Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lange_Dre
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lange_Dre »

Het station Europapark bereiken met de bus word met elke nieuwe dienstregeling lastiger gemaakt.. :neg:

Deze dienstregeling geen lijn 2 meer op de zaterdag (zondag reed het al niet meer).
Lijn 8 gaat niet verder dan Het hoofdstation vanaf p+r Hoogkerk, iets met veel vertraging bij het Julianaplein ofzo. Vervangende lijn blijft uit.
Lijn 10 standaard maar 2 keer per uur de hele dag. Was ooit 4 of zelfs 5 per uur staat mij bij.

Nee echt een verademing Qbuzz. En ja ik snap heus wel dat Corona er ook aardig mee te maken heeft, maar al sinds het begin dat ik in Groningen ben komen wonen zo’n 7 jaar geleden is het busnet in Stad bij haast elke nieuwe dienstregeling verder uitgekleed..
CamilleKreemers
Berichten: 3621
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

En helaas heeft OVbureau en dus de provincies de hand hierin en kan Qbuzz alleen opinie geven. Ik weet dus niet of Qbuzz hierin staat of dat het word opgelegd.

Ik vraag me ook af of er wel veel gebruik is op lijn 8 tussen deze stations.
gebruiker77
Berichten: 910
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 8 loopt inderdaad veel vertraging op bij de Trompsingel.

De bezetting van lijn 10 is vanaf het Hoornsemeer niet bepaald denderend. Reizigers naar Corpus den Hoorn kunnen ook met lijn 9 (of lijn 7 overdag).
qv834
Berichten: 13
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 13:59

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door qv834 »

De overstap van lijn 10 Hoornsemeer naar de intercity's op het hoofdstation (en vice versa) kan niet belabberder. Toch jammer.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Ik verbaas mij wel echt over het verschuiven van lijn 8 tussen Hoofdstation en P+R Hoogkerk met een 15 min want zover ik zie sluit die dan bijna nergens meer op aan niet op treinen, niet (echt) op streekvervoer en ook niet echt meer op de schooltijden die bijv. Het Alfa-College aan de admiraal de Ruyterlaan hanteerde (halte Rembrandt van Rijnstraat) lekker appart dit
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
CamilleKreemers
Berichten: 3621
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vermoed dat lijn 8 schuift om een omloop reden. En anders kan het voor opladen gebeuren.
Kevster
Berichten: 956
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Lange_Dre schreef: vr 19 nov 2021, 21:14 Het station Europapark bereiken met de bus word met elke nieuwe dienstregeling lastiger gemaakt.. :neg:

Deze dienstregeling geen lijn 2 meer op de zaterdag (zondag reed het al niet meer).
Lijn 8 gaat niet verder dan Het hoofdstation vanaf p+r Hoogkerk, iets met veel vertraging bij het Julianaplein ofzo. Vervangende lijn blijft uit.
Lijn 10 standaard maar 2 keer per uur de hele dag. Was ooit 4 of zelfs 5 per uur staat mij bij.

Nee echt een verademing Qbuzz. En ja ik snap heus wel dat Corona er ook aardig mee te maken heeft, maar al sinds het begin dat ik in Groningen ben komen wonen zo’n 7 jaar geleden is het busnet in Stad bij haast elke nieuwe dienstregeling verder uitgekleed..
Lijn 10 daar zit soms echt bijna niemand in, vooral het stukje tussen Hoornsemeer en Martini Ziekenhuis. Groot deel van de route heeft overigens ook voldoende alternatief of zit relatief dichtbij het station. Het Hoornsemeer wel tijdelijk minder met het vervallen van VK Verschuurbrug, maar er moet gezegd dat een bediening van 2x per uur in een wijk als Hoornsemeer toch echt meer dan voldoende is, bij zo'n wijk hoort een basislijn en de enige reden dat het zo reed als het deed was de erfenis van lijn 6, destijds een zware lijn op het traject Beijum - Grote Markt - Station - Corpus - Martini Ziekenhuis. Hoornsemeer zat daar puur door de ligging aan gekoppeld en het GVB deed in de tijd dat die lijn kwam niet echt aan lijnen met korte tussenritten, daar werd veelal gekozen voor dezelfde routes voor iedere rit, 's avonds laat, 's ochtends vroeg of op een obscuur tijdstip op de zondag zelfs.

Datzelfde gaat overigens op voor lijn 2. Die rijdt toch vooral voor de snelle verbinding met Zernike waarbij het Hoofdstation ontlast wordt. De lijn heeft op zaterdag weinig meerwaarde en daar ook een erg lage bezetting op de delen Reitdiep - Paddepoel en UMCG - Europapark.

Wat betreft lijn 8 in de Oosterpoort, dat is erg vervelend maar wel een tijdelijke situatie. Een oplossing zie ik daar niet, want je gaat als het Julianaplein eruit ligt daar veel vertraging oplopen op de Trompsingel, die nu al erg druk is in de spits. Een echt alternatief is er niet meer met de afsluiting van de Kempkensberg, waarbij je overigens ook de Oosterpoort al over zou moeten slaan. Tussen Europapark en Hoofdstation kun je overigens prima met de trein of lopend als je beter ter been bent. Of je pakt de route van lijn 19 via De Wijert of met overstap bij de Verlengde Hereweg/Goeman Borgesiuslaan. Nogmaals, het gaat hier om een erg kleine groep reizigers.

Al met al, ook in het licht van de teruglopende inkomsten door corona, kan ik de gemaakte keuzes in de basis wel begrijpen.
Lijn65
Berichten: 730
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef: vr 19 nov 2021, 19:01 Lees is daarnaast goed dat de 109 de huidige schoolroute van 682 overneemt vanaf Peize?
Nee, dat lees je dan niet goed ;)
Lijn 109 rijdt deels via de route van de voormalige lijn 86 tussen Donderen en Hoogkerk. Lijn 682 bestaat al heel lang niet meer.
Basislijn
Globetrotter
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Globetrotter »

Naar het schijnt wordt op dit moment de Thermo King in de Ebusco's ingebouwd en is daarvoor Qbuzz 4457 uit Utrecht naar GD overgekomen. De bus schijnt nu in een grijze kleurstelling rond te rijden (en rijdt op dit moment ook daadwerkelijk op de dienst). Zijn er naast de 4457 nog meer Amba's overgebracht?
Lijn65
Berichten: 730
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Lijn65 »

De 4485 is ook nieuw gebied aan het verkennen. Lijkt echter ondertussen alweer van de dienst afgehaald te zijn.
https://busposities.nl/voertuig/qbz_amb ... edenritten
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 3621
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is the Thermo King?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 47526
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Suus »

Thermo King levert HVAC-apparatuur voor voertuigen. Ebusco heeft al langere tijd een kachelprobleem, dus waarschijnlijk levert Thermo King nu de nieuwe oplossing.
Rame à l'approche
Etienne
Donateur
Berichten: 6899
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Etienne »

Globetrotter schreef: di 23 nov 2021, 13:35 Zijn er naast de 4457 nog meer Amba's overgebracht?
Ja dat zijn er inderdaad; schijnt dat er 7 stuks aanwezig zijn.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
ov'tje
Berichten: 456
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door ov'tje »

iig de 4451, 4457, 4485 en de 4512
Selivio
Berichten: 243
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

4461 wordt vanaf morgen ingezet uit Hoogeveen(op 1 vaste omloop).
Grt. Stefan
Etienne
Donateur
Berichten: 6899
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Etienne »

Ook de 4434 is opgedoken, vanuit de stalling Surhuisterveen.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
aadvannijen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door aadvannijen »

De 4492 zou de 7e moeten zijn
Globetrotter
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Globetrotter »

Is het eigenlijk bekend hoe lang de Ambassadors in de concessie GD blijven rijden?
Selivio
Berichten: 243
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

Ongeveer totdat alle Ebusco's gereed zijn(ooit was de planning dat dat februari het geval zou moeten zijn...). De eerste 2 (7326 en 7344) zijn vandaag de dienst op gegaan...
Grt. Stefan
rener
Berichten: 217
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door rener »

7326 heeft omgebouwd nog een paar dagen in zoutkamp gereden. Tevens is de 7355 al klaar en wordt in zoutkamp getest.
Selivio
Berichten: 243
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

Tja, dat weet ik niet. Ik geef alleen door wat ik zie/hoor/lees (A) . Daarbij, puur speculatief, wellicht dat die VDL's er wel weer uitgaan als de 10 nieuwe waterstof Van Hools komen in januari...
Grt. Stefan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten