Pagina 12 van 14

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 10 mei 2024, 19:47
door ov'tje
Lange_Dre schreef: vr 10 mei 2024, 15:54
Nicketick schreef: do 09 mei 2024, 13:32 Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.

Ik ben er ook wel verbaast over. Al jaren is het bekend dat het stroomnetwerk toe is aan vernieuwingen. En uitbreiding. En al jaren doet de politiek hier zelf niets of haast niets aan. En zegt een vervoerder dat ze eerst diesel bussen moeten inzetten en zodra het stroomnet er klaar voor is over gaat op electrische bussen, en dan roept een politieke partij over schande.

Ook wel benieuwd of ze dat bij Arriva ook gedaan zouden hebben.

En dan over de reactie van Arriva, zelf schande roepen over Qbuzz, die voor diesel bussen moet kiezen, terwijl arriva dat voor het grootste deel ook doet. En ja die nemen direct 50 electrische bussen in dienst als ze mogen blijven rijden. Maar dat zal wel electrisch op een diesel generator worden, aangezien het stroomnet in Friesland nog niet klaar is voor meer electrische bussen.
Hoe hypocriet zijn die politieke partij en arriva wel niet..
Mwah, tel de bestaande elektrische vloot (eilanden en Leeuwarden) mee en dan kom je tot minder dan de helft nieuwe elektrische bussen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 10 mei 2024, 20:21
door Lange_Dre
Moeten die niet verplicht overgenomen worden? Die electrische bussen zijn nog niet zo oud...

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 10 mei 2024, 20:58
door iamthedutchdude
Er moeten 12 elektrische bussen verplicht worden overgenomen:
  • 6 stuks die op stadsdienst Leeuwarden worden ingezet (tijdens schrijven PvE, dus ca. februari 2023)
  • 6 stuks die op Schiermonnikoog worden ingezet (tijdens schrijven PvE)
Bron: Definitief PvE

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 10 mei 2024, 21:44
door Finley1965
Hoorde tijdens een gesprek in Groningen/Friesland van de week van een chauffeur van Qbuzz , toen ik vroeg over de stallingen of ze die overnemen van Arriva?, antwoordde hij daarop Qbuzz wil wel naar Arriva werkt dat niet in mee , dus moeten ze zelf ook op zoek naar eigen stallingen, schuld daarvan zou van Arriva en de gemeente zijn , dus, maar ik vind altijd iets van waarom werken ze nu niet eens samen, dan bereik je toch veel meer?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 11:12
door JeroenSpock
Arriva en Qbuzz zitten er gewoon voor het geld, en niets anders.
Als Arriva een bedrag vraagt voor een stalling en Qbuzz vindt dat te duur, dan is het gewoon klaar.
En dan nog maar de vraag of Arriva wel wil verkopen/verhuren. Kijk hoeveel stallingen nu leeg staan, of toen Arriva een consessie weer won dat ze weer open gingen zoals Oosterwolde.
In GD heeft OVB ook één en ander gekocht om aan Qbuzz te verhuren.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 13:52
door Durashift
iamthedutchdude schreef: vr 10 mei 2024, 11:51 (..)

Ik ben wel nog altijd benieuwd bij welke fabrikant die nieuwe dieselbussen dan vandaan moeten komen, aangezien we nog nergens een bericht over een dergelijke bestelling voorbij hebben zien komen.
(..)
Welke fabrikant heeft nog dieselmotoren in het gamma én productiecapaciteit om in december te leveren (of op z'n minst een kentekenregistratie)?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 15:55
door iamthedutchdude
Nog best wel wat. Zo even uit het hoofd (dus misschien zijn er nog wel meer):
  • Iveco
  • Mercedes
  • Setra
  • Solaris
  • Van Hool _O-
  • VDL
Maar geen idee welke hiervan capaciteit over hebben...

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 19:14
door Durashift
VDL zit ramvol voor dit jaar, hebben ze zelf aangegeven.

Iveco zou kunnen ja, Setra misschien als ze van Mercedes genoeg aandrijflijnen kunnen krijgen, denk ik.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 19:30
door Suus
Zover ik weet heeft VDL de productie van dieselbussen gestaakt na de laatste serie geleverd aan RET.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: za 11 mei 2024, 19:55
door Lange_Dre
Het zal wel een combinatie van Mercedes stad- streek bussen en Setra voor de qliners gaan worden gok ik. Al sluit ik Iveco ook niet helemaal uit.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 00:23
door Fris44
MAN zou ook nog kunnen, met 2 deurs Lion's City bussen op de streeklijnen en Intercity bussen als Qliners.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 15:40
door marcel.nl
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -verzorgen

bezwaar arriva afgewezen qbuzz mag fries busvervoer verzorgen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 15:59
door Finley1965
Kan evengoed nog wel 2 maanden duren voordat ze klaar zijn met procederen en ze t officieel krijgen ,hoop dat ze klaar zijn en gewoon doorgaan met hun leven

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 12:14
door Finley1965
Ik las net volgens mij in de leeuwarder courant dat de provincie de diesel bussen toelaat van Qbuzz ivm betrouwbare opstarten consessie

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 12:17
door Roeland
Dat klinkt verstandiger dan meteen 100% e-bussen eisen waarbij er in de eerste maanden chaos ontstaat zoals in dat IJssel-gevecht.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 14:54
door teun
Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 19:04
door Lange_Dre
teun schreef: ma 13 mei 2024, 14:54 Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.
Dat gaat dan waarschijnlijk nog een race tegen de klok worden.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 19:07
door Finley1965
Ja een race lijkt t te worden , waarom pakt Arriva niet lekker zijn verlies ,kunnen de mensen door ,en worden de passagiers igv niet nadelig bejegend .Zo zonde van het geld wat ze investeren aan advocaten ,of hoe denken andere hierover , daar ben ik best benieuwd naar

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 19:16
door JanTerSluis
:shock:
Lange_Dre schreef: ma 13 mei 2024, 19:04
teun schreef: ma 13 mei 2024, 14:54 Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.
Dat gaat dan waarschijnlijk nog een race tegen de klok worden.
Zijn al besteld en zullen in een zwart scenario dan eerder verdeeld worden onder het BusItalia concern vermoed ik zo

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 21:45
door Zonnig
Het einde is nog niet in zicht!
Deze aanbesteding kan beter overnieuw.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 21:55
door Lange_Dre
Zonnig schreef: ma 13 mei 2024, 21:45 Het einde is nog niet in zicht!
Deze aanbesteding kan beter overnieuw.
Op grond waarvan? Omdat Arriva niet gewonnen heeft?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 21:58
door Zonnig
Er zitten duidelijk fouten in de procedure waardoor er discussie kan ontstaan.
Dit is iets dat niet moet kunnen.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 22:14
door Maurice Hooikammer
Finley1965 schreef: ma 13 mei 2024, 19:07 Ja een race lijkt t te worden , waarom pakt Arriva niet lekker zijn verlies ,kunnen de mensen door ,en worden de passagiers igv niet nadelig bejegend .Zo zonde van het geld wat ze investeren aan advocaten ,of hoe denken andere hierover , daar ben ik best benieuwd naar
Als je een goede reden hebt om in beroep te gaan en bezwaar te maken ben je geen slechte verliezer.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: ma 13 mei 2024, 23:13
door JanTerSluis
Uit het advies van de commissie blijken er geen fouten te zijn gemaakt. En dus is Qbuzz de terechte winnaar. Wel onbegrijpelijk dat na de voorlopige gunning te Oktober 2023, het zo lang duurde voor die hoorzitting kwam. Snap dat de druiven zuur zijn voor Arriva, but you win some, you lose some...

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 14 mei 2024, 07:47
door Finley1965
En de hoorzitting zou eerst 28 februari zijn , is toen met een maand uitgesteld omdat Arriva niet eerder kon, of wss konden ze hun bezwaar toen niet goed onderbouwen, ik ben het met de laatste reactie eens ,pak door en zeur niet .
Toen Arriva verloor in Purmerend ,ging het het laatste jaar bij ons op zijn elf en dertigen, en intresserde het Arriva niks meer, en ging de overgang prima.
Ze gingen toen niet in bezwaar omdat ze dat toen te duur vonden en trokken ze hun handen van Waterland af ,erg jammer dat het nu nog wel even gaat duren
Mooie dag allemaal ik ga maar weer even sturen