The Greyhound schreef:Waarom zou dat niet mogen?
Er is niets mis met bussen inzetten vanuit een aangrenzend concessiegebied, of de exploitatie zo te organiseren dat er ritten van diverse concessies met elkaar worden gecombineerd, als het maar aan de eisen voldoet die door de concessieverleners zijn gesteld. En dat is in Friesland dus niet het geval.
Voor de reiziger zal het worst zijn, en de inzet van middelen (bussen en chauffeurs) zal ongetwijfeld stukken efficiënter zijn. En ja, ik vind het ook geneuzel hoor, zeker met die twee huisstijlen in één provincie; geeft ook weer extra kosten die niet in het busvervoer zelf gestoken kunnen worden. Maar daar gaat het hier niet om. Als dat de opzet was geweest, had Friesland geen strengere materieeleisen ten opzichte van de andere concessie moeten eisen.
In het bestek is wel de mogelijkheid opgenomen om met argumenten ontheffing van de eisen aan te vragen, maar gezien de reactie van de provincie is dat niet het geval geweest (en dan hadden de andere deelnemers waarschijnlijk met succes de gang naar de bestuursrechter gemaakt). Dan hebben ze daar in Leeuwarden wel zitten slapen, want deze situatie is niet van gisteren.
Ik vind het ook wel een behoorlijke gok van Arriva: je kunt wel een boete incalculeren (is toen ook gebeurd in Noordwest-Friesland door de eerste maanden met die oude bussen rond te rijden omdat de VDL's niet allemaal op tijd klaar waren) maar je zult de gevolgen ook terug moeten draaien. Dat betekent nieuwe diensten en roosters, en mogelijk inzet van extra bussen en chauffeurs. Ik vind het lastig voor te stellen dat je in die pakweg 16 maanden zoveel schaalvoordelen hebt kunnen realiseren dat je na aftrek van die kosten alsnog op een winst uitkomt. En dan heb ik het nog niet eens over het morele aspect.