Weggegooid geld. Je kunt nu al zonder subsidie in 2 uur met de bus van Groningen naar Bremen.njoy schreef:Miljoenen voor studie spoorlijn Groningen - Bremen
Brussel geeft geld voor onderzoek naar verbetering van de treinverbindingen tussen de provincies Groningen en Limburg en Duitsland.
Voor een studie naar verbetering van het traject Groningen - Bremen komt ruim 8,3 miljoen euro vrij. Dat is de helft van de kosten. Dat maakte de Europese Commissie in Brussel maandag bekend. De commissie wil in totaal 13,1 miljard euro uittrekken voor 270 projecten die het transport in de Europese Unie moeten verbeteren.
Een betere verbinding kost 150 miljoen euro. De provincie Groningen wil 87 miljoen euro in de treinverbinding steken. Zowel in het Nederlandse als in het Duitse deel van het traject. Het Rijk wil 7 miljoen bijdragen. De Duitsers en Europa moeten de rest betalen. Met de Wunderline kan in één uur en 55 minuten van Groningen naar Bremen worden gereisd. Nu kost dat nog bijna drie uur. In Duitsland is realisatie van de Wunderline eveneens onderwerp van gesprek. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=150930)
Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Nou, 2,5 uur... en als je in de spits bij Bremen komt.. geeft de planner al ruim 3 uur aan.
http://meinfernbus.de/booking/search?ro ... rrency=EUR
Wel voordelig, morgen voor 11 euro enkele reis.
Wat mij, op basis van dat media bericht, niet helemaal duidelijk is.. het onderwerp van onderzoek. Wát gaat men precies voor verbeteringen onderzoeken?
Want kennelijk is al wel bekend wat de (totale) kosten van de 'Wunderline' zal zijn,.. € 150 miljoen.. :?
http://meinfernbus.de/booking/search?ro ... rrency=EUR
Wel voordelig, morgen voor 11 euro enkele reis.
Wat mij, op basis van dat media bericht, niet helemaal duidelijk is.. het onderwerp van onderzoek. Wát gaat men precies voor verbeteringen onderzoeken?
Want kennelijk is al wel bekend wat de (totale) kosten van de 'Wunderline' zal zijn,.. € 150 miljoen.. :?
Re: Trein Groningen - Leer
Dat geld is er al, dat wordt vanuit Den Haag betaald als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja en verschillende politieke partijen / gemeenten willen Zuiderzeelijn weer laten onderzoeken. Dus zou ik zo denken: twee vliegen in 1 klap; Snelle trein Amsterdam-Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen-Winschoten-Leer-Oldenburg-Bremen of desnoods door naar Hamburg
Re: Trein Groningen - Leer
Groningen heeft veel meer aan een spoorverbinding met Drachten en Heerenveen dan aan een snelle spoorverbinding met Leer, Oldenburg, Hamburg of Bremen. Kijk maar eens hoe druk de A7 vanuit Friesland is of hoe druk de bussen zijn (in de spits) tussen Heerenveen, Drachten en Groningen. Een ander voordeel van een investering in een spoorverbinding naar Heerenveen is dat de spoorlijn op termijn kan worden verlengd naar Lelystad. Daarentegen gaat er bij Bad Nieuweschans nauwelijks iemand de grens over. En degenen die daar al de grens over gaan, reizen vaak niet naar Oldenburg/Bremen/Hamburg, maar naar het zuiden (Meppen, Ruhrgebied enz). Mij heeft nog niemand met cijfers overtuigd dat er behoefte is aan een regelmatige snelle spoorverbinding naar Oldenburg/Bremen/Hamburg. Sterker nog; cijfers waaruit zulks blijkt bestaan niet eens! Maar ja... veel Groningse bestuurders hebben een roze (of zwart/rood/gele) bril op, en vinden dat die snelle spoorverbinding er moet komen - ook als er nauwelijks behoefte aan is.
(Best vreemd eigenlijk, waarom we Groningse politici nooit horen over het versnellen van de trein naar Zwolle en de Randstad. Waarom wel met 200km/uur naar Bremen, en niet naar Zwolle, Utrecht of Amsterdam???)
(Best vreemd eigenlijk, waarom we Groningse politici nooit horen over het versnellen van de trein naar Zwolle en de Randstad. Waarom wel met 200km/uur naar Bremen, en niet naar Zwolle, Utrecht of Amsterdam???)
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Toch denk ik dat je meer hebt aan een hoogfrequente busverbinding met 15m bussen om reizigers te trekken. Heerenveen - Groningen rijdt nu nog 2x/uur en je weet niet waar de autoreizigers vandaan komen.
Re: Trein Groningen - Leer
Nog niet, maar dat hopen ze wel. Is een beetje die cirkel he, 'nauwelijks verbinding = nauwelijks reizigers', 'veel verbinding = veel reizigers' en dan is het verder een kip-ei-verhaal. Zorgt een aantrekkelijke verbinding voor een reizigersgroei, of zorgt een reizigersgroei voor een aantrekkelijke verbinding? Ik zou zelf een snellere verbinding ook fijn vinden, al ga ik tegenwoordig niet meer vaak naar Hamburg. Toen ik dat wel eens deed was het echt plannen op die twee-uursdienst de grens over, de enige beperkende factor onderweg.njoy schreef:Daarentegen gaat er bij Bad Nieuweschans nauwelijks iemand de grens over.
Hoe weet je dat?njoy schreef: En degenen die daar al de grens over gaan, reizen vaak niet naar Oldenburg/Bremen/Hamburg, maar naar het zuiden (Meppen, Ruhrgebied enz).
Ik doe ook maar wat
Re: Trein Groningen - Leer
De vraag is: doet het er wat toe. Allereerst zijn de lijnen van en naar Leer voornamelijk voor duitsers bedoeld. De aansluiting richting Bremen is perfect met 5 minuten, behalve als je nog een verdere kaartje moet kopen. Richting het zuiden is de aansluiting met de RE 30 minuten, maar dat komt omdat die trein moet aansluiten op de IC(E) in Muenster richting het Roergebied en verder. Met een IC hoef je maar 15 minuten te wachten en ben je 20 minuten minder reistijd kwijt naar Muenster. Voor alle verbindingen is iets te zeggen. Alleen met Norddeich Mole moet je soms 45 minuten wachten in Leer en ook niet altijd ieder uur.
Re: Trein Groningen - Leer
@ Ardan: Dus omdat we hopen dat een snelle spoorverbinding misschien wel tot extra reizigers leidt (wie weet, wel een verdubbeling!), moeten we maar honderden miljoenen steken in een infraproject? Ook als er geen enkele aanwijzing is dat het grensoverschrijdend verkeer de komende tientallen jaren enorm zal toenemen?
Ik steek dat geld liever in een verbinding waarvan nu al is aangetoond dat daar behoefte aan is.
Dat veel verkeer bij Bunde afbuigt richting het zuiden/Ruhrgebied/Meppen zie ik regelmatig op de Autobahn. Best veel voertuigen gaan daar niet richting Leer/Oldenburg/Bremen. Misschien is dat in de trein iets anders, maar cijfers over het grensoverschrijdend treinverkeer bij Bad Nieuweschans zijn er niet. Althans, niet openbaar.
Wel zijn er cijfers van enkele jaren geleden over het aantal in- en uitstappers op station Leer, met betrekking tot de trein naar/uit Groningen. Dat waren iets van 240 instappers en 260 uitstappers per dag, als ik het me goed herinner. Totaal rond de 500 in- en uitstappers samen. Maar; daaronder zaten ook veel reizigers tussen Weener en Leer. Die zijn de grens niet over geweest, en mag je dus niet meetellen als treinreiziger voor wie een snelle trein vanuit Groningen bedoeld is.
Ik steek dat geld liever in een verbinding waarvan nu al is aangetoond dat daar behoefte aan is.
Dat veel verkeer bij Bunde afbuigt richting het zuiden/Ruhrgebied/Meppen zie ik regelmatig op de Autobahn. Best veel voertuigen gaan daar niet richting Leer/Oldenburg/Bremen. Misschien is dat in de trein iets anders, maar cijfers over het grensoverschrijdend treinverkeer bij Bad Nieuweschans zijn er niet. Althans, niet openbaar.
Wel zijn er cijfers van enkele jaren geleden over het aantal in- en uitstappers op station Leer, met betrekking tot de trein naar/uit Groningen. Dat waren iets van 240 instappers en 260 uitstappers per dag, als ik het me goed herinner. Totaal rond de 500 in- en uitstappers samen. Maar; daaronder zaten ook veel reizigers tussen Weener en Leer. Die zijn de grens niet over geweest, en mag je dus niet meetellen als treinreiziger voor wie een snelle trein vanuit Groningen bedoeld is.
Re: Trein Groningen - Leer
Grappig. Het nieuwe wiederline treinstel staat verkeerd om in Groningen. Duitse vlaggetje aan de kan naar Leeuwarden. Nederlandse vlag naar Duitsland toe. Kan dit nog gedraaid worden? Enige mogelijkheie lijkt me naar Zwolle en via Leeuwarden terug
Re: Trein Groningen - Leer
Liever niet. Zijn er tenminste goed voor de zon foto mogelijkheden van in de middag met Duitse vlag voor op de OW-as Nsch-Gn-Lw
Re: Trein Groningen - Leer
Sterker nog, bij het nieuwe stel hebben ze op elke cabine een Nederlandse én een Duitse vlag gezet! :X
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Is overigens al een hele discussie over geweest op Somda. Het stel staat niet verkeerdom, het is aan één kant precies gespiegeld bestickerd
Het eerste Wiederline stel had aan weerszijden van de ene kop een Nederlandse vlag en aan weerszijden van de andere kop een Duitse, maar dit laatst bestickerde stel heeft op beide koppen aan de ene kant een Nederlandse en aan de andere kant een Duitse vlag.
Het eerste Wiederline stel had aan weerszijden van de ene kop een Nederlandse vlag en aan weerszijden van de andere kop een Duitse, maar dit laatst bestickerde stel heeft op beide koppen aan de ene kant een Nederlandse en aan de andere kant een Duitse vlag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Groningen - Leer
Trein verkeerd om? Ik niet snap.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik denk dat ze bedoelen dat de duitse wagon met vlag naar NL wijst en andersom.JWM schreef:Trein verkeerd om? Ik niet snap.
Re: Trein Groningen - Leer
En zo heb je zo maar een topic van een pagina of dertig, (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Trein Groningen - Leer
Kom op zeg; hebben jullie niets beters te melden. Maar goed; mocht Arriva nog geld over hebben, dan gaan ze wel een driehoekje bij Waterhuizen doen. Of een driehoekje over Meppel als de trein voor onderhoud toch naar het zuiden moet en dan via de andere kant terug naar het noorden.
Re: Trein Groningen - Leer
De trein staat goed, de bestickering is alleen aangepast t.o.v. het origineel.
Andere vraag: Is het Niedersachsen+Groningen ticket nu al in Nederland te koop?
Andere vraag: Is het Niedersachsen+Groningen ticket nu al in Nederland te koop?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Dus nog niet in Nederland. Zou toch moeten kunnen in de automaten van Groningen naar Nieuweschans en bij de Arriva shop.Ticket kopen
Online te koop via https://www.dbregio-shop.de en http://www.ticex.de Ook wordt het ticket verkocht via de automaten van Deutsche Bahn, Elbe-Weser (EVB) en WestfalenBahn.
En waarom ook niet bij de e-tickets van Arriva?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
@groningen: Driehoeken helpt niet. Bestickering zit er maar aan één kant van de trein gespiegeld op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Groningen - Leer
Gewoon via bahn.de? Thuisprintje en klaar. Ja ok moet je wel CC hebben natuurlijk.avl schreef:Dus nog niet in Nederland.Ticket kopen
Online te koop via https://www.dbregio-shop.de en http://www.ticex.de Ook wordt het ticket verkocht via de automaten van Deutsche Bahn, Elbe-Weser (EVB) en WestfalenBahn.
Re: Trein Groningen - Leer
Is dit nu echt heel vervelend? Kan me bijna niet voorstellen dat behalve een paar fanatici hier iemand echt over valt.Daniel schreef:@groningen: Driehoeken helpt niet. Bestickering zit er maar aan één kant van de trein gespiegeld op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik snap ook werkelijk niet waarom de al geplande (!) lijn Groningen - Heerenveen een paar jaar geleden alsnog is afgeblazen. Iedereen kon al zien dat dit veel zinvoller is als het gepruts waar ze nu het geld in steken. Groningen - Drachten - Heerenveen zijn grote, drukke plaatsen met veel verkeer. Hoe moeilijk kan het zijn?
Re: Trein Groningen - Leer
Dat hebben 'ze' toch destijds gedaan met de lobby voor de Zuiderzee lijn?njoy schreef:(..)
(Best vreemd eigenlijk, waarom we Groningse politici nooit horen over het versnellen van de trein naar Zwolle en de Randstad. Waarom wel met 200km/uur naar Bremen, en niet naar Zwolle, Utrecht of Amsterdam???)
Ik kan mij wel voorstellen dat zij nu denken 'van Den Haag moeten wij het niet hebben, wij kijken oostwaarts'
Wat betreft spoorlijn naar Drachten / Heerenveen. Misschien verstandig de vraag te stellen aan de busreiziger of zij liever per trein zouden willen reizen.. met wellicht een duurdere treinkilometer kostprijs?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten