Klopt, ik bedoelde ook niet dat de trein uit Stadskanaal een aansluiting op de IC's moet hebben. Je hebt er dan ook maar 2 om per uur op aan te sluiten
Ik probeerde uit te leggen dat de sneltrein Gro-Stadskanaal niet belemmerd wordt door infra op Zuidbroek-Gro, maar juist door de dienstregeling van de stoptrein Gro-Winschoten.
De dienstregeling van deze trein is juist weer afhankelijk van de dienstregeling van de IC's uit de randstad, welke weer beperkt wordt door een te krap bochtje in Hoogeveen.
Roeland schreef: ↑do 11 mei 2023, 07:50
Een 2-treinensysteem op Groningen - Hoogezand lijkt mij zeker wenselijk, maar ten oosten van Hoogezand niet. Daar zou die stoptrein vrijwel leeg rondrijden.
Voor Veendam en Stadskanaal volstaan m.i. 2 sneltreinen per uur v/n Groningen, die in Hoogezand alleen op het belangrijkste station stoppen.
De meeste reizigers van de kleine Hoogezandse haltes zoals Kropswolde reizen v/n Groningen, en niet v/n Winschoten of Veendam.
Hoe bedien je Zuidbroek-Veendam dan? Plus, dan verliezen Kropswolde en Martenshoek 2 treinen per uur.
Die stoptrein Stadskanaal-Gro schaaft al zo'n 20 minuten af van de reistijd t.o.v. de huidige Qliner, dus die sneltrein is juist nu onnodig.
De wens van de sneltrein+stoptrein zou waarschijnlijk voornamelijk uit Arriva komen, omdat ze vast weer één of ander modelletje hebben getoverd waarin ze dan efficienter met hun materieel meer reizigers kunnen vervoeren dan.
En dat kan ik alleen maar beamen