rond Dordrecht en heb enkele treinen kwa bezetting eens bekeken en dat viel best wel tegen. Heb het gevoel dat veel reizigers de trein de rug toe hebben gekeerd.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 11:29
door Daniel
Speelt het daarbij niet ook een rol dat die trein nu geen echte binnenlandse functie meer heeft? Vroeger moest een deel van het spitsverkeer naar Roosendaal, Bergen op Zoom en Zeeland ook nog met die trein mee.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 12:06
door hauptbahnhof
Elk uur een directe aansluiting met de s2600 vind ik klantvriendelijker dan de huidige oplossing.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 18:46
door iljitsch
BR628 schreef:Heb het gevoel dat veel reizigers de trein de rug toe hebben gekeerd.
Kan er goed mee te maken hebben dat-ie niet meer naar schiphol en Amsterdam doorrijdt. Ook de bizar lange rijtijden helpen natuurlijk niet, 25 minuten voor Den Haag - Rotterdam, terwijl andere intercity's die ook nog in Delft stoppen het een stuk sneller doen (hoewel nog altijd langzamer dan een paar jaar geleden).
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 18:50
door Suus
De trein heeft sowieso in Nederland minder belang dan vroeger aangezien er nu ook al twee binnenlandse treinen rijden tussen Roosendaal en Den Haag en de trein heeft sowieso een minimaal aantal reizigers tussen Rotterdam en Den Haag omdat reizigers voor Amsterdam al in Rotterdam mogen overstappen op de Fyra.
Drie treinen per uur tussen Rotterdam en Roosendaal is wellicht leuk voor de reiziger maar al die extra lege zitplaatsen kosten veel geld en uiteindelijk wordt dat doorberekend in de prijs van de treinkaartjes.
Re: Mansveld herhaalt: Fyra-vervanger kan echt niet vaker ri
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 18:59
door iljitsch
Tja, dan hadden ze maar niet eerst de reizigers moeten wegjagen met al dat geklungel. Als die trein gewoon weer ieder uur gaat rijden en niet meer zo lang haltert dat de wielen aan de perronsporen vastroesten komt een flink deel vast wel weer terug.