Pagina 2 van 3

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 11:04
door Bastiaan
njoy schreef:Een andere mogelijkheid die de fly-over biedt is het behouden van de overweg in de Peizerweg. Momenteel rijden daar ieder uur 14 treinen (3 naar Lwd, 2 Rdschl, 2 Dfzl, en terug). Met een fly-over hoeven gebruikers van de Peizerweg alleen nog maar de spoorbaan naar Leeuwarden te kruisen, wat betekent dat de overweg nog maar 8 keer per uur dicht hoeft. Het wordt daar dus veiliger, waardoor sluiten van de overweg waarschijnlijk niet nodig is.
Is sowieso niet nodig. Die overweg zal al worden vervangen door een tunnel onder het spoor, waarbij het tunneldek breed genoeg wordt voor vier sporen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 19:22
door groningen
Niet de Peizerweg, maar de Paterswoldseweg krijgt een tunnel.

Van 12 februari 2013 Oogtv:
De tunnel onder het spoor bij de Paterswoldseweg gaat 20 miljoen euro kosten. De tunnel moet klaar zijn voordat met de aanleg van de Zuidelijke Ringweg wordt begonnen. Vanaf eind 2017 gaat er een extra trein rijden tussen Groningen en Leeuwarden, de spoorbomen zijn dan per uur een kwartier gesloten. De Paterswoldseweg is een belangrijke doorgaande route en zal tijdens de aanleg van de Zuidelijke Ringweg alleen nog maar drukker worden. Vanwege de veiligheid is een tunnel de enige mogelijkheid, zegt ProRail. De aanleg van de tunnel zal gebeuren in overleg met bedrijven en omwonenden. Dit najaar wordt duidelijk wat de tunnel precies gaat kosten en uit welk budget hij betaald gaat worden.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 20:21
door ziggyziggyziggy
Voor de doorkoppeling Nieuweschans-Roodeschool is overigens wel wat te zeggen: de helft van alle treinen die in Nieuweschans komen, gaan door naar Leer, of komen daar vandaan en de lijn naar Roodeschool wordt op termijn doorgetrokken naar de Eemshaven. En laten daar nou de boten naar Borkum vertrekken. Er zijn nu al een hoop Duitsers die via de Eemshaven naar Borkum gaan, een doorkoppeling is dus wel logisch.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 20:24
door webguy
Dat hebben ze toch al geprobeerd met Leer - Harlingen? Geen succes...

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 20:30
door Cookie
De zogenaamde Inselzug inderdaad, maar die schoot dan ook niet echt bepaald op. De trein reed als stoptrein over het gehele traject, geen verrassing dat die geen succes werd dus.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:15
door Zugführer
Misschien lees ik er overheen hoor, maar ik snap even totaal niet wat het nut van een fly-over op de genoemde locatie is?
Volgens mij komt de spoorlijn uit Veendam/Leer aan dezelfde kant van het station (namelijk de centrumzijde) binnen als de spoorlijn richting Nieuweschans/Delfzijl.
Dus als je die aan elkaar wil koppelen is dat toch geen probleem? Moet je alleen het station verbouwen door een aantal sporen die nu geknipt zijn door te trekken. Dan kruis je helemaal geen treinverkeer naar andere richtingen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:32
door Wubbo
Leer - Eemshaven via Groningen is ook nogal om. Dan lijkt vanaf Zuidbroek via de N33 me echt veel sneller.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:36
door ziggyziggyziggy
Ik neem aan dat die flyover er komt zodat er ruimte overblijft voor een eventueel tweede spoor naar Hoogkerk. Ik vermoed dat het spoor naar Noord op de plek van de huidige tramsporen komt.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 11:15
door deadlock
Zugführer schreef:Misschien lees ik er overheen hoor, maar ik snap even totaal niet wat het nut van een fly-over op de genoemde locatie is?
Is er niet.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 11:56
door reisthijs
Zugführer schreef:Dus als je die aan elkaar wil koppelen is dat toch geen probleem? Moet je alleen het station verbouwen door een aantal sporen die nu geknipt zijn door te trekken.
Het enige probleem dat ik kan bedenken is dat er dan minder perrons gelijkvloers bereikbaar zijn. Dan heb je in het station een nieuwe voetgangersbrug of -tunnel nodig. De vraag is dan of dit duurder is dan zo'n fly-over.

Ook met die fly-over zou je de sporen 4-5-6 weer door moeten trekken. Dan zit je nog met het probleem dat je alle treinen richting Zuidbroek en Assen op de sporen 4, 6 en 7 zou moeten afhandelen. Tenzij je ook 2 en 3 doortrekt - maar dan is die hele fly-over eigenlijk overbodig...
ziggyziggyziggy schreef:Ik neem aan dat die flyover er komt zodat er ruimte overblijft voor een eventueel tweede spoor naar Hoogkerk. Ik vermoed dat het spoor naar Noord op de plek van de huidige tramsporen komt.
Maar als je geen fly-over bouwt kan je het tweede spoor naar Hoogkerk op de plek van de huidige tramsporen leggen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 14:02
door njoy
Wubbo schreef:Leer - Eemshaven via Groningen is ook nogal om. Dan lijkt vanaf Zuidbroek via de N33 me echt veel sneller.
Maar er ligt geen spoorlijn van Zuidbroek langs de N33 naar de Eemshaven....

Overigens zal een verbinding Leer-Groningen-Eemshaven nauwelijks interessant zijn voor Duitse toeristen die naar Borkum willen. Qua reistijd kunnen ze net zo goed blijven zitten in de (snel)trein naar Emden, en daar op de veerboot naar Borkum stappen.

Overigens; meer uitvoerige plannen over het stationsgebied in Groningen kan je vinden op http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... gebied.pdf
Ook de fly-over wordt daarin een keer genoemd.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 20:21
door Vinny
Het nut was toch gewoon door de drukte op Groningen Centraal wat te verlichten zodat forensen zonder over te stappen ook bij de andere stations (Noord en Europapark) uit kunnen komen?

Of dat een fly-over op zichzelf rechtvaardigt weet ik niet, maar gegeven het feit dat je wel treinen "in de knoop" wil laten vallen zal het me niets verbazen dat een flyover tamelijk onontkoombaar is als je treinseries aan elkaar gaat plakken.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 21:54
door reisthijs
Bij die knoop zou ik verwachten dat je elk kwartier het volgende krijgt:
1. Treinen uit Leeuwarden en Zwolle komen binnen
2. Treinen uit Sauwerd en Zuidbroek komen binnen, maken een korte stop en rijden in dezelfde richting verder.
3. Treinen naar Leeuwarden en Zwolle vertrekken
Dat moet best kunnen zonder fly-over.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: do 20 jun 2013, 23:51
door Zugführer
Ik zou zeggen: je hebt nu 1 doorgaand perronspoor, dus sporen doortrekken + een tunnel of brug aanleggen moet je toch (als je doorgaande verbindingen wil).
Spoor 2 uit Veendam/Leer, verder naar Delfzijl/Roodeschool
Spoor 3 uit Delfzijl/Roodeschool, verder naar Veendam/Leer
Spoor 4/6/7 over voor kerende ic's + stoptreinen naar Leeuwarden en Zwolle.
Dacht dat er ook nog een wens lag om stoptrein Leeuwarden-Groningen door te trekken naar Assen, ook dat kan zonder dat je ergens ander treinverkeer hoeft te kruisen.
Dus de knappe knop die heeft bedacht dat er een fly-over moet komen mag van mij wel eens uitleggen welk treinverkeer er waarom geflyoverd moet worden :D

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 09:57
door reisthijs
Met die fly-over zouden treinen Delfzijl/Roodeschool - Veendam/Leer over spoor 4/6 kunnen gaan rijden, en daar ligt al een brug overheen. Dan is het dus niet nodig een nieuwe tunnel of brug te bouwen in het station.

Waar ze dan de treinen richting Zwolle willen laten mag die knappe kop weleens uit komen leggen. Of wil die stiekem bij Europapark nóg een fly-over bouwen? :')

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 10:08
door WillemGN
Vinny schreef:Het nut was toch gewoon door de drukte op Groningen Centraal wat te verlichten zodat forensen zonder over te stappen ook bij de andere stations (Noord en Europapark) uit kunnen komen?

Of dat een fly-over op zichzelf rechtvaardigt weet ik niet, maar gegeven het feit dat je wel treinen "in de knoop" wil laten vallen zal het me niets verbazen dat een flyover tamelijk onontkoombaar is als je treinseries aan elkaar gaat plakken.
Ik volg eigenlijk nog steeds niet wat er bij station Noord te doen is. Zernike is daarvandaan nog steeds niet op loopafstand, dus zul je alsnog moeten overstappen.

En station Europapark, blijf ik een vreemd ding vinden, men wenst niet te wachten in Hoogeveen, maar wel 2 minuten voor het hoofdstation.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 10:13
door ov'tje
reisthijs schreef:Met die fly-over zouden treinen Delfzijl/Roodeschool - Veendam/Leer over spoor 4/6 kunnen gaan rijden, en daar ligt al een brug overheen. Dan is het dus niet nodig een nieuwe tunnel of brug te bouwen in het station.

Waar ze dan de treinen richting Zwolle willen laten mag die knappe kop weleens uit komen leggen. Of wil die stiekem bij Europapark nóg een fly-over bouwen? :')
Het antwoord ligt verscholen in de post van njoy. De perrons 1b, 2b en 3b hebben straks geen nut meer. 4 en 6 worden voor de doorgaande diesellijntjes gebruikt, terwijl 7, 8 en 9 voor de treinen van/naar Zwolle zijn. Treinen van/naar Leeuwarden keren straks op 2a en 3a.

Ja, dit betekent dat je een nieuw eilandperron gaat bouwen. Ook het opstelterrein voor de treinen gaat waarschijnlijk verplaatst worden en wel naar de plaats waar de sporen naar Zuidbroek en Assen nu splitsen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 10:15
door ov'tje
WillemGN schreef:
Vinny schreef:Het nut was toch gewoon door de drukte op Groningen Centraal wat te verlichten zodat forensen zonder over te stappen ook bij de andere stations (Noord en Europapark) uit kunnen komen?

Of dat een fly-over op zichzelf rechtvaardigt weet ik niet, maar gegeven het feit dat je wel treinen "in de knoop" wil laten vallen zal het me niets verbazen dat een flyover tamelijk onontkoombaar is als je treinseries aan elkaar gaat plakken.
Ik volg eigenlijk nog steeds niet wat er bij station Noord te doen is. Zernike is daarvandaan nog steeds niet op loopafstand, dus zul je alsnog moeten overstappen.

En station Europapark, blijf ik een vreemd ding vinden, men wenst niet te wachten in Hoogeveen, maar wel 2 minuten voor het hoofdstation.
Vanaf station Noord kun je zowel de bus pakken naar Zernike als naar het UMCG, als naar het centrum. Het moet in de toekomst een belangrijk overstappunt worden, nog belangrijker dan nu.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 11:12
door reisthijs
Daar hebben reizigers uit de richting Zuidbroek dus alleen wat aan als ze naar Zernike moeten.
Vanuit die richting ga je niet eerst naar Noord als je in het centrum moet zijn.
ov'tje schreef:Het antwoord ligt verscholen in de post van njoy. De perrons 1b, 2b en 3b hebben straks geen nut meer. 4 en 6 worden voor de doorgaande diesellijntjes gebruikt, terwijl 7, 8 en 9 voor de treinen van/naar Zwolle zijn. Treinen van/naar Leeuwarden keren straks op 2a en 3a.

Ja, dit betekent dat je een nieuw eilandperron gaat bouwen. Ook het opstelterrein voor de treinen gaat waarschijnlijk verplaatst worden en wel naar de plaats waar de sporen naar Zuidbroek en Assen nu splitsen.
Dat klinkt allemaal overdreven ingewikkeld en duur. Een nieuw perron bouwen terwijl er al ruim voldoende perrons zijn?

En dat allemaal alleen om er voor te zorgen dat de sporen 2 t/m 4 gelijkvloers bereikbaar blijven vanuit de stationshal? Want dat is het enige voordeel dat ik kan bedenken bij deze schuifpuzzel. Lekker nuttig ook als vervolgens die sporen amper nog gebruikt worden.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 17:55
door Zugführer
En je daarnaast dus een mijn ogen niet-zo-zinvolle fly-over moet gaan bouwen voor een kruising met de treinseries naar Leeuwarden die je zelf creëert en er straks dus 3 sporen over zijn waar je niks meer aan hebt (tenzij je inderdaad nog een fly-over bouwt zodat de stoptrein uit Zwolle daar kan gaan keren :mrgreen:).
Volgens mij is het veel goedkoper om het station dan meteen goed te verbouwen (in de zin van de bestaande sporen, niet een nieuw perron). Zou een nieuwe tunnel/brug over sporen 2/3 duurder zijn dan een nieuw perron + fly-over?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 23:41
door Korot
Volgens mij zitten er ook stationswinkels op het stuk tussen 2/3 a en b. Die zul je ook ergens kwijt moeten, en daar gaat ook geld in zitten. En natuurlijk een stationstunnel onder het geheel door (brug mag wss niet, want het station is een monument).

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 23:56
door Zugführer
O ja, daar zit zelfs een Smullers en zo geloof ik hè? Hmm, dat was ik even vergeten...

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 22 jun 2013, 00:34
door ov'tje
reisthijs schreef:Daar hebben reizigers uit de richting Zuidbroek dus alleen wat aan als ze naar Zernike moeten.
Vanuit die richting ga je niet eerst naar Noord als je in het centrum moet zijn.
klopt, voor het centrum stap je uit op CS en voor Zernike stap je uit de richting Zuidbroek straks uit op Europapark.
reisthijs schreef:
ov'tje schreef:Het antwoord ligt verscholen in de post van njoy. De perrons 1b, 2b en 3b hebben straks geen nut meer. 4 en 6 worden voor de doorgaande diesellijntjes gebruikt, terwijl 7, 8 en 9 voor de treinen van/naar Zwolle zijn. Treinen van/naar Leeuwarden keren straks op 2a en 3a.

Ja, dit betekent dat je een nieuw eilandperron gaat bouwen. Ook het opstelterrein voor de treinen gaat waarschijnlijk verplaatst worden en wel naar de plaats waar de sporen naar Zuidbroek en Assen nu splitsen.
Dat klinkt allemaal overdreven ingewikkeld en duur. Een nieuw perron bouwen terwijl er al ruim voldoende perrons zijn?

En dat allemaal alleen om er voor te zorgen dat de sporen 2 t/m 4 gelijkvloers bereikbaar blijven vanuit de stationshal? Want dat is het enige voordeel dat ik kan bedenken bij deze schuifpuzzel. Lekker nuttig ook als vervolgens die sporen amper nog gebruikt worden.
denk dat de beschikbare ruimte het grootste probleem is, waardoor je al snel richting een nieuw eilandperron gaat. Met name de (sociale) veiligheid en de treindienst van/naar Leeuwarden zorgen voor de grootste problemen.

Voor de treinen van/naar Leeuwarden heb je in het gunstigste geval twee perrons nodig en als het in de toekomst even tegenzit zelfs drie. De (sociale) veiligheid is het meest gebaad bij een rechte tunnel of traverse. Vanaf perron 2 ga je dat niet voor elkaar krijgen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 23 jun 2013, 14:07
door njoy
ov'tje schreef:
reisthijs schreef:Daar hebben reizigers uit de richting Zuidbroek dus alleen wat aan als ze naar Zernike moeten.
Vanuit die richting ga je niet eerst naar Noord als je in het centrum moet zijn.
klopt, voor het centrum stap je uit op CS en voor Zernike stap je uit de richting Zuidbroek straks uit op Europapark.
Dát zal dus geen enkele reiziger doen. Als de treinen vanuit Zuidbroek zijn doorgekoppeld richting Sauwerd, blijven de reizigers in de trein zitten tot het Noorderstation. Pas daar zullen ze overstappen op de bus naar Zernike.

Ik verwacht eigenlijk heel weinig van station Euroapark als knooppunt/overstapstation. Vanuit Assen en vanuit Hoogezand zijn zowel het centrum, Zernike en misschien ook wel het UMCG gemakkelijker of net zo gemakkelijk te bereiken via het Hoofdstation. Dat geldt ook voor veel bestemmingen in het zuiden van de stad, zoals het Martiniziekenhuis of scholen in De Wijert. Volgens mij worden de knooppuntmogelijkheden van Europapark behoorlijk overschat.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 16:19
door Bjarte
Waarom moeilijk doen met bussen als het ook makkelijk kan. We beginnen gewoon een Groningse bovengrondse metro 8-)

Deze lijn eventueel nog doortrekken tot aan Europapark. Lijkt mij serieus een prima oplossing.

Afbeelding