Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Volgens Jan van Selms Tweet zijn de dashboardgegevens van December bekend. En er is sprake van een aansprekende stijging. (Kilometers, passagiers en dekking) gelijktijdig een best wel lage score op de punctualiteit rond de 79%
Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten.
Is dat dan een gevolg van de nieuwe dienstregeling? Of vallen andere lijnen positief op?
Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n
Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten.
Is dat dan een gevolg van de nieuwe dienstregeling? Of vallen andere lijnen positief op?
Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n
hej*
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Jippie, gegevens in Excel overnemen en vergelijken waar de groei zit. Nadeel van al die andere lijnkoppelingen is dat daardoor deze maand zeer ingewikkeld is in te vullen. Het is natuurlijk zeer goed dat de aantallen reizigers en kilometers stijgen. Laten we hopen dat de groei doorzet en er fors extra inkomsten gerealiseerd kan worden.
Overigens gratis reizen worden niet genoteerd door het OV-systeem, omdat het uitstaat. Ik weet dus niet of die aantallen reizigers ook terug te vinden zijn in het dashboard.
Overigens gratis reizen worden niet genoteerd door het OV-systeem, omdat het uitstaat. Ik weet dus niet of die aantallen reizigers ook terug te vinden zijn in het dashboard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die mbo'ers hebben toch pas sinds 1 januari gratis ov? dan zie je daar in december inderdaad niks van terug.geert4OV schreef:Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten. (...) Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n
Alle 4 Emmer stadslijnen hebben in december minder passagiers vervoerd dan in november, dus dat gratis reizen zie je niet terug op het dashbord.
Basislijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
geert4OV schreef:Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja, maar een 'gewone' maand met een maand met feestdagen en vakanties vergelijken levert wel een scheef beeld op.Lijn65 schreef:Die mbo'ers hebben toch pas sinds 1 januari gratis ov? dan zie je daar in december inderdaad niks van terug.geert4OV schreef:Volgens mij is dat nog te vroeg om toe te schrijven aan mbo-ov kaarten. (...) Of het 'gratis' reizen met het ov in de stadslijnen van Emm'n
Alle 4 Emmer stadslijnen hebben in december minder passagiers vervoerd dan in november, dus dat gratis reizen zie je niet terug op het dashbord.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik controleer liever gelijke maanden met elkaar, omdat je dan gelijke verhoudingen hebt.
Emmer Stadslijnen: 2015 ongeveer 170.000 km en 2016 ongeveer 185.000 km. Dat is een groei van ongeveer 15.000 km, wat toch mooi meegenomen is.
Emmer Stadslijnen: 2015 ongeveer 170.000 km en 2016 ongeveer 185.000 km. Dat is een groei van ongeveer 15.000 km, wat toch mooi meegenomen is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Is die toename toe te wijzen aan het gratis vervoer in Emmen, waarover ik ergens in dit forum las?
En zo ja, in welke mate?
En zo ja, in welke mate?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vorig jaar was in deze periode ook gratis reizen. Het is volgens mij wel zo dat er meer gereisd werd dan vorig jaar gedurende deze periode.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Gratis reizen op stadsdiensten houdt in dat er niet ingecheckt hoeft te worden. Dan eindigen die gegevens NIET in het dashboard, zover ik weet. Wel betaalt de gemeente de kosten van het vervoer.
Ik hoop dat de komende jaren het gebruik van de bus gaat groeien met meerdere procenten, zodat het OV steeds uitgebreider kan worden. Dat zou voor de mobiliteit rond Groningen en Emmen het beste zijn namelijk.
Ik hoop dat de komende jaren het gebruik van de bus gaat groeien met meerdere procenten, zodat het OV steeds uitgebreider kan worden. Dat zou voor de mobiliteit rond Groningen en Emmen het beste zijn namelijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Op dit moment rijdt er een elektrische ebusco met de airport link bestickering rond en een Vanhool ag330 waterstof demobus.gebruiker77 schreef:Betekent dat ook dat het nog wel even duurt voordat die Capacity's instromen? Anders hadden ze vast nog niet die bus bestickerd. Airportlink (lijn 100) zou ook in 2017 elektrisch gaan rijden. Is al bekend wanneer deze bussen, de capacity's en de eventuele waterstofbussen komen?
Er komen wel steeds meer nieuwe streekbussen de dienstregeling in. Vandaag rijden er maar liefst 7 nieuwe standaard streekbussen op de stadslijnen 2, 8, 9 en 64. Aparte is dan wel dat er vrijwel altijd nieuwe streekbussen op die lijnen worden ingezet, in plaats van 'oude'. Misschien bewust gepland. Er staat op die bussen ook 'voor stad en streek'.
Hier onder zijn er foto's gemaakt.
Qbuzz Airport Link Ebusco + Vanhool Ag330 Fuel Cell demo Bus Groningen by Jeroen pijper photography, on Flickr
Van Hool AG330 Demo bus Fuel Cell Waterstof bus by Jeroen pijper photography, on Flickr
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Toch knap dat ze die waterstof tegenwoordig door elektriciteitskabels in de bus krijgen... Die Van Hool is dus gewoon 'n hybride bus alleen dan met waterstof als brandstof i.p.v. diesel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
hoeveel elektrische en watersstofbussen komen er eigenlijk?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Gaat inderdaad om een Hybride hier in deze pdf wat meer informatie http://www.vanhool.be/ENG/openbaar%20ve ... 20mail.pdf Ik heb echt geen idee hoeveel bussen er komen. Dit vond ik al een aparte vondst. Ik wist wel dat er elektische bussen gaan rondrijden als lijn 100
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bedankt voor de informatie en foto's. Ik heb ze nog niet rond zien rijden.... misschien de elektrische volgende week?
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hybride? Het is toch 'gewoon' en elektrische bus, aangedreven door de elektromotor, en de elektriciteit komt uit de waterstofcell?
Net zoals de HESS eigenlijk ook een elektrische bus is, maar aangedreven door elektriciteit uit de diesel aggregaat. Echt een hybride kon je dat ding niet noemen, met hooguit 400 meter rijden zonder dieselmotor.
Heet deze Van Hooll echt grote accu's om de bus kilometers te laten rijden dan?
En zo lang de productie van waterstof nog 1,25 keer zoveel energie kost om te maken dan wat het oplevert is dit niet de toekomst. Elektriciteit wel hoor, maar niet uit deze bron.
Net zoals de HESS eigenlijk ook een elektrische bus is, maar aangedreven door elektriciteit uit de diesel aggregaat. Echt een hybride kon je dat ding niet noemen, met hooguit 400 meter rijden zonder dieselmotor.
Heet deze Van Hooll echt grote accu's om de bus kilometers te laten rijden dan?
En zo lang de productie van waterstof nog 1,25 keer zoveel energie kost om te maken dan wat het oplevert is dit niet de toekomst. Elektriciteit wel hoor, maar niet uit deze bron.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Eigenlijk alles wat niet puur op accu's rijdt heet nu eenmaal een hybride bus. En ja, het enige wat die eigenlijk puur elektrisch doen is optrekken. Wat dan ook nog van het type afhangt, want er zijn ook hybrides waarbij de dieselmotor continu meedraait.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..
Benieuwd wanneer ze in dienst komen, wat wordt het nummer van die Ebusco eigenlijk?
Benieuwd wanneer ze in dienst komen, wat wordt het nummer van die Ebusco eigenlijk?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Deze gaat weer terug, er komen twee nieuwe.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dus als ik het goed begrijp gaat deze Ebusco dan op proef rijden in reizigersdienst en komen er later twee nieuwe?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Volgens mij komt deze niet eens op dienst, waarom er stickers op zitten is mij ook een raadsel. Wellicht promotiedoeleinden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vond wel deze foto nog, blijkt om de demobus te gaan die eerder in Bremen heeft gereden: Link
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Jawel dus ;) Er is aan de Peizerweg niet genoeg capaciteit om die bussen te laden.Nicketick schreef:Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
waar slaat dat dan weer op, zoiets regel je toch van tevoren dat je wel de capaciteit hebt? Dat wordt wat als een vervoerder straks bijvoorbeeld de Groningse stadsdienst 100% elektrisch wil gaan uitvoeren.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hoeveel CO2 zou je dan eigenlijk besparen?JeroenSpock schreef:Jawel dus ;) Er is aan de Peizerweg niet genoeg capaciteit om die bussen te laden.Nicketick schreef:Ik mag hopen dat die Ebusco niet wordt opgeladen door dat aggregaat dat er naast staat? Dan schieten we er qua uitstoot niets mee op..
- Die bussen zijn vermoedelijk al een stuk duurder. Met dat geld had je ook OV in kunnen kopen om zo meer mensen uit de auto te halen.
- De omzetting diesel aggregaat --> elektriciteit zal ongetwijfeld niet een rendement van 100% halen.
Het zou interessant zijn om te weten hoeveel % van de elektriciteit van het net komt, en hoeveel van het aggregaat.
Ik ben me ervan bewust dat het natuurlijk een voorbereiding is op volledig elektrisch rijden. Hoe eerder dat kan, hoe beter het is. Het moet alleen niet zo zijn dat de uitstoot elders omhoog gaat (door minder OV-reizigers bijv). Zo duurzaam mogelijk moeten we wat mij betreft leven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Op 10 februari is de officiële presentatie van de waterstof en elektrische bus.
Bron: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... -groningen
Bron: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... -groningen
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten