Ben benieuwd of dit veel extra reizigers gaat aantrekken ;)AD Groene Hart schreef:Warme tegels en gedraaide borden op perrons
SUK-JAE HUMMELEN
LEIDEN
Braille op trapleuningen, warme tegels en plaatsnaamborden die een kwartslag zijn gedraaid. ProRail gaat de perrons op Leiden Centraal anders inrichten.
Wanneer de proef een succes is, wil de spoorbeheerder de vernieuwingen ook invoeren op de andere perrons in Nederland.
Sommige veranderingen betekenen het einde van kleine instituten. Zo wordt overwogen de typische rolodexborden met daarop de bestemmingen te vervangen door moderne digitale informatieborden.
De kwartslagdraai van de blauwe plaatsnaamborden zorgt ervoor dat reizigers van grote afstand zien in welke plaats ze zijn. De borden staan nu nog in het verlengde van de perrons en zijn onleesbaar voor mensen die uit de trein kijken.
ProRail wil in Leiden ook gaan werken met de zogenoemde dynamische treinlengte-info. Die moet duidelijk maken waar de wagons met eerste en tweede klas precies stoppen. Reizigers weten dan van tevoren waar ze op het perron kunnen staan. Nu moeten zij bij aankomst van de trein vaak enkele meters naar links of rechts lopen.
Blinden worden al via geleidestroken naar de treinen geleid. Informatie over perronnummers ontbreekt vooralsnog. Daar moet de braille op de trapleuningen in voorzien.
De verwarmde zuil werkt op zonne-energie. De tegels op de perrons worden verwarmd door aardwarmte. Het station in Bunnik heeft deze tegels al liggen.
De kiosken krijgen een meer open karakter. Klanten kunnen zelf hun product pakken en afrekenen aan de kassa.
Met geluid wil de spoorbeheerder de wachttijd van reizigers veraangenamen. Gedacht wordt aan natuurgeluiden die uit de boxen klinken.
ProRail gaat veel noviteiten eerst op één perron uitproberen en bij gebleken succes ook toepassen op de andere perrons. Andere experimenten neemt ProRail in overweging. Het gaat dan om lichtdoorlatende overkappingen met zonnecellen, een oplaadzuil voor mobiele telefoons en uniforme bakken voor de gratis kranten.
De komst van een trein wordt mogelijk in de toekomst niet alleen door een speaker aangekondigd maar ook door licht: lampen branden feller als een trein nadert.
Meer luxe op stations
Meer luxe op stations
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Meer luxe op stations
Ik hoop ook dat deze treinlengte info dan dynamisch wordt en niet gelieerd aan de standaardomlopen. In ieder geval juich ik dit van harte toe. Een stap in de goede richting mijns inziens.AD Groene Hart schreef:...ProRail wil in Leiden ook gaan werken met de zogenoemde dynamische treinlengte-info. Die moet duidelijk maken waar de wagons met eerste en tweede klas precies stoppen. Reizigers weten dan van tevoren waar ze op het perron kunnen staan. Nu moeten zij bij aankomst van de trein vaak enkele meters naar links of rechts lopen...
Re: Meer luxe op stations
^^ Op dit moment wordt die informatie niet bijgehouden. Ik denk zelf dat het vooral verkeerde verwachtingen gaat opleveren; juist bij calamiteiten waarna het materieel in andere omlopen dan normaal terecht komt moet de focus van de verkeersleiding naar het herstel van de triendienst zelf gaan en niet naar het intypen van nummertjes in een database.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meer luxe op stations
Daarvoor heb je toch informatieschermen in de trein? Goed, nog lang niet alle treinen hebben dat nu al, maar laat NS daar maar eens in investeren in plaats van in dit soort onzin.AD Groene Hart schreef:De kwartslagdraai van de blauwe plaatsnaamborden zorgt ervoor dat reizigers van grote afstand zien in welke plaats ze zijn. De borden staan nu nog in het verlengde van de perrons en zijn onleesbaar voor mensen die uit de trein kijken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Meer luxe op stations
De NS investeert niet in stationsbordjes. Dat is een zaak van ProRail ;) (noodzakelijke perronfaciliteiten)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Meer luxe op stations
Kunnen ze die stationsborden niet beter 22,5 graad draaien? Dan kan je ze ook lezen als je ter hoogte van zo'n bord stilstaat èn als je verder zit.
Wat betreft die dynamische treinlengte dingen: hehe, het werd tijd zeg.
Wat betreft die dynamische treinlengte dingen: hehe, het werd tijd zeg.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meer luxe op stations
Dat is nog erger - dat betekent dus dat beheerder en vervoerders langs elkaar heen werken.Vinny schreef:De NS investeert niet in stationsbordjes. Dat is een zaak van ProRail ;) (noodzakelijke perronfaciliteiten)
Wel vreemd overigens dat stationsnaambordjesplaatsing ineens weer een taak is van ProRail, stations worden toch beheerd door NS Poort?
Dan moet je wel twee keer zoveel bordjes neerzetten, anders kan je ze weer niet lezen als je vanaf de andere kant komt.Karl schreef:Kunnen ze die stationsborden niet beter 22,5 graad draaien? Dan kan je ze ook lezen als je ter hoogte van zo'n bord stilstaat èn als je verder zit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Meer luxe op stations
Ik dacht altijd dat het winkeloppervlakte van NS-Poort was, maar de perronvloer en vloer in de stationshal van ProRail was (omdat dat van algemeen nut zou zijn)
De warmtezuilen zijn zeker die dingen die erg populair waren op Amsterdam Amstel? Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden uiteindelijk, lijkt mij best raar zo'n modern station. Tenslotte is een perron in Nederland toch nog best ouderwets. CTA met flapjes, amper voorzieningen en vaak gewoon koud en tochtig (probleem op praktisch elk station natuurlijk). Tochtig blijft het wel, maar alles wat warmte geeft is erg welkom :)
De warmtezuilen zijn zeker die dingen die erg populair waren op Amsterdam Amstel? Ik ben wel benieuwd hoe het gaat worden uiteindelijk, lijkt mij best raar zo'n modern station. Tenslotte is een perron in Nederland toch nog best ouderwets. CTA met flapjes, amper voorzieningen en vaak gewoon koud en tochtig (probleem op praktisch elk station natuurlijk). Tochtig blijft het wel, maar alles wat warmte geeft is erg welkom :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Meer luxe op stations
Nee, de perrons en dergelijke voorzieningen zijn een taak van ProRail.Dat is nog erger - dat betekent dus dat beheerder en vervoerders langs elkaar heen werken.
Wel vreemd overigens dat stationsnaambordjesplaatsing ineens weer een taak is van ProRail, stations worden toch beheerd door NS Poort?
De warmtezuil is een voorbeeld; dat ding wordt geheel door ProRail verzorgt; maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd, want NS reizigers zal voornamelijk gaan profiteren van zo'n voorziening in de vorm van reizigersgroei.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Meer luxe op stations
Er is ook geen goederenvervoerder die profiteert van stationsnaambordjes, dus als dat de afweging is...
Re: Meer luxe op stations
Stationsnaambordjes zijn een basisvoorziening infrastructuur hetgeen in handen is van de infrabeheerder, omdat het geen exploitatieve functie heeft.
Ja ik heb het zelf ook niet verzonnen ;)
Ja ik heb het zelf ook niet verzonnen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Meer luxe op stations
Waarom heeft een warmtezuil wel een exploitatieve functie (wat is dat eigenlijk?) en een bordje niet?
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Meer luxe op stations
Het is gewoon belachelijk dat niet alle stations volledig van Prorail zijn. Over eerlijke marktwerking gesproken........ :neg:
Re: Meer luxe op stations
Een warmtezuil is op dit moment ook een "basis" voorziening *kuch* en wordt volledig betaald door ProRail.Wubbo schreef:Waarom heeft een warmtezuil wel een exploitatieve functie (wat is dat eigenlijk?) en een bordje niet?
Exploitatie van bijv. kiosken en dergelijke wordt uiteindelijk gedaan door NS-Poort en daar heeft ProRail dus niets (weinig) over te zeggen. Trappen, transferruimtes en perrons zijn weer wel van ProRail. Het fysieke gebouw is dacht ik weer van NS (maar dat moet ik nazoeken; het zit een klein beetje ingewikkeld in elkaar)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Meer luxe op stations
Fysieke gebouw is van NS. Daardoor krijgt ns ook het geld van verkochte/verhuurde stations.
Re: Meer luxe op stations
Kijk eens op http://www.nspoort.nl
Hier vindt je meer informatie over de explotatie van stationsgebouwen en gebieden.
Groet, R :) nald
Hier vindt je meer informatie over de explotatie van stationsgebouwen en gebieden.
Groet, R :) nald
Re: Meer luxe op stations
Overigens is dat systeem met 1e klas aanduiding op het perron/cta nu een drama met de Benelux treinen. Het is een soort roulette spel of ze gedriehoekt zijn of niet, dan hoor je ineens 3 minuten voor vertrektijd dat de eerste klas achterop zit naar Brussel, en dan is er niet zo veel meer aan te doen. Vraag me af of dat met normale binnenlandse treinen beter zal zijn.
Re: Meer luxe op stations
Een kwartslag gedraaid stationsnaambord doen ze maar op het einde der perrons, als je met een trein langs een perron rijdt zijn de bordjes zoals ze nu staan het handigst om te zien waar je bent.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Meer luxe op stations
Plus dat je maar net moet hopen dat die melding klopt, want het lijkt soms gebaseerd te worden op de kant waar de Bs zit. Heb de omroep weleens de mist in horen gaan bij een trein die in principe verkeerdom zat, maar toch niet omdat de rijtuigen achterstevoren tussen de loc en de Bs zatenCaspar schreef:Overigens is dat systeem met 1e klas aanduiding op het perron/cta nu een drama met de Benelux treinen. Het is een soort roulette spel of ze gedriehoekt zijn of niet, dan hoor je ineens 3 minuten voor vertrektijd dat de eerste klas achterop zit naar Brussel, en dan is er niet zo veel meer aan te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Meer luxe op stations
Ik denk dat het nog lastiger is, geef bij een twaalf bakken VIRM maar eens aan waar de eerste klasse zit, met al die verschillende varianten is dat volgens mij nog knap lastig. Ook bij ICK zit eerste klas her en der verspreid. Bij de Benelux is het eigenlijk nog vrij eenvoudig: de eerste klasse bevindt zich voor òf achteraan.Caspar schreef:Overigens is dat systeem met 1e klas aanduiding op het perron/cta nu een drama met de Benelux treinen. Het is een soort roulette spel of ze gedriehoekt zijn of niet, dan hoor je ineens 3 minuten voor vertrektijd dat de eerste klas achterop zit naar Brussel, en dan is er niet zo veel meer aan te doen. Vraag me af of dat met normale binnenlandse treinen beter zal zijn.
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten