Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Er zijn twee meldingen over een defecte trein op de HSL van 26 maart blijven hangen. Zie o.a. Amsterdam Centraal.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om de iOS-versie te updaten.
De Amsterdamse metro heeft een dienstregeling die met kwart minuten werkt. Soms tijdens een overstap op bijv CS zie ik een bepaalde tijd in de app staan dus ik rennen... blijkt hij 45 seconde later te vertrekken.

Volgens mij wordt ten onrechte vaak een metro met +1 getoond, omdat de vertrektijd 30 sec later is.
Dus mijn vraag is of de vertrektijden ook in secondes kunnen worden getoond?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Lijn 45 »

In mijn Andriodversie staat onder geavanceerde instellingen de optie tijdformaat van vertrektijden. Daar kunnen de vertrektijden in seconden omgezet worden. Ik weet niet of die instelling ook op de ios versie bestaat.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door DingeZ »

De iOS-versie heeft geen instellingen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bys1 »

Ja, dat probleem heb ik ook al jaren. Wat ik ook jammer vind is dat er geen ritnummers en omloopnummers te zien zijn.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, vooral omloopnummers mis ik soms ook maar die kan ik nog met ovzoeker vinden. Alleen die exacte vertrektijden van de metro kun je ku alleen achter komen als je nu de interne dienstregeling hebt, als je dus de iOS-versie hebt van OV-info. En aangezien de metro op sommige stations altijd hun vertrektijd afwachten, vind ik het wel handig.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

De mogelijkheid om af te tellen in minuten (iOS) zou al heel fijn zijn zoals de displays op de haltes. Ik vind de app wat dat betreft vrij onduidelijk/onoverzichtelijk, vooral bij vertragingen. Wanneer komt de bus/tram/metro echt in minuten? Dat wil ik snel weten. Desnoods in een kleurtje als ie te laat of te vroeg is. Nu is het de geplande tijd in hh:mm wat ik moet gaan verrekenen met het aantal minuten vertraging/te vroeg (geloof ik?), wat ik vervolgens weer moet afzetten tegen de huidige tijd. Als ik haast heb is dat niet de meest prettige manier om rap overzicht te krijgen van de situatie: laat de app zoveel mogelijk uitrekenen i.p.v. dat ik dat zelf moet doen. Daarvoor hebben we die smartphones.

Ook zou favoriete haltes erg fijn zijn en d.m.v. peek-'n'-pop snel een halte te kunnen bekijken. Zie https://developer.apple.com/documentati ... ek_and_pop.

Zit er nog een update aan te komen met dit soort nieuwe features op iOS, of is het grotendeels gedaan? Ik ben best bereid om de in-app aankoop opnieuw daarvoor aan te schaffen als het een beetje een interessante update is. :Y
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Over het algemeen doe ik zelf weinig met die positieve of negatieve vertraging.
Als een voertuig op een bepaalde halte +4 is, zal hij op dat moment 10 haltes later als op tijd staan. Uiteraard hoe dichterbij hij bij die halte komt, wordt de daadwerkelijke vertraging getoond.

Daarnaast, zeker in Amsterdam, zijn de rijtijden van tram en bus heel ruim waardoor 2 haltes verder er al 2 minuten in kan worden gehaald.

Dus ik kijk altijd naar de locatie van het voertuig en schat dan zo in of ik moet gaan rennen of niet. Helaas is dat bij GVB tram en bus niet echt makkelijk want het wordt eigenlijk zelden aangegeven als een voertuig aan een halte staat. Soms staat het dat het voertuig nog onderweg is naar die halte, en soms ie de halte al gepasseerd. Alleen metro werkt 9 van de 10 keer goed.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bys1 »

Komt omdat niet elke vervoerder hetzelfde systeem gebruikt. Albatros dat door Arriva wordt gebruikt geeft bij elke halte in principe aankomst- en vertreksignaal door zodat haltering ook goed in OVinfo wordt getoond. Het systeem dat bijv Qbuzz GD gebruikt, geeft bij elke halte wel vertrek door, maar geeft het aankomstsignaal alleen door als de deur open gaat. Als de bus een halte voorbijrijdt wordt er dus geen haltering in OVinfo getoond en krijg je irritante vraagtekens.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Van GVB geeft hem ook wel door maar vaak komt het pas als een tram/bus lang op een halte staat. Nou zou je kunnen denken er gewoon vertraging in het hele systeem zit, maar dat is niet zo. Bij een halte passeren zie je dat heel snel ook in de app.

Lang leve de metro in ieder geval waar het heel accuraat is.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Over het algemeen doe ik zelf weinig met die positieve of negatieve vertraging.
Als een voertuig op een bepaalde halte +4 is, zal hij op dat moment 10 haltes later als op tijd staan. Uiteraard hoe dichterbij hij bij die halte komt, wordt de daadwerkelijke vertraging getoond.
Tot op heden hebben die tijden voor mij nagenoeg altijd goed uitgepakt, ook als ik ff moet rennen. Ik ben alleen niet blij hoe ze in deze app weergeven worden. Je had een vorige iOS app die hetzelfde als deze OVinfo deed, simpelweg "OV", die gewoon netjes de minuten aftelde inclusief te vroeg/te laat. Dat was perfect. Het is niet voor niets dat nieuwe displays in de stad in minuten aftellen i.p.v. vertrektijden weergeven. Het is gewoon een stuk makkelijker.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb liever vertrektijd gehad altijd. Dat vind ik accurater.

Als een tram iets langer over doet over een stuk blijft die "3 minuten" ook langer erop staan, voordat het 2 wordt. Bij de absolute tijd zal de tijd dan verspringen naar een minuut later.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

Dat is helemaal prima, en gelukkig hoeft het niet het een óf het ander te zijn in zo'n app. In OV kon je gewoon tussen beiden schakelen. Voor ieder wat wils.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door hauptbahnhof »

Schakelen? Mag je mij vertellen hoe ik in de iOSversie ipv de absolute tijd, de tijd in minuten kan weergeven... :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Dat kan alleen in de NS-app, niet in de OVInfo-app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Schakelen? Mag je mij vertellen hoe ik in de iOSversie ipv de absolute tijd, de tijd in minuten kan weergeven... :shock:
Dat kan dus niet in OVinfo voor iOS, vandaar m'n eerdere verzoek om die functie toe te voegen. Het is namelijk iets dat ik mis toen ik ben overgestapt van OV naar OVinfo. OV wordt helaas niet meer verder ontwikkeld en is inmiddels ook door Apple (om die reden) uit de App Store verwijderd.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door katvis »

OVinfo geeft aan dat de halte Pettendijk in Maasdijk niet rolstoelvriendelijk is en ook niet voor blinden (?, In ieder geval met wandelstok icoontje) terwijl het niks meer is dan een verhoogde stoep, waar Verkadestraat wél als rolstoelvriendelijk wordt aangegeven, terwijl die bushalte met een trap moet worden bereikt waar geen rolstoel op kan _O-
PSA: Links gaan, rechts staan
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door webguy »

Het is helaas haltetoegankelijkheid, dat je vervolgens niet van de halte af kan komen met een rolstoel interesseert de provincies en wegbeheerder helaas niets.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door katvis »

Wat is het verschil?
PSA: Links gaan, rechts staan
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door webguy »

De een is "kom ik in en uit de bus" de ander is "kan ik vervolgens ergens anders komen zonder m'n been (weer) te breken". Lelystad heeft ook een paar van die haltes waar de halte verhoogd is, maar je er alleen komt met een brug met trappen over de weg. Die staan te boek als "toegankelijk", maar niemand die daar instapt.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door PatrickM »

Kan het kloppen dat in de iOS versie de realtime voertuigpositie achter loopt? Ik heb de laatste tijd vaak dat de bus in werkelijkheid al op Zuidplein staat terwijl er in de app nog staat dat ‘ie net de brug over is (ongeveer 15 minuten verschil, lijn 395 Z’zee-R’dam). Komt overigens bij alle lijnen voor en alleen in het kaartje, de ritinfo zelf loopt wel goed.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Dat viel mij ook op in de Android versie.

Daarnaast zie ik bij bussen die op hun beginpunt staan, vaak geen voertuignummer weergeeft. In elk geval bij Arriva is mij dat opgevallen. Als deze eenmaal onderweg is, is dat nummer vaak gewoon in beeld.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Lijn 45 »

Die laatste bug kom ik ook tegen wanneer bussen onderweg zijn of bij een halte langs de route staan. In de kaartweergave staat dan bijvoorbeeld:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

In dat laatste geval komt het naar mijn idee vooral als de bus op een of andere manier zijn voertuignummer niet uitzendt. Het meest jammerlijke wat ik zelf in OVinfo tegenkom is dat er nogal wat ritten zijn waar de omloopmatige koppeling van het materieel niet in de realtime informatie verwerkt zit. Maar dat ligt natuurlijk deels bij de vervoerder.

Zelf kom ik dat vrijwel dagelijks tegen gezien m'n instaphalte zich op slechts 3 minuten van het beginpunt van de bus bevindt, met als gevolg dat er dus ook pas 3 minuten voor vertrektijd realtime informatie over de betreffende rit is. Of 10 minuten na vertrek als de bus op die omloop op een eerdere rit vertraagd is aangekomen.

Dat de locatie op de kaart achterloopt valt me ook wel op ja, je ziet nogal eens een bus helemaal niet verplaatsen op de kaart. Soms lijkt het ook per vervoerder te verschillen of er ook realtime positie-informatie op punten buiten haltes is.
Bij EBS is het overigens helemaal leuk: daar is de positie van de bus wel exact, maar staan er kaarsrechte lijnen tussen de haltes op het kaartje. Waardoor je dus soms een bus ergens een eind uit de buurt van die lijn ziet rijden terwijl 'ie gewoon op de normale route zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Milco »

De app laat lijn 135 Den Bosch - Wijk en Aalburg altijd tweemaal zien, zowel de locatie van de bus als de vertrektijden vanaf een willekeurige halte. Weet iemand hoe dit kan? Volgens mij heeft lijn 121 in diezelfde regio hetzelfde euvel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten