Pagina 3 van 3

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: di 06 aug 2013, 12:01
door Milco
Sinds wij het hier hebben over dat dit verhaal (mogelijk) onzin is, zie ik geen berichten meer van Zelfstandiger... Toeval? :')

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: do 08 aug 2013, 14:53
door Bartjk
NintendoC schreef:Het idee voor een verbinding tussen Lelystad en Enkhuizen vind ik helemaal geen slecht idee. Alleen wordt het nu allemaal vaag door de niet zo handige opmerkingen van Zelfstandiger.

Als je een dergelijke verbinding gaat opzetten, zul je beter kunnen samenwerken met een vervoerder die in dat gebied rijdt.
Ik weet niet of dat Arriva of Connexxion is, maar ga eens met hen praten. Wie weet zijn hun wel geïnteresseerd in deze lijn, en willen ze je toelaten in je concessiegebied, mits je bijvoorbeeld een gedeelte van de winst aan hen geeft.

Wanneer je van dat soort firma's groen licht heb, en je hebt een goed ontwikkeld bedrijfsplan/marketingplan moet je met de provincie/gemeentes gaan praten om subsidie los te peuteren, omdat ik vrees dat de prijs voor een kaartje zonder subsidie te hoog zal zijn. Om subsidie te krijgen moet je de provincie/gemeentes wel wat bieden. Waarom zouden ze jou subsidie moeten geven? Je moet van regionaal belang zijn.
Het zal voor het grootste deel arriva zijn. Het concessiegebied van stadsdienst lelystad loopt nl. tot het einde van de dijk. Vanaf daar moet je met connexxion praten (NHN)

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: do 08 aug 2013, 22:56
door Michael 1988
Het is wel iets wat in februari al voor gespreksvoer heeft gezorgd. Maar of het "bedrijf" van Zelfstandiger een van de bedrijven zal zijn waar de provincies en gemeentes een gesprek mee hebben gevoerd, lijkt ook mij erg sterk. Overigens toen ik de titel las dacht ik wel aan onderstaand artikel.
___________________________________________________________________________________________
Mogelijk proef met bus van Enkhuizen naar Lelystad
Gepubliceerd 9 februari 2013 20:34 | Laatste update 11 februari 2013 10:35

ENKHUIZEN - Er wordt mogelijk een proef gedaan met een buslijn tussen Enkhuizen en Lelystad. Dit voorjaar zijn hierover besprekingen tussen onder meer de provincie, de gemeenten Enkhuizen en Lelystad en vervoersbedrijven.

Lees verder
___________________________________________________________________________________________
Wel zag ik weer in een ander artikel van de website van de Christenunie, afdeling Enkhuizen (link) het volgend stukje:
Dit heeft er in geresulteerd dat er binnenkort gezamenlijke brainstormsessie(s) word(t)(en) gestart met vertegenwoordigers van bovengenoemde partijen. Tevens schuiven Connexxion, Arriva en Taxi Enkhuizen aan bij deze sessies. ...
Maar omdat er niet meer informatie bekend is vanuit Zelfstandiger en naast een aantal artikelen van februari en daarvoor niet meer info aanwezig is op google (voor zover ik kon zien), zet ik momenteel ook mijn vraagtekens hierover. Maar er zijn dus wel al in het voorjaar gesprekken geweest met bedrijven, waaronder dus een ander bedrijf dan een bestaand OV-bedrijf.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 12:58
door isadora
Michael 1988 schreef:Overigens toen ik de titel las dacht ik wel aan onderstaand artikel.
___________________________________________________________________________________________
Mogelijk proef met bus van Enkhuizen naar Lelystad
Gepubliceerd 9 februari 2013 20:34 | Laatste update 11 februari 2013 10:35
.....................
Zie:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 54#p265611 ;)

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: vr 09 aug 2013, 23:08
door Michael 1988
Overheen gelezen :oops:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 15:53
door Statler Rail
Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder concessie, tenzij er een ontheffing ex de Wet Personenvervoer 2000 is verleend. Die ontheffing mag alleen verleend worden als de verbinding geen subsidie krijgt.

Maar voordat je openbaar vervoer mag verrichten moet je ook diverse vergunningen aanvragen en bepaalde examens afleggen bij het Ministerie. Het is dus niet zo dat je denkt: hé, ik huur of koop een bus, ik regel een paar sponsors en ga een busverbinding aanbieden. Om nog maar te zwijgen wat voor gedoe het is om te kunnen deelnemen aan de OV-chipkaart. Daar moet je eerst voor geaccrediteerd worden.

Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.

Ik denk dat Zelfstandiger het wél serieus bedoelde, maar geen ervaring heeft in het OV en dus ook niet wist dat zoiets niet een kwestie is van een paar gesprekken met provincie, gemeente en vervoerders inplannen, maar een uitgebreide en kostbare voorbereiding kost.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 20:26
door Vinny
Je kunt natuurlijk ook onder een parapluie van Arriva of Connexxion werken. In Amersfoort worden de daluren van lijn 19 op die manier opgevuld. De buschauffeur zei zelf tegen mij dat hij zelfstandig ondernemer was. Nou ja, of hij schept op, dat kan natuurlijk. Hij had zijn voertuig en chipkaartapperatuur bij Connexxion geleased. Heel interessante constructie.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 14:42
door IC140
In België is het hele busvervoer op die manier georganiseerd. De Lijn bepaalt wat er gereden moet worden en koopt ritten bij lokale busboeren. Dit zijn soms grote organisaties met tientallen bussen, maar kunnen uiteraard ook ZZP-ers met één bus zijn, als zij het voor minder geld doen.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 14:54
door dylanwild94
dan hebben we toch over pachters :?:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 15:02
door Suus
Ja, pachters ja. Het komt in Nederland ook wel voor, maar in beperkte mate. In Nederland heb je o.a. TCR en Van Oeveren die op die manier actief zijn.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 15:05
door Klaasje
Statler Rail schreef:Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.
Als structurele verbinding zit ie ook in de stadsconcessie van Lelystad.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: di 20 aug 2013, 23:12
door Statler Rail
:idea: Dit voorjaar werd de lijn genoemd bij een vraag in de Nota van Inlichtingen van de concessie IJsselmond:

Vraag: Er loopt een onderzoek naar een verbinding Lelystad-Enkhuizen. Wij hebben begrepen dat Lelystad zich op het standpunt stelt dat deze lijn een streeklijn is. Gaat, als deze verbinding er daadwerkelijk komt, een dergelijke lijn onderdeel vormen van de concessie Ijsselmond?

Antwoord: De huidige scholierenlijn op dit traject maakt onderdeel uit van de Concessie Noord-Holland-Noord van de provincie Noord-Holland. In het geval dat in onderling overleg toch besloten wordt deze lijn tot de Concessie IJsselmond te rekenen dan geldt de meerwerkregeling.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: di 20 aug 2013, 23:20
door dylanwild94
Statler Rail schreef::idea: Dit voorjaar werd de lijn genoemd bij een vraag in de Nota van Inlichtingen van de concessie IJsselmond:

Vraag: Er loopt een onderzoek naar een verbinding Lelystad-Enkhuizen. Wij hebben begrepen dat Lelystad zich op het standpunt stelt dat deze lijn een streeklijn is. Gaat, als deze verbinding er daadwerkelijk komt, een dergelijke lijn onderdeel vormen van de concessie Ijsselmond?

Antwoord: De huidige scholierenlijn op dit traject maakt onderdeel uit van de Concessie Noord-Holland-Noord van de provincie Noord-Holland. In het geval dat in onderling overleg toch besloten wordt deze lijn tot de Concessie IJsselmond te rekenen dan geldt de meerwerkregeling.
en wat houd dat dik gedrukte precies in :?:

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 00:25
door Statler Rail
Bij concessies geldt een meerwerk- en minderwerk-tarief. Dat is het tarief waarvoor de concessieverlener extra ritten kan inkopen (meerwerk) of waarmee de exploitatiebijdrage verlaagd wordt indien ritten geschrapt worden (minderwerk).

Zo uit mijn hoofd is de meerwerkregeling van IJsselmond dat meerwerk voor 80% (ivm schaalvoordelen) van de DRU-prijs wordt vergoed. Dus dat zou dan 110 euro x 80% zijn, oftewel 88 euro per DRU.

Een uursdienst Lelystad-Enkhuizen v.v. op ma t/m vr overdag is ongeveer 3000 DRU, dus bij een meerwerktarief van 88 euro zou dat op een prijs van 264.000 euro per jaar komen. Let wel, dat is dus met de meerwerkregeling. Als je de lijn gewoon zou aanbesteden (of meenemen in een aanbesteding) komt je op een hogere DRU-prijs uit, waarschijnlijk iets boven de 100 euro per DRU.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 08:23
door Vinny
Je gaat denk ik uit van een uursdienst. Zelfstandiger had het over 2x per uur rijden en ook een dienstregeling 's avonds en in het weekend handhaven. Dan wordt het natuurlijk snel flink duurder ;)

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 10:31
door lint41
Ik neem aan dat de concessiehouder meerwerk ook kan weigeren? Want anders zou het voor de verlener wel erg makkelijk zijn om te weinig DRU aan te besteden, en het dan aan te vullen met goedkopere DRU's onder het mom van meerwerk.

Re: Lelystad Enkhuizen verbinding.

Geplaatst: do 05 sep 2013, 23:54
door hidihi
Statler Rail schreef:Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder concessie, tenzij er een ontheffing ex de Wet Personenvervoer 2000 is verleend. Die ontheffing mag alleen verleend worden als de verbinding geen subsidie krijgt.

Maar voordat je openbaar vervoer mag verrichten moet je ook diverse vergunningen aanvragen en bepaalde examens afleggen bij het Ministerie. Het is dus niet zo dat je denkt: hé, ik huur of koop een bus, ik regel een paar sponsors en ga een busverbinding aanbieden. Om nog maar te zwijgen wat voor gedoe het is om te kunnen deelnemen aan de OV-chipkaart. Daar moet je eerst voor geaccrediteerd worden.

Overigens is het traject Enkhuizen-Lelystad alleen in concessie vergeven voor één scholierenverbinding Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad, met aansluiting op de bus naar een streng-gerefomeerde school in Kampen.

Ik denk dat Zelfstandiger het wél serieus bedoelde, maar geen ervaring heeft in het OV en dus ook niet wist dat zoiets niet een kwestie is van een paar gesprekken met provincie, gemeente en vervoerders inplannen, maar een uitgebreide en kostbare voorbereiding kost.
Schepen, 8 persoonsbusjes en toch ook vliegtuigen waren vrijgesteld van deze regel(net zoals internationaal openbaarvervoer)? Dus onze vriend "zelfstandiger" zou in theorie toch met 8 persoonsbusjes kunnen rijden zonder een ontheffing aan te hoeven vragen? Ik geloof natuurlijk niet in zijn plannen maar in theorie zijn er wel manieren te bedenken om de PW2000 te omzeilen.