Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Brandje in de Nieuwe Ebbinge vandaag en een chauffeur dacht slim te zijn door om te rijden via de Violenstraat en dan de Nieuwe Boteringe. Helaas voor hem kon de gelede bus de bocht niet maken en liep de aanhanger flinke schade op
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/160123/Bo ... s-ramt-pui
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/160123/Bo ... s-ramt-pui
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik vraag mij oprecht af wat die chauffeur dacht met een gelede bus in de violenstraat te doen en vervolgens over de ook niet brede Noorderbinnensingel. Zijn er eigenlijk protocollen voor dergelijke plotselinge wegafsluitingen, in hoeverre mogen chauffeurs improviseren op dit gebied?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bij ons niet (Veolia)
Wij hanteren het GJGV principe:
Gebruik je gezond verstand
Ken je de omgeving niet? Dan niets ondernemen en regie bellen.
Ken je de omgeving wel en weet je heel zeker dat je op een fatsoenlijke manier kunt omrijden: go ahead Fred (ook dan even doorgeven aan regie)
Wij hanteren het GJGV principe:
Gebruik je gezond verstand
Ken je de omgeving niet? Dan niets ondernemen en regie bellen.
Ken je de omgeving wel en weet je heel zeker dat je op een fatsoenlijke manier kunt omrijden: go ahead Fred (ook dan even doorgeven aan regie)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Toen ik vanmiddag in de 3400 op lijn 11 zat leek het alsof we in de bocht van de Oude Ebbingestraat naar Kwinkenplein een stoepje meegepakt hadden.
Toen ik uitstapte zag ik echter dit achter de bus hangen:
Mijn vermoeden is dat we de prullenbak rechts hebben aangetikt in de bocht, leek ook wat beschadigd te zijn.
Toen ik uitstapte zag ik echter dit achter de bus hangen:
Mijn vermoeden is dat we de prullenbak rechts hebben aangetikt in de bocht, leek ook wat beschadigd te zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bestaat deze lijn nog? Ik kan er bij geen een kleinschalig OV vervoerder of Qbuzz wat over vinden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nope, als het niet op de website van Qbuzz staat, dan bestaat de lijn ook niet.busfanNL schreef:Bestaat deze lijn nog? Ik kan er bij geen een kleinschalig OV vervoerder of Qbuzz wat over vinden.
Basislijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Er staat op de wiki van wel. Ik probeer het even aan te passen.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vannacht stond een C2 aan de Peizerweg te knipperen met de zij-richtingaanwijzers, afwisselend met 2 ledjes in de achterlampen. Zal wel één of andere waarschuwing zijn dat er iets aan de hand is, ik had het nog niet eerder gezien bij wat voor bus of auto dan ook.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik kwam vanmorgen de Qbuzz 3117 met handelaarsplaten tegen op de Europalaan in Utrecht (rijdend richting A12). Afvoer naar Evobus via een omweg?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Uit / overbouw van iets uit 3117 in een andere bus?
Of een buswissel.. Eentje van Utrecht naar Groningen en deze wordt nu zelfstandig afgevoerd..
Of een buswissel.. Eentje van Utrecht naar Groningen en deze wordt nu zelfstandig afgevoerd..
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het viel in elk geval op dat er geen Qbuzz-chauffeur in zat, maar de bus had ook nog alle bestickering erop zitten en de chipkaartlezers zaten er ook nog in. Da's over het algemeen niet hoe een bus wordt afgevoerd (dan is juist alles eraf en eruit). Vandaar ook het vraagteken.
Nu is het wel zo dat het vaker is voorgekomen dat een bus uit Groningen naar Utrecht komt voor een reparatie. In de stalling Europalaan zit immers ook de enige eigen werkplaats van Qbuzz en ervaring met Citaro's zullen ze daar wel genoeg hebben. Misschien had deze 3117 wel zo'n complex probleem dat 'ie alsnog naar de werkplaats van Evobus zelf moest.
Nu is het wel zo dat het vaker is voorgekomen dat een bus uit Groningen naar Utrecht komt voor een reparatie. In de stalling Europalaan zit immers ook de enige eigen werkplaats van Qbuzz en ervaring met Citaro's zullen ze daar wel genoeg hebben. Misschien had deze 3117 wel zo'n complex probleem dat 'ie alsnog naar de werkplaats van Evobus zelf moest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De 3491 had een klapband tegenover de AH op Gedempte Zuiderdiep rond 18 uur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Schijnt dat de 3117 vandaag al weer in Groningen te zien is geweest op dienst. Extra rit op lijn 140.Durashift schreef:Uit / overbouw van iets uit 3117 in een andere bus?
Of een buswissel.. Eentje van Utrecht naar Groningen en deze wordt nu zelfstandig afgevoerd..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik ben de laatste dagen door omstandigheden veel op pad / op de weg en zag verschillende bijzondere zaken.
In Bunde kwam ik een Intouro van Arriva tegen die de treinvervangende rit reed.
Ik zag tot dusver alleen Integro (1 en 2) en verschillende Arriva tourbussen.
Richting Nederland reed er een erg oude Setra met Duits kenteken met een bordje Stoptreinbus Zuidbroek.
En vanochtend zag ik in Groningen uit de richting A7 richting HS een Arriva Qliner Volvo 8900 rijden (op de lijnfilm 999 Buiten Dienst of Geen Dienst).
Die zag ik volgens mij nooit eerder in onze provincie.
In Bunde kwam ik een Intouro van Arriva tegen die de treinvervangende rit reed.
Ik zag tot dusver alleen Integro (1 en 2) en verschillende Arriva tourbussen.
Richting Nederland reed er een erg oude Setra met Duits kenteken met een bordje Stoptreinbus Zuidbroek.
En vanochtend zag ik in Groningen uit de richting A7 richting HS een Arriva Qliner Volvo 8900 rijden (op de lijnfilm 999 Buiten Dienst of Geen Dienst).
Die zag ik volgens mij nooit eerder in onze provincie.
-
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die rijden al een tijdje in Groningen. Vier stuks.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Eelderwolde heeft komende zaterdag en zondag geen busverbinding. Alle haltes van lijn 2 vanaf de Groningerweg 19 tot en met de Van Swietenlaan worden gestremd in verband met wegwerkzaamheden. Het Martini Ziekenhuis wordt wel aangedaan.
Het vliegveld (GAE) wil de Airport-bus straks ook laten rijden.
http://www.nu.nl/groningen/4241824/gron ... ouden.html
Eerder sprak men van een reistijd van 3 kwartier met de normale lijn, nu heeft men het zelfs over een uur. Je kunt ook overdrijven.
Desalniettemin, prima als deze lijn blijft bestaan in aansluiting op de vluchten vanuit Gdansk en Londen.
Het vliegveld (GAE) wil de Airport-bus straks ook laten rijden.
http://www.nu.nl/groningen/4241824/gron ... ouden.html
Eerder sprak men van een reistijd van 3 kwartier met de normale lijn, nu heeft men het zelfs over een uur. Je kunt ook overdrijven.
Desalniettemin, prima als deze lijn blijft bestaan in aansluiting op de vluchten vanuit Gdansk en Londen.
-
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Wat ik dan persoonlijk niet snap, waarom betalen de reizigers met die Airport-bus slechts 3 euro voor een enkeltje Eelde-Groningen, terwijl Qbuzz reizigers er 5 euro voor mogen betalen. En is die Airport lijn geen concurrent van Qbuzz. Oftewel, moet deze niet toebehoren tot Qbuzz?gebruiker77 schreef:Het vliegveld (GAE) wil de Airport-bus straks ook laten rijden.
http://www.nu.nl/groningen/4241824/gron ... ouden.html
Eerder sprak men van een reistijd van 3 kwartier met de normale lijn, nu heeft men het zelfs over een uur. Je kunt ook overdrijven.
Desalniettemin, prima als deze lijn blijft bestaan in aansluiting op de vluchten vanuit Gdansk en Londen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Door aankomsten van die vliegtuigen kan lijn 2 daar soms zo meer dan 10 minuten halteren (wat dan dus ook meteen de belangrijkste reden is dat er zo veel vertraging is), dus ik denk dat Qbuzz blij is dat zeker in combinatie met die variatie in aankomsten van het vliegtuig uit Polen een ander bedrijf dat uitvoert in plaats van de reguliere lijn.
Ik vermoed dat het 3 euro kost door een subsidie van het vliegveld of enkele andere bedrijven. Ik neem aan dat als dat straks wellicht niet meer zo is, deze reizigers gewoon ook 5 euro voor een enkeltje Groningen betalen. Het lijkt mij wel van belang om deze voorziening te houden, zodat de reguliere lijn hier zo min mogelijk hinder van heeft.
Ik vermoed dat het 3 euro kost door een subsidie van het vliegveld of enkele andere bedrijven. Ik neem aan dat als dat straks wellicht niet meer zo is, deze reizigers gewoon ook 5 euro voor een enkeltje Groningen betalen. Het lijkt mij wel van belang om deze voorziening te houden, zodat de reguliere lijn hier zo min mogelijk hinder van heeft.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Komt dat ook niet door de drukte in de spitsuren op de Laan Corpus den Hoorn? Ik ervaar niet de meest extreme vertragingen vanaf het vliegveld eerlijk gezegd. Verder helemaal met je eens, er moet gewoon een lijn van Airport naar station met een kortere reistijd komen.gebruiker77 schreef:Door aankomsten van die vliegtuigen kan lijn 2 daar soms zo meer dan 10 minuten halteren (wat dan dus ook meteen de belangrijkste reden is dat er zo veel vertraging is),
Vandaag een oranje Capacity gezien op lijn 39...
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zeker, dat is ook een probleem, al valt me dat de laatste tijd behoorlijk mee (behalve rond 8 uur in de ochtend richting De Wijert). Sterker nog, ik geloof dat de bussen via de Parkweg er nu regelmatig langer over doen richting station. Al is dat probleem straks opgelost, behalve voor lijn 6 natuurlijk.
Maar zelfs nu halteren bussen van lijn 2 zo 5-8 minuten, en dat is duidelijk te volgen via de OVinfo app. Soms lijkt dat effect minder, omdat een bus richting De Punt al een deel van de reizigers meeneemt. Ik vrees dat als die GAE-bus weg is, dat de vertraging weer een stuk forser wordt. Op de vluchten van/naar Gdansk lijkt me dit wel een must. 2 ritten per week, dat moet toch wel te bekostigen zijn (en kostendekkend wellicht?).
Maar zelfs nu halteren bussen van lijn 2 zo 5-8 minuten, en dat is duidelijk te volgen via de OVinfo app. Soms lijkt dat effect minder, omdat een bus richting De Punt al een deel van de reizigers meeneemt. Ik vrees dat als die GAE-bus weg is, dat de vertraging weer een stuk forser wordt. Op de vluchten van/naar Gdansk lijkt me dit wel een must. 2 ritten per week, dat moet toch wel te bekostigen zijn (en kostendekkend wellicht?).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nou niet om het één of ander, maar is dat eigenlijk wel maatschappelijk verantwoord?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Er vliegt natuurlijk wel wat meer dan een paar commerciele vluchten per week.
Ook landen er charters, privétoestellen, militaire toestellen, medische vluchten, lestoestellen, zakenjets en sinds 2015 om de week een gevangenenvlucht uit Noorwegen ten behoeve van de Noorse gevangenis in Veenhuizen. Het grootste aantal vliegbewegingen komt voor rekening van les- en privévluchten.
Denk niet dat het aantal FTE dat op die luchthaven werkt erg hoog zal liggen, dus de kosten zullen ook vrij beperkt zijn verder. Het sowieso niet te vergelijken met Eindhoven Airport.
Ook landen er charters, privétoestellen, militaire toestellen, medische vluchten, lestoestellen, zakenjets en sinds 2015 om de week een gevangenenvlucht uit Noorwegen ten behoeve van de Noorse gevangenis in Veenhuizen. Het grootste aantal vliegbewegingen komt voor rekening van les- en privévluchten.
Denk niet dat het aantal FTE dat op die luchthaven werkt erg hoog zal liggen, dus de kosten zullen ook vrij beperkt zijn verder. Het sowieso niet te vergelijken met Eindhoven Airport.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Als de bussen aansluiten op de vluchten uit Southend dan kan het sowieso niet uit lijkt mij, de vlucht van gisteren die een voorzorgslanding maakte had maar acht passagiers aan boord. In mijn optiek kan het probleem worden opgelost door een goede samenwerking met het vliegveld, de maatschappijen en het OV-Bureau:
- Verkoop speciale retourtjes op het vliegveld, zo voorkom je dat chauffeurs veel geld moeten wisselen en kaarten moeten verkopen. Dit verkleint de vertraging aanzienlijk
- Bij passagiersaantallen die de capaciteit op de rest van de lijn in gevaar brengen zet je een extra voertuig in dat rechtstreeks naar Groningen rijdt
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nu ben ik benieuwd.. Hoe laat?Kevster schreef: Vandaag een oranje Capacity gezien op lijn 39...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten