Pagina 1 van 2
CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 18:11
door fogeltje
Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.
Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.
Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.
Lees meer
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 18:34
door Jef400
Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 19:18
door fogeltje
JeffreyMeijer schreef:Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
De markt open gooien sluit dat niet uit. Partijen kunnen ervoor kiezen het wiel nogmaals maar dan beter uit te vinden of bestaande oplossingen te gebruiken. Ik weet verder nog niet wat ik van dat idee moet vinden.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 19:21
door Suus
Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 21:13
door fogeltje
Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit. Denk ik. Door verschillende aanbieders te hebben, zouden vervoerders kunnen gaan shoppen en bijvoorbeeld het systeem van ABC BV gaan gebruiken dat beter werkt en geen bugs heeft. Of zoiets. Ik denk dat men dit voor ogen heeft. Maar geen enkele vervoerder zal denk ik alle apparatuur uit de bus gaan slopen en nieuwe inbouwen om een iets beter systeem te krijgen. Dat kost ze teveel geld.
Vind het verder ook maar een wazig verhaal.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 21:40
door Geert
Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:12
door AppleMoose
fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:19
door Ennes
meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:20
door fogeltje
Ronaldussen schreef:fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
Ik had het nu vooral over bussen, had ik er misschien bij moeten zetten. In de bus maakt het niet veel uit. Wat treinen betreft kun je als overheid nog altijd verplichten dat alle vervoerders samen hetzelfde systeem moeten kiezen. Of komen met een paal die met alle onderliggende systemen overweg kan.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:35
door Geert
Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:47
door Ennes
Geert schreef:Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed

Volgens mij heb ik dat nergens gezegd, het feit dat er nu al teveel partijen bij betrokken zijn zorgt al voor een gedrocht, en er is ook niets mis met adviezen vanuit de gebruikersgroepen, maar uiteindelijke beslissingsbevoegdheden, dat gaat gewoon niet werken
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 22:57
door Tristan
Bee schreef:Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Omdat banken nu ook bezig zijn met het uitrollen van contactloos betalen, kan het zo worden dat je je bankpas ook kunt gaan gebruiken als ov-chipkaart, waardoor die verschrikkelijke aanschafkosten van € 7,50 en € 11,- die je nu moet betalen ook meteen de nek omgedraaid kunnen worden.
Met je bankpas inchecken bij het beginpunt van je reis (er wordt GEEN € 4,-, € 10,- of € 20,- (of welk bedrag dan ook) afgeschreven omdat er uitgegaan moet worden van VERtrouwen in plaats van WANtrouwen) en uitchecken bij het eindpunt (zonder tussentijds uit- en in te checken bij eventuele overstappen) en de kosten van de reis worden direct van je bankrekening afgeschreven.
Zo zou ov-chipkaart 2.0 er globaal uit kunnen komen te zien.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: do 10 okt 2013, 23:44
door reisthijs
Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 01:05
door microshit
ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 05:11
door Ennes
microshit schreef:ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
Je betaalt nu al om je eigen geld uit te mogen geven, dus misschien niets extra, maar vorlopig betaal je nu al periodiek voor je bankpas. al kan ik me niet indenken dat de banken daar geen legitieme reden in zien om de zogenaamde servicekosten van de bankpassen op termijn te gaan verhogen, als er een nieuw foefje inzit.
En daarnaast is de vraag of we onze reizen ook wel gekoppeld zouden willen hebben aan onze bankpas
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 09:57
door TomSteyl
Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.
In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 10:29
door bartjemestrom
TomSteyl schreef:
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:35
door fogeltje
bartjemestrom schreef:TomSteyl schreef:
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.
Ik heb voor mijn 3 persoonlijke OV-chipkaarten geen cent hoeven te betalen. Een van de IB-Groep en twee van de NS. Geen idee hoe het bij de busboeren hier zit (Hermes, Arriva Brabant en ietsjes verderop Breng). Volgens mij moet je daar wel zelf voor een chipkaart zorgen als je een abonnement wilt kopen.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: vr 11 okt 2013, 16:09
door TomSteyl
Als je een abonnement van NS hebt dan krijg je de OV-chipkaart gratis. Zo niet, dan € 7,50 dokken !
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: za 12 okt 2013, 01:45
door Vinny
TomSteyl schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.
In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
In Marseille ook, maar daar zijn de reisproducten wel iets duurder volgens mij dan wanneer je een kaart oplaadt. Scheelt een dubbeltje per reis geloof ik, dus zo'n 8%.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: za 12 okt 2013, 12:56
door VIRM
Geert schreef:Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
@Geert: het niet nadenken over de 'implicatie voor de reiziger' klinkt mij heel erg bekend. Ik moest meteen denken aan deze veelzeggende sketch:
http://www.youtube.com/watch?v=ap9fklxX7U8
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: ma 14 okt 2013, 13:18
door Tristan
reisthijs schreef:Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
Het is niet alleen bedoeld om je bankpas meer mogelijkheden te geven, maar ook de AH bonuskaart of je ANWB-ledenpas of de seizoenskaart van je favoriete voetbalploeg of welk pasje, van welke aanbieder dan ook. Ieder bedrijf kan en mag dan een ov-chipkaart aanbieden, die door alle vervoerders geaccepteerd moeten worden.
De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: ma 14 okt 2013, 14:20
door Ennes
Tristan schreef:
De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: ma 14 okt 2013, 16:13
door Tristan
Ennes schreef:Tristan schreef:
De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de klant bij een 'gewone' handelsondernemingen, zoals winkels, makkelijk naar de concurrent kan overstappen: Vind je de prijzen bij de Albert Heijn te hoog? Dan doe je voortaan je boodschappen bij de Lidl. Is de collectie van de C&A te lelijk? Koop je je kleren voortaan bij H&M. Vind je de service van het Kruidvat niet goed? Dan ga je voortaan naar de DA.
Helaas is dat in het OV niet mogelijk, zeker zolang TLS monopolist blijft voor wat betreft ov-chipkaarten. Als ieder willekeurig bedrijf ov-chipkaarten aan mogen bieden, is het dus ook in het OV mogelijk om over te stappen naar de concurrent.
Het openstellen van de markt, vind ik dus een goede zaak. Ondernemingen die hun werk slecht doen (TLS dus), worden daardoor gedwongen om hun service snel te verbeteren, anders loopt iedereen naar de concurrent.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Geplaatst: ma 14 okt 2013, 16:52
door marlies
Ennes schreef:Tristan schreef:
De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Uh, jawel hoor. Als je met het OV wilt reizen tussen Groningen en Zwolle ben je in alle praktische opzichten verplicht klant te worden bij NS. Het is niet als bij de AH dat wanneer het brood je niet bevalt je voortaan naar de Jumbo gaat. Een door de overheid aangewezen monopolist moet zich zo veel mogelijk aanpassen aan de klant.