Pagina 1 van 2

NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:10
door Wubbo
NS slaat stations over bij vertraging
Geplaatst op: vrijdag 11 oktober 2013 13:09
Laatst bijgewerkt: vrijdag 11 oktober 2013 13:10


De NS erkent dat bij vertragingen kleine stations worden overgeslagen om tijd in te halen. Volgens de spoorwegmaatschappij is dat nodig om te voorkomen dat de dienstregeling in de problemen komt en zo veel meer mensen vertraging oplopen.
Lees verder

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:13
door marlies
Bizar.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:51
door Edwin
Even een quote:
Het gaat om onder meer het traject Roosendaal-Zwolle, Almere-Utrecht en Amersfoort-Utrecht. Reizigers die bijvoorbeeld wilden uitstappen op stations als Elst, Bilthoven, Overvecht en Hollandsche Rading kwamen een enkele keer van een koude kermis thuis, aldus Rover.
De s4900 slaat Hollandsche Rading altijd over dus lijken mij deze gevallen zeer opmerkelijke en mogelijk niet kloppend. Wel stopt de 4900 soms extra op Hollandsche Rading wanneer er een verstoring is met de andere sprinter. Maar dat betekent niet dat alle 4900's die dag daar stoppen.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 14:04
door reisthijs
Het zou dus best kunnen dat de s5700 een keer dat station oversloeg. Waarna de eerste s4900 die erna kwam dus extra stopte.

Ik heb ook een keer gehoord in Utrecht dat de stoptrein naar Zwolle wegens groot opgelopen vertraging Overvecht en Bilthoven zou gaan overslaan. In dat geval niet zo'n ramp, paar minuutjes later ging er toch weer een trein naar Baarn.

Het alternatief is dan vaak, die trein maar helemaal opheffen... dat is nog veel vervelender.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 14:12
door Jef400
Ik vind dit dus gewoon niet kunnen.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 14:52
door Geert
Het wordt nu gebracht alsof op het allerlaatste moment besloten is om niet te stoppen zonder dat vooraf om te roepen, maar dat lijkt mij niet het geval. Natuurlijk is het vervelend als je op een station staat te wachten op een trein, maar hoeveel erger is dit dan een normale treinuitval (waarbij de trein in zijn geheel niet rijdt)?

Daarnaast, hoe structureel is dit? "Is wel eens gebeurd" is niet hetzelfde als "gebeurt dagelijks"... Volgens mij is het alleen in de s3600 een structurele maatregel om vertraging in te lopen.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:02
door Jef400
Dan zul je er in de dienstregeling ervoor moeten zorgen dat de s3600 die kleine stations overslaat.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:23
door reisthijs
Een structurele halvering van de frequentie is ook niet erg klantvriendelijk. Ruim 10 minuten voor nop stiltaan in Arnhem of Nijmegen ook niet.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:34
door fogeltje
Wat als je in een trein zit van A naar B, de trein B overslaat, je in C de trein terug moet pakken en gecontroleerd wordt? Krijg je in dat geval geen boete omdat je in C niet uit- en weer in hebt gecheckt? Of wordt het van te voren omgeroepen?

Ik heb eens op station Heyendaal (nog in NS tijd met snel- en stoptreinen) waar de stoptrein doorreed. Daar kregen we echter te horen dat de machinist vergeten was te stoppen :') (trein was ook perfect op tijd)

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:48
door AppleMoose
Geert schreef:Volgens mij is het alleen in de s3600 een structurele maatregel om vertraging in te lopen.
Niet zozeer om de vertraging van de 3600 in te lopen, maar vooral om te voorkomen dat de overige treinen op het traject vertraging oplopen, welke weer gevolgen kunnen hebben voor treinen tot in de Randstad.

Ik vind het vreemd dat dit nu pas uitgebreid in het nieuws komt, aangezien deze constructie al jaren wordt gebruikt.
Wenselijk is het niet, maar ik begrijp NS in dit geval wel.
Het liefst zou ik gewoon zien dat de 3600 op deze stations helemaal niet meer stopt (m.u.v. Elst misschien), maar dat is dienstregelingtechnisch een behoorlijk karwei.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 16:26
door Milco
Ik zie juist liever de s3100 tussen Nm en Ah stoppen in plaats van de s3600. Zo rijdt er op het traject Nm - Ah zowel de stoppende als een snelle trein naar Zp en Ut.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 17:45
door microshit
Ik heb in de afgelopen jaren ook nog wel eens diverse niet-stoppers gehad in de s6000 : 1x Tpsw , 1x Cl , 2x Htnc en 1x Utl meegemaakt. Gelukkig wel altijd beperkt tot één per rit.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 18:41
door WSM
Voor de kleine stations geldt natuurlijk ook gewoon: de beste reizigers is geen reiziger. Dat is ook al jaren het NS-motto.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 18:49
door Vinny
Volgens mij is het probleem dat het nu en vaker voorkomt en minder gecommuniceerd wordt en dat reizigers moeten terugsteken.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 19:17
door Frank
Echt nieuws op het traject Arnhem - Nijmegen is dit niet aangezien het al sinds 2009 gebeurt. Voor die tijd was het andersom en stopte de intercity naar Zwolle nog wel eens extra tussen Arnhem en Nijmegen (of soms alleen te Elst). Helaas is het enorm willekeurig wanneer de tussengelegen stations worden overgeslagen. Meestal vanaf een kleine tien minuten, maar soms heb ik de vertraagde trein nog wel eens langs zien komen met slechts +1. Dat laatste zou betekenen dat de trein te vroeg in Arnhem of Nijmegen aan zou komen. Als je dan op het perron staat voel je echt in de steek gelaten door NS (en de machinist krijgt meestal ook nog een aantal wat minder vriendelijke gebaren te zien helaas).

Zelf heb ik het gelukkig al een tijdje niet meer meegemaakt, waarschijnlijk omdat ik veel in het dal reis. Het vervelende aan het voorbij rijden van treinen, zeker als ze uit de richting Zutphen komen, is dat de volgende trein vaak ook veel vertraagd is zodat je in totaal zomaar 25 minuten later aankomt, ook als je vanuit Elst naar Arnhem of Nijmegen moet. De communicatie is ook maar wisselend. In het begin (tot 2010 of zo) werd het vaak wel goed omgeroepen, maar ik heb ook wel eens gehad dat het alleen maar tien minuten van te voren werd omgeroepen op het perron. Dat was een drukke trein en toen werd het op het allerlaatste moment ook in de trein omgeroepen. Dus toen moest een redelijk aantal reizigers zich weer uit de trein wringen. De tijd die dat gekost heeft... Bijna altijd worden de tussengelegen stations weggelaten op de digitale borden als de trein er niet stopt, maar dat valt de meeste mensen ook niet op geloof ik.

Tussen Arnhem en Nijmegen wordt het hopelijk beter als er een extra Sprinter tussen Arnhem en Wijchen komt te rijden. Dan hoeft de intercity die extra stops niet meer te maken. Dat zou december 2014 moeten zijn, maar dat is voor mij ook eerst zien dan geloven. Ik heb begrepen dat die extra trein twintig jaar geleden ook al in de planning stond.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 19:23
door ODRAIL
De serie s5600 sloeg in het verleden de stations Utrecht Overvecht, Bilthoven en Den Dolder over. Misschien een idee om dit weer in te voeren?

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 11:28
door VIRM
Leef je als vervoerder gewoon niet totaal op een andere planeet als je zegt 'neem de volgende trein (terug)'? Wat nou als het overgeslagen station op een lijn ligt met een halfuursdienst? Dan heb je ineens mooi +30.
Misschien moet je als NS dan maar, om een deel van het probleem op te lossen, minder complexe personeelsroosters maken?

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 11:42
door webguy
Volgens mij is de hele clue van dit verhaal dat het alleen gebeurt als er binnen 15 min weer een volgende trein komt, of een andere trein een extra stop heeft. Als de s3600 te laat uit Arnhem of Nijmegen vertrekt, dan is er binnen 15 minuten wel weer een volgende stoptrein.
Wat wel enigszins merkwaardig is, is dat deze opgeheven stops niet tellen voor de punctualiteitcijfers, tenzij er een knooppunt wordt overgeslagen, die haast per definitie niet worden overgeslagen. Reizigerspunctualiteit wordt vervolgens alleen afgeleid van treinpunctualiteit, dus alleen op knooppunten. Je zou zeggen dat je de reizigersstromen met de OVC duidelijk hebt, en dus ook wel kan zeggen wat per station de reizigerspunctualiteit wordt.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 15:39
door Vinny
Knooppuntstations worden bij incidenten ook wel eens "overgeslagen". Niet dat het meteen erg is, maar een omgeleide trein naar Schiphol via Amsterdam Centraal die niét op dat station stopt heb ik wel eens meegemaakt. Je kijkt wel even bijzonder op hoor :lol:

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 16:39
door Ardan
Vooral de Berlijnexpress deed dat vaak toen die nog naar Shl reed en er problemen waren op de zuidtak. Is inderdaad best leuk om zonder stoppen door Amsterdam Centraal te knallen (naja, met 40 is niet echt knallen natuurlijk) :)

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 21:00
door AppleMoose
VIRM schreef:Misschien moet je als NS dan maar, om een deel van het probleem op te lossen, minder complexe personeelsroosters maken?
Dit heeft niets met personeelsroosters te maken, maar met de treinenloop zelf.
Arnhem - Nijmegen is een zeer druk bereden traject. Een vertraging van 5 min. is voelbaar tot in de randstad.
Dus ik snap NS best als ze stations overlsaan bij een vertraging van meer dan 10 min. Het is vervelend, en natuurlijk niet wenselijk, maar er zijn genoeg alternatieven die het leed iets verzachten.
Grootste deel van de vertragingen worden toch echt veroorzaakt door de reizigers zelf en technische mankementen. Wil je het aantal vertragingen verminderen, zul je daar een slag in moeten zien te maken. Personeelsdiensten "versimpelen" is kruimelwerk met nauwlijks effect.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 22:54
door Frank
Ronaldussen schreef:Het is vervelend, en natuurlijk niet wenselijk, maar er zijn genoeg alternatieven die het leed iets verzachten.
Als je verder dan Arnhem of Nijmegen moet kan dat wat tegenvallen. En als je naar Arnhem of Nijmegen moet valt het leed inderdaad wel mee - als de volgende trein niet ook vertraagd is.

Stations overslaan is niet het aller slechtste idee in de spoorwereld wat ik ooit gehoord heb, maar helaas schort het nogal aan de uitvoering.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: za 12 okt 2013, 23:06
door Geert
Ronaldussen schreef:Grootste deel van de vertragingen worden toch echt veroorzaakt door de reizigers zelf en technische mankementen. Wil je het aantal vertragingen verminderen, zul je daar een slag in moeten zien te maken. Personeelsdiensten "versimpelen" is kruimelwerk met nauwlijks effect.
Dat ben ik niet met je eens. Complexe roosters zijn niet de oorzaak van treinstoringen, maar soms wel de reden dat het na het verhelpen van een storing uren kan duren totdat de treindienst weer normaal hersteld is.
VIRM schreef:Leef je als vervoerder gewoon niet totaal op een andere planeet als je zegt 'neem de volgende trein (terug)'? Wat nou als het overgeslagen station op een lijn ligt met een halfuursdienst? Dan heb je ineens mooi +30.
Komt het overslaan van stations überhaupt voor op lijnen met halfuursbediening?

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: zo 13 okt 2013, 00:01
door Frank
Ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Als je van Elst(Arnhem Zuid/Nijmegen Lent) naar Zwolle moet en de trein stopt niet dan heb je inderdaad wel +30. Kijk, de meeste reizigers zullen naar Arnhem, Nijmegen of misschien Utrecht moeten en dan is het een minder groot probleem, maar toch.

Re: NS slaat stations over bij vertraging

Geplaatst: zo 13 okt 2013, 09:59
door WSM
Het is geen probleem. NS rijdt treintjes en die moeten zo veel mogelijk op tijd rijden. Het is een voorrecht dat je als reiziger mee mag en enige flexibiliteit vanuit de reiziger is dan ook wel op zijn plaats.