Pagina 16 van 43

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 22 mar 2018, 13:12
door Tom024
De 8591 staat op de stalling in Tilburg. Testbus voor heteen of ander?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 22 mar 2018, 16:09
door Lijn 45
Die gaat waarschijnlijk over naar Brabant.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 22 mar 2018, 16:57
door bys1
Stiens-Leeuwarden zal dan nog gereden worden door de 154 en 60.

Waarom gaat die over dan? En gaan er dan nog meer over? Ik bedoel, van mij mogen die stofzuigerbussen allemaal wel weg...
Ik zag vanochtend nog de 8667 op het busstation Dokkum staan. Deze had waarschijnlijk de 51 van 7:00 moeten rijden, maar leek kapot te zijn. Er stonden vier chauffeurs o.i.d. bij die vergeefse pogingen deden het brik aan de praat te krijgen.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 15:31
door AMG
In de spits zit de bus vanaf Hallum naar Leeuwarden vaak al zitvol, met een enkele staande passagier. In Leeuwarden stappen vanaf de vliegbasis ook de nodige mensen in, dus Stiens schrappen kan een mooie besparing opleveren. Ik denk dat er wellicht nog een paar slagen Stiens-Leeuwarden moeten komen voor de spitspiek, maar die kan ook worden opgevangen door lijn 73 (en deels 72).

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 21:05
door bys1
Gewoon één of twee extra ritten op de 73 rijden kan ook helpen. Voor zo ver ik weet is het busvervoer Oudebildtzijl-Leeuwarden 's ochtends een drama.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 13:18
door zone2000
Voor zo ver ik weet is het busvervoer Oudebildtzijl-Leeuwarden 's ochtends een drama.
ik zou niet weten waarom?

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 18:40
door zone2000
vanaf oktober elektrisch op de 166 en 612

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 31 mar 2018, 16:18
door JP13357
De setra S416 LE bus 0045 is geëxporteerd naar het buitenland, die zie je voorlopig niet meer in Nederland. Dat is wel jammer. Ik had gehoopt als vervanging van die Heerenveense kwaliteitsproducten die hier rondrijden. :wink:

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 31 mar 2018, 18:39
door bys1
Jammer. Ik heb er helaas maar één keer in gereden, maar het reed behoorlijk comfortabel.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 16:38
door Michael
Tom024 schreef:De 8591 staat op de stalling in Tilburg. Testbus voor heteen of ander?
Ik zag afgelopen vrijdag een Friese Citea op de A27 ter hoogte van Oosterhout rijden. Reed in Noordelijke richting. Dat zal wellicht de 8591 geweest zijn.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 20:50
door Tom024
Kan goed zijn; hij stond er van de week in ieder geval niet meer.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: do 05 apr 2018, 21:23
door Svenosss
Dan is ie gauw weer terug gekomen: Hij rijd alweer op 92. Heimwee? _O-

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 07 apr 2018, 14:16
door Svenosss
Ik zie nu net dat de 8516 is vertrokken als 854, Keukenhof. Het is een ZOWAD bus.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 07 apr 2018, 16:23
door ov'tje
Geen bus van ZOWAD, maar van NWZF. Niet dat het veel uitmaakt, omdat de bussen normaal gesproken door de hele provincie rijden :wink:

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: za 07 apr 2018, 17:30
door Jelmer
8516 rijdt al een hele tijd in ZHN.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 08:48
door sirvinniei
http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 10:17
door ovVeluwe
Rijden de euro 6 bussen eigenlijk nog steeds door de hele provincie heen of in de juiste concessie? Ik kan begrijpen dat dat ook meespeelt in deze zaak. Dan beloof je nieuwe bussen en dan mix je ze met oude met een andere huisstijl.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 10:48
door ov'tje
Er is nog steeds een flinke mix van bussen. Zie zelf regelmatig ZOWAD-bussen op bijvoorbeeld lijn 28 of 95 rijden, maar ook NWZF-bussen op lijn 14.

Pak ovzoeker of ovradar er maar eens bij. Dan zie je dat het flink door elkaar rijdt. Nummers in de serie 8500/8600 die rond Drachten rijden en serie 9200-bussen die in de Zuidwesthoek rondkarren.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 12:56
door zone2000
ov'tje schreef:Er is nog steeds een flinke mix van bussen. Zie zelf regelmatig ZOWAD-bussen op bijvoorbeeld lijn 28 of 95 rijden, maar ook NWZF-bussen op lijn 14.

Pak ovzoeker of ovradar er maar eens bij. Dan zie je dat het flink door elkaar rijdt. Nummers in de serie 8500/8600 die rond Drachten rijden en serie 9200-bussen die in de Zuidwesthoek rondkarren.
Dit is ook niets nieuws, blader maar een paar pagina's terug.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 14:31
door NajGeetsrev
sirvinniei schreef:http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt
Dit irriteerde mij sinds de concessie start. Ben blij dat Arriva er eindelijk op wordt aangesproken, maar eigenlijk is dat al veel te laat. Het is toch ook gek dat je als busbedrijf een concessie wint met een inschrijving die niet haalbaar is, en dat je hem daarna mag uitzitten als je het maar niet al te bont maakt (hoewel je het volgens mij heel erg bont moet maken wil je op die manier een concessie verliezen).

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 16:24
door Gekko123
Eigenlijk zit de opdrachtgever ook vast aan Arriva, want een andere vervoerder is niet in staat om het busvervoer over te nemen op zeer korte termijn. Dat zal echt wel een paar jaar duren voordat dat zover is... En gezien je dan al zo ongeveer halverwege de huidige concessieduur zit is uitzitten waarschijnlijk voordeliger.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 16:25
door bys1
Ik moet zeggen dat ik blij ben als ik weer eens een 92xx bus krijg in NZWF. Rijden stukken beter, dus dit gezeik hoeft van mij niet. Wel begrijpelijk dat er geklaagd wordt in ZOF. Maar als je even on OVinfo kijkt zie je genoeg omlopen waar NZWF-lijnen verder rijden als ZOF-lijnen of andersom. Bijvoorbeeld veel aansluitingen 13 op 55 of andersom, en 90 op 71 bij de Kop.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 16:43
door ArrivaBas
Lijnen 90 en 71 zijn beide NZWF en zijn geen representatief voorbeeld. Met lijnen 13 en 55 hangt het af van de ritten, want deze lijn hoort vooralsnog schijnbaar bij beide concessies.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 17:51
door bys1
is lijn 90 niet ZOF?
Lijn 55 is inderdaad een twijfelgeval, maar deze rijdt in Dokkum vrijwel altijd verder als lijn 51 en komt vaak van lijn 51, 52 of 155.

Re: Busvervoer in Fryslân

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 17:56
door The Greyhound
NajGeetsrev schreef:
sirvinniei schreef:http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt
Dit irriteerde mij sinds de concessie start. Ben blij dat Arriva er eindelijk op wordt aangesproken, maar eigenlijk is dat al veel te laat. Het is toch ook gek dat je als busbedrijf een concessie wint met een inschrijving die niet haalbaar is, en dat je hem daarna mag uitzitten als je het maar niet al te bont maakt (hoewel je het volgens mij heel erg bont moet maken wil je op die manier een concessie verliezen).
Hoe bont maak je het als er verkeerde stikkertjes op de bus zitten....

De provincie wil dat Arriva met een plan komt om alle bussen die bij ‘Zuidoost-Friesland’ horen van de verplichte huisstijl te voorzien. Het bedrijf stelt in dit opzicht per 22 juli een ,,meer dan substantiële stap’’ te kunnen maken. Over het vervolg is overleg nodig, zegt De Vries.

We zullen TrenItalia alias Qbuzz maar eens goed in de gaten gaan houden in Dordrecht. Vooral de inzet van Chinese EBUSCO bussen kan met Utrecht als voorbeeld wel eens reden worden voor veel relevantere discussies over de kwaliteit van de dienstverlening.