NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Geplaatst op: donderdag 29 december 2011 08:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 december 2011 08:16
EMMEN - Het NS-personeel dat nu zorgt voor het treinverkeer op de lijn Emmen-Zwolle heeft geen zin om volgend jaar over te stappen naar Arriva. Eind 2012 gaat Arriva de lijn van de NS overnemen.
Volgens Wim Eilert van de vakbond voor machinisten en conducteurs heeft dat vooral te maken met de arbeidsvoorwaarden. ''Bij de NS verdienen zij gemiddeld 200 tot 300 euro meer in de maand.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 29 december 2011 08:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 december 2011 08:16
EMMEN - Het NS-personeel dat nu zorgt voor het treinverkeer op de lijn Emmen-Zwolle heeft geen zin om volgend jaar over te stappen naar Arriva. Eind 2012 gaat Arriva de lijn van de NS overnemen.
Volgens Wim Eilert van de vakbond voor machinisten en conducteurs heeft dat vooral te maken met de arbeidsvoorwaarden. ''Bij de NS verdienen zij gemiddeld 200 tot 300 euro meer in de maand.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Wim Eilert roept maar wat en heeft zich totaal niet verdiept in de plannen van Arriva: (staat ook in artikel)
-Er gaan gewoon elektrische treinen rijden en geen dieseltreinen
-Er komt op elke trein een conducteur/steward
Over de aansluitingen in Zwolle: dienstregeling 2013 is nog niet vastgesteld dus over de papieren aansluiting kan je nog niets zeggen. Daarnaast heb ik de ervaring dat de Arriva-treinen in Groningen enkele minuten wachten op vertraagde NS-treinen.
-Er gaan gewoon elektrische treinen rijden en geen dieseltreinen
-Er komt op elke trein een conducteur/steward
Over de aansluitingen in Zwolle: dienstregeling 2013 is nog niet vastgesteld dus over de papieren aansluiting kan je nog niets zeggen. Daarnaast heb ik de ervaring dat de Arriva-treinen in Groningen enkele minuten wachten op vertraagde NS-treinen.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Dan gaan ze toch niet.... Probleem?
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
tuurlijk is geld blangrijk en menigeen heeft elke euro nodig om rond te komen, maar momenteel mag je blij zijn als je werk hebt, want in het ov is het werk via de vervoerder met een normaal contract steeds meer uitzondering dan regel aan het worden...
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
De informatie over een steward/conducteur staat ook hier. Maar er staat niet of dat de treinen elektrisch of diesel zijn. Maar op het artikel staat een foto van een onbekende trein van een ander bedrijf dan Arriva of NS :S. Ik weet niet wat voor treintype het is, maar het is volgens mij geen GTW. Er zijn zat fotos van Spurts aanwezig op internet, konden ze die beter niet pakken of Arriva om de foto's, die op de door mij gegeven link staan, vragen of ze die mogen gebruiken?Reiziger Delft schreef:Wim Eilert roept maar wat en heeft zich totaal niet verdiept in de plannen van Arriva: (staat ook in artikel)
-Er gaan gewoon elektrische treinen rijden en geen dieseltreinen
-Er komt op elke trein een conducteur/steward
Over de aansluitingen in Zwolle: dienstregeling 2013 is nog niet vastgesteld dus over de papieren aansluiting kan je nog niets zeggen. Daarnaast heb ik de ervaring dat de Arriva-treinen in Groningen enkele minuten wachten op vertraagde NS-treinen.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Behoudt het personeel dan niet dezelfde CAO / arbeidsvoorwaarden als het overstapt van NS naar Arriva?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Nee, dat staat juist in het artikel.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Leuk he. Aanbesteden. Krijg je dit soort ellende.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Het hoeft geen ellende te zijn. Een goede overgangsregeling (komende uit het art. 40-overleg) kan veel ellende besparen.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Dat het economisch niet meezit, hoeft nog niet te betekenen dat je maar alles hoeft te pikken natuurlijk. We leven niet meer in de 19e eeuw waar je baas alles te vertellen had, en jij als werknemer niks, en blij mocht zijn dat die baas "zo goed was" om jou een rijksdaalder per week te betalen voor 6 dagen arbeid van smorgens vroeg tot savonds laat.lex1975 schreef:tuurlijk is geld blangrijk en menigeen heeft elke euro nodig om rond te komen, maar momenteel mag je blij zijn als je werk hebt, want in het ov is het werk via de vervoerder met een normaal contract steeds meer uitzondering dan regel aan het worden...
Dat je blij mag zijn dat je werk hebt, dat is juist (Dat mag je altijd), dat je dan verder maar moet zwijgen en alles moet pikken? Nee.
Natuurlijk moet je realistisch zijn. Dat je er qua salaris er (even) niet op vooruit gaat, dat valt nog te accepteren. 200 tot 300 euro per maand salaris inleveren, puur omdat er een andere vervoerder gaat rijden? Nee. Dat hoef je ook in deze tijden niet te pikken. Juist niet! De meeste mensen hebben steeds meer moeite om rond te komen, zeker gezinnen. De (vaste) lasten stijgen flink de komende jaren. Werken in het OV is geen enorme vetpot (ja, er zijn sectoren waar je minder verdiend), dus 200 tot 300 euro minder, is toch een enorme aanslag op je budget.
Dat je in het OV steeds minder onder een normaal contract werkt, is niet typisch iets voor deze sector, maar dat zie je in alle sectoren. Het is steeds moeilijker om een vaste baan te krijgen. Iets, wat op termijn slecht zal uitpakken voor de werkgevers en de economie.
Goh.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Maar een nieuwe vervoerder moet bij de overgang toch altijd de bestaande CAO's overnemen volgens de Wet Personenvervoer 2000?
Waarom is dat in dit geval niet zo?
Waarom is dat in dit geval niet zo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Dan nog gelden die cao's nog maar 1 of 2 jaar. Daarna ben je alsnog het haasje.
Goh.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Dus als jou werkgever zou besluiten je arbeidsvoorwaarden uit te kleden, dan haal je je schouders op den denk, ach ik ben blij want ik heb werk?lex1975 schreef:tuurlijk is geld blangrijk en menigeen heeft elke euro nodig om rond te komen, maar momenteel mag je blij zijn als je werk hebt, want in het ov is het werk via de vervoerder met een normaal contract steeds meer uitzondering dan regel aan het worden...
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Dat is juist het punt, ze gaan naar een nieuwe werkgever. Nieuwe voorwaarden dus, maar moet een bedrijf als Arriva dan maar eeuwig de voorwaarden van haar concurrent overnemen? Ik kan me voorstellen dat Arriva dan nieuwe machinisten opleidt (net zoals op de andere nevenlijnen ook gebeurt)...
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Connexxion, die in Friesland buschauffeurs overnam in Friesland heeft de multimodale CAO aangehouden voor het personeel terwijl elders het nieuwe personeel gewoon onder de OV-Buschauffeur CAO wordt geplaatst. Waarschijnlijk omdat de kosten daar niet zoveel van elkaar verschillen. De CAO van de NS is echter een behoorlijk vette CAO in vergelijking met andere sectoren van het OV en het spoorvervoer, dus ik kan mij voorstellen dat Arriva niet echt zin heeft die CAO over te nemen. Stel dat je 40 man personeel meeneemt dan zit je al met een enorme kostenpost, iets waar eigenlijk geen elk bedrijf op te wachten zit natuurlijk. Bovendien krijg je dan binnen de organisatie ook nog eens schuine ogen, want waarom krijgen die mensen van de Emmerlijn wel zoveel salaris en wij van de Noordelijke Nevenlijnen niet?
Laatst gewijzigd door Suus op vr 30 dec 2011, 03:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Tja NS is nu eenmaal nog steeds in handen van de overheid. En dat is Arriva weer niet. Maar ja, ze kunnen ook gewoon zeggen: "Klagen? Pech gehad, we kunnen ook nieuw personeel aannemen". Zoals al gezegd is in het artikel. Het personeel hoeft niet perse mee te gaan naar Arriva, dus Arriva hoeft ze niet perse aan te nemen. Heeft er iemand zin om machinistje te gaan spelen daar ? Ik wil wel, maar het is voor mij nu te ver weg en ik zit nog in mijn studie bouwkunde (iets heel anders dan OV) :(.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 30 dec 2011, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
misschien wordt het inderdaad eens tijd, dat de ns cao meer gelijk getrokken wordt naar die van het overige ov.
de cao multimodaal is gebaseerd op de ns cao, maar dan een aantal delen eruit gehaald...
als die mensen van de standplaats emmen bij ns hadden willen blijven, dan had ns maar een beter bod moeten doen, zodat die deze lijnconcessie binnen zou halen...
maar waar het mij om gaat, is de keuze tussen werk of geen werk en dan werk met iets minder of geen werk en dan kies ik toch voor het eerste ook al is dat ddan met minder inkomen...
natuurlijk mogen die mensen van Emmen bij ns blijven werken, maar dan komen ze wat mij betreft maar lekker in eigen tijd naar Zwolle...
dan nog een voorbeeld over m'n eigen situatie.
heb een jaarcontract bij de ret.
daar gaan functies vervallen.
omdat die mensen in vaste dienst zijn en onder een sociaal statuut vallen, mogen die mensen niet ontslagen worden, terwijl tijdelijke contracten gewoon niet verlengd hoeven te worden om zo mensen te lozen.
het gerucht gaat nnu rond, dat die mensen met een tijdelijk contract dan via een uitzenbureau mogen blijven werken.
ik denk zelf, dat dit voornamelijk komt om zo op papier geen overcomplete mensen te hebben, omdat het aantal medewerkers in dienst van de ret gelijk zal blijven...
maar bij het uitzenbureau werken, gaat wel enkele voordelen van medewerker van de ret zijn kosten...
toch geldt, dat werk hebben, nu belangrijker is, dan perse in dienst van het bedrijf om een paar tientjes netto per maand erbij te hebben...
het is bij ons nog een gerucht en er wordt volgende maand pas meer duidelijk, maar bij ons zijn er genoeg bang om te horen te krijgen, dat ze weg moeten, tegenover wat ns-ers in emmen die mogelijk minder gaan verdienen.
hiermee wil ik alleen maar zeggen, dat die mensen in emmen in ieder geval nniet bang moeten zijn om hun bbaan te verliezen, terwijl bij de ret ho derden mensen weg moeten en dus hun inkomen misschien wel helemaal zien verdwijnen of in ieder geval met minstens 30% zien verminderen als ze in de ww zitten...
als je die 2 situaties met elkaar vergelijkt, dan mogen die mensen in emmen wat mij betreft niet klagen...
de cao multimodaal is gebaseerd op de ns cao, maar dan een aantal delen eruit gehaald...
als die mensen van de standplaats emmen bij ns hadden willen blijven, dan had ns maar een beter bod moeten doen, zodat die deze lijnconcessie binnen zou halen...
maar waar het mij om gaat, is de keuze tussen werk of geen werk en dan werk met iets minder of geen werk en dan kies ik toch voor het eerste ook al is dat ddan met minder inkomen...
natuurlijk mogen die mensen van Emmen bij ns blijven werken, maar dan komen ze wat mij betreft maar lekker in eigen tijd naar Zwolle...
dan nog een voorbeeld over m'n eigen situatie.
heb een jaarcontract bij de ret.
daar gaan functies vervallen.
omdat die mensen in vaste dienst zijn en onder een sociaal statuut vallen, mogen die mensen niet ontslagen worden, terwijl tijdelijke contracten gewoon niet verlengd hoeven te worden om zo mensen te lozen.
het gerucht gaat nnu rond, dat die mensen met een tijdelijk contract dan via een uitzenbureau mogen blijven werken.
ik denk zelf, dat dit voornamelijk komt om zo op papier geen overcomplete mensen te hebben, omdat het aantal medewerkers in dienst van de ret gelijk zal blijven...
maar bij het uitzenbureau werken, gaat wel enkele voordelen van medewerker van de ret zijn kosten...
toch geldt, dat werk hebben, nu belangrijker is, dan perse in dienst van het bedrijf om een paar tientjes netto per maand erbij te hebben...
het is bij ons nog een gerucht en er wordt volgende maand pas meer duidelijk, maar bij ons zijn er genoeg bang om te horen te krijgen, dat ze weg moeten, tegenover wat ns-ers in emmen die mogelijk minder gaan verdienen.
hiermee wil ik alleen maar zeggen, dat die mensen in emmen in ieder geval nniet bang moeten zijn om hun bbaan te verliezen, terwijl bij de ret ho derden mensen weg moeten en dus hun inkomen misschien wel helemaal zien verdwijnen of in ieder geval met minstens 30% zien verminderen als ze in de ww zitten...
als je die 2 situaties met elkaar vergelijkt, dan mogen die mensen in emmen wat mij betreft niet klagen...
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Precies, het is een - relatief - luxeprobleem.
Bovendien: als de arbeidsvoorwaarden van Arriva niet voldoen aan de eisen van de meneren, zoeken ze toch lekker een andere baan?
Bovendien: als de arbeidsvoorwaarden van Arriva niet voldoen aan de eisen van de meneren, zoeken ze toch lekker een andere baan?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Is spoorwegpersoneel in Nederland statutair of niet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Bedoel je daarmee dat het ambtenaren zijn van de overheid? Dat zijn ze in ieder geval niet, NS is geen overheidsbedrijf maar een privaat bedrijf met de rijksoverheid als enige aandeelhouder.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Statutair betekend volgens mij dat er geen individuele arbeidscontracten zijn maar dat men onder een statuut valt. Voor zover ik weet kennen wij dat niet in Nederland en moet er altijd een arbeidscontract getekend worden door zowel werknemer als werkgever, waar onder andere is vastgelegd hoe de betreffende persoon is ingeschaald in de CAO en wat zijn taken en verplichtingen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Waarom denk je dat NS de concessie niet gewonnen heeft?lex1975 schreef: als die mensen van de standplaats emmen bij ns hadden willen blijven, dan had ns maar een beter bod moeten doen, zodat die deze lijnconcessie binnen zou halen...
De NSers uit Emmen gaan lekker over naar standplaats Zwolle of Groningen en Arriva gaat nieuwe mensen binnen halen voor de Emmerlijn die wel kunnen leven met de Arriva CAO.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
En toch ben ik benieuwd hoe jullie zelf reageren als het bedrijf waar je werkt wordt overgenomen door een ander en je vervolgens onder uitgeklede arbeidsvoorwaarden moet gaan werken. Over een ander is het altijd heel makkelijk praten, dat ze het maar moeten slikken of dat ze kunnen stikken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Laat ik voorop stellen dat het natuurlijk nooit leuk en prettig is om in te leveren op je arbeidsvoorwaarden. Maar aan de andere kant is binnen de sector de NS-cao natuurlijk wel eentje met een gouden randje. Gelukkig heeft NS nog machinisten en conducteurs nodig waardoor de mensen die niet naar Arriva willen maar wel e.v.t. willen verhuizen of verder willen reizen een kans krijgen. Voorderest ben ik het wel met de rest eens: In deze tijd van een hoge werkloosheid, het schrappen van banen enz.. enz.. mag je best behoorlijk blij zijn met een baangarantie.
Re: NS-personeel Emmen-Zwolle wil niet naar Arriva
Makkelijk praten natuurlijk, zomaar verhuizen, of veel verder reizen is ook niet voor iedereen zomaar een optie.Klaasje schreef:Laat ik voorop stellen dat het natuurlijk nooit leuk en prettig is om in te leveren op je arbeidsvoorwaarden. Maar aan de andere kant is binnen de sector de NS-cao natuurlijk wel eentje met een gouden randje. Gelukkig heeft NS nog machinisten en conducteurs nodig waardoor de mensen die niet naar Arriva willen maar wel e.v.t. willen verhuizen of verder willen reizen een kans krijgen. Voorderest ben ik het wel met de rest eens: In deze tijd van een hoge werkloosheid, het schrappen van banen enz.. enz.. mag je best behoorlijk blij zijn met een baangarantie.
Verhuizen: probeer b.v. maar eens even je huis te verkopen, en zeker als je richting een grotere stad zou moeten verhuizen liggen daar de prijzen vaak nog eens hoger. Of misschien zelfs wel familie die je verzorgt, of een partner die ook werk heeft.
Reizen: stel je woont nu op fietsafstand van je werk, en je hebt zelf geen auto. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
En nogmaals mijn vraag, hoe jij zou reageren als jij te horen krijgt als je kan kiezen tussen flink inleveren, zowel financieel als op secundaire arbeidsvoorwaarden. Dan denk je ook alleen maar van ach dat kan me niet schelen want ik heb werk?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten