- Spoiler: show
- nickdenboer schreef: ↑wo 19 jun 2024, 13:02 Uit het vervoerplan van Qbuzz, vandaag gepresenteerd bij de regiobijeenkomst Fryslân Ûnderweis in Dronryp:
Lijn 22/27/28/95:
– Lijn 28 krijgt een andere opzet. 28 Leeuwarden - Grou via de wijk Middelsee en ook op zaterdag wordt 1x/uur gereden.
– Ook lijn 22 gaat via Middelsee rijden.
– Lijn 27 rijdt van Drachten via Aldeboarn naar Akkrum en dan door naar Heerenveen.
– Lijn 95 gaat in de spits 2x/uur rijden.
Noordoost:
– Lijn 51 gaat 1x/uur doorrijden naar Lauwersoog en lijn 155 vervalt.
– Lijn 55 gaat vaker rijden, in de spits 2x/uur naar Dokkum.
– Lijn 154 Dokkum-Ternaard-Holwert gaat ook ’s avonds en op zondag rijden, en meer ritten overdag.
– Lijn 66 krijgt meer ritten, gaat ook in Hallum en Ferwert stoppen en vervangt ook lijn 150.
Noordwest:
– Lijn 70 gaat in de spits 4x/uur rijden.
– Lijn 71 gaat weer 2x/uur door de dorpen rijden en dus ook weer 2x/uur naar Sexbierum/Pietersbierum en Oosterbierum.
– Lijn 72/73 gaan via NHL rijden. Meer ritten door Koarnjum/Britsum en oostelijke route Stiens.
– Lijn 74 wordt geïntegreerd in lijn 71 en vervalt.
– Lijn 75 keert terug en gaat in de spits Bolsward-Franeker-Minnertsga rijden. Tussen Bolsward en Witmarsum samen met lijn 99 een halfuursdienst.
– Lijn 92 rijdt overdag 2x/uur en gaat 1x/uur doorrijden naar de Kop Afsluitdijk.
- Lijn 97 rijdt overdag 2x/uur tussen Leeuwarden en Franeker, in het drukste uur in de ochtendspits 4x/uur richting Leeuwarden.
– Lijn 197 gaat in de spits 2x/uur rijden tussen Leeuwarden, Franeker en Harlingen, en rijdt tussen Leeuwarden en Dronryp over de A31.
Qliners:
– Lijn 350 gaat overdag 2x/uur rijden, meer capaciteit en ruimere bedieningsperiodes.
– Lijn 355 wordt doorgetrokken naar Bolsward volgens route 192, en gaat ook in de avond/weekend rijden.
– Lijn 356 gaat in de spits 2x/uur rijden.
– Lijn 390: nieuwe Qliner Makkum - Bolsward - Sneek - Heerenveen. Rijdt ma-za tot ongeveer 22:00. Tussen Bolsward-Sneek kwartiersdienst samen met lijn 99. Rijdt via Sneek Zuid en is biedt van daaruit een reistijdverkorting van een halfuur naar Heerenveen.Fris44 schreef: ↑di 10 sep 2024, 22:35 Ik kom net bij de regiobijeenkomst van Noordoost vandaan, hier de veranderingen:
- Lijn 12 (Drachten - Surhuisterveen - Buitenpost):
- Neemt de route tussen Drachten en Surhuisterveen van lijn 13 over. Dit betekent dat Rottevalle alleen nog maar in de spits en niet meer 's avonds en op zaterdag wordt bediend.
- Lijn 13/513 (Drachten - Surhuisterveen - Leeuwarden):
- Neemt de route tussen Drachten en Surhuisterveen van lijn 12 over. Dit betekent dat Boelenslaan, Houtigehage en Drachtstercompagnie minimaal 1x per uur per richting worden bediend.
- Rijdt in Leeuwarden langs scholen Wilaarderburen ipv Groningerstraatweg/Bleeklaan
- Op zaterdag door naar Leeuwarden. (ipv Feanwâlden waar de 513 nu stopt)
- In de spitsuren elk half uur tussen Surhuisterveen en Leeuwarden.
- Lijnen 20/21 (Drachten - Burgum - Hurdegaryp - Leeuwarden):
- Worden samengevoegd tot één lijn 21. Rijdt dus niet meer via Opeinde en Nijega zoals lijn 20.
- Gaat via ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten rijden.
- In vakanties meer ritten tijdens de spits.
- Betere aansluiting op treinen in Leeuwarden.
- Lijn 51 (Leeuwarden - Gytsjerk - Damwâld - Dokkum):
- Gaat nu vanaf Dokkum verder naar Lauwersoog rijden, ter vervanging van lijn 155
- Schoollijn 651 (Leeuwarden - Gytsjerk - Damwâld - Dokkum):
- Verandert naar lijn 151, rijdt meer spitsritten. Route blijft hetzelfde, gaat dus niet mee met de nieuwe 51.
- Lijn 52 (en waarschijnlijk 552) (Dokkum - Easternijtsjerk - Moddergat):
- Gaat nu ook Ljussens en Wierum bedienen.
- Lijn 55 (Drachten - Burgum - Feanwâlden - Dokkum):
- Gaat nu via Opeinde en Nijega, vervangt lijn 20 op dit stuk.
Er staat mij iets bij dat deze ook vaker ging rijden op bepaalde stukken van de route, heb het alleen niet volledig kunnen opschrijven voor de volgende dia.
- Gaat nu via Opeinde en Nijega, vervangt lijn 20 op dit stuk.
- Lijn 62 (Buitenpost - Feanwâlden - De Westereen - Leeuwarden):
- Rijdt vaker door naar Leeuwarden via NHL Stenden.
- Rijdt voortaan ook op zaterdag
- Lijnen Leeuwarden - Stiens - Holwert (- Ternaard) (- Dokkum) (60, 66, 150, 154):
- Dokkum - Ternaard - Holwert ook 's avonds en in het weekend.
- Overdag meer ritten tussen Holwert en Dokkum.
- 's Avonds meer bussen tussen Leeuwarden en Marrum.
- Leeuwarden - Holwert overdag kwartiersdienst, zaterdags overdag halfuurdienst
- Lijn 150 wordt geïntegreerd in bootbus 66, stopt ook in Ferwert en Hallum.
- Lijn 155 (Leeuwarden - Feanwâlden - Lauwersoog):
- Vervalt, tussen Dokkum en Lauwersoog overgenomen door verlengde lijn 51, rest van de route wordt opgevangen door extra ritten 55, 355, 356
- Qliner 355 (Dokkum - Leeuwarden):
- Halfuurdienst tijdens vakanties.
- Kwartierdienst tijdens ochtendspits in richting Dokkum -> Leeuwarden.
- Qliner 356 (Drachten - Feanwâlden - Dokkum):
- Halfuurdienst overdag
- Nieuwe (edit: 560 bestaat, niet nieuw dus) rechtstreekse bus Dokkum - Holwert Veerhaven via Brantgum met aansluiting op veerdiensten
- Lijn 12 (Drachten - Surhuisterveen - Buitenpost):
Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Waarschijnlijk hadden we de informatie van de overige gebieden al wel gehad als we naar de regiobijeenkomsten van die regio's zouden zijn gegaan. Bij Noordwest en Noordoost zijn respectievelijk @nickdenboer en @Fris44 aanwezig geweest met een kladblok ( ), vandaar dat we die info wel hebben.
- Spoiler: show
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Deze stonden (deels) ook wel in de regionale bladen vermeld.
Daarna ook niets meer van gezien in de regionale bladen.
Daarna ook niets meer van gezien in de regionale bladen.
-
- Berichten: 558
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Een Citea met 8 bouts wielen, die waar Arriva nu met een Friesland rijdt. Ik heb geen cijfers van het verbruik maar kan collega's wel eens vragen of ze dat kunnen aflezen in de bus.Stan_Bronstring schreef: ↑ma 30 sep 2024, 19:47en ging dat over die zuinigheid over de Citea LLE? Die bussen zijn toch al gauw zo'n twee ton lichter ten opzichte van de meeste streekbussen van gelijke lengte, dus ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.JeroenSpock schreef: ↑ma 30 sep 2024, 11:51Wel mooi hoe een VDL mannetje tijdens een rondleiding door de 'fabriek' in Heerenveen riep dat de Citea een goedkope bus is die zeer zuinig rijdt. Ik vroeg hoe zuinig dan, 1 op 5... Dat doet een Citaro ook, dus dat is geen reden om voor VDL te kiezen. Ik denk dat Arriva gewoon goede (in ider geval veel betere) banden met VDL heeft dan Qbuzz.
Citaro's doen gemiddeld 1 op 4 maar met een beetje moeite heb je 1 op 5 te pakken en op late diensten haal ik geregeld ruim 1 op 6.
Dat van de 7029-7032 naar Friesland klopt wel trouwens.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Toen ik met de Citea’s bij de Rheinbahn reed, had ik vergelijkbare verbruikscijfers. Ik reed meestal rond de 1 op 4 tot 1 op 5, wel grotendeels binnen de bebouwde kom.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
- Locatie: Velserbroek
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dan lijkt zo'n Citea inderdaad niet super veel zuiniger te zijn dan bijvoorbeeld de Mercedes-Benz Citaro (tenzij het rijden op constante snelheid c.q. buiten de bebouwde kom echt wonderen doet).
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
- Berichten: 558
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
12 meter Citaro doet 1 op 10 bij cruise control op 50km/u. Maar dat is geen gemiddelde.
Wat voor motor ligt er in de machinekamer van die IVECO's? Heb er misschien overheen gelezen maar wat voor type is het precies?
Wat voor motor ligt er in de machinekamer van die IVECO's? Heb er misschien overheen gelezen maar wat voor type is het precies?
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Nou ik ben echt benieuw morgen naar de uitslag of er een noodconsessie komt ,en uitstel voor Arriva
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9254
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Gewoon rustig afwachten, morgen weten we meer...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Merkwaardige opzet. Het is lastig te zien wat het concrete gevolg is omdat er ook in het onderliggend OV ook wat gebeurd. Het is denk ik wel goed dat er een snelle verbinding Sneek-Heerenveen komt, maar het lijkt me beter om dat gewoon via het station te bieden. Verder snap ik niet zo goed waarom lijn 355 wordt doorgetrokken. De frequentie van 192 verhogen lijkt me veel meer voor de hand liggen.– Lijn 350 gaat overdag 2x/uur rijden, meer capaciteit en ruimere bedieningsperiodes.
– Lijn 355 wordt doorgetrokken naar Bolsward volgens route 192, en gaat ook in de avond/weekend rijden.
– Lijn 356 gaat in de spits 2x/uur rijden.
– Lijn 390: nieuwe Qliner Makkum - Bolsward - Sneek - Heerenveen. Rijdt ma-za tot ongeveer 22:00. Tussen Bolsward-Sneek kwartiersdienst samen met lijn 99. Rijdt via Sneek Zuid en is biedt van daaruit een reistijdverkorting van een halfuur naar Heerenveen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9254
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Door de lijnen 192 en 355 te koppelen ontstaan er wel nieuwe verbindingen. Niet alleen Bolsward-Dokkum, maar ook bijvoorbeeld vanaf het bedrijventerrein aan de westkant van Leeuwarden naar Dokkum. Andersom kunnen reizigers vanuit Bolsward bij het station blijven zitten om met de bus verder te reizen naar het centrum van Leeuwarden, bijvoorbeeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
-
- Berichten: 4459
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik ben benieuwd naar het hele vervoerplan
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Bedoelen ze niet gewoon dat de 390 vanaf station Sneek via de Lemmerweg (halte Frieswijkstraat) naar de A7 rijdt, om daar richting Heerenveen te gaan?Vinny schreef: ↑wo 02 okt 2024, 21:01 Het is denk ik wel goed dat er een snelle verbinding Sneek-Heerenveen komt, maar het lijkt me beter om dat gewoon via het station te bieden. Verder snap ik niet zo goed waarom lijn 355 wordt doorgetrokken. De frequentie van 192 verhogen lijkt me veel meer voor de hand liggen.
Inderdaad had ik voor Bolsward ook meer 192-ritten verwacht, die dan aan lijn 44 gekoppeld konden worden.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ja, over Leeuwarden Stad is bijvoorbeeld nog niks bekend.
Vandaag de uitspraak over het beroep.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ja spannend
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Verzoek om voorlopige voorziening afgewezen. Zie https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... B:2024:675
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ecxht goed zeg ,kan Qbuzz eibdelijk de rest ook doorzetten
Laatst gewijzigd door Finley1965 op do 03 okt 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De uitspraak bevat deze achtbaan van een zin:
En ik hoop dat Qbuzz nu wat meer over de plannen bekendmaakt.
Een beter verjaardagscadeau kon ik me niet voorstellenArtikel 14, lid 1 schreef: Het treffen van een voorlopige voorziening komt op dit punt pas in beeld als de beoordelingscommissie het vooraf aangekondigde beoordelingskader heeft verlaten en, als dat niet zo is, of, in het geval van een kwaliteitstoets zoals hier, de toegekende scores, in onderling verband beschouwd en geplaatst tegen de achtergrond van de daarbij gegeven toelichtingen, onbegrijpelijk zijn.
En ik hoop dat Qbuzz nu wat meer over de plannen bekendmaakt.
Beware the NAND pirates...
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Nou gefeliciteerd dan met je verjaardag,Qbuzz mag met de uitspraak van de rechter het openbaar vervoer in Friesland de komende tien jaar verzorgen.
Er staat ook dat Arriva zich beraad op vervolgstappen? Maar hoever en hoelang kunnen ze in bezwaar blijven gaan? Snap er soms niks meer van,en natuurlijk begrijp ik dat het een zware kluif is voor Arriva
Er staat ook dat Arriva zich beraad op vervolgstappen? Maar hoever en hoelang kunnen ze in bezwaar blijven gaan? Snap er soms niks meer van,en natuurlijk begrijp ik dat het een zware kluif is voor Arriva
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik denk zomaar dat ze heel snel met extra info komen gaanAnderzamNL schreef: ↑do 03 okt 2024, 11:28 De uitspraak bevat deze achtbaan van een zin:Een beter verjaardagscadeau kon ik me niet voorstellen :DArtikel 14, lid 1 schreef: Het treffen van een voorlopige voorziening komt op dit punt pas in beeld als de beoordelingscommissie het vooraf aangekondigde beoordelingskader heeft verlaten en, als dat niet zo is, of, in het geval van een kwaliteitstoets zoals hier, de toegekende scores, in onderling verband beschouwd en geplaatst tegen de achtergrond van de daarbij gegeven toelichtingen, onbegrijpelijk zijn.
En ik hoop dat Qbuzz nu wat meer over de plannen bekendmaakt.
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Nu kan alles goed doorgezet worden!
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Maar als ik het goed begrijp loopt het beroep van Arriva inhoudelijk nog, en kan Qbuzz de concessie theoretisch na een paar maanden rijden alsnog verliezen?
Ik moet zeggen dat ik de huisstijl van Qbuzz op de bussen wel lekker simpel en herkenbaar vind. Het kan mij in elk geval beter bekoren dan al die tierelantijnen van R-Net of een ratjetoe aan kleuren bij bijvoorbeeld ComfortRRReis.
Ik moet zeggen dat ik de huisstijl van Qbuzz op de bussen wel lekker simpel en herkenbaar vind. Het kan mij in elk geval beter bekoren dan al die tierelantijnen van R-Net of een ratjetoe aan kleuren bij bijvoorbeeld ComfortRRReis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ook algemeen directeur Annemarie Zuidberg van Qbuzz is ,,ontzettend blij’, met de rechterlijke beslissing. ,,Hoewel we wel alle vertrouwen hadden in deze uitkomst.”
Ze meldt dat Qbuzz waarschijnlijk volgende week begint met een welkomstprogramma voor de nieuwe Friese collega’s. Er komen onder meer bijeenkomsten en e-learnings. Het personeel voor Qbuzz Friesland krijgt onderdak in een gehuurde kantoorruimte in het Abel Lenstrastadion in Heerenveen.
De komende weken gaat Qbuzz meer bekend maken over de dienstverlening. Tot voor kort zag Qbuzz daarvan af omdat de concessie nog onder de rechter was. Qbuzz belooft te komen met een ruimere dienstverlening, snellere en nieuwe verbindingen en en betere aansluiting op de trein.
Bron : Leeuwarder Courant
Ze meldt dat Qbuzz waarschijnlijk volgende week begint met een welkomstprogramma voor de nieuwe Friese collega’s. Er komen onder meer bijeenkomsten en e-learnings. Het personeel voor Qbuzz Friesland krijgt onderdak in een gehuurde kantoorruimte in het Abel Lenstrastadion in Heerenveen.
De komende weken gaat Qbuzz meer bekend maken over de dienstverlening. Tot voor kort zag Qbuzz daarvan af omdat de concessie nog onder de rechter was. Qbuzz belooft te komen met een ruimere dienstverlening, snellere en nieuwe verbindingen en en betere aansluiting op de trein.
Bron : Leeuwarder Courant
-
- Berichten: 941
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
In theorie ja, maar omdat die zaak ook bij het CBB loopt en datzelfde CBB vandaag de voorlopige voorziening heeft afgewezen is die kans wel heel erg klein.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten