Pagina 1 van 2

Fyra in 2014

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 22:01
door Geert
Maar even een nieuw topic voor het nieuws over Fyra in 2014.

Vorige week heeft NS Hispeed een adviesaanvraag (pdf) ingediend bij LOCOV voor dienstregeling 2014. Twee nieuwtjes:

- NS Hispeed wil de toeslag tussen Breda en Rotterdam al met ingang van 15 december afschaffen.
- Vanaf 15 december wil men nieuwe 'toeslagzuilen' in gebruik nemen (de paaltjes staan er al volgens mij): even chippen langs de toeslagzuil en je hebt een Fyra-upgrade tussen Rotterdam en Schiphol.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 10:44
door reisthijs
Heeft iemand nu al enig idee hoe ze die trein in 2014 gaan noemen?

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 11:35
door webguy
Treinreiziger.nl: * De naam Fyra gaat verdwijnen, onze redactie verwacht dat dit mogelijk al per 15 december gebeurd.

Verder :X, misschien weet gebruiker IC140 het - die werkte toch bij Hispeed?

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 11:35
door Geert
Fary? Fayr? :p

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 11:42
door webguy
Wij hadden al gegrapt vijfbee (na Fyra/4a), maar dat is 't geloof ik niet geworden

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 12:03
door tsov
Zodat je bij voortdurend blunderen voort kunt tot negenentwintigzet? :mrgreen:

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 12:08
door ov'tje
Geert schreef:Fary? Fayr? :p
Fairy Tale

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 12:22
door ben80
Maar dus nog steeds een toeslag tussen Schiphol and Rotterdam? Toch jammer, Ik ben eens voor een toeslag voor een high-speed trein maar het huidige fyra rijdt alleen maar 160KM/H...

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 12:39
door isadora
Fy(ach)ra

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 15:36
door Karl
Opzich wel bizar, want je betaalt ook al toeslag doordat de route via Den Haag wordt berekend ivm kilometers. Of is dat veranderd?

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 15:51
door Michael
Als het goed is kan je op de kaartautomaat gewoon aangeven dat je met de Fyra reist. Althans dat was in Breda wel het geval als ik een kaartje Breda --> Rotterdam kocht. Dan gaf die de mogelijkheid om te kiezen voor het Fyra traject of via Dordrecht.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 17:17
door Geert
Ja, maar qua prijs betaal je dan gewoon kaartje (via oude route) + toeslag. Voor de HSL Rotterdam-Schiphol betaal je dus voor de omweg via Den Haag/Leiden (meer kilometers) en ook de prijs van de HSL-toeslag.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 18:33
door Daniel
Tussen Breda en Rotterdam is de HSL-route toch ook korter in kilometers? Het normale spoor maakt immers een slinger via Dordrecht terwijl de HSL gewoon soort van rechtdoor loopt via de Hoekse Waard.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 19:23
door robert55
De redenering van NS is dat reizigers tussen Shl en Rtd kunnen kiezen en [a op het vervolgtraject niet.

Ik vermoed overigens dat de km berekening op Asd- Hlm - Rtd is gebaseerd, wat de langste van de vier verbindingen is

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 19:33
door webguy
Maar Amsterdam-Breda is weer via Den Bosch...

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:00
door IC140
webguy schreef: Verder :X, misschien weet gebruiker IC140 het - die werkte toch bij Hispeed?
Die weet het wel, maar mag het nog niet zeggen ;-).

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:48
door Suus
Ik weet ondertussen wel wie bij NS de HSL-kar verder gaat trekken en kan niets anders zeggen dan dat deze persoon de juiste man daarvoor is. Hij zal node worden gemist bij zijn oude afdeling.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:50
door Karl
Maar ook de juiste (of onjuiste) persoon loopt tegen restricties van het management of de politiek op, toch?

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:53
door Suus
Het betreft hier iemand die de juiste connecties al heeft en ook een politiek beest is :Y

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:59
door webguy
Maar eh, hij bleef z'n oude functie ook doen toch?

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:03
door Suus
Dat heeft er mede mee te maken dat er nog een cruciaal traject loopt wat niet overgedragen kan worden. Maar uiteindelijk zal hij in zijn oude functie vervangen worden door iemand anders.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:05
door Freek
Soms is het beter wijsheid om dingen niet te zeggen, nu loopt het halve forum te gissen en zijn de mensen van Bee's stagebedrijf lekker met elkaar aan het praten. Ik stel voor dit voortaan niet meer te doen, wel zo eerlijk richting iedereen die het nog niet weet.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:42
door ODRAIL
Hmm, ik vraag me af waarom de Thalys niet toegankelijk wordt gemaakt voor binnenlands gebruik tussen Rotterdam en Amsterdam (eventueel met een toeslag). Als je nu een kaartje wilt kopen ben je al snel 25 euro (of meer) kwijt voor een enkele reis. En dat kaartje kun je alleen kopen via een omslagtige reservering.

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:52
door Ronald
Omdat Thalys een marktproduct is voor de verbinding Nederland-Parijs en België-Parijs. Het is de bedoeling dat deze treinen volgeboekt worden voor de hele rit naar Parijs. Voor binnenlands vervoer is deze trein dus niet bedoeld. Ook niet voor een rit Nederland-België trouwens, die tickets zijn ook extreem duur (€ 58,00 voor een enkele reis Rotterdam-Antwerpen bijvoorbeeld).

Re: Fyra in 2014

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 00:32
door Gekko123
Alleen is het dan wel vreemd dat er in de huidige aanvraag van NS Hispeed aan LOCOV staat dat Thalys 11x per dag gaat rijden, waarvan 2x per dag tot Brussel...