Pagina 9 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 20:36
door Wubbo
Als ik het nieuwsbericht van het ministerie lees is er nog geen uitgewerkt plan, alleen nog maar schattingen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 20:41
door marlies
Maar dus wel geld om een plan te gaan maken de komende 2 jaar. Dat zouden ze niet doen als je in 5 minuten op een forum kunt bedenken dat het onmogelijk is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 20:49
door Nitein-Repart
Sorry hoor maar qua spoorinfrastructuur zijn er wel projecten die een hogere prioriteit krijgen dan Groningen-Leer en ook een veel beter rendement hebben, denk maar aan het aanpakken van de kruising van Herfte of in Duitsland verdubbeling Dortmund-Muenster zodat er meer treinen kunnen rijden daar. Het enkelsporige gedeelte Zuidbroek-Oldenburg is echt een heel lang stuk en rendementen boek je nauwelijks door het geringe aantal reizigers.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 21:15
door ODRAIL
Hmm, als je dubbelspoor aanlegt kan dat misschien veranderen doordat de reistijd verkort kan worden :idea: :wink: .

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 21:20
door marlies
Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 22:15
door waldo79
Dat zou enkel pleiten voor een verbetering van de reistijd op Gn - Leer en dat wordt al gerealiseerd met het inleggen van een sneltrein. Als Duitsland nu ook de infra optimaliseert (en dan heeft Leer-Bremen een niet al te hoge prioriteit in mijn ogen) dan kan er heel wat afgehaald worden zonder miljardeninvestering.

Overigens kan ik niet met droge ogen beweren dat ik Groningen-Bremen een IC-verbinding waard vind. Hooguit een RE en dan is die reistijd van 3 uur voor 200 km prima. Knabbel daar 20 minuten af en het is heel behoorlijk :wink:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 00:54
door Suus
marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 05:52
door Nitein-Repart
marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Werd er niet gezegd dat de A7 tussen Winschoten en de grens het rustigste stuk snelweg van Nederland is. Aangezien de hoeveelheid autoverkeer indirect de hoeveelheid potentiele treinreizigers bepaald vind ik een grote investering als spoorverdubbeling en intercity's (eigenlijk al doorgaande treinen) vrij nutteloos. Er zijn zoveel andere trajecten die eerder een investering verdienen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 10:18
door marlies
Bee schreef:
marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.
Klopt, maar het is sowieso een project van de lange adem. Er is ook op Europees niveau flink gelobbied de laatste tijd wat redelijk goed ontvangen werd. Zo'n project (nuttig of niet) past tenslotte goed in de Europese gedachte. Wat geld vanuit die hoek kan de Duitse overheid misschien over de streep trekken.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 12:10
door timtrein
Kevster schreef:Groningen - Leer is de Wiederline, Groningen - Bremen de Wunderline.
Dat ga je toch niet menen... welke debiel bedenkt nou twéé (onbegrijpelijke) namen voor één spoorlijn??

Verder is het geld op het Nederlandse deel natuurlijk geen probleem, de RSP-gelden moeten immers op. Dat maakt het voor de Duitsers ook moeilijker om helemaal niks te doen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 13:03
door marlies
Wel een goede reden om te hopen dat het doorgaat: wunderline klinkt toch wel beduidend minder vreselijk dan wiederline, al is het beide nou niet echt...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 16:40
door baladid
Als de naam niet in Nederland (Hanzelijn Zwolle-Lelystad) en Duitsland (Hansalinie: Snelweg Hamburg-Roergebied) al gebruikt zou zijn zou Hanselinie super zijn.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:12
door Suus
Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde :mrgreen:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:30
door marcel.nl
Bee schreef:Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde :mrgreen:
Ja of "Grunniger mit wurst-Linie"

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 13:35
door njoy
Gedeputeerde Boumans van verkeer vertelde vanmiddag op Radio Noord (circa 12:52 uur) dat het Niedersachsenticket straks structureel geldig is op de spoorlijn naar Leer. Helaas gaf hij niet meer details. Verder gaf hij aan dat sinds de wijziging van de dienstregeling in december, het aantal reizigers op de lijn naar Leer met 10 a 25% is toegenomen, afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 jul 2014, 08:06
door groningen
Willen jullie dan de naam wel goed schrijven; voor jullie die hem nooit kenden. Het is Rudi Carrell en het is geen Groninger, maar Noord Hollander van geboorte.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 jul 2014, 08:47
door Suus
Ja, dus? Dat heb ik ook niet beweerd, alleen dat het een Nederlander was die zowel in Nederland als Duitsland bekend was en nu bijna tien jaar na zijn dood wel de ideale naamgever kan zijn voor een internationale treinverbinding. Spreekt meer aan dan een Wonderlijn. :P

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 jul 2014, 09:06
door groningen
Dan denk ik toch meer aan de Dollard of Reiderland Express. En in in Duitsland heet dat dan weer Dollart en Rheiderland.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 02 sep 2014, 23:36
door cassie127
Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 00:08
door ov'tje
cassie127 schreef:Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?
Ja

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 20 nov 2014, 07:42
door Karimbu
Heb niet echt het idee waar ik dit moet plaatsen dus doe ik het maar hier

Tijdje geleden is Arriva gestart met de wiederline. Even in het midden gelaten of de naam mooi is. Maar heb je een naam hou je er dan ook aan. Dit is nu absoluut niet het geval. De treinen met de wiederline stickers aan de binnenkant zie ik vervuldig in Friesland rijden. Maar nu rijd in Friesland ook de trein rond met de Duitse en Nederlandse vlag.

Waarom doe je dit als bedrijf zijnde als je graag wil uitstralen met de wiederline?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 20 nov 2014, 09:09
door CamilleKreemers
Ik DENK dat Arriva de treinen zo efficiënt mogelijk wil inzetten. Ze hebben uit mijn hoofd 8 Wiederline-stellen, en ik dacht 5 Leer-omlopen. In theorie heb je dan 3 stellen over, die hun capaciteit wel ergens anders kan doneren. We praten wel over een kleine 500 plekken in totaal. Als de trein naar Friesland een treinstel nodig is en dat is een Wiederlinetreinstel, zetten ze hem gewoon in.

PS: De aantallen kunnen anders liggen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 20 nov 2014, 09:30
door Frans F
Dan had je dus beter niet aan dat bestikkeren kunnen beginnen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 20 nov 2014, 09:59
door CamilleKreemers
alle treinstellen met die stickers kunnen Duitsland in. De overige stellen niet. De wiederline wordt dus ALTIJD door die trein uitgevoerd. Je kan ze echter ook enkele keren buiten het baanvak Groningen - Leer vinden. Zo rijden ze vaak op de route Veendam - Groningen, en dan gaan ze ook niet naar Leer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 20 nov 2014, 10:02
door groningen
Wij mogen toch ook wel reclame in Friesland maken voor de lijn naar Leer (Ostfriesland). Jullie moeten niet zo op details letten. Sowieso mag je in Friesland al blij zijn als je in een 300 treinstel zit en niet een 200.