Waarschijnlijk is het lastig om een bus te vinden met een goede Actieradius met 100 km/u, ik denk dat dat eerder het probleem is, maar geen idee. Maar kan ook echt wel geloven dat het ovbureau inderdaad hogevloers eist, wat zeker niet helpt met die zoektocht
Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
In Mexico kunnen we ze in Guadalajara vast wel gebruiken.Meltrain schreef: ↑di 21 feb 2023, 14:21Het klimaatprobleem is niet fictief!JeroenSpock schreef: ↑ma 20 feb 2023, 22:12 De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Maar het is inderdaad wel kapitaalvernietiging om nu al bussen die amper 4 jaar oud zijn aan de kant te zetten.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-verwijderd-
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op di 21 feb 2023, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Het zal mij iedergeval niet verbazen als dat een vereiste is. Tijdens de aanbesteding van de huidige concessie was het OV bureau ook stug van mening dat het perse een hoogvloersbus moest worden. Ondanks dat er in een heel groot van Nederland op Qliners en vergelijkbare merknamen met bussen worden gereden die een lage instap hebben. Tegenwoordig zijn er voldoende mogelijkheden om een bus zo comfortabel mogelijk te maken. Daar heb je niet perse een hoge vloer voor nodig.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Even los van het feit of je een klimaatprobleem ontkenner bent of het niet ontkent. De diesels die er uit gaan zouden zo maar eens door kunnen schuiven naar Qbuzz Utrecht. Iets met een brand waardoor ze aardig wat bussen zijn verloren.. De Qliners op diesel zie ik niet snel verdwijnen.JeroenSpock schreef: ↑ma 20 feb 2023, 22:12 De kantine verhalen gaan dat alle diesels er uit gaan, mag toch hopen van niet... Kapitaalvernietiging voor een fictief klimaatprobleem.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Zit hem inderdaad in de combinatie van hoge snelheden en groot bereik. Bij hoge snelheden gaat het bereik van een elektrische bus snel omlaag. Je zou dan veel moeten laden tussendoor en dat is niet wenselijk ivm kosten.Gartlin9 schreef: ↑di 21 feb 2023, 14:27Waarschijnlijk is het lastig om een bus te vinden met een goede Actieradius met 100 km/u, ik denk dat dat eerder het probleem is, maar geen idee. Maar kan ook echt wel geloven dat het ovbureau inderdaad hogevloers eist, wat zeker niet helpt met die zoektocht
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij was de eis van OVB dat alle stoelen naar voren moesten 'kijken', niet zo zeer hogevloer.
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Enige eisen die ik voor Qliners zo snel in het PvE terug kan vinden zijn de stoelen in rijrichting, T100, minimaal Euro-VI en hoogste kwaliteitsniveau. Uit de Nota van Inlichtingen is tussen de regels door te lezen dat hogevloersbussen niet verplicht zijn.
Als Qbuzz echter in hun bod enkel hogevloersbussen heeft geboden, zijn ze waarschijnlijk wel verplicht om hogevloersbussen in te zetten. Zelfde geldt trouwens voor volledig ZE vanaf een bepaald moment/dienstregelingsjaar.
Als Qbuzz echter in hun bod enkel hogevloersbussen heeft geboden, zijn ze waarschijnlijk wel verplicht om hogevloersbussen in te zetten. Zelfde geldt trouwens voor volledig ZE vanaf een bepaald moment/dienstregelingsjaar.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Kan dat niet anders als je 5 jaar later bent met het zoeken naar vervangend materieel?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zie op de website van Qbuzz dat buurtbus 589 sinds gisteren een nieuwe route heeft en daarbij doorrijdt naar bedrijventerrein Westpoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
OV-Bureau heeft nu bekend gemaakt dat er 158 elektrische bussen gekocht gaan worden, helaas nog geen informatie over welke types. Nieuwsbericht: https://ovbureau.nl/actueel/158-nieuwe- ... n-drenthe/
Edit: er worden in ieder geval 45 Ebusco 3.0 12m en 14 Ebusco 3.0 18m met nog een optie op 4 gekocht volgens het persbericht van Ebusco https://www.ebusco.com/nl/ebusco-verste ... 63-bussen/
Edit: er worden in ieder geval 45 Ebusco 3.0 12m en 14 Ebusco 3.0 18m met nog een optie op 4 gekocht volgens het persbericht van Ebusco https://www.ebusco.com/nl/ebusco-verste ... 63-bussen/
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Qbuzz zelf noemt ze wel: Het worden Van Hool, Ebusco en Mercedes. In totaal 28 Q-link bussen (voldoende om de 24 die er nog rijden te vervangen), ik vermoed eCitaro G, 60 Q-liners (evenveel als dat er nu aan enkeldeks-Qliners -Setra en Integro- rondrijdt) die wel van Van Hool zullen komen, en 70 streekbussen, de Ebusco's met wellicht nog wat bonus-waterstof A330s of zo.
Het is in ieder geval weer een diverse boel.
Het is in ieder geval weer een diverse boel.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
maximaal 28 Q-linkbussen
14 (+4 optie) Q-link paars (lijn 6) van Ebusco
10 Q-link oranje (lijn 15) van Mercedes
70 streekbussen
45 12 meters van Ebusco
25 18 meters van Mercedes
maximaal 60 Qliners van van Hool
Dubbeldekkers, 25 nieuwste streekbussen (7100 serie) en civitas blijven vooralsnog.
14 (+4 optie) Q-link paars (lijn 6) van Ebusco
10 Q-link oranje (lijn 15) van Mercedes
70 streekbussen
45 12 meters van Ebusco
25 18 meters van Mercedes
maximaal 60 Qliners van van Hool
Dubbeldekkers, 25 nieuwste streekbussen (7100 serie) en civitas blijven vooralsnog.
Laatst gewijzigd door Selivio op wo 22 mar 2023, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Grt. Stefan
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Worden de bussen voor lijn 15 18 meter of langer?
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
18 meter eCitaro...
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Met deze vernieuwing, wat wordt het wagenpark van Qbuzz GD dan?
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Q-link
14 Ebusco 3.0 geleed
10 Mercedes eCitaro G
49 Heuliez GX437
10 VDL Citea SLFA BRT
Streek
30 Van Hool A330 FC
60 Ebusco 2.2
45 Ebusco 3.0
25 Mercedes eCitaro G
24 Mercedes Citaro LE
23 Tribus Civitas
Stad
32 VDL Citea SLF
11 VDL Citea SLFA
Qliner
10 Van Hool Astromega
54 Van Hool A15
14 Ebusco 3.0 geleed
10 Mercedes eCitaro G
49 Heuliez GX437
10 VDL Citea SLFA BRT
Streek
30 Van Hool A330 FC
60 Ebusco 2.2
45 Ebusco 3.0
25 Mercedes eCitaro G
24 Mercedes Citaro LE
23 Tribus Civitas
Stad
32 VDL Citea SLF
11 VDL Citea SLFA
Qliner
10 Van Hool Astromega
54 Van Hool A15
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op vr 24 mar 2023, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Gaan alle huidige streekgeledes eruit dan? Nu zijn het er nog 35.
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Weet iemand of een eCitaro G op het moment te verkrijgen met camera's ipv spiegels? Wat ik kan vinden lijken tot op heden alle geleverde eCitaro's gewone spiegels te hebben (de future bus die ooit getest heeft op Schiphol had wel al camera's). En die render van Ebusco valt op. Gaat het OV-bureau/Qbuzz uiteindelijk toch weer terug naar het oude vertrouwde streekbus geel (zoals in eerste instantie ook stond in het PVE van de huidige concessie) ?
Grt. Stefan
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Denk het haast wel dat de bussen geel worden. Vind het wel lelijk persoonlijk met dat lichtegrijs. Donkergrijs had er mooier bij gestaan.
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Ik gok eerder dat Ebusco wat slordig is geweest met de render dat dat nu ineens het hele roer van de kleurstelling omgaat, deze kleurstelling heeft namelijk enorm veel weg van de eerste mockups die er van de citaros rondgingen destijds...
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Koningshooikt – Van Hool, onafhankelijk producent van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een contract afgesloten met Qbuzz (Nederland) voor de levering van 54 batterij-elektrische bussen van het type Van Hool A15LE E. Deze bussen zullen vanaf het laatste kwartaal van 2024 door Qbuzz ingezet worden voor het regionaal personenvervoer in de provincies Groningen en Drenthe.
https://www.vanhool.com/nl/nieuws-beurz ... -nederland
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Waarbij de 25 streekbussen natuurlijk ook Mercedes Citaro G deels kunnen zijn natuurlijk.Lijn 45 schreef: ↑wo 22 mar 2023, 15:16 Q-link
14 Ebusco 3.0 geleed
10 Mercedes eCitaro G
49 Heuliez GX437
10 VDL Citea SLFA BRT
Streek
30 Van Hool A330 FC
60 Ebusco 2.2
45 Ebusco 3.0
25 Mercedes eCitaro G
24 Mercedes Citaro LE
23 Tribus Civitas
Stad
32 VDL Citea SLF
11 VDL Citea SLFA
Qliner
10 Van Hool Astromega
Max. 60 Van Hool (A1X?)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten