Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Halflege trein, weet toch iedereen? (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
wat heeft een halflege trein dan met Qbuzz te maken?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram
Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
En daarom verwacht je dat alle leken die afkorting ook kennen? :neg: :neg: (om de sfeer van je eigen bericht maar even weer te geven).
In ieder geval, voor zover ik weet 'spelen ze dan niet buiten'. Ze rijden overigens ook geen ritten op zaterdag.
In ieder geval, voor zover ik weet 'spelen ze dan niet buiten'. Ze rijden overigens ook geen ritten op zaterdag.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Waarom spreek je mij aan op de half lege treinen? Dat heb ik niet gezegd...rww schreef:Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram
Basislijn
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Kunnen die dingen niet op transport naar de sloop en een paar extra Capacity's erbij? Is voor QB ook simpeler dan die gedrochten. Ik vind dat Capacity's ook mooier ogen dan die "HLT". Die voelt niet natuurlijk aan voor me. Ik werk niet bij Qbuzz en de "HLT" ken ik persoonlijk als "bustram" of "busslang".
Daarnaast rijden die dingen alleen op de Zuidhornritten en dat is alleen doordeweeks.
Daarnaast rijden die dingen alleen op de Zuidhornritten en dat is alleen doordeweeks.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Een bus is geen onderdeel van de natuur, dus dat kan kloppen.
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nou, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Ook andere chauffeurs niet. Hoor altijd Hess of 25meter...rww schreef:Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram
Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb het niet over werkvolk, ik werk met kantoorpersoneel(lees: keurige managers die hun taal verstaan) en papier.bartjemestrom schreef:Nou, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Ook andere chauffeurs niet. Hoor altijd Hess of 25meter...rww schreef:Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram
Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :')
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Tjah, het werkvolk heeft het meestal niet zo met het keurige dure kantoorpersoneel.
Gelukkig wisten alle managers direct waar het over ging toen ze HLT voor het eerst lazen.
Ik wist het alleen maar omdat we bij Connexxion ook met HESS reden, anders had ik ook iets van WTF.
Gelukkig wisten alle managers direct waar het over ging toen ze HLT voor het eerst lazen.
Ik wist het alleen maar omdat we bij Connexxion ook met HESS reden, anders had ik ook iets van WTF.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Als het kantoorpersoneel nu eens verplicht een dag per week op de werkvloer meedraaien, weten ze ook wat het werkvolk te verduren heeft. Dat werkvolk heeft vaak naar mijn idee goede reizigerstrekkende ideeën, maar het kantoorpersoneel legt dat naast zich neer. Gevolg: Alles wordt door mensen die het niet willen/zullen snappen bepaald en het werkvolk mag de problemen oplossen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ook werkvolk behoort zich te houden aan de standaard bedrijfsafkortingen, bij elke vervoerder bestaat er een lijst met alle standaard afkortingen.Pim-AllianceB95 schreef:Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :')
Als zelfstandig technische consulent ontraad ik dit.CamilleKreemers schreef:Als het kantoorpersoneel nu eens verplicht een dag per week op de werkvloer meedraaien, weten ze ook wat het werkvolk te verduren heeft. Dat werkvolk heeft vaak naar mijn idee goede reizigerstrekkende ideeën, maar het kantoorpersoneel legt dat naast zich neer. Gevolg: Alles wordt door mensen die het niet willen/zullen snappen bepaald en het werkvolk mag de problemen oplossen.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
hoezo ontraad je het dat het kantoorpersoneel 1 dag meeloopt met de werkvloer?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Werkvolk denkt veel te vaak te simpel en alleen op hun eigen eiland, ze hebben geen idee van de complexe puzzels die op kantoor gemaakt worden.CamilleKreemers schreef:hoezo ontraad je het dat het kantoorpersoneel 1 dag meeloopt met de werkvloer?
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Omdat ze zichzelf/eigen baan dan in gevaar brengen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Goede suggesties worden echt wel overgenomen worden als hierdoor efficiënter gewerkt kan worden. Echter heb ik vaak heel sterk de indruk dat iemand op de werkvloer een idee heeft, dit vervolgens zonder sterke argumentatie bij de leidinggevende neerplempt en dat de indiener dan verwacht dat zijn/haar idee 1-op-1 word overgenomen. Ook als dit misschien wel 100.000 DRU's (á € 100,-) per jaar meer kost en waarbij de verwachtte reizigerstoename minimaal zal zijn. De betreffende persoon met het idee hoort er vervolgens niets meer van en denkt dan dat het management hen niet serieus neemt. Vervolgens gaat zoiets zijn eigen leven leiden en tadaa an new urban myth has born!
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hainje schreef:Goede suggesties worden echt wel overgenomen worden als hierdoor efficiënter gewerkt kan worden. Echter heb ik vaak heel sterk de indruk dat iemand op de werkvloer een idee heeft, dit vervolgens zonder sterke argumentatie bij de leidinggevende neerplempt en dat de indiener dan verwacht dat zijn/haar idee 1-op-1 word overgenomen. Ook als dit misschien wel 100.000 DRU's (á € 100,-) per jaar meer kost en waarbij de verwachtte reizigerstoename minimaal zal zijn. De betreffende persoon met het idee hoort er vervolgens niets meer van en denkt dan dat het management hen niet serieus neemt. Vervolgens gaat zoiets zijn eigen leven leiden en tadaa an new urban myth has born!
Dit herken ik idd bij qbuzz, maar er zijn ook ov boeren(frans!) die oprecht niet geintreseerd zijn in kritiek of ideeen van lager personeel, die huren liever een consulent in, die soms met hetzelfde idee komt.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb vanzelfsprekend geen inzicht in wat er van het 'werkvolk' (wat een nare benaming, trouwens) verwacht wordt, maar feit blijft wel dat je het moeilijk van alle forumgebruikers kunt verwachten, aangezien een groot gedeelte daarvan voor wat het OV betreft noch 'kantoor-', noch 'werkvolk' is. Dat probeerde ik duidelijk te maken, wat Qbuzz intern verwacht moeten ze uiteraard zelf weten.rww schreef:Ook werkvolk behoort zich te houden aan de standaard bedrijfsafkortingen, bij elke vervoerder bestaat er een lijst met alle standaard afkortingen.Pim-AllianceB95 schreef:Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het valt me de laatste tijd op dat bij lang niet elke Qlink bus de airconditioning gebruikt wordt, waardoor het op warmere dagen vaak niet te harden is in de bus. Waarom is dit? Puur omdat de chauffeurs dit soms vergeten, of is er meer aan de hand?
En ik vraag het me eigenlijk al een tijdje af; waarom wordt er in Groningen lang niet overal een 'open instapregime' gehanteerd? Halteren op het hoofdstation en drukke haltes duurt hierdoor soms wel een paar minuten. Daarnaast is het bij slecht weer ook geen pretje om buiten te wachten in de rij. Waarom kan dit niet anders? Ik kan geen reden bedenken om dit niet in te voeren op alle stads- en Qlinklijnen. Elke minuut tijdswinst bespaart toch duizenden euro's per jaar?
En ik vraag het me eigenlijk al een tijdje af; waarom wordt er in Groningen lang niet overal een 'open instapregime' gehanteerd? Halteren op het hoofdstation en drukke haltes duurt hierdoor soms wel een paar minuten. Daarnaast is het bij slecht weer ook geen pretje om buiten te wachten in de rij. Waarom kan dit niet anders? Ik kan geen reden bedenken om dit niet in te voeren op alle stads- en Qlinklijnen. Elke minuut tijdswinst bespaart toch duizenden euro's per jaar?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
airco van die qlink bussen gaan automatisch net als de verwarming. is 1 knopje dat automatisch aangaat bij het starten van de bus. chauffeur kan het knopje eventueel uitdoen. Er is per bus een temperatuur ingesteld en de bus regelt verder zelf om bij dat aantal graden te komen.
Dus als de temperatuur niet goed ingesteld staat kan het te koud of te warm zijn in de bus. 2e optie is dat de chauffeur de regelaar uit heeft gezet. en de 3e optie is een storing waardoor de airco constant aan staat of niet aan gaat of iets anders. Zo heb ik wel eens gehad dat het buiten 24 graden is de de bus zet de verwarming aan..
Dus als de temperatuur niet goed ingesteld staat kan het te koud of te warm zijn in de bus. 2e optie is dat de chauffeur de regelaar uit heeft gezet. en de 3e optie is een storing waardoor de airco constant aan staat of niet aan gaat of iets anders. Zo heb ik wel eens gehad dat het buiten 24 graden is de de bus zet de verwarming aan..
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Met de Q-links heb ik onvoldoende ervaring, maar ik maak het wel eens mee dat in de streekbussen de ventilatie bij hoge temperaturen wordt uitgeschakeld. Ik heb chauffeurs wel eens horen zeggen 'dat het toch niet helpt en een hoop herrie maakt.' Voorin met de airco helpt het misschien niet, maar achterin merk je het verschil zeker wel. Dat het een hoop herrie maakt klopt wel
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het probleem ligt 9 van de 10 keer niet bij de airco maar bij de chauffeur. Er zijn veel chauffeurs die niet weten hoe de bus werkt (is mij ook nooit uitgelegd door Qbuzz, en ik niet alleen). Wat Rene zegt, je moet bij de C2 (blauwe Qlink) we de passagiers ventilatie aanzetten EN de airco.
Bij de paarse Qlink bussen hoef je alleen de passagiersventilatie aan te zetten, en de bus regelt echt alles zelf. Hij zet zelf de airco of verwarming aan. Wat je wel vaak ziet is dat chauffeurs met de paarse bussen de dakluiken open zetten, dan gaat achterin de ventilatie weer uit.
De groene Qlink Citaro's en de Capacity's hebben geen volledige airco. Daar kan je beter de dakluiken open zetten, net als in de streekbussen.
Bij de paarse Qlink bussen hoef je alleen de passagiersventilatie aan te zetten, en de bus regelt echt alles zelf. Hij zet zelf de airco of verwarming aan. Wat je wel vaak ziet is dat chauffeurs met de paarse bussen de dakluiken open zetten, dan gaat achterin de ventilatie weer uit.
De groene Qlink Citaro's en de Capacity's hebben geen volledige airco. Daar kan je beter de dakluiken open zetten, net als in de streekbussen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bedankt voor de reacties, ik had al het vermoeden dat het dan meestal bij de chauffeur ligt die het niet ingeschakeld heeft en/of niet goed weet hoe een airco werkt. Sowieso vind ik dat veel bestuurders maar wat doen als het om airco gaat. Gewoon aanzetten, eventueel een temperatuur instellen en er dan met je tengels vanaf blijven. Jammer genoeg begrijpen veel mensen dat niet.
En voor wat betreft mijn vraag omtrent het open instapregime, heeft iemand daar ook een antwoord op?
En voor wat betreft mijn vraag omtrent het open instapregime, heeft iemand daar ook een antwoord op?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten