Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ik lees toch echt "slechts" 40.560.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Bestuursrechtelijk zijn steden geen ding, en hebben we alleen woonkernen. Maar zolang Zoetermeer geen IC-stop heeft is "we zijn een stad" alleen niet een voldoende argument om een IC-stop te eisen.
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Zie bovenstaand, we meten officieel alleen de gemeenten en bovenliggende lagen. Andere opdelingen in woonkernen, wijken, buurten etc zijn puur voor praktische doeleinden en vaak historisch ontstaan.
Dat wil dus zeggen, sinds het vervallen van het feodale systeem van stadsrechten is er geen officieel onderscheid meer tussen steden en niet-steden (dorpen, grote plaatsen zonder stadsrechten etc.), en dus ook geen officiële definitie van een van beiden. Onderscheid wordt vaak gemaakt op ofwel voorzieningenniveau, verzorgingsgebied of inwoneraantal, het laatste bij geografen verschilt per land (en hoe je in de wedstrijd zit), maar in Nederland vaak op 100.000 inwoners wordt gezet.
Natuurlijk houdt dat niemand tegen om stug vol te houden dat kleinere plaatsen zoals Nijkerk of Sluis steden zijn omdat ze ooit stadsrechten hebben gekregen, of te roepen dat (middel)grote steden zoals Apeldoorn en Almere daarom geen steden zijn, maar dat heeft weinig te maken met de huidige geografische en politieke realiteit.
Dat wil dus zeggen, sinds het vervallen van het feodale systeem van stadsrechten is er geen officieel onderscheid meer tussen steden en niet-steden (dorpen, grote plaatsen zonder stadsrechten etc.), en dus ook geen officiële definitie van een van beiden. Onderscheid wordt vaak gemaakt op ofwel voorzieningenniveau, verzorgingsgebied of inwoneraantal, het laatste bij geografen verschilt per land (en hoe je in de wedstrijd zit), maar in Nederland vaak op 100.000 inwoners wordt gezet.
Natuurlijk houdt dat niemand tegen om stug vol te houden dat kleinere plaatsen zoals Nijkerk of Sluis steden zijn omdat ze ooit stadsrechten hebben gekregen, of te roepen dat (middel)grote steden zoals Apeldoorn en Almere daarom geen steden zijn, maar dat heeft weinig te maken met de huidige geografische en politieke realiteit.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Nou, die laatste zin kunnen ze daar in Hoogeveen in hun zak steken. Maar ik vrees dat het bestuur ter plekke lichtjaren verwijderd is van die realiteit.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Wat ik bedoelde; zo ontzettend veel doorgaande reizigers van Hoogeveen naar Groningen, Utrecht, Gouda, Den Haag, Amsterdam of Rotterdam zijn er niet. Zoveel extra tijd kost de stop in Meppel en overstap in Zwolle niet, toch?
Het komt de snelheid vanuit Groningen niet ten goede, en in die trein zitten wel veel doorgaande reizigers.
Het komt de snelheid vanuit Groningen niet ten goede, en in die trein zitten wel veel doorgaande reizigers.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Het is ook waanzin. Aan de huidige ICs gaat NS in elk geval niks veranderen. Er is net voor miljoenen een bocht verlegd dus dan gaat NS niet ineens de ICs laten stoppen.
Die 3e en 4e IC is verre toekomstmuziek verder. Uberhaupt vraag ik mij af of het allemaal nodig is: 4 ICs en 2 sprinters per uur op Gn-Zl. De sprinters worden nu in elk geval nog gevuld door reizigers uit Hgv. Dat zal niet meer gebeuren als de 3e en 4e IC in Hgv zal stoppen. En vanaf Mp heeft men veel andere alternatieven al zoals de 600 en 1800.
Die 3e en 4e IC is verre toekomstmuziek verder. Uberhaupt vraag ik mij af of het allemaal nodig is: 4 ICs en 2 sprinters per uur op Gn-Zl. De sprinters worden nu in elk geval nog gevuld door reizigers uit Hgv. Dat zal niet meer gebeuren als de 3e en 4e IC in Hgv zal stoppen. En vanaf Mp heeft men veel andere alternatieven al zoals de 600 en 1800.
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Nou dat is ook nog eens zo. Dan had die hele bocht niet nodig geweest als iedere trein er stopt.
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Op het platteland gelden daar wel andere criteria voor dan in de Randstad. Persoonlijk ben ik een warm pleitbezorger voor IR treinen, en daar zouden zowel Zoetermeer als Hoogeveen wel geschikt voor zijn. Reserveer IC dan gewoon voor echt snelle verbindingen tussen Groningen en Den Haag en stop daar dan alleen op de allerbelangrijkste stations, bijv.: Zwolle, Lelystad, Amsterdam-Zuid, Schiphol en Leiden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Op trajecten met 6 of meer treinen per uur is dat inderdaad mogelijk.
Maar op trajecten met 2 IC's en 2 sprinters is zo'n 3-treinensysteem niet mogelijk. Daarom blijven Hoogeveen en Harderwijk (om er maar een paar te noemen) ofwel alleen sprinterstation, ofwel zou de reis voor alle doorgaande reizigers 3 minuten langer worden.
Bij bijv. Zoetermeer, Heiloo, Castricum, Almere Buiten en Oostvaarders, waar meer treinen rijden, zou zo'n 3-treinensysteem inderdaad prima kunnen werken.
Voor Zoetermeer speelt daarbij nog een extra issue: de verbinding Utrecht - Delft (in Zoetermeer overstappen op R-net 455, of de huidige trein-trein overstap op Den Haag CS of Rotterdam CS)?
Maar op trajecten met 2 IC's en 2 sprinters is zo'n 3-treinensysteem niet mogelijk. Daarom blijven Hoogeveen en Harderwijk (om er maar een paar te noemen) ofwel alleen sprinterstation, ofwel zou de reis voor alle doorgaande reizigers 3 minuten langer worden.
Bij bijv. Zoetermeer, Heiloo, Castricum, Almere Buiten en Oostvaarders, waar meer treinen rijden, zou zo'n 3-treinensysteem inderdaad prima kunnen werken.
Voor Zoetermeer speelt daarbij nog een extra issue: de verbinding Utrecht - Delft (in Zoetermeer overstappen op R-net 455, of de huidige trein-trein overstap op Den Haag CS of Rotterdam CS)?
-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Hoogeveen is gewoon een bevolkte plaats hoor; weinig plattelands aan.
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Vinny had het dan ook niet over de plaats zelf, maar over de omgeving waarin die plaats ligt 

- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ja de 'periferie' is dan eigenlijk een betere term.
Je hoeft niet dogmatisch overal een drietreinensysteem te hebben, voor bijv. de bediening van Hoogeveen is wat mij betreft geen aparte sprinterverbinding nodig. Het station wordt dan alleen bediend door IR treinen. Voor mij is het belangrijkste dat je gewoon 'over Zwolle heen' kunt reizen, daar lijkt ook het belangrijkste pijnpunt van de actievoerders te liggen.Op trajecten met 6 of meer treinen per uur is dat inderdaad mogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten