Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Aanvullend een aantal betere foto's, eveneens via Twitter. Zien er leuk uit zo. Ben benieuwd hoeveel elektrisch materieel er nou uiteindelijk op de eilanden terecht zal komen, dat is nog steeds redelijk onduidelijk.
BR628 schreef:
In de hele planning is NZWF en ZOF (en HOV-GD) als 1 gebied beschouwd (dus het is wellicht handig om beide topics samen te voegen). Worden de lijnen 304 en 314 (en eventueel 324) dan nu ook door Arriva gereden of is het nog steeds Arriva Touring?
Allemaal Arriva Touring, maar nu wel met reisinformatie in de bus. Gisteren al direct onvrede over het schrappen van de 314 op zondagavond. Deze wordt dan vervangen door de 324, maar die kwam telkens al propvol aan in Drachten. Dit terwijl de 314 normaal gesproken op zondagavond ook altijd al vol zat, niet goed uitgedacht door Arriva. Effectief gisteravond dus maar 1 bus per uur Drachten-Groningen.
Laatst gewijzigd door ZipperZapper op ma 12 dec 2016, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL schreef:En de Citea's, nogmaals geweldig. :pos: *bus*
Wat is er zo geweldig aan deze Citea's? Het zijn toch, op de kleurstelling na, exact dezelfde Citea's die Arriva overal inzet?
Ja maar qua het blauw en de uitstraling van de bus vind ik hem geweldig. En de USB laders. Had er eerst nog wel wat op te zeiken maar vind hem er wel mee door kunnen.
Mooie bussen die elektrische. Helaas een stadsbus met stadsinterieur en stadsstoelen maar dat is niet anders mogelijk. Voor de toeristen met koffers is dit wel handig. :pos: Maar een 3xxx nummering. :? Waarom geen 9xxx zoals die elektrische Citea's in Den Bosch (en Maastricht volgens mij). Maar de kleuren staan deze bussen goed en ik vind ze mooi op de waddeneilanden passen. *bus* :pos:
Ameland krijgt 4 12m Citea's en 2 18m Citea's. De 3xxx serie is te verklaren vanwege de bussen op Schier. Wellicht dat ze een aparte reeks willen opzetten voor Waddenbussen.
busfanNL schreef:Mooie bussen die elektrische. Helaas een stadsbus met stadsinterieur en stadsstoelen maar dat is niet anders mogelijk. Voor de toeristen met koffers is dit wel handig. :pos:
Ach, veel erger dan de oude Benzjes die er nu nog rijden wordt het toch niet. Daar is alle comfort na al die jaren ook wel uitgesleten.
Maurice Hooikammer schreef:Ameland krijgt 4 12m Citea's en 2 18m Citea's.
Als ik het goed begrepen heb, heeft Arriva 4x 18 meter en 14x 12 meter besteld voor zowel de eilanden als Limburg. Ga er dus vanuit dat die andere twee van 18m dan op Terschelling terecht gaan komen. En ook 4x 12?
Op Terschelling reden altijd vijf standaard bussen. Zeer waarschijnlijk behouden zij ook een Citaro achter de hand, dus als ze er vier naar Terschelling sturen zal er wel een 12m Citaro blijven. Maar ik speculeer, weet zelf niets van de situatie op Terschelling!
Dat het een stadswagen is met drie deuren zullen de eilander chauffeurs juist waarderen. Dat werkt veel sneller, je hebt niets aan een streekopstelling vanwege al die bagage. Bij de 7806 hebben ze op Ameland destijds ook stoelen verwijderd om bagageruimte te creëren.
Die Citaro's werden in ieder geval op Ameland goed onderhouden hoor! De 223 en 7806 heb ik echt ervaren als erg comfortabele bussen. Hun ouderdom was nog niet te merken aan de staat van de bus.
cassie127 schreef:Misschien vanwege het afschaffen van contant geld in de bus? Arriva geeft bij de testen met pinnen steeds de pinbon als vervoerbewijs.
In Brabant krijg je sinds kort een apart kaartje, de pinbon is kennelijk niet langer een geldig vervoerbewijs.
busfanNL schreef:Mooie bussen die elektrische. Helaas een stadsbus met stadsinterieur en stadsstoelen maar dat is niet anders mogelijk. Voor de toeristen met koffers is dit wel handig.
Al een paar jaar ga ik naar Vlieland in de zomer, elke jaar een andere bus (TCR he :D ) maar wel elke keer een streekbus met een hogere vloer achterin.
Totaal niet handig want de als de boot in de middag (in de ochtend is het geen probleem, minder mensen) komt dan moet er elke keer mensen achterblijven en een taxi bellen die het ook druk hebben dan. Maar dat is het probleem van de 12 meter dan, maar het zou wel fijn zijn als er 3 deurs komt want veel mensen moeten naar het eindpunt, het Posthuys, dus blijven ze zitten. aangezien het druk is, moet iedereen proppen om er in te komen, koffers onder de stoelen elke zitplaats bezet en nog een hoop mensen die moeten staan + alle bagage dat niet onder de stoelen past. hopen dat er rekken in komen zodat de bagage daar in kan en dus niet onder de stoelen hoeft want mensen pakken pas alle spullen pakken als de deuren al open zijn helaas...
Vanochtend had ik op lijn 320 een Setra bus. Een enorm mooie bus, alleen is de max helaas 85 km/u. Komen deze tijdelijk van Syntus Utrecht of niet? Nummer 0045
Wat mij opviel is dat de 9200 serie vooral in de hoek Dokkum (lijnen van/naar Leeuwarden) en Drachten zit. Bij het station van Leeuwarden stonden gisteren ook veel nieuwe citea's, meer dan in Drachten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef:Wat mij opviel is dat de 9200 serie vooral in de hoek Dokkum (lijnen van/naar Leeuwarden) en Drachten zit. Bij het station van Leeuwarden stonden gisteren ook veel nieuwe citea's, meer dan in Drachten.
Zondag geen enkele nieuwe bus gezien in Drachten (ook niet de hele dag op wacht gestaan natuurlijk) -o- Vanavond weer een poging, dus ben benieuwd. Valt me wel tegen eigenlijk, jammer dat ze het zo hebben lopen mengen.
Frysk Ferfier is ook een prima huisstijl, daar niet van, maar je verheugd je toch stiekem op gloedjenieuwe bussen.
Chiel schreef:Vanochtend had ik op lijn 320 een Setra bus. Een enorm mooie bus, alleen is de max helaas 85 km/u. Komen deze tijdelijk van Syntus Utrecht of niet? Nummer 0045
Was het een Low Entry bus? Dan kan deze van TCR af komen of van Syntus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Zijn dat nou laadpalen? Voor lantaarnpalen zien ze er wel erg raar uit (en lomp).
Jazeker. In dit filmpje zie je dezelfde exemplaren.
Het valt me overigens op dat lijnen 304/314 ook Frysk Ferfier huisstijl op de informatieschermen toont. Ook zie je steeds informatie over station Leeuwarden, wat op die lijnen niet relevant is.
Hoe is dat in de nieuwe ZOF bussen, zit daar wel een 'OV Fryslân' huisstijl op de schermen?
Chiel schreef:Vanochtend had ik op lijn 320 een Setra bus. Een enorm mooie bus, alleen is de max helaas 85 km/u. Komen deze tijdelijk van Syntus Utrecht of niet? Nummer 0045
Zie hem net ook rijden, kenteken 98-BHX-6, wit, logo's van Arriva.
Net voor het eerst in één van de nieuwe Citea's mogen reizen, zien er goed uit! Inchecken moet bij binnenkomst links, want bij de chauffeur staat een grote betaalterminal (denk ik) met een touchscreen en daarnaast een pinapparaat. Dat is even verwarrend/wennen.
Wel was de bus 10 minuten te laat en vergat de chauffeur te stoppen op m'n halte
Chiel schreef:Lage vloer en loopt na de 2e deur naar boven.
Dat is een 13 meter Low Entry Setra 416 LE. Het kan vast van TCR zijn. Ik weet er niets van, maar ik weet wel dat TCR ook een 415/416LE heeft met een enkelbladsdeur achter.
Ik zie ook een paar 71xx bussen rijden. Ik weet niet wat deze bussen mogen zijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BR628 schreef:
In de hele planning is NZWF en ZOF (en HOV-GD) als 1 gebied beschouwd (dus het is wellicht handig om beide topics samen te voegen). Worden de lijnen 304 en 314 (en eventueel 324) dan nu ook door Arriva gereden of is het nog steeds Arriva Touring?
Allemaal Arriva Touring, maar nu wel met reisinformatie in de bus.
Niet allemaal Touring. In ieder geval op weekdagen rijdt OV 1 of 2 omlopen op 304/314 heb ik gehoord.