Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Durashift »

Stadsbus schreef: za 05 feb 2022, 11:24 De inzet van de nieuwe waterstofbussen is begonnen (..)
Ik verblijf nu een paar dagen in deze regio. Vanmiddag in de dierentuin geweest. Spotte op de terugweg een waterstof VanHooll zien rijden en vroeg mij af: hoe gaat het met de inzet van deze bussen? Probleemloos? Goede bussen?
Qua model (neus) zie je (ik) wel een verouderd type aan komen rijden.. al doet de kleurstelling wel wat goeds voor het complete plaatje.

Misschien dat ik de dubbeldekker richting Groningen nog ga uitproberen deze week. Met de auto naar de carpoolplaats hier vlakbij de N34. ;)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door DPDelft »

Volgens mij rijden de waterstofbussen in GD naar tevredenheid. Na de eerste twee proefbussen rijden er nu 30 rond.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Kevster »

Ja volgens mij zijn ze minder storingsgevoelig dan de Ebusco's.

Er rijden er nu 20 vanuit Groningen en 10 vanuit Emmen.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

De waterstofbussen rijden met vrij goed hun rondjes. Vanhool is/was nog wel bezig met een software-update om de laatste(kleine) storingen te verhelpen. Meeste chauffeurs vinden ze ook fijn rijden. Het is alleen soms wel opletten dat er bij een storing een "Emmense" bus niet omgewisseld wordt voor een Groninger, maar ook dat gaat redelijk goed(Groningers zijn niet ingeladen in het Emmense waterstoftankstation en hebben daarvoor dus ook geen (tank)pas in de bus.

Trouwens, ook een ander nieuwtje uit GD. OVpay is sinds ongeveer anderhalve week daar volledig in bedrijf en het werkt opvallend storingsvrij tot nog toe.
Grt. Stefan
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Durashift »

^^ Ja, kwam ook een Waterstof bus tegen nabij de Eemshaven. :pos:

In Groningen stad paar keer de Heuliez gezien. Een diesel Citaro gelede is nu dan toch eigenlijk de vreemde eend in de bijt. ;) :?:
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Selivio »

Ligt eraan, op qlink 6 rijden de diesels nog standaard ;)
Grt. Stefan
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Joey »

De ontwerp hoofdlijnen dienstregeling 2023 zijn inmiddels definitieve hoofdlijnen dienstregeling 2023 geworden (zie: https://ovbureau.nl/wp-content/uploads/ ... ijgave.pdf). Lijn 1 en 2 in Emmen gaan definitief geschrapt worden en de dorpen Een en Zuidvelde verliezen definitief hun bus, ondanks de petities. Daarentegen blijven enkele lijnen toch nog rijden:
  • Lijn 231 Zuidwolde - Balkbrug
  • Lijn 45 Spijk - Loppersum (deel naar Middelstum vervalt wel)
  • Lijn 637 Zoutkamp - Zuidhorn
  • Lijn 139 Surhuisterveen - Groningen (ten koste van de extra geplande ritten op lijn 133 Surhuisterveen - Groningen
De laatste drie van dat lijstje blijven de komende drie jaar rijden dankzij een extra bijdrage van de provincie Groningen.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Joey »

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft zelf nog geen ontwerp-hoofdlijnen voor de dienstregeling 2024 op haar website gezet, maar Dagblad van het Noorden benoemt de plannen wel alvast. Er dreigen 7 buslijnen geheel te verdwijnen, en nog eens 8 extra als de provincie niet met extra geld komt om het resterende gat in de begroting te dichten. Kortom, weer een behoorlijke kaalslag als deze plannen doorgaan!
Als ik dan toch iets positiefs zou moeten noemen, is het dat ook naar andere "oplossingen" wordt gekeken, in plaats van enkel schrappen in het achterland.

Bron: https://dvhn.nl/groningen/Miljoenenbezu ... 83980.html
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vermoed dat deze wijzigingen hard aankomen voor de reizigers op deze lijnen, echter verwacht ik dat deze grote besparing anders later nog harder komt. Echter is 5 miljoen besparen ook een forse besparing op het budget.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Roeland »

Een aantal van deze bezuinigingen zijn wel logisch. Het overgrote deel van de reizigers heeft hier geen last van.
Lijn 59 en 77 lopen bijvoorbeeld min of meer parallel aan een goedlopende Q-liner, dus zullen niet zoveel reizigers trekken.

Lijn 36 en 637 in noordwest-Groningen bedienen in de spits een paar kleine dorpjes, maar rijden verder vooral door onbewoonde landbouwgebieden. Niezijl ligt op fietsafstand van een treinstation. Voor de dorpjes tussen Oldehove en Winsum is het wel zuur (maar het is dan de vraag, hoeveel reizigers die nu opleveren).

Rond Woldendorp (lijn 43, 817) zullen er ook niet zoveel reizigers zijn, vermoed ik. Met lijn 17 en 119 heb je de meeste inwoners tussen Delfzijl en Winschoten wel bediend. Het schrappen van lijn 17 verbaast me dan nog het meeste. Die lijn bedient meerdere kernen (> 1.000 inwoners) die wat verder bij een treinstation vandaan liggen. Die lijn zou toch nog best wel wat reizigers kunnen trekken?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 17 heeft het nadeel dat die wegen waar ie over gaat geloof ik allemaal 30 km zones heeft.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Roeland »

Wellicht biedt de site van het OV-bureau meer onderbouwing:
https://ovbureau.nl/actueel/ontwerp-hoo ... ndgemaakt/
En de onderbouwing is eigenlijk alleen maar de kostendekkingsgraad aangegeven (6% bij lijn 637, 9-11% bij lijn 36, 45, 59, 77 en bij lijn 19 op Europapark-Wijert) en 13-15% bij lijn 17, 43 en 174). En niet het aantal reizigers (en soms ook niet echt de alternatieven).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Kan je eigenlijk niks mee, aantal getroffen klanten is veel interessanter
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door nvdw »

Kostendekkingsgraad zegt niet alles over de vervoersaantallen. Daarentegen is 9% dekking wel een indicator dat de verbinding geen volle zalen trekt. Dat zal ook nooit de verwachting zijn geweest op bijvoorbeeld een lijn 59; het gaat om 'sociale' lijnen met als doel om een minimale vervoersvoorziening in de kernen aan te bieden.

Schrappen van lijn 59 en andere 'dunne lijntjes' staat expliciet in een hoofdstuk met extra maatregelen om de tekorten te dichten, met daarbij "vanuit het OV-bureau (...) het nadrukkelijke advies deze maatregelen niet te nemen". Het zal in absolute aantallen weinig reizigers treffen, maar de getroffen reizigers hebben in dit geval geen alternatief.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Roeland »

Die krijgen wel een alternatief wanneer ze een halte aanleggen aan de N34 bij Drouwen (t.h.v. tunneltje Steenhopenweg) voor lijn 300.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht niet dat de Rijksweg overheid dat zomaar toelaat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Meltrain »

Kan er geen station in Muntendam worden aangelegd?
En wanneer wordt er eindelijk eens een bushalte aangelegd in De Hilte, zodat lijn 310 daar kan stoppen?

Het OV Bureau adviseert in elk geval wel nadrukkelijk om de ergste maatregelen (Hoofdstuk 4) niet door te voeren.
De overige wijzigingen zijn ook niet per se onlogisch. Lijn 51 ziet zelfs een kleine verbetering.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Dan past de Arriva dienstregeling niet meer
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef: wo 26 apr 2023, 18:36 Ik verwacht niet dat de Rijksweg overheid dat zomaar toelaat
N34 is provinciale weg.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door visgraat »

CamilleKreemers schreef: wo 26 apr 2023, 23:21 Dan past de Arriva dienstregeling niet meer
Als het puur de tijd is: Je kan toch station Kropswolde overslaan/sluiten en in plaats daarvan gaan stoppen op een station 'Muntendam-Meeden'. Reizigers voor Kropswolde hebben station Martenshoek als prima alternatief en als je op Kropswolde wilt blijven stoppen kan dat ook alsnog alleen met de RS6 2x per uur.
In perspectief voor station Kropswolde: in twee windrichtingen liggen vooral weilanden, in een richting een zonnepanelenveld en in een richting Foxhol/Martenshoek, waar in de laatstgenoemde plaats dus al een station is (op ruim 1 km afstand).
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door busvader »

Inmiddels is de data voor de nieuwe dienstregeling ingeladen in de apps zoals OVinfo.
Naast GD is ook de data voor Utrecht en DMG in te zien.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Het hele lijnnet van stad Groningen is weer overhoop gehaald, vooral in zuid Groningen.
Lijn 7 alleen nog maar een half uurs dienst en altijd over op lijn 19 dus geen bediening station noord meer. ook rijdt die niet meer naar P+R Hoogkerk. Altijd tot het hoofdstation
Lijn 8 niet meer via oosterpoort naar europapark. Maar neemt lijn 19 over en gaat via coendersborg naar europapark.
Lijn 9 ik zie geen veranderingen qua route.
Lijn 10 gaat na Martini ziekenhuis niet meer naar hoornsemeer maar neemt dan lijn 7 over naar P+R Hoogkerk.
Lijn
Lijn 17 rijdt niet meer, dus geen bus meer naar het industrieterrein euvelgunne.
Lijn 18 ik zie geen verandering qua route.
Lijn 19 neemt de route van lijn 7 over naar martini en na martini de route van lijn 10 naar hoornse meer
Wel komt er een nieuwe spitslijn: lijn 17 voor versterking lijn 8/35/39 naar hoendiep/protronstaat.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe kan je Euvelgunne blijven bedienen? Ik dacht een keer aan de 178 erover sturen, maar de rijtijd komt dan slecht uit.
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Ik keek net en het lijkt dat een paar ritten van 178 over de euvelgunne gaan maar niet alle. Jammer genoeg werkt sinds de nieuwe IOS update ov-info’s kaart functie niet zoals vooraf en kan ik niet goed kijken bij de haltes voor een frequentie ofzo.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Bericht door Gartlin9 »

Gartlin9 schreef: za 11 nov 2023, 14:59 Het hele lijnnet van stad Groningen is weer overhoop gehaald, vooral in zuid Groningen.
Lijn 7 alleen nog maar een half uurs dienst en altijd over op lijn 19 dus geen bediening station noord meer. ook rijdt die niet meer naar P+R Hoogkerk. Altijd tot het hoofdstation
Lijn 8 niet meer via oosterpoort naar europapark. Maar neemt lijn 19 over en gaat via coendersborg naar europapark.
Lijn 9 ik zie geen veranderingen qua route.
Lijn 10 gaat na Martini ziekenhuis niet meer naar hoornsemeer maar neemt dan lijn 7 over naar P+R Hoogkerk.
Lijn
Lijn 17 rijdt niet meer, dus geen bus meer naar het industrieterrein euvelgunne.
Lijn 18 ik zie geen verandering qua route.
Lijn 19 neemt de route van lijn 7 over naar martini en na martini de route van lijn 10 naar hoornse meer
Wel komt er een nieuwe spitslijn: lijn 17 voor versterking lijn 8/35/39 naar hoendiep/protronstaat.
Correctie ik kijk net even wat beter en lijn 10 neemt zo te zien de hele route van lijn 7 over in zuid en het zelfde geld voor lijn 19 die van lijn 10
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten