Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vorige week werden ze nog trots gepresenteerd op de Grote Markt: de nieuwe 25 meter lange, dubbele harmonicabussen van Qbuzz. Maar maandag moesten twee van de drie nieuwe bussen door technische problemen al terug naar de remise.
De nieuwe hybride bussen werden maandag voor het eerst ingezet op lijn 11 van Zuidhorn, via het Zernikecomplex, naar het Hoofdstation en terug. Nadat de bussen tijdens de ochtendspits nog zonder problemen werden ingezet, gooiden kinderziektes later op de dag roet in het eten. Zo was er een probleem met de elektromotoren, die bij het remmen elektriciteit opwekken. Bij het optrekken wordt deze stroom opnieuw gebruikt.
'Geen problemen'
Qbuzz onderzoekt samen met de leverancier de problemen bij de dubbelgelede bussen. Twee van de drie bussen zijn dinsdag gewoon weer de weg opgegaan.
Er rijdt vandaag slechts 1tje, maar ze hebben al een hele tijd problemen met het proefrijden. In Luxemburg staan ze al een paar jaar meer stil dan ze rijden. Ze maken veel meer lawaai als een gewone bus, het is niet een gillende keukenmeid.
Ik begrijp dat dit type van Hess al zeven jaar oud is.
En dan nog hangen ze van storingen aan elkaar?
Dat belooft niet veel goeds als de Uni zo meteen weer begint.
Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Soortvanhenk schreef:Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Het straalt anders een stuk meer uit dan zo'n vierkante dubbelgelede bus als de Lightram. Overigens vind ik de kleur in het voorbeeld ook erg lelijk, maar het tramachtige model daarentegen vind ik juist weer érg mooi. Het straalt een stuk meer kwaliteit en professionaliteit uit dan een bus met een 'standaard ontwerp'.
Een dubbelgelede en hybride variant van de Capacity of Citeo zou trouwens ook mooi zijn, maar jammer genoeg bestaan die niet.. ;)
Overigens blijf ik die dubbelgelede bussen erg onhandig vinden tenzij je een volledig vrije baan van begin tot eind hebt.
Maar goed, het zal wel een centenkwestie zijn.
Gister kreeg ik toch het idee dat deze dubbelgeledes vrij lomp zijn in hun rijgedrag. Ik fietste achter lijn 11 aan de Gelkingestraat in en deze pakte meerdere stoeprandjes vrij fors mee terwijl de ruimte er toch flink groter is dan voorheen. Voor mijn gevoel rijden de Van Hool's in Utrecht een stuk makkelijker. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er een chauffeur achter het stuur zat die wat onwennig is in het rijden met zo'n bus.
Ik weet dat er hier in Utrecht in het begin een aantal beruchte spots waren waar bijna iedere chauffeur op een DGB wel een keer schade heeft gereden, omdat het eigenlijk gewoon niet te doen was.
Op veel van deze punten is de weg dan ook aangepast :')
Nu is het voor een chauffeur ook niet prettig om te rijden met een bus waarbij je weet dat er zo 'iets' kan gebeuren met de bus. En met een dubbelgelede bus hoor je niet in de nauwe straatjes van de binnenstad. Kunnen ze beter de Capacity's op groen inzetten en de HESS's op oranje. Dat is een makkelijker route.
De dubbelgelede Hess heeft alleen een sturende as op het achterste gedeelte, waar bij een Van Hool beide volgwagens een sturende as hebben. Dat maakt voor het rijden ook wel wat verschil. Kijk maar eens in Utrecht hoe vaak zo'n gelede Citaro een stoepje pakt - dat was met een Van Hool niet gebeurd.
Uiteindelijk moet het niet uitmaken of je met een gewone of gelede bus door de straat rijdt, al hangen er zes volgwagens aan. Maar met een beetje beleid en geduld is het vaak beter te doen dan zonder.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?