Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Okay, ik heb in Mexico geen last daarvan.
Ritten naar Siddeburen via Euvelgunne tussen 7.00-9.15
Ritten naar Groningen via Euvelgunne tussen 16.00-18.30
Ik zie alleen niet of in Groningen getoond wordt dat die ritten over Euvelgunne gaan rijden.
Ritten naar Siddeburen via Euvelgunne tussen 7.00-9.15
Ritten naar Groningen via Euvelgunne tussen 16.00-18.30
Ik zie alleen niet of in Groningen getoond wordt dat die ritten over Euvelgunne gaan rijden.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Die herstructuering in Groningen Zuid stond niet in de plannen. Het zou me niets verbazen als dat tijdelijk blijkt te zijn voor Operatie Ring Zuid volgend jaar.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ik vraag me af of het tijdelijk of permanent zal zijn, maar afwachten wanneer de dienstregeling officieel publiek wordt en niet puur in OVinfo
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ik zie net in mijn de bus naar huis dat ze adverteren met de dienstregeling vanaf december, met de link qbuzz.nl/gd/2024 maar die website is nu nog niet online maar verwacht het wel zeer binnenkort (denk persoonlijk morgen)
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Niet de eerste keer dat dat gebeurd is dit jaar, ook bij de nazomerdienstregeling stond het overal al in de media voordat een dag later pas het overzicht kwam.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
"Hoe help je het ov in Groningen zuid naar de knoppen?" Zo dus.... Man man man wat maakt het ov bureau het ov in Groningen toch steeds weer onaantrekkelijker.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Die herstructurering is enerzijds het gevolg van het opheffen van lijn 8 tussen het Hoofdstation en Europapark en anderzijds het gevolg van de frequentieverlaging op lijn 7 ten noorden van het Hoofdstation. Lijn 8 was gekoppeld aan lijn 19 op station Europapark, zonder aanpassing van de dienstregeling werd de dienstregeling erg inefficiënt. Daarnaast bleek dat met de nieuwe koppeling van het zuidelijke deel van lijn 19 aan het resterende deel van lijn 8 dat er veel betere aansluitingen op station Europapark mogelijk waren.
De verbinding Hoofdstation - Martini Ziekenhuis - Hoogkerk blijft wel 4 keer per uur rijden, terwijl Hoofdstation - Vinkhuizen naar twee keer per uur gaat. Tegelijk had je lijn 10 die op het noordelijke deel 4 keer per uur rijdt en op het zuidelijke deel twee keer per uur. Door lijn 10 het zuidelijke deel van lijn 7 over te laten nemen krijg je meer doorgaande ritten over het station heen en daarmee een duidelijker aanbod. De route naar Hoornsemeer past mooi aan het noordelijke deel van lijn 19. Daarmee behoudt Vinkhuizen ook een rechtstreekse verbinding met het Martini Ziekenhuis. Het vervelende is alleen dat veel lijnnummers hiervoor weer moeten wijzigen, maar dat houdt de reizigers scherp .
Voor Operatie Ring Zuid kun je eerder vergelijkbare maatregelen met vorig jaar verwachten, zoals het knippen van lijnen tussen een noordelijk en een zuidelijk deel.
Basislijn
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ik hoop dat nu de dienstregeling blijft zoals het is, jaarlijks wijzigen is ook slecht voor de klant. Uiteindelijk is de dienstregeling voorzien van goede aansluitingen op de trein?
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
In OVinfo staat er een buurtbuslijn 517 Hoogezand (Medisch Centrum - station) - Zuidbroek - Noordbroek.
Rijdt vanaf 11 dec op maandag t/m zaterdag overdag.
Rijdt vanaf 11 dec op maandag t/m zaterdag overdag.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Werd volgens mij al eerder aangekondigd op de site van Stadsvervoer HS.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Die nieuwe bus bedient vooral het traject wat jaren geleden door de 174 werd verlaten in Sappemeer.
En ook een nieuwe buurtbus tussen Zweeloo en Hoogeveen (lijn 522). Rijdt 1x per 1,5 uur op maandag t/m vrijdag en bedient wat dorpjes waar voorheen lijn 37 reed.
En ook een nieuwe buurtbus tussen Zweeloo en Hoogeveen (lijn 522). Rijdt 1x per 1,5 uur op maandag t/m vrijdag en bedient wat dorpjes waar voorheen lijn 37 reed.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
En het is online, de wijzegingen vanaf 10 December: https://www.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste ... ember-2023
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Vraag me af of het nu duidelijker gaat worden dat Qlink 4 's middags ook in Lewenborg gaat beginnen en dat Qlink 3 's ochtends juist enkele malen in Roden begint tijdens de schoolspits.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Perfect is anders, maar mijn beeld is wel dat dit de meest optimale optie is. Anders kom je in een situatie dat je op respectievelijk P+R Kardinge en P+R Hoogkerk van lijnnummer moet wisselen. Dat lijkt mij meer verwarring opleveren, en sommige reisinformatieapplicaties kunnen daar ook niet altijd even goed mee omgaan.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
in de richting van Kolham gaat er straks in de spits gestopt worden aan het Kattegat. Bus rijdt dus de route Bornholmstraat - Hooghoudtstraat - Kattegat.CamilleKreemers schreef: ↑za 11 nov 2023, 15:32 Okay, ik heb in Mexico geen last daarvan.
Ritten naar Siddeburen via Euvelgunne tussen 7.00-9.15
Ritten naar Groningen via Euvelgunne tussen 16.00-18.30
Ik zie alleen niet of in Groningen getoond wordt dat die ritten over Euvelgunne gaan rijden.
Andere richting op zou het best wel eens gewoon via de Europaweg, Winschoterdiep naar de Bornholmstraat kunnen worden tenzij er in de Hooghoudtstraat nog een bushalte komt.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
de app ovinfo zegt dat die de volgende route neemt,
Ochtendrit:
Van P+R Euroborg Links de Bornholmstraat op,
Dan rechts de Bergenweg op
Dan links het Skagerak op, hier doet een nieuwe halte Skagerrak aan en doet die de halte Wasaweg aan
Dan links de Jeverweg op, hier bediend die de halte Makro
Dan Rechts de Kattegat op waar die een nieuwe halte Olgerweg aan doet.
Volgens ovinfo doet die ook de halte Roodehaan aan maar dan moet ook hiervoor een nieuwe halte worden aangelecht in de rivhting van siddeburen
Waarschijnlijk zijn de (nieuwe) haltes gewoon palen in de grond en geen grote infra uitbouw
De middagrit is dit andersom en in plaats van Bergenweg gaat die over de Osloweg
Ochtendrit:
Van P+R Euroborg Links de Bornholmstraat op,
Dan rechts de Bergenweg op
Dan links het Skagerak op, hier doet een nieuwe halte Skagerrak aan en doet die de halte Wasaweg aan
Dan links de Jeverweg op, hier bediend die de halte Makro
Dan Rechts de Kattegat op waar die een nieuwe halte Olgerweg aan doet.
Volgens ovinfo doet die ook de halte Roodehaan aan maar dan moet ook hiervoor een nieuwe halte worden aangelecht in de rivhting van siddeburen
Waarschijnlijk zijn de (nieuwe) haltes gewoon palen in de grond en geen grote infra uitbouw
De middagrit is dit andersom en in plaats van Bergenweg gaat die over de Osloweg
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Duidelijk. Ik zag dat er nu her en der haltepalen geplaatst zijn toen ik even op het industrieterrein moest zijn. Bij Kattegat/Olgerweg zijn nu palen de grond in gedrukt en moet je in de berm in- en uitstappen. Hetzelfde geldt in de nabijheid van bushalte Roodehaan.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De VDL Citea’s 181 van Q-Link Groen worden/zijn omgestickert naar de nieuwe Q-Link uiterlijk. Heb voorbeeld foto van 3477 https://busposities.nl/voertuig/qbz_CiteaSLFA181E_3477
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Gaan alle Q-lijnbussen dan op alle lijnen rijden of blijven de VDL’s op de lijnen 1/2/11 en de Heuliez’en op 3/4/5?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Waarschijnlijk blijven de VDL’s wel voor 1, 2 & 11. Want dit qua bereik van de VDL, maar nu kan het wel dat die dus op hoogkerk-kardingen spitsrit kan verschijnen of op lijn 15 in spits, want dat kan dus in de kleuren nu. Maar verwacht ze op lijn 1, 2 & 11 voornamelijk te blijven zien.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
De Q-link productformule wordt op deze manier steeds verder uitgehold, ontzettend zonde… Van de netwerkfunctie van het Q-link netwerk is al weinig meer over door het eindeloze uithollen van de frequenties waardoor je soms langer moet wachten dan de frequentie van een van de lijnen. Nu ook nog een van de onderscheidende facetten van de lijnen sneuvelt begin ik mij af te vragen waar het gaat stoppen. Van andere beloften is ook weinig terecht gekomen tot nu toe.
Daarnaast gaat er al een tijdje een schematische tekening van een nieuwe livery op een 12m Ebusco 3.0 rond waarin de Stad/Streek huisstijl ook gesneuveld is. Bijzonder van de concessieverlener om, voor vermoedelijk veel geld, twee merken te laten ontwikkelen met bijbehorende livery maar die merken vervolgens niet of nauwelijks te gebruiken en te positioneren en ze na 4 jaar weer af te schaffen. Stad en Streek hadden prima gepositioneerd kunnen worden als twee merken met elk hun eigen duidelijke functie.
Daarnaast gaat er al een tijdje een schematische tekening van een nieuwe livery op een 12m Ebusco 3.0 rond waarin de Stad/Streek huisstijl ook gesneuveld is. Bijzonder van de concessieverlener om, voor vermoedelijk veel geld, twee merken te laten ontwikkelen met bijbehorende livery maar die merken vervolgens niet of nauwelijks te gebruiken en te positioneren en ze na 4 jaar weer af te schaffen. Stad en Streek hadden prima gepositioneerd kunnen worden als twee merken met elk hun eigen duidelijke functie.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Door de lijnspeciefieke bussen te laten vallen bij de Qlink's, wordt Qbuzz wel een stuk flexibeler met het inzetten van het materieel op de stad. En natuurlijk behouden de meeste lijnen in principe wel gewoon hun eigen bustypes (VDL op groen, Heuliez op blauw en 5, nu nog Mercedes op 6 en 15 (toekomst Ebusco op 6 en Mercedes op 15)). Als aanvulling op het nieuwe kleurenschema komt ook dat de nieuwe bussen een volledig kleurendisplay gaan krijgen, waardoor de lijnkleuren via die weg in theorie in stand gehouden worden.
Verder snap ik de opmerking van het verschil van de stad en streek niet zo heel erg. De enkele stip achteraan die een stadsbus aanduiden en de dubbele stippen achteraan die een streekbus aanduiden blijven naar mijn weten gewoon, alleen wordt het er waarschijnlijk niet meer als tekst op de bussen gezet. Wat wel veranderd bij het nieuwe streekmaterieel is dat het(nogal saaie imo) 2 kleurige grijs vervangen wordt voor lichtgrijs met geel (met dezelfde kleurendisplays). Onderaan de streep krijg je dus uiteindelijk een sterker contrast tussen de formules: donkerblauw --> Qliner, "chique" Grijs/zwart met kleurenstreep --> Qlink, Geel --> overig stad/streek (waarbij 1 stip dan stad is en 2 streek).
Verder snap ik de opmerking van het verschil van de stad en streek niet zo heel erg. De enkele stip achteraan die een stadsbus aanduiden en de dubbele stippen achteraan die een streekbus aanduiden blijven naar mijn weten gewoon, alleen wordt het er waarschijnlijk niet meer als tekst op de bussen gezet. Wat wel veranderd bij het nieuwe streekmaterieel is dat het(nogal saaie imo) 2 kleurige grijs vervangen wordt voor lichtgrijs met geel (met dezelfde kleurendisplays). Onderaan de streep krijg je dus uiteindelijk een sterker contrast tussen de formules: donkerblauw --> Qliner, "chique" Grijs/zwart met kleurenstreep --> Qlink, Geel --> overig stad/streek (waarbij 1 stip dan stad is en 2 streek).
Grt. Stefan
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Zou daar voor de vervoerder echt zoveel voordeel in zitten? In principe maakt het voornamelijk, in de huidige situatie, uit bij het uitrijden van de omloop welke bus je pakt. Logische punten waar Q-links op elkaar kunnen keren zijn allemaal binnen dezelfde kleurenbundel (Haren, Hoogkerk, Reitdiep). Alleen op het Hoofdstation zou misschien een mogelijkheid ontstaan met 1 en 6. 3 en 5 Ruischerbrug/Tersluis zou nog kunnen, maar de infra bij Ruischerbrug staat dit niet toe, dan moet je hier twee nieuwe haltes aanleggen zodat je rechtdoor kan richting Borgbrug. Ben wel nieuwsgierig naar de businesscase in ieder geval.
Klinkt als dezelfde methode die ze in Almere gebruiken, alleen is het in dit geval jammer als er een verschil gaat ontstaan tussen de oude en nieuwe bussen. Kan mij niet voorstellen dat Qbuzz de displays van de oude bussen gaat vervangen om een consistent beeld neer te zetten, dat hangt er denk ik ook vanaf hoe de eis over uniforme vormgeving en indeling wordt geinterpreteerd.
Q-link heeft ook vaste lijngebonden reisinformatie in de voertuigen (lijnstrips plafond) ben benieuwd hoe ze dat op gaan lossen als er aangestuurd wordt op gemengde inzet.
Nouja, beide merken zijn nooit echt anders in de markt gezet en dan is het verschil natuurlijk niet echt duidelijk. Het verschil nu zit vooral in het type stoel en vloer. Ben benieuwd of de huidige stadsbussen dan ook de nieuwe huisstijl krijgen zodat wel een eenheid blijft bestaan. Qua inzet materieel kan ik mij voorstellen dat daar veel wijzigt, Low Entry bussen op stadsdienst is toch wel onwenselijk. Misschien de Ebusco 3.0 die Low Floor is.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Ebusco 3.0 (12m) is exclusief voor streek bedoeld. Dus word LE.
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten