Pagina 11 van 16

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 12:16
door Bjarte
Wat betreft de IC voor Hoogeveen. De huidige situatie is voor een groot gedeelte van de reizigers prima. Met het groeiende aantal reizigers zou een kwartierdienst tussen Zwolle en Groningen niet gek zijn. Er ontstaat dan vanzelf een derde en vierde knoop in Zwolle.

Leeuwarden krijgt dan definitief twee intercity's per uur die alternerend naar Rtm of Gvc rijden. De huidige IC uit Groningen wordt dan aangesloten aan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en stopt te Hoogeveen. De derde en vierde intercity uit Groningen zou ik dan aansluiten aan de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] of een nieuwe hsl dienst via Zuid en als het dienstregeling technisch past niet stoppen te Lls. Dan blijft er nog over: een sneltrein die nog 1x per uur vanuit Zwolle naar Utrecht rijdt en die kan stoppen te Harderwijk en Nijkerk.

Ik weet het, dit is ontzettend omdenken. Maar waarom zouden we vasthouden aan de huidige patronen?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 12:32
door CamilleKreemers
tussen Zwolle en Amersfoort kunnen momenteel geen extra treinen het hele traject rijden. De extra stoptrein Harderwijk - Amersfoort voor Randstadspoor past al niet, zonder de IC door het treinpad van de gewenste sprinter te sturen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 12:49
door Bjarte
Ik zeg ook niet dat er een extra intercity komt tussen Zwolle en Utrecht, maar dat een van de intercity's wordt gedegradeerd tot sneltrein en stopt te Nijkerk en Harderwijk. Maar de strekking van het verhaal is: door de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] door te trekken naar Groningen maak je het mogelijk om de huidige intercity Groningen - Zwolle te degraderen tot sneltrein en te koppelen aan [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], een sneltrein Groningen - Roosendaal.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 14:57
door Wubbo
Bjarte schreef:Wat betreft de IC voor Hoogeveen. De huidige situatie is voor een groot gedeelte van de reizigers prima. Met het groeiende aantal reizigers zou een kwartierdienst tussen Zwolle en Groningen niet gek zijn. Er ontstaat dan vanzelf een derde en vierde knoop in Zwolle.

Leeuwarden krijgt dan definitief twee intercity's per uur die alternerend naar Rtm of Gvc rijden. De huidige IC uit Groningen wordt dan aangesloten aan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en stopt te Hoogeveen. De derde en vierde intercity uit Groningen zou ik dan aansluiten aan de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] of een nieuwe hsl dienst via Zuid en als het dienstregeling technisch past niet stoppen te Lls. Dan blijft er nog over: een sneltrein die nog 1x per uur vanuit Zwolle naar Utrecht rijdt en die kan stoppen te Harderwijk en Nijkerk.

Ik weet het, dit is ontzettend omdenken. Maar waarom zouden we vasthouden aan de huidige patronen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als ik het goed heb heb je straks 2x/uur Almere - Groningen, 1x/uur Almere - Leeuwarden en 1x/uur Utrecht - Leeuwarden. Wat gebeurt er met die 2e IC uit Utrecht? En komt er nog een vierde trein uit Almere?

1x per uur een sneltrein in Nijkerk zou ik trouwens absoluut niet willen, ik zou zo'n dienst zeker 2x per uur willen omdat het anders onvoldoende helpt om de sprinter te ontlasten (want je kan er dan niet op rekenen).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 15:44
door Bjarte
Dit is niet echt on-topic, maar goed, overzicht:

2x/uur Groningen - Almere - Schiphol - Rotterdam (ICd)
2x/uur Groningen - Roosendaal (Sneltrein)
2x/uur Leeuwarden - Zwolle (Spr)
1x/uur Leeuwarden - Almere - Den Haag (IC)
1x/uur Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam (IC)
1x/uur Zwolle - Harderwijk - Nijkerk - Utrecht (Sneltrein)

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 16:03
door CamilleKreemers
Wat zijn de tussenstations? Ik probeer namelijk de treinlopen te visualiseren, maar kom er nog niet helemaal uit.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 16:04
door Vinny
CamilleKreemers schreef:tussen Zwolle en Amersfoort kunnen momenteel geen extra treinen het hele traject rijden. De extra stoptrein Harderwijk - Amersfoort voor Randstadspoor past al niet, zonder de IC door het treinpad van de gewenste sprinter te sturen.
Dat kan vooral niet omdat de doorgaande intercity noodgedwongen wat krap is ingelegd en de knopen te Zwolle en Amersfoort heilig zijn. In een grijs verleden heeft op dit forum wel eens iemand een dienstregeling gemaakt met zonetreinen. Treinen die tussen Zwolle en Harderwijk overal stoppen en dan tot Amersfoort nergens, en treinen die tussen Zwolle en Harderwijk niet en verder wel tot Amersfoort overal stoppen. Dat zou net moeten passen en levert een verbetering van de bediening van Harderwijk op.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 16:05
door Lijn65
Bjarte schreef:Dit is niet echt on-topic, maar goed, overzicht:

2x/uur Groningen - Almere - Schiphol - Rotterdam (ICd)
2x/uur Groningen - Roosendaal (Sneltrein)
2x/uur Leeuwarden - Zwolle (Spr)
1x/uur Leeuwarden - Almere - Den Haag (IC)
1x/uur Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam (IC)
1x/uur Zwolle - Harderwijk - Nijkerk - Utrecht (Sneltrein)
Maar dan ga je het treinaanbod op meerdere trajecten omgooien en uitbreiden alleen maar omdat dat Hoogeveen een IC wil? Lijkt me erg ver gezocht...

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 16:50
door Bjarte
CamilleKreemers schreef:Wat zijn de tussenstations? Ik probeer namelijk de treinlopen te visualiseren, maar kom er nog niet helemaal uit.
2x/uur Groningen - Assen - Zwolle - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam (ICd)
2x/uur Groningen - alle tussengelegen stations - Zwolle - .... - Roosendaal (Sneltrein)
2x/uur Leeuwarden - alle tussengelegen stations - Zwolle (Spr)
1x/uur Leeuwarden - Heerenveen - Zwolle - Lelystad - Almere - (Duivendrecht -) Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag (IC)
1x/uur Leeuwarden - Heerenveen - Zwolle - Utrecht - Gouda - Alexander - Rotterdam (IC)
1x/uur Zwolle - Harderwijk - Nijkerk - Utrecht (Sneltrein)
Lijn65 schreef:Maar dan ga je het treinaanbod op meerdere trajecten omgooien en uitbreiden alleen maar omdat dat Hoogeveen een IC wil? Lijkt me erg ver gezocht...
Nee, een kwaliteitsslag voor reizigers vanuit Groningen. Voordeel is:
- dat met deze constructie er in principe geen extra treinen rijden, overal blijft het 4x per uur,
- Groningen een rechtstreekse (snelle) verbinding met Amsterdam én Rotterdam behoud,
- Hoogeveen waarschijnlijk tevreden is en;
- Harderwijk en Nijkerk een extra verbinding krijgen dmv een sneltrein.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 17:19
door Wubbo
Je rijdt wel extra treinen, want er rijdt nu niet 4x per uur een snelle trein over de Hanzelijn. Of moeten reizigers uit Leeuwarden straks stopperen tussen Zwolle en Lelystad? Daarnaast gaat de relatie Noord-Nederland - Utrecht er op achteruit: Groningen verliest zijn rechtstreekse verbinding en er is nog maar 1x per uur een snelle IC Zwolle - Utrecht - Rotterdam (de andere stopt ook in Nijkerk en Harderwijk, waardoor die niet in een halfuurligging met de andere IC komt te liggen). Volgens mij heb je dan uiteindelijk ook knoop Zwolle omver geholpen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 18:02
door Bjarte
Ah ja inderdaad, er rijdt 1 trein extra over de Hanzelijn Inderdaad. 2x een ICd, 1x een IC en 2x een Spr.

De relatie Noord Nederland - Utrecht verslechtert inderdaad, maar je zult altijd plussen en minnen houden in nieuwe structuren. De relatie Noord Nederland - Amsterdam/Schiphol/Rotterdam verbetert juist. De halfuursligging in Zwolle hoeft er niet onder te lijden dat er wordt gestopt in Harderwijk en Zwolle, aangezien dit een losstaande serie is die draait in Utrecht. Vertrek en aankomst in Zwolle blijft dus hetzelfde, alleen is de draai in Utrecht korter. Maar goed, ik heb het niet uitgedacht tot in de details. Het is slechts een idee over hoe je Hoogeveen, Harderwijk en snellere treinen naar Groningen kunt inpassen.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 19:28
door gebruiker77
Is Rotterdam via Amsterdam dan sneller voor Noord-Nederland dan de huidige verbinding?

Persoonlijk vind ik dat je om het half uur (desnoods zoals nu met 1x overstap) een verbinding Groningen - Utrecht moet behouden.

Ik snap niet helemaal wat de snellere treinen naar Groningen zijn. Het is maar net waar je vandaan reist?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 21:57
door Statler Rail
Ik ben wel fan van het Duitse systeem met 4 treinsoorten: Regionalbahn (RB), Regional-Express (RE), InterCity (IC), InterCity Express (ICE). Ondanks haar hippe naam is een Nederlandse "Sprinter" feitelijk gewoon een Regionalbahn. En een Nederlandse IC is vaak meer vergelijkbaar met een Duitse Regional-Express dan een Duitse IC.

Plaatsen als Nijkerk, Harderwijk, Hoogeveen, Zoetermeer, Woerden, Houten, Hoofddorp, etc. zijn een beetje het slachtoffer van de Nederlandse indeling.In Duitsland zouden deze stations door meer dan alleen Regionalbahnen bediend worden. Misschien leuk om een Regional-Express Groningen-Eindhoven te starten, Gn-Asn-Hgv-Mp-Zl-Hd-Nkk-Amf-Ut-Htn-Gdm-Ht-Ehv. De stops in Mp en Gdm zijn vooral voor overstapmogelijkheden. :)

Hoogeveen heeft overigens ook een behoorlijk groot imago-probleem, wat ook op dit forum wel weer blijkt. Dat komt wellicht mede omdat het station helemaal aan de rand van de bebouwde kom ligt, grenzend aan weilanden. De beeldvorming dat Hoogeveen een onbetekenend plaatsje is, is dan snel gemaakt.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 22:04
door Wubbo
Ja, laten we het Duitse systeem invoeren. Lekker twee-uurdiensten rijden. Hoe vaak rijdt daar elk kwartier een RE en een RB over een tweesporig baanvak?

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 22:05
door Vinny
Ik vind het persoonlijk erger in de huidige dienstregeling dat de sprinter die tussen Lelystad en Zwolle rijdt buiten de knoop valt op het laatstgenoemde station. En dat terwijl Dronten gewoon meer inwoners heeft dan Hoogeveen (oké, veel scheelt het niet).

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 22:15
door regenmaker
Wubbo schreef:Ja, laten we het Duitse systeem invoeren. Lekker twee-uurdiensten rijden. Hoe vaak rijdt daar elk kwartier een RE en een RB over een tweesporig baanvak?
Alleen de IC's rijden twee uurdiensten. RE en RB rijden vaak uursdiensten. Vaak komt het niet verder dan een halfuursdienst, doordat er één RE en één RB rijdt. En dan zijn de tijden nog niet eens mooi verdeeld.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 22:16
door AppleMoose
Statler Rail schreef:Hoogeveen heeft overigens ook een behoorlijk groot imago-probleem, wat ook op dit forum wel weer blijkt. Dat komt wellicht mede omdat het station helemaal aan de rand van de bebouwde kom ligt, grenzend aan weilanden. De beeldvorming dat Hoogeveen een onbetekenend plaatsje is, is dan snel gemaakt.
Geheel onbetekenend zal het niet zijn, maar laten we ook niet doen alsof het een metropool is wat een behoorlijke wijziging van de dienstregeling van het halve land rechtvaardigt om hen een ic-stop te geven. :X

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 22:58
door Bjarte
Besef wel dat alleen inwonersaantal niet de enige factor is. Opleidingsniveau, forenzenpercentage, leeftijd, bedrijvigheid en ga maar door zijn ook belangrijke factoren voor het bepalen van de vervoersvraag. Hoogeveen heeft een laag opleidingsniveau, veel oude inwoners en van de werkende leeftijdsgroep is een groot gedeelte forens. Ik schat daarom in dat het aantal lange afstandsreizigers heel klein zal zijn. Er zullen vooral reizigers naar Groningen (Europapark), Assen en Zwolle zijn. De huidige verbinding volstaat daarom prima. Hoe dat in Dronten en Harderwijk zit, geen idee.

Een plaats als Hoofddorp, wat overigens 2x zoveel inwoners heeft, trekt veel meer bedrijvigheid. Er zijn daar kantoren en opleidingsinstituten. Daar speelt echter weer mee dat het door de ligging geen intercity nodig heeft.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: zo 08 jan 2017, 23:02
door Klaasje
Als je alles aan cijfers erbij pakt wat er is dan wekt dat nou niet de suggestie dat Hoogeveen dermate veel betekent dat het wel een IC-stop waard zou zijn. Zowel plaatsgrootte, ligging ten opzichte van dorpen in de omgeving, aantallen doorgaande reizigers voorbij Zwolle en het aantal in-/uitstappers wat voor de plaatsgrootte heel gemiddeld is wekken nu niet de suggestie dat het heel anders zou moeten. In de spits is het wel druk op het station maar daar is het ook wel mee gezegd. Dat is het dan op Naarden=Bussum in Sassenheim ook. Met in de spits vier keer per uur een trein of een doorgaande verbinding als dat toevallig zo uitkomt heb je denk ik wel een goede oplossing te pakken voor Hoogeveen. Een IC-stop met gevolgen voor overstappen in Groningen en Zwolle of investeringen om dat te voorkomen? Ik denk niet dat dat het waard is.

Dronten heeft veel scholieren/studenten naar Zwolle. Daarnaast heeft Dronten een sociaal-economisch sterke band met Almere, Lelystad en Zwolle. Ook voornamelijk regionaal dus. Harderwijk zal iets beter scoren maar is toch voornamelijk op Utrecht, Amersfoort en Zwolle gericht.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 01:25
door regenmaker
Harderwijk klopt wel. Ik verbaas me er altijd over dat de vervoersvraag tussen Apeldoorn en Harderwijk klein is. In ieder geval dat baseer ik op de buslijn die tussen de plaatsen ligt. Misschien dat meer mensen de trein pakken omdat die niet veel langzamer is.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 08:20
door Vinny
Harderwijk heeft ook een vervoersvraag in het sociaal-recreatieve segment. Je kunt er heen voor het dolfinarium. Wat de toeristische trekpleister van Hoogeveen is moet ik nog ontdekken...

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 10:18
door Suus
regenmaker schreef:Harderwijk klopt wel. Ik verbaas me er altijd over dat de vervoersvraag tussen Apeldoorn en Harderwijk klein is. In ieder geval dat baseer ik op de buslijn die tussen de plaatsen ligt. Misschien dat meer mensen de trein pakken omdat die niet veel langzamer is.
Er zit een natuurlijke hindernis in de vorm van een moeilijk toegankelijk dichtbegroeid bosgebied tussen. Om die reden is ook de relatie tussen Apeldoorn en Ede zeer beperkt.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 11:27
door Klaasje
Iedereen daarheen pakt gewoon de auto.

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 14:34
door ZipperZapper
Vinny schreef:Harderwijk heeft ook een vervoersvraag in het sociaal-recreatieve segment. Je kunt er heen voor het dolfinarium. Wat de toeristische trekpleister van Hoogeveen is moet ik nog ontdekken...
Dat mooie beekje in de winkelstraat natuurlijk

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Geplaatst: ma 09 jan 2017, 14:44
door AppleMoose
Ik word er altijd een beetje emotioneel van als ik die schoonheid weer in het echt mag zien.