Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Durashift »

Stadsbus schreef: za 05 feb 2022, 11:24 De inzet van de nieuwe waterstofbussen is begonnen (..)
Ik verblijf nu een paar dagen in deze regio. Vanmiddag in de dierentuin geweest. Spotte op de terugweg een waterstof VanHooll zien rijden en vroeg mij af: hoe gaat het met de inzet van deze bussen? Probleemloos? Goede bussen?
Qua model (neus) zie je (ik) wel een verouderd type aan komen rijden.. al doet de kleurstelling wel wat goeds voor het complete plaatje.

Misschien dat ik de dubbeldekker richting Groningen nog ga uitproberen deze week. Met de auto naar de carpoolplaats hier vlakbij de N34. ;)
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Volgens mij rijden de waterstofbussen in GD naar tevredenheid. Na de eerste twee proefbussen rijden er nu 30 rond.
Kevster

Bericht door Kevster »

Ja volgens mij zijn ze minder storingsgevoelig dan de Ebusco's.

Er rijden er nu 20 vanuit Groningen en 10 vanuit Emmen.
Selivio

Bericht door Selivio »

De waterstofbussen rijden met vrij goed hun rondjes. Vanhool is/was nog wel bezig met een software-update om de laatste(kleine) storingen te verhelpen. Meeste chauffeurs vinden ze ook fijn rijden. Het is alleen soms wel opletten dat er bij een storing een "Emmense" bus niet omgewisseld wordt voor een Groninger, maar ook dat gaat redelijk goed(Groningers zijn niet ingeladen in het Emmense waterstoftankstation en hebben daarvoor dus ook geen (tank)pas in de bus.

Trouwens, ook een ander nieuwtje uit GD. OVpay is sinds ongeveer anderhalve week daar volledig in bedrijf en het werkt opvallend storingsvrij tot nog toe.
Grt. Stefan
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ja, kwam ook een Waterstof bus tegen nabij de Eemshaven. :pos:

In Groningen stad paar keer de Heuliez gezien. Een diesel Citaro gelede is nu dan toch eigenlijk de vreemde eend in de bijt. ;) :?:
Selivio

Bericht door Selivio »

Ligt eraan, op qlink 6 rijden de diesels nog standaard ;)
Grt. Stefan
Joey

Bericht door Joey »

De ontwerp hoofdlijnen dienstregeling 2023 zijn inmiddels definitieve hoofdlijnen dienstregeling 2023 geworden (zie: https://ovbureau.nl/wp-content/uploads/ ... ijgave.pdf). Lijn 1 en 2 in Emmen gaan definitief geschrapt worden en de dorpen Een en Zuidvelde verliezen definitief hun bus, ondanks de petities. Daarentegen blijven enkele lijnen toch nog rijden:
  • Lijn 231 Zuidwolde - Balkbrug
  • Lijn 45 Spijk - Loppersum (deel naar Middelstum vervalt wel)
  • Lijn 637 Zoutkamp - Zuidhorn
  • Lijn 139 Surhuisterveen - Groningen (ten koste van de extra geplande ritten op lijn 133 Surhuisterveen - Groningen
De laatste drie van dat lijstje blijven de komende drie jaar rijden dankzij een extra bijdrage van de provincie Groningen.
Plaats reactie