DVHN | Gepubliceerd op 13 februari 2009, 06:00
ASSEN - Assen krijgt volgens de noordelijke vervoersplannen een nieuwe spoorlijn langs de A28 met drie nieuwe stations: Assen Noord, Assen West (Kloosterveen) en Assen Zuid. De trein uit Groningen rijdt via het huidige station over bestaand spoor terug.
Klik hier voor een grotere versie van de kaart
Volgens het projectbureau RegioTram, dat het plan gisteren bekend maakte, levert het rondje Assen veel extra treinreizigers op tegen relatief geringe kosten. Het is de bedoeling dat de route tweemaal per uur wordt gereden. Het staat los van de lijn Groningen – Zwolle, die Assen straks ook nog vier keer per uur aandoet.
Het idee is onderdeel van een totaalplan dat de regio Groningen Assen tot 2040 bereikbaar moet houden. Het rondje Assen staat pas na 2020 op de agenda. Voor dat jaar wil de regio, behalve in twee tramlijnen in de stad Groningen, vooral investeren in meer treinen op de bestaande spoorverbindingen.
De treinen gaan vier keer (Winschoten, Leeuwarden) of zes keer per uur (Assen) rijden. De frequentie op de spoorlijnen naar Roodeschool en Delfzijl blijft zoals die is: maximaal twee keer per uur. Als er meer reizigers komen, wil de regio die opvangen met trams.
Voor het plan is tot 2020 een investering van bijna 600 miljoen euro nodig. Daarbij is de verdubbeling van de spoorlijn Groningen – Leeuwarden meegerekend. De regio wil de bestaande spoorlijnen met elkaar verbinden zodat reizigers uit Assen bijvoorbeeld kunnen doorrijden naar Leeuwarden.
Bron: Dagblad van het Noorden