Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Niet heel Groningen is een aardbevingsgebied... :X
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Episch dit. Ik zeg, gewoon de stoomtreinen met ATB uitrusten en medewerkers een cursus geven. Lijkt me veel zinvoller dan een spoorlijn "op palen". Straks gaat er ook nog eens iemand roeptoeteren dat het maar ondergronds moet. De spoorlijn moet geen HSL-proporties krijgen. Zo groot is Stadskanaal echt niet.Meltrain schreef:Het probleem is dat de medewerkers van de STAR allerlei (dure en tijdrovende) cursussen moeten gaan volgen, wanneer de spoorlijn een hoofdspoor wordt. Dit is dezelfde reden als waarom de ZLSM niet meer tussen Schin op Geul en Valkenburg rijdt.
Aangezien de SSN (vrijwel) uitsluitend op hoofdspoor rijdt, hebben de medewerkers van de SSN deze cursus al gedaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Hoeft geeneens ATB op, we koppelen de GTW's gewoon achter de stoomtrein die vervolgens de GTW naar Stadskanaal sleept. STAR kan mooie ritten rijden, en Arriva kan naar Stadskanaal \s
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat weet ik niet. Is elk stuk spoor in bijvoorbeeld Rotterdam, Amsterdam of van Groningen naar Groningen Noord ook HSL Spoor ?Vinny schreef: Episch dit. Ik zeg, gewoon de stoomtreinen met ATB uitrusten en medewerkers een cursus geven. Lijkt me veel zinvoller dan een spoorlijn "op palen". Straks gaat er ook nog eens iemand roeptoeteren dat het maar ondergronds moet. De spoorlijn moet geen HSL-proporties krijgen. Zo groot is Stadskanaal echt niet.
Het spoor gaat straks ten minste twee drukke provinciale wegen doorkruizen. (En nog wat minder urgente wegen die lokaal wel belangrijk zijn.)
Voor elke weg even omhoog en weer naar maaiveld niveau geeft wel een leuk toeristisch Efteling effect, maar heeft daarnaast als bij effect dat het voortdurend stijgen en dalen met de trein wat meer energie kost en meer geluidsoverlast veroorzaakt.
Er zitten uitdagingen in dit traject, maar die kunnen met goed nadenken in de (voor)ontwerpfase wel degelijk worden opgelost.
Tunnel zie ik misschien toch WEL zitten. Dan zou de trein net voor de de N378 de tunnel in kunnen laten glijden en net na de N379 (Bijna bij het station Mercurius park) weer bovengronds kunnen laten komen. Volgens mij is dat geluidstechnisch minder erg dan een verhoging opgaan. En volgens mij is het grootste deel dalgrond (= afgegraven veengrond, dus gewoon zand) wellicht dat rond Mercuriuspark wat metingen voor het bodemprofiel zinvol kunnen zijn. 3 km tunnel goeddeels op zand, dus fundering is daar niet zo extreem. :@
Edit: aanpassing in tunnelvisie.
hej*
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Als je 70 miljoen investeerd om het spoor gereed te maken dan kan de paar miljoen er wel bijgelapt worden om de treinen geschikt te maken voor ATB. Kan iemand mij bij praten over de drie type sporen(landelijk, regionaal en speciaal). Kan het spoor tussen Veendam-Stadskanaal met een hogere baanvak snelheid en ATB niet de zelfde status houden(speciaal baanvak) waarbij je vrijwilligers niet extra hoeft te scholen?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat kan onder 'Bijzonder spoor'. Geen probleem. Technisch kun je het inrichten als hoofdspoor. Er is echter een groot verschil, en dat is dat je op het gebied van beheer etc het nodige moet regelen. Dat hoeft geen ProRail te zijn. Je kunt dat aanbesteden of in een aparte organisatie regelen. Onderhoud en beheer vallen niet onder (financiële verantwoordelijkheid van) het rijk. Voor de provincie Groningen dus duurder.hidihi schreef: Kan iemand mij bij praten over de drie type sporen(landelijk, regionaal en speciaal). Kan het spoor tussen Veendam-Stadskanaal met een hogere baanvak snelheid en ATB niet de zelfde status houden(speciaal baanvak) waarbij je vrijwilligers niet extra hoeft te scholen?
Je zou de lijn in dat geval zelfs kunnen uitrusten met Indusi. Bijzonder spoor geeft veel mogelijkheden en is altijd de absolute voorkeur van de STAR geweest. De OV-reiziger hoeft niets van het verschil te merken, ook de Arriva-reiziger niet. Alleen in de begroting van de provincie is het merkbaar...
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Mij is altijd uitgelegd dat Arriva dan ook max 40 mag?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Inderdaad, met de status "bijzonder spoor" heb je veel vrijheden - zolang je met beperkte snelheid rijdt. Wil je sneller rijden (je wilt toch minstens 80 kunnen in dit geval), dan heb je dus wel een seinstelsel en treinbeïnvloeding nodig - en dan moet het personeel en materieel van de STAR daar dus wel mee om kunnen gaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
En daar werd al een aantal jaren geleden over gesproken. Status bijzonder spoor, aangelegd als hoofdspoor. Dus met seinstelsel, treinbeïnvloeding en passeersporen. In plannen werd zelfs in de begroting geld gereserveerd voor technische aanpassingen aan het STAR-materieel. Indusi kwam daarbij ook ter sprake. GTW's kunnen er prima mee overweg, BR52's ook. Maar ja voor ProRail geldt 'eat de boer niet kent, vreet ie niet'.reisthijs schreef: Wil je sneller rijden (je wilt toch minstens 80 kunnen in dit geval), dan heb je dus wel een seinstelsel en treinbeïnvloeding nodig - en dan moet het personeel en materieel van de STAR daar dus wel mee om kunnen gaan.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik zou wel eens een pol willen starten over de treinverbinding op Stadskanaal. We leven op de rand van 2017/2018 en dat is vaak de tijd voor trendwatchers en andere goeroe's om hun aantekeningen en visies kenbaar te maken.
Welke verbining na Stadskanaal/Ter Apel volgt daarna?
A Gelijktijdig met doortrekken naar Stadskanaal/ Ter Apel naar Haren zuid(D)
B Naar Assen via Gasselte en Gieten
C Naar Emmen via Valthermond
D Naar Emmen via Buinen
E Naar Delfzijl via Zuidbroek en gelijktijdig de spoorboog Veendam - Winschoten
Vertel ook eens waarom die trend...
En fijne feestdagen alvast!
Welke verbining na Stadskanaal/Ter Apel volgt daarna?
A Gelijktijdig met doortrekken naar Stadskanaal/ Ter Apel naar Haren zuid(D)
B Naar Assen via Gasselte en Gieten
C Naar Emmen via Valthermond
D Naar Emmen via Buinen
E Naar Delfzijl via Zuidbroek en gelijktijdig de spoorboog Veendam - Winschoten
Vertel ook eens waarom die trend...
En fijne feestdagen alvast!
hej*
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
F: de spoorlijn gaat niet verder dan Stadskanaal. De provincie Drenthe is zeer tevreden met de qliner 300 en wil geen miljoenen in een trein steken.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Als de lijn er al komt, dan absoluut F inderdaad
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik zou zeggen: gewoon doortrekken naar Emmen. Kan prima meebegroot worden met de heropening van de lijn naar Stadskanaal en dan vallen de kosten dus ook lager uit dan als het later apart nog zou moeten worden aanbesteed e.d.
Maar goed, dat zit er dus niet in en dan lijkt het me misschien zinvoller om een andere verbinding in het leven te roepen: een verbinding tussen Emmen en Duitsland. Emmen zal daar enorm op vooruit gaan op allerlei vlakken.
Maar goed, dat zit er dus niet in en dan lijkt het me misschien zinvoller om een andere verbinding in het leven te roepen: een verbinding tussen Emmen en Duitsland. Emmen zal daar enorm op vooruit gaan op allerlei vlakken.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Wat is het nut van een trein tussen Stadskanaal en Emmen? Volgens mij rijden er nu al genoeg bussen tussen Emmen en Stadskanaal. Ook kan ik me niet echt voorstellen dat het nu heel veel sneller is om met vanuit Groningen via Stadskanaal met de trein naar Emmen te gaan. Los dat de frequentie ook een heel stuk lager gaat zijn dan nu met de bussen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De reistijd Stadskanaal-Zwolle verbetert fors dankzij een nieuwe spoorlijn tussen Emmen en Veendam. Ik vraag me alleen af of de vervoersvraag tussen deze steden een investering rechtvaardigt om een nieuwe lijn aan te leggen. Op alle overige verbindingen zal de reistijd ongeveer gelijkblijven ten opzichte van het huidige vervoersaanbod.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ze willen hem nu in Ter Apel ook al door het dorp. Nog even en je bent 2 uur onderweg vanuit Groningen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
LOL. Wat voor tijd leven ze in: 1927? http://stationsweb.nl/station.asp?station=terapelKevster schreef:Ze willen hem nu in Ter Apel ook al door het dorp. Nog even en je bent 2 uur onderweg vanuit Groningen.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Was wel een enorm gebouw voor zo''n plaatsje. En daarnaast ook nog eens een grensstation: http://stationsweb.nl/station.asp?stati ... rijksgrens. On topic: ik denk dat zelfs de meest enthousiaste railfans al deze plannen niet echt serieus nemen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Nou ja, voor (Veendam -) Stadskanaal - Emmen valt nog wel iets te zeggen, dat zou een enorme vooruitgang zijn voor dat gebied. Maar om nou meteen ook maar via Ter Apel te gaan rijden. Een mooie oplossing zou denk ik zijn om Stadskanaal als knooppunt te laten dienen en de omgeving aan te laten rijden via bus.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Uitgaande van 16 km tussen Veendam en Stadskanaal / Nieuw Buinen (nog onzeker), moet je daarnaast nog 20 km geheel nieuw tracé aanleggen naar Emmen. Bijna kaarsrecht tracé, 0 tussenstops, relatief simpel, stel dat dat je voor 10 miljoen per kilometer lukt, dan praat je over 200 miljoen euro. Dat is best heel veel geld.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Kun je een hoop bussen van laten rijden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Topic kick!
De trein naar Stadskanaal gaat er definitief komen! Er komt ook een sneltrein te rijden op het traject. In 2025 moet de plaats weer bereikbaar zijn per spoor. Fleur Gräper hoopt hiermee dat het spoor op den duur ook doorgetrokken wordt naar Emmen en Overijssel.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/205996/K ... 025-update
De trein naar Stadskanaal gaat er definitief komen! Er komt ook een sneltrein te rijden op het traject. In 2025 moet de plaats weer bereikbaar zijn per spoor. Fleur Gräper hoopt hiermee dat het spoor op den duur ook doorgetrokken wordt naar Emmen en Overijssel.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/205996/K ... 025-update
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ja en met een sneltrein zou je in 34 minuten van Groningen in Stadskanaal zijn. Dat is dan ook een goed alternatief voor de Qliner.
Anderzijds vraag ik mij af of de andere lijnen (stoptrein Stadskanaal, Winschoten, Weener/Leer en een mogelijke sneltrein Leer) niet teveel van het maximaal haalbare is.
Anderzijds vraag ik mij af of de andere lijnen (stoptrein Stadskanaal, Winschoten, Weener/Leer en een mogelijke sneltrein Leer) niet teveel van het maximaal haalbare is.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Waar komt het station in Stadskanaal? Bij het STAR station? En komt station Wildervank er ook?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Volgens deze bron: https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... l-komt-er/ komt het station van Stadskanaal inderdaad bij het STAR-station.sumazuyq schreef:Waar komt het station in Stadskanaal? Bij het STAR station?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten