Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreisproduc
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreisproduc
Het volgende nieuws las ik bij Arriva: http://www.arriva.nl/nieuws/noord-braba ... isproduct/
Schijnbaar kan men sinds gisteren een tijdelijk studentenreisproduct bestellen en op een anonieme kaart zetten terwijl men wacht op een nieuwe kaart.
Info op studentenreisproduct.nl: http://www.studentenreisproduct.nl/aank ... oduct.aspx
Schijnbaar kan men sinds gisteren een tijdelijk studentenreisproduct bestellen en op een anonieme kaart zetten terwijl men wacht op een nieuwe kaart.
Info op studentenreisproduct.nl: http://www.studentenreisproduct.nl/aank ... oduct.aspx
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Klopt: dit was nog eind vorig jaar (2013 ) in de media. Er was namelijk nogal wat onvrede onder studenten, omdat er aardig wat OV-chipkaartjes met een SOV erop kaduuk gingen, waardoor je een paar weken (2 ofzo?) moest wachten voordat je een nieuwe kreeg. In de tussentijd mocht je dus zelf je kaartjes betalen, wat voor sommigen best opliep.
Overigens heb ik zelf nog nooit last gehad van een kapotte chipkaart. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat en in een hoesje doet gaat hij wel prima mee. :)
Overigens heb ik zelf nog nooit last gehad van een kapotte chipkaart. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat en in een hoesje doet gaat hij wel prima mee. :)
Beul van de blindegeleidelijn
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Op een van die pagina's staat een stukje van Kassa gelinkt, waarschijnlijk wat jij bedoelt. Daarin wordt gesteld dat per jaar 160.000 studenten (400-500 per dag) een nieuwe OVC aanvragen omdat die van hun kapot is gegaan. Hoezo slopen zoveel studenten hun kaart? Ik heb al bijna vijf jaar een OVC en de mijne werken allemaal nog prima (heb er drie). Ik moet wel zeggen dat het daarbij niet om kaarten van DUO gaat. Zijn de OVC die studenten krijgen soms "goedkoper" en daardoor kwetsbaarder? Of gaat de gemiddelde student toch lomper om met zijn ding dan ik?
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Nieuwe studenten krijgen geen OCW-chipkaart meer, je moet tegenwoordig zelf een persoonlijke kaart regelen/hebben.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
En dat tegenwoordig is al sinds de zomer van 2011.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Maar het bericht spreekt dat er al jaren lang kaarten breken, dus waarschijnlijk zitten daar veel kaarten van DUO bij. Waren die kwalitatief minder? Ik heb de mijne nooit gebruikt, dus eigen ervaring met dat ding heb ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Nah, het zijn gewoon botte horken die niet weten hoe ze moeten omgaan met hun kaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Dat idee had ik ook. Vooral toen ik een dame hoorde klagen toen haar kaart brak terwijl die los in haar jas zat. Tja, ik stop de mijne dan ook nooit zonder een hoesje los in een zak. Gewoon een kwestie van zuinig zijn.
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Dagje meelopen met een HC en heb er iig stuk of 5 gezien met een scheur...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Maar waren dat stuk voor stuk studenten of zaten er ook "gewone" reizigers tussen? Volgens mij is het vooral een kwestie gewoon goed omgaan met die dingen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Het programma Kassa had hier een onderwerp over. De datum van de uitzending was 21 december 2013.VIRM schreef:Klopt: dit was nog eind vorig jaar (2013 ) in de media.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Ik vind het wel wat kort door de bocht om te stellen dat een student die zijn kaart niet zorgvuldig (genoeg) behandelt, dan maar zelf zijn reiskosten moet betalen.
De student blijft gewoon recht houden op het studenten-reisproduct, en dat product is losgekoppeld van een kaart (je moet zelf een eigen kaart kopen). Het overzetten van het product zou juist daarom niet zoveel kosten met zich mee moeten brengen voor de student die immers in het bezit is (of kan zijn) van een ov-chipkaart en recht heeft op een reisproduct.
Nog erger vind ik het wanneer de kaart gestolen is: dan moest de student twee weken de reiskosten zelf betalen, buiten zijn/haar schuld terwijl er wel recht is op een reisproduct.
Deze nieuwe service hadden ze van mij al veel eerder mee mogen beginnen.
De student blijft gewoon recht houden op het studenten-reisproduct, en dat product is losgekoppeld van een kaart (je moet zelf een eigen kaart kopen). Het overzetten van het product zou juist daarom niet zoveel kosten met zich mee moeten brengen voor de student die immers in het bezit is (of kan zijn) van een ov-chipkaart en recht heeft op een reisproduct.
Nog erger vind ik het wanneer de kaart gestolen is: dan moest de student twee weken de reiskosten zelf betalen, buiten zijn/haar schuld terwijl er wel recht is op een reisproduct.
Deze nieuwe service hadden ze van mij al veel eerder mee mogen beginnen.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Beste matti91, bewaar jij je pinpas in je jaszak? Of je ID-kaart of paspoort? De meeste mensen niet, omdat het waardevolle passen zijn en daar sneller beschadigen of gestolen worden. Een OV-Chipkaart is ook een waardevolle pas en van de klant mag verwacht worden dat ze daar zuinig mee omgaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Sure, maar voor de verchipping was het 0 probleem om je OV los in je jaszak of tas te hebben. Dus die kwetsbaarheid hebben ze zelf ook wel geïntroduceerd, dus helemaal vanzelfsprekend vind ik het niet dat het dús de schuld van de gebruiker is.
Ik zou trouwens ook wel verwachten dat een pasje los in een jaszak of handtas kan, dat vind ik niet erg onredelijk. Helemaal omdat je 'm vaak redelijk snel tevoorschijn moet kunnen halen om in/uit te kunnen checken zonder meteen een file te veroorzaken. Met mijn oude portomonee kon 'ie niet gelezen worden als 'ie er in zat, dus ik heb ook wel in de Amsterdamse metro gezeten met een losse chipkaart in m'n zak om niet op de roltrap nog weer gehaast te moeten klooien met dat ding tevoorschijn halen.
En de vraag was niet aan mij gericht, maar ja: ik bewaar op vakantie mijn paspoort (met daarin mijn creditcard) in mijn jaszak. Zo kan mijn tas/portomonnee óf mijn paspoort+creditcard gestolen worden zonder dat ik helemaal hopeloos gestrand ben. Kans dat beiden los van elkaar gezakkenrold worden is niet zo groot. En ja, die ziet er nog prima uit. Zo'n vijandige omgeving is een jaszak nou ook weer niet..
Een vriend van me had 2 jaar geleden ook een kapotte (OCW) ov-chipkaart trouwens, daar was niets aan te zien en hem kennende ook zuinig mee omgegaan. Toch scande 'ie niet meer. Heeft toen ook een eeuwigheid geduurd terwijl 'ie dagelijks een behoorlijk end met de bus moest.
Tot slot: als het dan automatisch de schuld van de student is als zo'n kaart kapot gaat moet die student in mijn mening hooguit betalen voor de vervangende kaart en de administratiekosten. Voor de gemaakte reiskosten zou niemand moeten opdraaien, die vallen onder het contract tussen OCW en de vervoerders en kunnen prima gerestitueerd worden zonder dat de vervoerders of de staat er slechter van worden. Als de kaart niet kapot was geweest had de vervoerder dat geld immers ook niet gehad en was die reis ook gemaakt.
Ik zou trouwens ook wel verwachten dat een pasje los in een jaszak of handtas kan, dat vind ik niet erg onredelijk. Helemaal omdat je 'm vaak redelijk snel tevoorschijn moet kunnen halen om in/uit te kunnen checken zonder meteen een file te veroorzaken. Met mijn oude portomonee kon 'ie niet gelezen worden als 'ie er in zat, dus ik heb ook wel in de Amsterdamse metro gezeten met een losse chipkaart in m'n zak om niet op de roltrap nog weer gehaast te moeten klooien met dat ding tevoorschijn halen.
En de vraag was niet aan mij gericht, maar ja: ik bewaar op vakantie mijn paspoort (met daarin mijn creditcard) in mijn jaszak. Zo kan mijn tas/portomonnee óf mijn paspoort+creditcard gestolen worden zonder dat ik helemaal hopeloos gestrand ben. Kans dat beiden los van elkaar gezakkenrold worden is niet zo groot. En ja, die ziet er nog prima uit. Zo'n vijandige omgeving is een jaszak nou ook weer niet..
Een vriend van me had 2 jaar geleden ook een kapotte (OCW) ov-chipkaart trouwens, daar was niets aan te zien en hem kennende ook zuinig mee omgegaan. Toch scande 'ie niet meer. Heeft toen ook een eeuwigheid geduurd terwijl 'ie dagelijks een behoorlijk end met de bus moest.
Tot slot: als het dan automatisch de schuld van de student is als zo'n kaart kapot gaat moet die student in mijn mening hooguit betalen voor de vervangende kaart en de administratiekosten. Voor de gemaakte reiskosten zou niemand moeten opdraaien, die vallen onder het contract tussen OCW en de vervoerders en kunnen prima gerestitueerd worden zonder dat de vervoerders of de staat er slechter van worden. Als de kaart niet kapot was geweest had de vervoerder dat geld immers ook niet gehad en was die reis ook gemaakt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39165
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Ik heb al jaren m'n OV-chipkaart gewoon los in m'n jaszak en dat ding is nog nooit gebroken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Bij een kapotte kaart zonder zichtbare schade, krijg je tegenwoordig toch gratis een nieuwe kaart?
Ik heb mijn OVC trouwens in zo'n hoesje van OV-Shop, die dan weer in mijn portemonnee zit, die ik weer (meestal) in mijn jas heb zitten.
Ik heb mijn OVC trouwens in zo'n hoesje van OV-Shop, die dan weer in mijn portemonnee zit, die ik weer (meestal) in mijn jas heb zitten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Beste Bee, ik bewaar al mijn pasjes in mijn portemonnee, die in mijn achterzak zit.Bee schreef:Beste matti91, bewaar jij je pinpas in je jaszak? Of je ID-kaart of paspoort? De meeste mensen niet, omdat het waardevolle passen zijn en daar sneller beschadigen of gestolen worden. Een OV-Chipkaart is ook een waardevolle pas en van de klant mag verwacht worden dat ze daar zuinig mee omgaan.
Wat ik hinderlijk vind is dat sommige kaartlezers in de war raken van bijvoorbeeld een ID-kaart of mijn personeelspas (met chip). Dan moet je inderdaad je pas minimaal twee keer per reis uit je portemonnee halen - en niet eens om te betalen (dat doe je immers bij een oplaadpunt of is helemaal niet nodig zoals bij studenten). Dat hoeft met de andere kaarten niet, vandaar dat ik je vergelijking niet in alle opzichten correct vind...
- AppleMoose
- Berichten: 6030
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
De vergelijking is wel correct. Het is leuk dat je chipkaart direct vanuit je portomonnee gelezen kan worden, maar als het niet lukt moet je niet zo zeuren. Kleine moeite om dat ding even uit je portomonnee te halen. Heb je daar geen zin in, ben je gewoon lui. Daarvoor hoef je geen file te veroorzaken. Gewoon op tijd mee beginnen, kan prima.
Voor controle dien je ook officieel de kaart uit het hoesje/je portomonnee te halen. Het is fijn als je een controleur treft die er niet moeilijk over doet, maar tref je er een die wel de regels volgt moet je eveneens niet zeuren.
@Marlies: Ook voor de verchipping was het niet verstandig om de kaart overal maar rond te slingeren. De geplastificeerde kaart was ook niet de stevigste kaart die je kon bedenken.
Daarbij, het is nu eenmaal een feit dat het nu niet meer kan, dus moet je daar gewoon naar handelen.
Voor de komst van de pinpas/creditcard had je contant geld bij je wat ook makkelijk los in je broek- of jaszak kon/kan stoppen. Nu vinden we het doorgaans doodnormaal dat je je pinpas in je portomonnee stopt ipv los ergens te laten rondslingeren.
Over die reiskosten die je zelf zou moeten betalen, kun je dat niet declareren bij DUO? Zoiets staat me bij namelijk, of is dat enkel in specifieke gevallen?
Offtopic: Administratiekosten is dikke vette onzin. Je levert een product voor een bepaalde prijs. Dan moet je niet nog eens een verplicht bedrag bovenop gooien als administratiekosten. Dat verwerk je maar mooi in de prijs zelf!
Voor controle dien je ook officieel de kaart uit het hoesje/je portomonnee te halen. Het is fijn als je een controleur treft die er niet moeilijk over doet, maar tref je er een die wel de regels volgt moet je eveneens niet zeuren.
@Marlies: Ook voor de verchipping was het niet verstandig om de kaart overal maar rond te slingeren. De geplastificeerde kaart was ook niet de stevigste kaart die je kon bedenken.
Daarbij, het is nu eenmaal een feit dat het nu niet meer kan, dus moet je daar gewoon naar handelen.
Voor de komst van de pinpas/creditcard had je contant geld bij je wat ook makkelijk los in je broek- of jaszak kon/kan stoppen. Nu vinden we het doorgaans doodnormaal dat je je pinpas in je portomonnee stopt ipv los ergens te laten rondslingeren.
Over die reiskosten die je zelf zou moeten betalen, kun je dat niet declareren bij DUO? Zoiets staat me bij namelijk, of is dat enkel in specifieke gevallen?
Offtopic: Administratiekosten is dikke vette onzin. Je levert een product voor een bepaalde prijs. Dan moet je niet nog eens een verplicht bedrag bovenop gooien als administratiekosten. Dat verwerk je maar mooi in de prijs zelf!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Grappig hoe service verward wordt met iets compleet normaals.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Ik blijf erbij dat ik de vergelijking in sommige opzichten niet correct vind.Ronaldussen schreef:De vergelijking is wel correct. Het is leuk dat je chipkaart direct vanuit je portomonnee gelezen kan worden, maar als het niet lukt moet je niet zo zeuren. Kleine moeite om dat ding even uit je portomonnee te halen. Heb je daar geen zin in, ben je gewoon lui. Daarvoor hoef je geen file te veroorzaken. Gewoon op tijd mee beginnen, kan prima.
Voor controle dien je ook officieel de kaart uit het hoesje/je portomonnee te halen. Het is fijn als je een controleur treft die er niet moeilijk over doet, maar tref je er een die wel de regels volgt moet je eveneens niet zeuren.
Ik weet bij welke paaltjes ik mijn pas uit de portemonnee moet halen en bij welke die erin kan blijven, ik veroorzaak daarmee geen file, maar waarom zou ik moeite doen als dat niet nodig is? Heeft iemand trouwens een idee waarom dit per soort paaltje verschilt?
Ik heb niet gezeurd over het tonen van de pas bij een controle, net zo min als dat ik klaag dat de kaartautomaat niet door mijn portemonnee heen leest. Dat zijn namelijk functionele handelingen waar ik zelf wat aan heb. In- en uitchecken vind ik niet functioneel, want ik heb al betaald. Je pinpas gebruik je om daadwerkelijk te betalen en, in tegenstelling tot de chipkaart, heb je die maar 1 keer per reis/activiteit nodig. Dat vind ik een wezenlijk verschil.
Stel je voor dat je pinpas werkte als chipkaart, dan moet je bij elke winkel om naar binnen te mogen een bedrag betalen, kijken ze bij de kassa of je dat inderdaad gedaan hebt, en krijg je bij vertrek het teveel betaalde terug.
Als je ziet hoeveel ouderen nu bij de supermarktkassa moeite hebben hun pinpas vlot te pakken, dan denk ik dat de student niet de enige is die niet goed op z'n pas let.
- AppleMoose
- Berichten: 6030
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Zonder in te checken heb je gewoon geen geldig vervoersbewijs. Dus A. Het is functioneel. B. "moeite" doen is dus wel degelijk nodig.
Ik zeg verder ook niet dat jij zeurt over controle. (Had ik misschien anders en duidelijker moeten verwoorden.)
Het was meer een opmerking om duidelijk te maken dat je soms mazzel kan hebben met in/uitchecken en soms wat minder en moet je iets meer moeite doen. Zoveel tijd en moeite kost het niet om dat ding ff uit je portomonnee te halen. Als je dat teveel moeite vindt, ben je gewoon lui. Niet meer, niet minder.
Ouderen hebben wel met meer dingen moeite. Dat ligt niet aan de chipkaart of pinpas maar gewoon aan de leeftijd.
Bovendien hebben zij doorgaans langer zonder pinpas geleefd dan de huidige studenten zonder chipkaart. De ov-chipkaart voor studenten is inmiddels ook al 3, 4 jaar geleden ingevoerd. De eerste generatie studenten zijn die dingen dus al bijna kwijt (tenzij je doorstudeert) en de nieuwe generatie heeft al niet anders gekend. Dat "gewennings"proces is dus ook niet een doorslaggevend argument waarom zoveel kaarten stukgaan/gingen.
De vergelijking met een supermarkt is appels met peren vergelijken en ga ik dus verder ook niet op in.
Ik zeg verder ook niet dat jij zeurt over controle. (Had ik misschien anders en duidelijker moeten verwoorden.)
Het was meer een opmerking om duidelijk te maken dat je soms mazzel kan hebben met in/uitchecken en soms wat minder en moet je iets meer moeite doen. Zoveel tijd en moeite kost het niet om dat ding ff uit je portomonnee te halen. Als je dat teveel moeite vindt, ben je gewoon lui. Niet meer, niet minder.
Ouderen hebben wel met meer dingen moeite. Dat ligt niet aan de chipkaart of pinpas maar gewoon aan de leeftijd.
Bovendien hebben zij doorgaans langer zonder pinpas geleefd dan de huidige studenten zonder chipkaart. De ov-chipkaart voor studenten is inmiddels ook al 3, 4 jaar geleden ingevoerd. De eerste generatie studenten zijn die dingen dus al bijna kwijt (tenzij je doorstudeert) en de nieuwe generatie heeft al niet anders gekend. Dat "gewennings"proces is dus ook niet een doorslaggevend argument waarom zoveel kaarten stukgaan/gingen.
De vergelijking met een supermarkt is appels met peren vergelijken en ga ik dus verder ook niet op in.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
De chipkaart die ik van DUO heb gekregen gaat deze maand vervallen en ik behoorde zeker niet tot de eerste ronde studenten die de chipkaart kregen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Ik wel, maar de mijne gebruik ik dan ook al een tijdje niet meer. Ik is oud enzo.
- AppleMoose
- Berichten: 6030
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Kregen de studenten in Rotterdam niet eerder een verchipte OV-Kaart? Of kreeg iedere student destijds gelijk zo'n chipkaart?
Ik weet het niet meer precies, is inmiddels al een aantal jaren terug. Ik weet nog wel dat er een overgangsperiode was van minimaal een jaar dat je zowel de papieren kaart als de chipkaart kon gebruiken.
Als iedere student gelijktijdig een chipkaart kreeg, behoor ik wel tot de eerste ronde. (Zat toen nog op het MBO).
Die chipkaart die ik toen kreeg vervalt ook dit jaar. Heb de OV-kaart nu op een oude kortingskaart van NS laten zetten, die vervalt pas ergens in 2017.
Ik weet het niet meer precies, is inmiddels al een aantal jaren terug. Ik weet nog wel dat er een overgangsperiode was van minimaal een jaar dat je zowel de papieren kaart als de chipkaart kon gebruiken.
Als iedere student gelijktijdig een chipkaart kreeg, behoor ik wel tot de eerste ronde. (Zat toen nog op het MBO).
Die chipkaart die ik toen kreeg vervalt ook dit jaar. Heb de OV-kaart nu op een oude kortingskaart van NS laten zetten, die vervalt pas ergens in 2017.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr
Ik herinner me in ieder geval nog dat ik minstens 2 jaar (ik denk zelfs bijna 3) voor ik daadwerkelijk een chipkaart kreeg, ik al de pasfoto ervoor moest inleveren. Het idee was toen dat je later dat jaar de chipkaart kreeg maar het bleef en bleef maar uitgesteld worden... En toen 'ie er eindelijk was en de oude zichtkaart was verdwenen/verlopen heb ik nog een behoorlijke periode (zeker meer dan een half jaar) in de bussen hier in het noorden met de OVC als zichtkaart moeten reizen, waarbij het onderscheid week/weekend dus niet gecontroleerd kon worden. Daar heb ik zelf overigens maar één keertje misbruik van gemaakt, toen ik een lekke band had en geen geld bij me had ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten