OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
erjeebee
Berichten: 988
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door erjeebee »

Elk uur trein Amsterdam-Brussel

De NS is met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) tot een akkoord gekomen over de toekomst van de hogesnelheidslijn.
Dat maakte het kabinet vrijdag bekend na afloop van de ministerraad. Het kabinet noemt het door de NS en de Belgische NMBS aangedragen alternatief 'acceptabel'.

http://www.nu.nl/politiek/3587032/elk-u ... ussel.html
erjeebee
Berichten: 988
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door erjeebee »

Wij reizigers zijn er blij mee schijnt :)
http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... einplannen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Wubbo »

Meer leesvoer hier. Ik ga er eens aan beginnen ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12514
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Geert »

Plaatje:
Afbeelding
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door iljitsch »

Extra stop in Breda schiet heel, heel erg slecht op. Kunnen ze daar niet gewoon voorbij rijden en dan die Belgische stoptrein naar Breda doortrekken?

Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44336
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Het worden treinen met stuurstand of treinstellen, dus de kering in Breda zal wel meevallen. En de stop in Breda wordt gecompenseerd doordat er 200 km/u gereden kan worden tussen Antwerpen en Rotterdam. De Fyra was veel te hoog in de markt gezet en de Beneluxtrein moet het ook hebben van reizigers die in Roosendaal nog in de trein kwamen, dus ik vind dit een zeer acceptabele oplossing, voor veel mensen zal het een verbetering zijn dat ze nu al in Breda kunnen overstappen voor Antwerpen, aangezien de meeste reizigers richting België in Roosendaal toch al uit Breda en verder kwamen.

Echte haastige reizigers zijn in dit model beter af met de Thalys en Eurostar die praktisch een uurdienst zullen vormen tussen Asd/Rtd en Brussel, in het oude model had je zowel Fyra als Thalys non-stop tussen Rotterdam en Antwerpen en dat was gewoon too much.
Rame à l'approche
Klaasje
Berichten: 6758
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Als de Thalys het al lukt om 10 keer per dag vol de grens over te gaan met vrijwel alleen reizigers voor Parijs dan is 16 keer per dag een snelle trein op Amsterdam-Brussel prima te vullen. Er is namelijk een veel grotere relatie tussen Nederland en België dan tussen Nederland en Parijs. Dat het too much zou zijn is gewoon gelul.

Fyra was wel een te hoog ingeschaald concept als je kijkt naar flexibiliteit en prijzen. Met goedkoper materieel, meer flexibiliteit en een wat lagere prijs zou het vast en zeker een enorm succes zijn geworden. Nu is er als reactie op de kritieken op Fyra, die werd vergeleken met de Benelux, een plan bedacht. Een plan dat heel veel lijkt op de oude Benelux terwijl het wegnemen van drempels op het gebied van vervoersbewijzen waarschijnlijk het enige belangrijke te slechten probleem was. Zo te zien is het plan goed onderbouwt. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor een snellere trein met minder stops dan een Benelux.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Extra stop in Breda schiet heel, heel erg slecht op. Kunnen ze daar niet gewoon voorbij rijden en dan die Belgische stoptrein naar Breda doortrekken?

Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.
Of Breda-Tilburg-'s Hertogenbosch-Utrecht-Amsterdam ;)
Door Utrecht aan te doen wordt vanuit de rest van Nederland België ook een stuk beter bereikbaar. Utrecht is immers de "centrale knoop" van het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door greyhound »

Ongelofelijk dat de NS hiermee wegkomt. Door jarenlang gestuntel van de NS zitten we nog jaren met treinen opgezadeld die met 160km/per uur over de HSL rijden. Hoe gaan die treinen met stuurstand eruit zien? Zijn die op zo'n korte termijn leverbaar of te verbouwen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44336
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

De stuurstanden staan nu werkloos op de opstelterreinen van Maastricht en Heerlen, daarvoor is alleen een kleine verbouwing nodig zodat de stuurstand kan communiceren met een Traxx in plaats van met een 1700/1800. :)
Rame à l'approche
OVinspecteur
Berichten: 345
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door OVinspecteur »

Bee schreef:Het worden treinen met stuurstand of treinstellen, dus de kering in Breda zal wel meevallen. En de stop in Breda wordt gecompenseerd doordat er 200 km/u gereden kan worden tussen Antwerpen en Rotterdam.
200 km/u gaat niet door voor Benelux-plus. Deze verbinding blijft gewoon met 160 km/u gereden worden. Zie pagina 10 van 'toetsing IenM: Waarde voor de reiziger vervoersaanbod NS en NMBS':
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -nmbs.html

In de brief van de NS (pagina 4) staat verder nog: "Voor de ‘Benelux-plus’ beschikt NMBS over locomotieven die hiervoor inzetbaar gemaakt zullen worden, terwijl NS beschikt over inzetbaar te maken rijtuigen. Dit materieel wordt
geschikt gemaakt voor toelating op de Hogesnelheidslijn." (http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... anbod.html)

Waarschijnlijk wordt de Belgische loc dus in Breda omgerangeerd, of er komen er 2 (voor en achter). -o-
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door mijack1985 »

We kunnen nu dus ook gewoon concluderen dat ICMm en ICRm tot 2021 blijft rijden. Zie onderstaande link.

TreinReiziger
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door marlies »

Qua ICM vind ik dat echt dik prima, mits ze er een beetje fatsoenlijk voor zorgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44336
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:
Rame à l'approche
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Of gewoon de benelux over bestaand spoor laten rijden, is wel nog een beetje trager, maar dan heb je wel iets achter de hand bij stremmingen op de HSL.
Volgens mij zijn er niet zo veel belemmeringen om, bij een stremming op de HSL, de Benelux-Plus alsnog via Roosendaal te sturen. Extra stopje in Roosendaal voor reizigers die anders in Breda waren ingestapt, en gaan. Moet je alleen wat verzinnen voor Noorderkempen.
Klaasje
Berichten: 6758
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:
Maar acht jaar is ook wel weer verschrikkelijk lang. Dat moet echt een stuk sneller kunnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat NS nu liever te veel tijd inplant dan te weinig, gezien de ervaringen met de V250. Bovendien lijkt 2021 het moment dat het gehele park IC200 aanwezig moet zijn (om ook op de Hanzelijn etc te rijden), dan kost afleveren ook nog wel wat tijd.
OVinspecteur
Berichten: 345
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door OVinspecteur »

Maar dit IC200 gaat dus alleen om de binnenlandse treinen. De Benelux-plus blijft ook na die tijd gewoon 160 km/u rijden, dus niks nieuw materieel. :mrgreen:

Om begrijpelijke redenen zit meneer Descheemaecker niet te wachten op nieuwe bestel-avontuurtjes met de NS.
Klaasje
Berichten: 6758
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Het zal wel een vrij omvangrijk park moeten worden want de twaalf treinen per uur over Amsterdam-Utrecht in het PHS-tijdperk moeten allemaal met dat spul gaan rijden.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door greyhound »

Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig :wink:
Moet de NS openbaar aanbesteden?

Als de NS genoegen neemt met een ''of the shelve'' product hoeven de specificaties niet zo uitgebreid. Pas over 7 jaar snelle treinen is toch wel een aanfluiting. Wellicht ziet Arriva nu z'n kans schoon met een snelle Lage Landen lijn nu de NS trein in Breda gaat stoppen en rangeren en vervolgens ook nog in het bos tussen Breda en Antwerpen gaat stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44336
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Ja, de NS moet openbaar aanbesteden. De V250 is openbaar aanbesteed en de Sprinter Nieuwe Generatie zit in de aanbesteding. De bestelling van Traxx-locomotieven kon om verschillende reden langs de aanbestedingsregels door.
Rame à l'approche
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door mijack1985 »

Eurostar heeft inmiddels ook de verbinding naar Amsterdam bevestigd via hun site.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door greyhound »

Bee schreef:Ja, de NS moet openbaar aanbesteden. De V250 is openbaar aanbesteed en de Sprinter Nieuwe Generatie zit in de aanbesteding. De bestelling van Traxx-locomotieven kon om verschillende reden langs de aanbestedingsregels door.
Volgens mij spreek jij jezelf nu tegen. De Traxxen zijn ook niet aanbesteed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44336
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Suus »

Goed lezen, de Traxxen kon om verschillende redenen langs de aanbestedingsregels, maar voor andere treinen was die specifieke situatie niet van toepassing en is er aanbesteed.
Rame à l'approche
Klaasje
Berichten: 6758
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL

Bericht door Klaasje »

Bedrijven in eigendom van een overheid zijn verplicht de aanbestedingsregels te volgen. Volledig private bedrijven zijn dat niet. Dit is zo om te voorkomen dat een overheid de aanbestedingsregels omzeilt via het opzetten van een extern inkoopbedrijf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten