Trein Groningen - Leer
-
Re: Trein Groningen - Leer
Gezien het feit dat de "vertraging" in de andere media niet genoemd wordt, lijkt me dat de in mei herziene planning hierdoor niet in gevaar komt. Toch een clickbait?
-
Ik zal het wel even voor je citeren:
Oftewel: paniek om niks.Rheiderland Zeitung schreef:Mit ein paar Stunden Verspätung ist am Montag ...
- Vinny
https://www.wunderline.nl/nieuws/artike ... idden-2025
Dit is een persbericht van het projectbureau zelf, maar is al in mei geschreven. Er is nu geen extra vertraging meer gemeld in de oplevering.Zware regenval en hoogwater hebben aan de Duitse zijde de bodemgesteldheid aanzienlijk verslechterd, waardoor de bouwwerkzaamheden zijn vertraagd. Aan de Nederlandse zijde is de slechte kwaliteit van de ondergrond een belangrijke oorzaak. Daarnaast hebben ook leveringsproblemen en tekorten aan essentiële bouwmaterialen bijgedragen aan de vertraging.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
okay jullie hebben gelijkiamthedutchdude schreef: ↑wo 31 jul 2024, 10:07Ik zal het wel even voor je citeren:
Oftewel: paniek om niks.Rheiderland Zeitung schreef:Mit ein paar Stunden Verspätung ist am Montag ...
het gaat nu sneller dan verwacht:
https://rheiderland.de/artikel/53767/br ... -schneller
-
https://rheiderland.de/artikel/53774/keine-arriva-zuege
Bis Mitte 2025 fährt nur ein Bus nach Weener und Bunde
Durch die spätere Fertigstellung der Bahnstrecke zwischen Weener und der Grenze sowie der Friesenbrücke werden bis mindestens Mitte 2025 auch nur Weser-Ems-Busse der Linie 620 zwischen Leer und Bad Nieuweschans verkehren.
Selbst wenn die Bahnstrecke zwischen Bad Nieuweschans und Weener wieder fertig sei, so werde dennoch von Groningen aus kein Zug nach Deutschland fahren. Das teilte Arriva der RZ am Mittwochnachmittag mit.
Bis Mitte 2025 fährt nur ein Bus nach Weener und Bunde
Durch die spätere Fertigstellung der Bahnstrecke zwischen Weener und der Grenze sowie der Friesenbrücke werden bis mindestens Mitte 2025 auch nur Weser-Ems-Busse der Linie 620 zwischen Leer und Bad Nieuweschans verkehren.
Selbst wenn die Bahnstrecke zwischen Bad Nieuweschans und Weener wieder fertig sei, so werde dennoch von Groningen aus kein Zug nach Deutschland fahren. Das teilte Arriva der RZ am Mittwochnachmittag mit.
-
-
Er is geen keermogelijkheid (meer) in Weener, dus er kunnen pas weer treinen naar Weener (en Leer) rijden zodra het hele baanvak klaar is.
-
Ik voel dat er een aflevering van Extra3 in de maak is over dit wonder 

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Vinny
Die keermogelijkheid was toch tijdelijk? Als de hele spoorlijn weer operationeel is zal het ook niet meer terugkeren denk ik. Ergens wel jammer want de brug blijft natuurlijk wel een kritisch punt in de infrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- trolly
Domme vraag misschien, maar ik dacht dat station Weener uit een enkel perronnetje aan een enkelsporige lijn bestond. Nou kan het aan mij liggen, maar ik kan erg lastig voorstellen dat het niet mogelijk zou zijn daar een trein te keren. Wat mist er precies? Een sein?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Is beveiligingstechnisch inderdaad niet mogelijk.
Even een reminder: de brug werd kapot gevaren op 3 december 2015 en pas op 30 oktober 2016 konden de treinen vanaf (Bad) Nieuweschans weer doorrijden tot Weener.
Even een reminder: de brug werd kapot gevaren op 3 december 2015 en pas op 30 oktober 2016 konden de treinen vanaf (Bad) Nieuweschans weer doorrijden tot Weener.
-
Bijzondere keuze om die voorziening nu al te verwijderen. Ik ga er toch vanuit dat het bij het verwijderen van zo'n voorziening om niet veel meer gaat dan het verwijderen van enkele bakens o.i.d. uit de baan en het daarop aanpassen van de interlocking. Had dat niet volgend jaar vlak voor de heropening van Weener-Leer gekund (als de interlocking toch al aangepast moet worden aan het feit dat die brug er dan ligt)?
Ik ga ervan uit dat hier het ontwerp- en validatieproces ook in heeft gezeten, dat dus op zijn vroegst op 4 december 2015 gestart kon worden. Voor de huidige situatie hebben ze jaren de tijd gehad om het voor te bereiden.
- Meltrain
- Donateur
Maar hoe moeilijk kan het zijn om dat wel mogelijk te maken?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- trolly
Kennelijk Heel Ingewikkeld. Waarom snap ik niet dat die kerende trein op enkelspoor niks heeft om tegenop te rijden? Volgens mij kan er toch niet veel meer beveiliging nodig zijn dan de gemiddelde WC-deur heeft?
- Mikos
- Contacteer:
Kost duur.
Je gaat bediende seinen moeten plaatsen. Je kunt het vergelijken met een willekeurige enkelsporige lijn waar je midden tussen twee stations de trein stilzet en ineens de andere kant op gaat rijden. De beveiliging denkt dat je nog steeds 'heen' rijdt, pas als je het complete traject tot voorbij het volgende bediende sein hebt afgelegd kan de rijrichting gewijzigd worden.
Doordat je midden in het traject keert, snapt de beveiliging niet dat je niet langer 'heen' rijdt, maar ineens 'terug'. In Nederland betekent dat een aangepaste snelheid van 40 kilometer tot aan het eerstvolgende bediende sein, maar ook bij elke overweg de trein met de neus op de overweg zetten. Die overweg verwacht vanuit de beveiliging alleen een trein die 'heen' rijdt. Maar nu kom je ineens in tegengestelde richting aan, dus herkent de beveiliging niet dat je 'terug' rijdt. De overweg sluit pas als je met de neus op de overweg staat, waarna deze gedwongen wordt om te sluiten.
Afhankelijk van het traject en het aantal overwegen loopt je reistijd dan ineens behoorlijk op.
Daarbij maakt het niet uit of er een opstaande stoeprand langs het spoor ligt waar je langs keert van rijrichting: het gaat om bediende seinen. En laten die op enkelsporige lijnen nu dungezaaid zijn. Neem bijvoorbeeld Zwolle-Heino: in Zwolle staat er één sein aan het einde van het perron en het eerstvolgende bediende sein daarna staat pas weer voorbij het perron van Heino. Andersom net zo. Zou je dus tussen die twee stations keren (al dan niet langs een perron zonder bediende seinen), dan moet je dus dat hele stuk 'terug' afleggen met maximaal 40 kilometer per uur én iedere overweg "aanrijden" (jargon). Ga dat eens planmatig in je dienstregeling opnemen...
Een bediend sein plaatsen is duur, maar de volledige beveiliging daar op aanpassen komt er ook nog bij kijken.
Je gaat bediende seinen moeten plaatsen. Je kunt het vergelijken met een willekeurige enkelsporige lijn waar je midden tussen twee stations de trein stilzet en ineens de andere kant op gaat rijden. De beveiliging denkt dat je nog steeds 'heen' rijdt, pas als je het complete traject tot voorbij het volgende bediende sein hebt afgelegd kan de rijrichting gewijzigd worden.
Doordat je midden in het traject keert, snapt de beveiliging niet dat je niet langer 'heen' rijdt, maar ineens 'terug'. In Nederland betekent dat een aangepaste snelheid van 40 kilometer tot aan het eerstvolgende bediende sein, maar ook bij elke overweg de trein met de neus op de overweg zetten. Die overweg verwacht vanuit de beveiliging alleen een trein die 'heen' rijdt. Maar nu kom je ineens in tegengestelde richting aan, dus herkent de beveiliging niet dat je 'terug' rijdt. De overweg sluit pas als je met de neus op de overweg staat, waarna deze gedwongen wordt om te sluiten.
Afhankelijk van het traject en het aantal overwegen loopt je reistijd dan ineens behoorlijk op.
Daarbij maakt het niet uit of er een opstaande stoeprand langs het spoor ligt waar je langs keert van rijrichting: het gaat om bediende seinen. En laten die op enkelsporige lijnen nu dungezaaid zijn. Neem bijvoorbeeld Zwolle-Heino: in Zwolle staat er één sein aan het einde van het perron en het eerstvolgende bediende sein daarna staat pas weer voorbij het perron van Heino. Andersom net zo. Zou je dus tussen die twee stations keren (al dan niet langs een perron zonder bediende seinen), dan moet je dus dat hele stuk 'terug' afleggen met maximaal 40 kilometer per uur én iedere overweg "aanrijden" (jargon). Ga dat eens planmatig in je dienstregeling opnemen...
Een bediend sein plaatsen is duur, maar de volledige beveiliging daar op aanpassen komt er ook nog bij kijken.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
- trolly
Kijk, daar kan ik wat mee. Dank je wel.
- Mikos
- Contacteer:
En voor wie dat allemaal te cryptisch is en/of graag plaatjes kijkt, nog een Nederlandse verduidelijking:

Dit is het Sporenplan van de lijn van Harlingen Haven (links) via Harlingen naar Franeker. Dit is een enkelsporige lijn, waar alleen dubbelspoor ligt bij de station Harlingen en Franeker. De liggende bolletjes op een lange steel langs het spoor zijn de seinen. Op dit traject heeft ieder station een sein. Het zijn ook nog eens bediende seinen, seinen die door de treindienstleider bediend kunnen worden. In theorie kan er dus op ieder station van rijrichting gekeerd worden (niet in Franeker, maar laat ik niet te veel op details ingaan).

Dit is het Sporenplan van de lijn van Stavoren (links) via Koudum-Molkwerum en Hindeloopen naar Workum. In dit voorbeeld heeft alleen station Stavoren een (bediend) sein. Op Koudum-Molkwerum en Hindeloopen staan geen (bediende) seinen en kan de trein dus niet van rijrichting veranderen. In Workum kan er alleen in een bepaalde richting langs de perrons gereden worden om treinen te laten kruisen. Daar kan ook niet van rijrichting gewijzigd worden, doordat er geen seinen staan in beide richtingen langs beide sporen. De rijrichting kan pas gewijzigd worden zodra de trein van Workum helemaal naar Stavoren is gereden.

Alleen op station Sneek (helemaal rechts) kan er van rijrichting gewijzigd worden als je vanuit Stavoren komt. Als je vanuit Leeuwarden naar Sneek komt, is dat de enige plek waar van rijrichting veranderd kan worden. Voorbij Sneek zul je helemaal door naar Stavoren moeten voordat de beveiliging snapt dat je het traject hebt afgelegd en kunt keren.
De stations Koudum-Molkwerum en Hindeloopen zijn in dit geval vergelijkbaar met het station van Weener; geen seininrichting om van rijrichting te keren. Zou de trein in Hindeloopen (of Weener) van rijrichting veranderen, dan snapt de beveiliging dat dus niet. De ATB zal een snelheid van maximaal 40 toestaan en de overwegen onderweg zullen niet automatisch sluiten.
En nu is dit allemaal een behoorlijk simplistische uitleg, want er komt nog wel meer bij kijken, maar voor een beginnerscursus Seinen leek dit me wel even voldoende. Ik heb ooit eens een 'Cursus Spoor' geschreven voor een ander forum, wellicht dat ik die nog ergens onder het stof vandaan kan halen...

Dit is het Sporenplan van de lijn van Harlingen Haven (links) via Harlingen naar Franeker. Dit is een enkelsporige lijn, waar alleen dubbelspoor ligt bij de station Harlingen en Franeker. De liggende bolletjes op een lange steel langs het spoor zijn de seinen. Op dit traject heeft ieder station een sein. Het zijn ook nog eens bediende seinen, seinen die door de treindienstleider bediend kunnen worden. In theorie kan er dus op ieder station van rijrichting gekeerd worden (niet in Franeker, maar laat ik niet te veel op details ingaan).

Dit is het Sporenplan van de lijn van Stavoren (links) via Koudum-Molkwerum en Hindeloopen naar Workum. In dit voorbeeld heeft alleen station Stavoren een (bediend) sein. Op Koudum-Molkwerum en Hindeloopen staan geen (bediende) seinen en kan de trein dus niet van rijrichting veranderen. In Workum kan er alleen in een bepaalde richting langs de perrons gereden worden om treinen te laten kruisen. Daar kan ook niet van rijrichting gewijzigd worden, doordat er geen seinen staan in beide richtingen langs beide sporen. De rijrichting kan pas gewijzigd worden zodra de trein van Workum helemaal naar Stavoren is gereden.

Alleen op station Sneek (helemaal rechts) kan er van rijrichting gewijzigd worden als je vanuit Stavoren komt. Als je vanuit Leeuwarden naar Sneek komt, is dat de enige plek waar van rijrichting veranderd kan worden. Voorbij Sneek zul je helemaal door naar Stavoren moeten voordat de beveiliging snapt dat je het traject hebt afgelegd en kunt keren.
De stations Koudum-Molkwerum en Hindeloopen zijn in dit geval vergelijkbaar met het station van Weener; geen seininrichting om van rijrichting te keren. Zou de trein in Hindeloopen (of Weener) van rijrichting veranderen, dan snapt de beveiliging dat dus niet. De ATB zal een snelheid van maximaal 40 toestaan en de overwegen onderweg zullen niet automatisch sluiten.
En nu is dit allemaal een behoorlijk simplistische uitleg, want er komt nog wel meer bij kijken, maar voor een beginnerscursus Seinen leek dit me wel even voldoende. Ik heb ooit eens een 'Cursus Spoor' geschreven voor een ander forum, wellicht dat ik die nog ergens onder het stof vandaan kan halen...
- isadora
Interessant en leerzaam, dank je Mikos. 

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Mikos
- Contacteer:
Graag gedaan.
Cursus Spoor 1: Geschiedenis
Cursus Spoor 2: Treinen rijden
Cursus Spoor 3: Seinenstelsel
Cursus Spoor 4: Wie doet wat op het spoor?
Cursus Spoor 5: Spoorwegovergang

Gevonden, staat hier zelfs al op het forum; het gaat om Cursus Spoor 3: Seinenstelsel. Dateert wel al uit 2017 (dus hier en daar zijn er al dingen gewijzigd intussen), maar de basis blijft hetzelfde. De rest van de Cursus Spoor link ik ook meteen even.
Cursus Spoor 1: Geschiedenis
Cursus Spoor 2: Treinen rijden
Cursus Spoor 3: Seinenstelsel
Cursus Spoor 4: Wie doet wat op het spoor?
Cursus Spoor 5: Spoorwegovergang
- Meltrain
- Donateur
Bedankt voor de uitleg.Mikos schreef: ↑wo 07 aug 2024, 22:42 En voor wie dat allemaal te cryptisch is en/of graag plaatjes kijkt, nog een Nederlandse verduidelijking:
Welk symbool geeft een bediend sein weer? Ik dacht dat dat het bolletje-met-streepje was, maar die zie ik ook in Franeker en Workum.
Daarnaast had ik verwacht dat er bij overwegen een soort lus onder het spoor zou liggen zodat de overwegen vanzelf zouden sluiten als er een trein aan komt rijden. Dat is bij trams namelijk wel het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Bij Franeker en Workum staan wel seinen, volgens mij heb je het symbool goed herkend. Je kan er alleen niet zomaar van rijrichting keren, want de seinen staan alleen in 1 richting per perron.
Wat betreft overwegen: Het gaat erom dat je de lus* na de overweg moet negeren, anders blijft/gaat de overweg (weer) dicht als de trein er net voorbij is.
*Het maakt voor deze uitleg niet uit welke methode gebruikt wordt op het betreffende traject
Wat betreft overwegen: Het gaat erom dat je de lus* na de overweg moet negeren, anders blijft/gaat de overweg (weer) dicht als de trein er net voorbij is.
*Het maakt voor deze uitleg niet uit welke methode gebruikt wordt op het betreffende traject
- Mikos
- Contacteer:
Op Sporenplan staan enkel bediende seinen. Er staan dus wel meer seinen langs het spoor, maar dat zijn automatische P-seinen. Die kunnen niet bediend worden door de treindienstleider en staan daarom niet op de sporenplannen. Met uitzondering van P-seinen binnen het bediend gebied, daar wordt het seinnummer voorafgegaan door een P.
Een legenda van de symbolen op Sporenplan.nl kun je hier vinden.
Voor wat betreft de werking van spoorwegovergangen verwijs ik je naar Cursus Spoor 5: Spoorwegovergang.

-
Wat ik wel interessant vind is dat wordt gesproken over een scenario waarbij het omliggende spoor eerder gereed is dan de brug. Ik dacht juist dat de huidige vertraging ontstaan is door de slechte gesteldheid van de bodem onder de baan? Brug zou in het voorjaar al gereed moeten zijn voor fietsers en voetgangers.
-
Dat is niet helemaal correct, niet elk automatisch sein is een P-sein. Automatische seinen zonder P staan wel op sporenplan.nl maar ze hebben hetzelfde symbool als bediende seinen en ze zijn dus lastig te herkennen. Seinnummers zijn wel een hint, bediende seinen hebben in principe even nummers en seinen op de vrije baan zijn vaak tussen de 500 en 1000 genummerd, dus seinen 779 en 780 tussen Winschoten en Bad Nieuweschans zullen automatische brugseinen zijn.
Wat betreft rijrichting zijn er ook verschillende soorten beveiliging in omloop waarbij het net even wat anders werkt. En op een grensbaanvak heb je ook te maken met dat de systemen van twee landen aan elkaar geknoopt zijn. Dus het is lastig te zeggen wat hier specifiek de beperking is om te kunnen keren.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Seinen hebben altijd even nummers. Wissels oneven.
Gediplomeerd ongeluksmagneet