Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Werkzaamheden in Groningen gaan nooit heel soepel: Kraan weggezakt bij werkzaamheden spoor Paterswoldseweg Groningen
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Weet iemand eigenlijk wat de status is van Arrivastel 10327 die betrokken was bij het ongeval met de melkwagen in Winsum? Op de Somda wiki staat dat het stel eind 2017 naar Stadler is gegaan. Staat hij daar nog steeds?
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Voor zover ik weet wel. Het oplappen heeft niet heel erg veel haast en als dat klaar is zou het me niet verbazen als het stel in de eerste plaats als proefkonijn gebruikt wordt voor revisie voor de rest en voor testen met de hybride systemen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Blijkbaar hebben de treinen sinds vandaag een lijnnummer op de bestemmingsfilm staan. Nummers zijn gebaseerd op de twee cijfers na het eerste cijfer van het treinserienummer. In de personeelsfolder stonden al langer driecijferige lijnnummers
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ik heb foto's gezien van RS5 Delfzijl, en dat is treinserie 377xx.
RE1 zou de sneltrein Leeuwarden-Groningen zijn en dat is de 373xx.
Dus ik denk dat jouw verhaal niet op gaat.
RE1 zou de sneltrein Leeuwarden-Groningen zijn en dat is de 373xx.
Dus ik denk dat jouw verhaal niet op gaat.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Te weinig stewards in trein: Groningen legt Arriva boete van 50 mille op
11 december 2018
Vervoerder Arriva krijgt een boete van 50.000 euro.
De porivncie Groningen legt de straf op omdat Arriva in 2017 te weinig stewards in de treinen heeft ingezet. De provincie is met Arriva overeengekomen dat op gemiddeld 1 van de 3 ritten een voor de reizigers herkenbaar personeelslid aanwezig te laten zijn.
Bron en een beetje meer...
11 december 2018
Vervoerder Arriva krijgt een boete van 50.000 euro.
De porivncie Groningen legt de straf op omdat Arriva in 2017 te weinig stewards in de treinen heeft ingezet. De provincie is met Arriva overeengekomen dat op gemiddeld 1 van de 3 ritten een voor de reizigers herkenbaar personeelslid aanwezig te laten zijn.
Bron en een beetje meer...
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Soms heb je ook te veel stewards bij Arriva: toen ik vanmiddag naar Delfzijl ging stapte er in Groningen een steward op die de trein controleerde en in Sauwerd weer uitstapte, waarna er in Bedum een andere steward instapte en de trein opnieuw controleerde. De jongen die een paar rijen verderop zat met een versleten OV-Chipkaart kreeg wel twee keer een preek dat hij een nieuwe moest kopen, dus ze zijn gelukkig wel consistent.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Vanaf volgende week gaat er een spitsbus rijden van Harlingen naar NHL: https://franekercourant.nl/artikel/9967 ... arden.html
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
En vandaag is trein 231 naar Polen vertrokken zonder zittingen, voor de modernisering, hier foto’s van het interieur: https://www.instagram.com/p/BuujQc1HtkZ ... 7cvjlts1n1 (openbaar).
-
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Leer is dus nog een brug te ver maar Polen lukt wel.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
-
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Het was geen serieus te nemen opmerking.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Waren er eigenlijk al afbeeldingen van hoe het nieuwe interieur er uit gaat zien? Ik kan mij alleen maar herinneren dat er wat impressions waren van het nieuwe exterieur.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Lekker sarcastisch :Ddiederickx schreef:Het was geen serieus te nemen opmerking.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Elektrificatie Friese dieseltreinen definitief van de baan
Arriva blijft nog tenminste tot 2035 rijden met dieselmaterieel op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Plannen om de treinen om te bouwen naar rijden accustroom zijn volgens de Provincie Friesland op een kortere termijn niet haalbaar.
De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat alle openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij moet zijn. Uit eerder onderzoek door onder meer Ricardo Rail en Arcadis bleek dat die datum voor de drie regionale spoorlijnen van Arriva in Friesland niet haalbaar was. De provincie zelf is nu ook van overtuigd dat 2035 een realistischer streefdatum is. Dat meldt het Fries Dagblad vandaag op basis van een brief van Gedeputeerde Avine Fokkens aan de Provinciale Staten.
Lees verder
Arriva blijft nog tenminste tot 2035 rijden met dieselmaterieel op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Plannen om de treinen om te bouwen naar rijden accustroom zijn volgens de Provincie Friesland op een kortere termijn niet haalbaar.
De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat alle openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij moet zijn. Uit eerder onderzoek door onder meer Ricardo Rail en Arcadis bleek dat die datum voor de drie regionale spoorlijnen van Arriva in Friesland niet haalbaar was. De provincie zelf is nu ook van overtuigd dat 2035 een realistischer streefdatum is. Dat meldt het Fries Dagblad vandaag op basis van een brief van Gedeputeerde Avine Fokkens aan de Provinciale Staten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Ze hebben zeker met een Duits adviesbureau gebeld, en gevraagd hoe lang het ongeveer duurt om bovenleidingen neer te zetten
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Treurig dit. Stadler biedt een model trein aan dat 80 kilometer elektrisch kan rijden zonder bovenleiding en zowel tijdens stilstand als met rijden onder bovenleiding kan opladen. Leeuwarden - Harlingen is 25 km enkele reis, dus met een lange kering op Leeuwarden om de trein op te laden kan je die lijn volledig emissievrij rijden. Voor Leeuwarden - Stavoren moet je wel wat verzinnen, maar je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om alleen Leeuwarden - Sneek te elektrificeren, aangezien die investering met drie treinen per uur echt wel rendabel is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Maar Arriva heeft toch juist de WINK besteld, omdat deze op accu's kan rijden? :?
Komt deze er dan helemaal niet meer of gaat die alleen in Groningen rijden?
Komt deze er dan helemaal niet meer of gaat die alleen in Groningen rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Je door een vervoerder laten voorlichten en je plannen daardoor 16 jaar moeten uitstellen lijkt mij ook niet echt gewenst.Klaasje schreef:Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Verstandig besluit van de Friezen.
Die accutreinen staan nu nog in de kinderschoenen. Wellicht is die rond 2030 veel beter en efficiënter dan nu. Dan kun je rond 2030 tegen veel minder kosten meteen een forse stap gaan zetten om in 2035 echt milieuvriendelijk te gaan rijden (en niet al in 2020 "milieuvriendelijk" op grijze stroom die uit Duitse bruinkoolcentrales komt).
Als je het geld (en de energie) dat je in 2020 zou verspillen aan nog-niet-efficiënte accutreintjes, gaat inzetten op (ik noem maar wat) elektrische fietsen om daarmee woon-werk-autoverkeer te verminderen, is de milieuwinst per saldo veel groter dan die schijnduurzaamheidshype van vandaag. Neem nou de regio Schiphol waar ze met gepaste trots zegt dat er rond de luchthaven emissieloze bussen rondrijden. Alsof bussen de grootste vervuilers rond Schiphol zouden zijn...
Ik zou zeggen, pak eerst de grootste vervuilers aan, want daar zit de grootste milieuwinst. En dan vind ik het niet echt een probleem als er nog 15 jaar een paar dieseltreintjes door de Friese weilanden tuffen.
Die accutreinen staan nu nog in de kinderschoenen. Wellicht is die rond 2030 veel beter en efficiënter dan nu. Dan kun je rond 2030 tegen veel minder kosten meteen een forse stap gaan zetten om in 2035 echt milieuvriendelijk te gaan rijden (en niet al in 2020 "milieuvriendelijk" op grijze stroom die uit Duitse bruinkoolcentrales komt).
Als je het geld (en de energie) dat je in 2020 zou verspillen aan nog-niet-efficiënte accutreintjes, gaat inzetten op (ik noem maar wat) elektrische fietsen om daarmee woon-werk-autoverkeer te verminderen, is de milieuwinst per saldo veel groter dan die schijnduurzaamheidshype van vandaag. Neem nou de regio Schiphol waar ze met gepaste trots zegt dat er rond de luchthaven emissieloze bussen rondrijden. Alsof bussen de grootste vervuilers rond Schiphol zouden zijn...
Ik zou zeggen, pak eerst de grootste vervuilers aan, want daar zit de grootste milieuwinst. En dan vind ik het niet echt een probleem als er nog 15 jaar een paar dieseltreintjes door de Friese weilanden tuffen.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Er ligt op zich ook een rapport van een derde partij wat aangeeft dat het wel erg snel is... Maar dat kan je natuurlijk negeren.Suus schreef:Je door een vervoerder laten voorlichten en je plannen daardoor 16 jaar moeten uitstellen lijkt mij ook niet echt gewenst.Klaasje schreef:Dat wil niet zeggen dat je daarmee de exploitatie op de gewenste manier kunt uitvoeren.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Is dat rapport ergens openbaar? Ben erg benieuwd naar wat de vergeleken opties zijn, en onderliggende aannames.Klaasje schreef:Er ligt op zich ook een rapport van een derde partij wat aangeeft dat het wel erg snel is... Maar dat kan je natuurlijk negeren.
Zoals als Suus al aangeeft:
Gewone elektrificatie is een reële kostenefficiënte optie voor al deze lijnen, wellicht met uitzondering van Sneek - Stavoren. Maar op de andere baanvakken is de afstand en de frequente zodanig dat gewone elektrificatie met bovenleiding lage (de laagste?) variabele exploitatiekosten geeft.Suus schreef:Treurig dit. Stadler biedt een model trein aan dat 80 kilometer elektrisch kan rijden zonder bovenleiding en zowel tijdens stilstand als met rijden onder bovenleiding kan opladen. Leeuwarden - Harlingen is 25 km enkele reis, dus met een lange kering op Leeuwarden om de trein op te laden kan je die lijn volledig emissievrij rijden. Voor Leeuwarden - Stavoren moet je wel wat verzinnen, maar je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om alleen Leeuwarden - Sneek te elektrificeren, aangezien die investering met drie treinen per uur echt wel rendabel is.
Wellicht, of wellicht niet. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar dat rapport: je kunt immers redelijke aannames doen over efficiëntie-ontwikkelingen: ligt een verbetering van 2% of 20% meer voor de hand? Dat zijn kengetallen die wel beschikbaar uit allerlei onderzoek rond batterijtechnologieën. En wat heb je eigenlijk nodig om je business case voor accutreinen aantrekkelijker te maken? Of is dan de meest logische conclusie, onder redelijke aannames, dat je in de meeste gevallen nog steeds terug moet vallen op 'gewone' elektrificatie. In dat geval heb je 10-15 jaar voor niets doorgedieselt.Roeland schreef:Die accutreinen staan nu nog in de kinderschoenen. Wellicht is die rond 2030 veel beter en efficiënter dan nu.
De olifant in de kamer bij dit soort discussies is dat - ook al is elektrificatie met bovenleiding een optie met bewezen lage exploitatiekosten- dat de provincies a priori een enorm bedrag moeten ophoesten. Voor provincies lijken alternatieven als accu of waterstoftreinen daarom op de korte termijn politiek aantrekkelijker, zelfs als de exploitatiekosten op korte termijn (per gereden reizigerskm) hoger liggen.
In sommige andere landen wordt daarom geëxperimenteerd met green bonds (obligaties van overheden die voor vergroeningsdoelen worden ingezet). Elektrificatie van spoorwegen kan daar onder vallen en hoeft een overheid niet ineens een bedrag van ettelijke miljoenen uit de reserves te halen. Dat zou ook in Nederland een optie kunnen zijn om die plotselinge grote financieringsbehoeftes af te dekken. Of anders natuurlijk Rutte's investeringsfonds.
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Verstandig was het geweest om gewoon de Noordelijke Nevenlijnen van bovenleiding te voorzien wanneer de provincies in hun aanbestedingsvoorwaarden opnemen dat er nieuw of vernieuwd materieel ingezet moet worden. In principe zijn er geen Nederlandse spoorlijnen meer waar dieseltractie tot zijn recht komt, zelfs de spoorlijn naar Stavoren heeft internationaal gezien een behoorlijk hoge frequentie. In het buitenland bestaan spoorlijnen waar maar een aantal keer per dag een slagje gereden wordt. Dan kun je natuurlijk wel om economische reden het elektrificeren op de lange baan schuiven. Diesel is slechter voor het milieu dan elektriciteit, zelfs al gaat het om grijze stroom. Het verschil op weinig bereden spoorlijnen is natuurlijk niet zo groot.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Fuel cell train to be tested in the Netherlands
A Coradia iLint hydrogen fuel-cell multiple-unit is to be tested on the Groningen – Leeuwarden line after an agreement was signed at the Klimaattop Noord NL climate summit by manufacturer Alstom, the province of Groningen, local operator Arriva, infrastructure manager ProRail and energy company Engie.
Testing at up to 140 km/h is planned to take place over two weeks in the first quarter of 2020. The aim is to demonstrate that hydrogen fuel cells offer a feasible way to achieve zero-emission operation on around 1 000 km of non-electrified lines in the Netherlands which are currently operated using diesel trainsets.
Bron:Railway Gazette
In het eerste kwartaal van 2020 wordt er een test gehouden met een iLINT (waterstof) op het traject Leeuwarden - Groningen.
A Coradia iLint hydrogen fuel-cell multiple-unit is to be tested on the Groningen – Leeuwarden line after an agreement was signed at the Klimaattop Noord NL climate summit by manufacturer Alstom, the province of Groningen, local operator Arriva, infrastructure manager ProRail and energy company Engie.
Testing at up to 140 km/h is planned to take place over two weeks in the first quarter of 2020. The aim is to demonstrate that hydrogen fuel cells offer a feasible way to achieve zero-emission operation on around 1 000 km of non-electrified lines in the Netherlands which are currently operated using diesel trainsets.
Bron:Railway Gazette
In het eerste kwartaal van 2020 wordt er een test gehouden met een iLINT (waterstof) op het traject Leeuwarden - Groningen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten