Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
ik verwacht dat de 3631-3640 blijven want die rijden op 304.
en verder kunnen ze het ook met minder qliners omdat 308/318 sinds dit jaar niet met qliners gereden worden.
zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
en verder kunnen ze het ook met minder qliners omdat 308/318 sinds dit jaar niet met qliners gereden worden.
zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ondanks dat Q308/318 niet meer rijden is ook lijn 309, 300 en 312 gelijktijdig uitgebreid. Het kan dus zijn dat de vrijgekomen Integros nu op die lijnen zijn dagen verslijt.
De vervanging gebeurt omdat er veel drukte in de Qlinerverbindingen zit en er toch al capaciteitsproblemen waren. Door het HOV-karakter is gekozen om dan langere bussen te kopen, zodat we niet in Groningen CS nog meer bussen moeten verwerken.
De vervanging gebeurt omdat er veel drukte in de Qlinerverbindingen zit en er toch al capaciteitsproblemen waren. Door het HOV-karakter is gekozen om dan langere bussen te kopen, zodat we niet in Groningen CS nog meer bussen moeten verwerken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
ja als de scholen weer begonnen zijn.. maar vond het de afgelopen week dus niet nuttig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Van de nieuwste Qlink-lijn en de nieuwste Integro's had ik hier nog geen foto's gezien dus bij deze. De foto's zijn van afgelopen donderdag.
Eerst de dubbelgelede Hess voor lijn 11. Alleen de 3492 reed (en zag ik na deze rit (13:04 uur vanaf Zuidhorn) ook niet meer) en is hier te zien in Zuidhorn zonder werkend display:
Na een gratis rit (geen werkende chipkaartlezers) kwam ik met dit trage en niet al te stille voertuig aan bij het Hoofdstation. Daar werkte het display wel weer, maar heb ik dus de bus verderop in de stad nooit gezien:
Dan een omgetoverde Citaro (de 3068) op een korte rit van lijn 11. Hier op het Zerniketerrein opweg naar het Hoofdstation:
En tot slot een extra lange Integro (de 3655, wat wel erg klein voorop de bus staat) als lijn 309:
Eerst de dubbelgelede Hess voor lijn 11. Alleen de 3492 reed (en zag ik na deze rit (13:04 uur vanaf Zuidhorn) ook niet meer) en is hier te zien in Zuidhorn zonder werkend display:
Na een gratis rit (geen werkende chipkaartlezers) kwam ik met dit trage en niet al te stille voertuig aan bij het Hoofdstation. Daar werkte het display wel weer, maar heb ik dus de bus verderop in de stad nooit gezien:
Dan een omgetoverde Citaro (de 3068) op een korte rit van lijn 11. Hier op het Zerniketerrein opweg naar het Hoofdstation:
En tot slot een extra lange Integro (de 3655, wat wel erg klein voorop de bus staat) als lijn 309:
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Waarom dan geen lijn 609 met gewoon streekmaterieel?TheRoy-t schreef:Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ik was vorig week in Groningen en toen viel mij ook al het grote aantal gelede bussen met nauwelijks reizigers erin op.rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
In de meeste zaten of 5 tot 10 man, alleen de lijnen van/naar P+R hadden er wat meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ja, het is momenteel buitengewoon rustig in het OV hier.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Omdat het dan geen Qliner meer is. Lijn 309 rijdt grotendeels over de snelweg en dan is een Qliner beter (en efficiënter) dan een gewone streekbus. Het heeft daarnaast ook te maken met waar die bussen heen gingen (spitsrichting is doorgaans drukker) en het feit dat de normale dienstregeling te een week te vroeg begonnen is. Scholen beginnen vanaf 25 augustus weer en de normale dienstregeling begon op 17 augustusDennenboom schreef:Waarom dan geen lijn 609 met gewoon streekmaterieel?TheRoy-t schreef:Wacht maar tot de scholen allemaal weer begonnen zijn...rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Zojuist een chauffeur die met zijn gelede bus op lijn 2 verkeerd was gereden (dacht dat 'ie op 9 zat) en hier aan kwam rijden. Probeerde te keren op de Zonnelaan, lukte niet. Toen maar alsnog de Venuslaan in.
Hij is niet de eerste
Hij is niet de eerste
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
vakansie *O*Frans F schreef:Ik was vorig week in Groningen en toen viel mij ook al het grote aantal gelede bussen met nauwelijks reizigers erin op.rener schreef:zag gister trouwens 2x 309 (ook 2x nieuwe qliner) achter elkaar in de middag. de 1e nog niet eens voor 25% gevuld en de 2e leeg.
In de meeste zaten of 5 tot 10 man, alleen de lijnen van/naar P+R hadden er wat meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Is het normaal dat die Hess bussen zo lawaaierig zijn? Je zou toch zeggen dat ze vanwege de hybride techniek juist een stuk stiller dan de normale dieselbussen zouden moeten zijn?
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Waarom is dat efficiënter als er echter minder plaatsen aanwezig zijn? Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?TheRoy-t schreef: Omdat het dan geen Qliner meer is. Lijn 309 rijdt grotendeels over de snelweg en dan is een Qliner beter (en efficiënter) dan een gewone streekbus. Het heeft daarnaast ook te maken met waar die bussen heen gingen (spitsrichting is doorgaans drukker) en het feit dat de normale dienstregeling te een week te vroeg begonnen is. Scholen beginnen vanaf 25 augustus weer en de normale dienstregeling begon op 17 augustus
Overigens was het nou ook niet een compleet rustige ov-week; lijn 2 had vertragingen die ruim 10 minuten waren.
Er reed zelfs volgens ovinfoapp een lijn 2 richting De Wijert met bijna een kwartier vertraging , vlak voor lijn 2 richting De Punt. Uiteindelijk hebben ze volgens mij de eerste bij het Hoofdstation gekeerd (speculatie) om meteen terug naar de Korrewegwijk te gaan (want hij was opeens weg en stond 5 minuten te vroeg bij het HS ri Noord, en die richting De Wijert werd niet meer weergegeven). En daarnaast waren er vast al behoorlijk wat scholen begonnen. De eerste week is echter alleen vaak boeken ophalen, een excursie en wat kennis maken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Nee, maar aan de andere kant; als een bus milieuvriendelijk moet zijn d.m.v. hybride-techniek, is een beetje extra lawaai dan belangrijk? ;)Cpt.Iglo schreef:Is het normaal dat die Hess bussen zo lawaaierig zijn? Je zou toch zeggen dat ze vanwege de hybride techniek juist een stuk stiller dan de normale dieselbussen zouden moeten zijn?
Het is trouwens niet voor niets dat men in Luxemburg is overgestapt op de VanHool ExquiCity, en die kunnen ook hybride worden afgeleverd. Maar ja, er waren drie 'over' van een geschrapte order uit Utrecht dus tja...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
De vervanging van de Qliners (lease dacht ik) heeft ook te maken met het aantal gereden kilometers. Dat zijn er best veel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
die hebben 6 tot krap 7 ton gelopen ongeveer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ik bedoelde dat de motor van een Qliner geschikter is voor het rijden op de snelweg dan een streekbus en dan minder brandstof verbruikt. Daarnaast zijn streekbussen doorgaans begrenst op 85 km/h terwijl je Qliners hebt die 100 kunnen. (echter niet allemaal, de nieuwe zijn volgens mij ook begrenst)gebruiker77 schreef: Waarom is dat efficiënter als er echter minder plaatsen aanwezig zijn? Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
streekbus 85
3631-3640 > 100
rest 12 meter qliner 90
15 meter hoorde ik 80
3631-3640 > 100
rest 12 meter qliner 90
15 meter hoorde ik 80
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Waarom zijn de Qliners voor lijn 304, en dus ook lijn 310 (dus de 3631-3640) hoger begrenst als de andere Qliners? Heeft dat met de concessie Zuidoost Friesland te maken?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Die gaan over de snelweg, en komen dus ook op wegen waar zij harder mogen rijden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
hadden ze volgens mij gedaan omdat de rijtijd te krap zou zijn. maar dit valt in de praktijk wel mee.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
De afroep in de 3012 staat op dit moment een stuk luider dan normaal. Maar het belletje is nog steeds slecht te horen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Het viel mij zaterdag op dat de Q-liner 300 Emmen Groningen geen T-100 bussen heeft.
De bus rijd over autowegen waar 100 gereden kan en mag worden.
De bus rijd over autowegen waar 100 gereden kan en mag worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ja vandaar de naam Qliner, Quality Linergebruiker77 schreef:[..]
Het idee van Qliner is toch gewoon dat het comfortabeler is, en daarom meer mensen zal trekken?
[..]
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Mijn stelling is dat de Q-liner voor scholierenvervoer niet hoeft. Als blijkt dat de bussen buiten de schoolvakanties praktisch leeg zijn is dat een teken dat dit het geval is. Toen de Interliners nog een significant hoger tarief hadden dan de streekbussen werden er parallel voor de scholieren aparte streekbussen ingezet. Conclusie: deze bussen bieden extra comfort, waar deze gebruikers niet voor willen betalen. Laat het dan achterwege.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten