Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6001
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
leeuwardenbus
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door leeuwardenbus »

Uit de Stakeholdersbrief:

Op dit moment staan er nog 32 van de 199 Iveco bussen stil. Er zijn 7 bussen met schade,
13 bussen zijn nog niet inzetbaar en 12 bussen hebben storingen. Gezien de beperkte beschikbaarheid van de vloot, hebben we bovenop de 4 touringcars die we hebben ingehuurd vanaf maandag 20 januari nog 3 touringcars toegevoegd. Deze bussen worden
uitgerust met een boordcomputertablet zodat de reisinformatie getoond wordt in de reisplanners. Het aantal inzetbare bussen zal de komende periode verbeteren.
leeuwardenbus
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door leeuwardenbus »

Alle Iveco bussen zijn voor 31 december 2024 geleverd. Er zijn onderdelen, zoals bijvoorbeeld de cameraspiegels, die nog op de bussen geïnstalleerd moeten worden. Uiteraard gaan alle bussen verantwoord en veilig de weg op. Zo zijn er bijvoorbeeld tijdelijke
spiegels gemonteerd. Om de dienstverlening zo min mogelijk te verstoren, wordt er in de avond, nacht, weekenden en voorjaarsvakantie gewerkt om bussen bij te werken. Heel graag hebben we onze bussen op korte termijn optimaal inzetbaar. Daarin zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen van onze leverancier. In deze periode voorzien we de
bussen die nog helemaal geel zijn ook van de blauwe bestickering.
miron
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door miron »

Op de 320 qliner naar leeuwarden klapte de rechter spiegel om
miron
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door miron »

Op lijn 14 van drachten naar oosterwolde van rond 8 uur bij de strippe wijnjewoude rijd een qliner
andor
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 31 jan 2025, 09:12

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door andor »

Ik vraag me toch echt af mochten ze met Qbuzz er niet uitkomen om de problemen op te lossen en mochten ze nog steeds te laat en of niet komen enz... Is er dan een kans dat Arriva alles weer over neemt? Want heb het idee of heeft Arriva die hoop wel aangezien de bussen die uit Friesland kwamen nog steeds hetzelfde bestickert zijn en sommigen die in een andere consessie rijden met die bestickering?.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Er moet wel enorm veel gebeuren wil Qbuzz de concessie kwijtraken. Ik kan mij niet heugen of en wanneer een vervoerder in het verleden ooit een concessie is kwijtgeraakt. Bovendien rijdt Qbuzz hier 'pas' 1,5 maand. Dat Arriva terug zal keren is echt iets wat niet snel zal gebeuren tijdens de huidige looptijd van Qbuzz...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
iamthedutchdude
Berichten: 1788
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

...tenzij het lopende beroep van Arriva toch nog slaagt (al is dat onwaarschijnlijk gezien de informatie waarop het afwijzen van de voorlopige voorziening gebaseerd is).
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Zonnig »

Qbuzz heeft in meerdere concessies problemen niet alleen Friesland, ook ZHN + DMG.
De organisatie is niet goed voorbereid op problemen en is instabiel geworden.

De kans dat Arriva de zaak weer mag overnemen is klein.
Er zal eerder een nieuwe aanbesteding moeten worden gedaan.
Er is wel een kans dat Arriva ter overbrugging de concessie terugkrijgt, of de provincie neemt het tijdelijk zelf ter hand.

Het feit dat Qbuzz Utrecht kwijt gaat raken heeft zeker een rol.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Heb je ook concrete voorbeelden die je kunt opnoemen van dat Qbuzz instabiel is geworden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door zone2000 »

Er is wel een kans dat Arriva ter overbrugging de concessie terugkrijgt, of de provincie neemt het tijdelijk zelf ter hand.
Waar baseer je die "kans" op? Die ouwe zooi van Arriva is er na bijna 2 maanden stilstand ook niet beter op geworden. De provincie heeft helemaal geen bussen, of mensen om zelf iets op te starten.

Qbuzz blijft gewoon rijden, zullen alleen een paar boetes volgen van de provincie.
miron
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door miron »

In drachten woorden de bussen van arriva stickervrij gemaakt voor verkoop naar het buitenland die komen sowieso niet terug
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door The Greyhound »

Milco schreef: vr 31 jan 2025, 09:41 Er moet wel enorm veel gebeuren wil Qbuzz de concessie kwijtraken. Ik kan mij niet heugen of en wanneer een vervoerder in het verleden ooit een concessie is kwijtgeraakt. Bovendien rijdt Qbuzz hier 'pas' 1,5 maand. Dat Arriva terug zal keren is echt iets wat niet snel zal gebeuren tijdens de huidige looptijd van Qbuzz...
In het verleden schreeuwde Qbuzz bij het minste of geringste altijd moord en brand als Arriva een "overtreding' van de concessie eisen maakte en verlangde van de provincies zelfs dat de concessies zou worden ingetrokken. Het ging niet over zaken als het duperen van reizigers door uitvallen van ritten, maar de incidentele inzet van een dieselbus op de Waddeneilanden of het rijden van bussen van de ene Friese concessie in de andere Friese concessie. Ik zou er als provincie nu heel strak opzitten. Zo ziet Qbuzz het blijkbaar graag.
Jonkervoort
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Jonkervoort »

Zonnig schreef: vr 31 jan 2025, 10:57 Qbuzz heeft in meerdere concessies problemen niet alleen Friesland, ook ZHN + DMG.
De organisatie is niet goed voorbereid op problemen en is instabiel geworden.

De kans dat Arriva de zaak weer mag overnemen is klein.
Er zal eerder een nieuwe aanbesteding moeten worden gedaan.
Er is wel een kans dat Arriva ter overbrugging de concessie terugkrijgt, of de provincie neemt het tijdelijk zelf ter hand.

Het feit dat Qbuzz Utrecht kwijt gaat raken heeft zeker een rol.
Welke rol heeft het feit dat Qbuzz Utrecht kwijt raakt precies?

Als er overigens sprake is van een overbruggingsconcessie, wat al extreem onwaarschijnlijk is, zal die door Qbuzz gereden worden, niet door Arriva. Zelfs in IJssel-Vecht, waar de gunning aan Keolis ongeldig bleek, bleven zij de overgangsconcessie rijden.

Maar wat zou je daarmee opschieten? Bijzonder weinig. Sinds 2020 zijn alle concessie-overgangen waarbij van vervoerder gewisseld werd rampzalig verlopen. Dat geldt nu voor Qbuzz in Fryslân en ZHN, dat gold vorig jaar voor Arriva in Twente en voor EBS in m.n. Zaanstreek-Waterland en dat gold al helemaal voor Keolis in IJssel-Vecht een paar jaar terug. De enige uitzondering was misschien Hermes (Transdev) in Veluwe-Zuid, daar ging het 'gewoon' slecht. Maar dat is ook een kleine concessie waar geen nieuw materieel aan te pas kwam.

Daarmee wil ik niet zeggen alle individuele vervoerders daar niets aan hadden kunnen doen en geen fouten gemaakt hebben, maar het is echt een illusie dat een andere vervoerder het beter gaat doen.
ov'tje
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door ov'tje »

Milco schreef: vr 31 jan 2025, 09:41 Er moet wel enorm veel gebeuren wil Qbuzz de concessie kwijtraken. Ik kan mij niet heugen of en wanneer een vervoerder in het verleden ooit een concessie is kwijtgeraakt. Bovendien rijdt Qbuzz hier 'pas' 1,5 maand. Dat Arriva terug zal keren is echt iets wat niet snel zal gebeuren tijdens de huidige looptijd van Qbuzz...
Een jaar of 20 geleden een keer door een faillissement, namelijk MTI
https://nl.wikipedia.org/wiki/Millenniu ... ernational
BasGeluk
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door BasGeluk »

Bij MTI is de vervoerder de concessie niet kwijtgeraakt. Daar ging de zittende vervoer failliet en had de concessieverlener een probleem.
Gr BasG
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Ik herinner me nu trouwens wel dat eind 2016 Veolia de lopende concessie Haaglanden Streek overgaf aan zuster Connexxion, dit doordat Veolia Limburg had verloren en zich wilde terugtrekken op OV-gebied uit Nederland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 864
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door DPDelft »

Waarbij Veolia en Connexxion wel zusterbedrijven waren binnen hetzelfde concern Transdev.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Volgens diverse digitale bronnen rijdt gelede eCitea 1306 nu op lijn 315. Vraag mij af of dat echt zo is of dat er een Qliner rond rijdt met een foutief ingevoerd nummer…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
miron
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door miron »

Het kenteken is wel het zelfde vergeleken met oude foto's die ik heb en welk kenteken in busposities er bij staat maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen dan moet ik hem zien rijden
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Milco schreef: vr 31 jan 2025, 22:49 Volgens diverse digitale bronnen rijdt gelede eCitea 1306 nu op lijn 315. Vraag mij af of dat echt zo is of dat er een Qliner rond rijdt met een foutief ingevoerd nummer…
Kan de accu dat halen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Dat lijkt mij niet, vandaar ook mijn twijfels…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door omaylie »

De 1306 (Citea SLFA-180e, ex Arriva 8626) is inmiddels vergeeld: https://www.instagram.com/stories/qbuzz ... xvZmVhbDQw (let op: deze Insta story is, op het moment dat ik dit bericht heb geplaatst, nog minder dan 12 uur te zien)
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door omaylie »

Weten jullie trouwens nog dat onduidelijk is of er nou drie of zes ex-Connexxion BYDs naar Friesland zouden gaan? Dat zijn er dus definitief drie, want de andere drie gaan naar Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem als streekBuzz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Daniel »

Niet als stadsBuzz voor Dordrecht en Gorinchem waar formeel elektrisch gereden zou moeten worden maar nu deels met diesel gereden wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten