Concessie Fryslân (2025-2034)
-
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Nog niets gelezen op internet over de gang van Arriva naar de bestuursrechter ,behalve dat iemand het van Arriva intranet het gedeeld heeft,of is de brief nog niet aangekomen bij de rechter? Ben gewoon benieuwd hoor, mooie dag allemaal die dit leest
-
Is er al iets bekend van de plannen in Zuidwest en Noordoost Friesland?
-
Ja ik vind het ook opvallend stil op internet aan beide kanten ( Qbuzz en Arriva )
Het is Arriva vaker gelukt een rechter aan hun kant te krijgen ,maar ze waren ook negatief (Arriva ) in het nieuws met monddood maken van hun chauffeurs naar buiten toe,op zich ook niet best
Het is Arriva vaker gelukt een rechter aan hun kant te krijgen ,maar ze waren ook negatief (Arriva ) in het nieuws met monddood maken van hun chauffeurs naar buiten toe,op zich ook niet best
- nvdw
- Donateur
Het "artikel 40-overleg" gaat in elk geval door, en wel op 22 juli, aldus de bonden.
Feed the childrens
-
Momenteel is er geen nieuws, het is wachten tot de rechtbank een datum prikt... En dan weer verder wachten...@ schreef: ↑vr 28 jun 2024, 20:32 Ja ik vind het ook opvallend stil op internet aan beide kanten ( Qbuzz en Arriva )
Al het andere wat hier over dit onderwerp op het forum wordt gegooid is speculatie.
@Finley1965 heeft duidelijk een behoorlijke voorkeur (dat mag). Ik probeer het neutraal te bekijken (ook al heb ik een voorkeur, die ik terzijde schuif, heeft niks te maken met de aanbesteding en de rest van het verhaal).
Het is geen poker spelletje waarbij je 50 euro ofzo verliest, bij een ander/nieuw potje je het misschien terug wint zonder zorgen(ofniet). Door de marktwerking gaat het concessies om vele miljoenen voor zowel de winnaar als de verliezer.
Ben geen expert, maar een wat vergelijkingen:
In Zuid Holland verloor Arriva een concessie aan Qbuzz, blijkbaar alles correct verlopen. Arriva laat het lopen.
Fryslan: Onduidelijkheden/twijfels bij de uitslag (zelfs BEIDE in beroep). Commissie komt met een herbeoordeling (volgens mij niet gerechtelijk bevoegd, of ik moet het mis hebben). Provincies vind de uitslag van de commissie prima (Natuurlijk, zij houden voor hun financieel het meest gunstige bod instant).
Alle partijen doen uiteraard hun best om het goed te doen.
Maar ik snap ook dat Arriva nu niet een soort pokerspelletje wil verliezen die om miljoenen gaat. Laat de rechter maar oordelen dat alles correct is verlopen. Wanneer die heeft gesproken, kan het boek dicht, en iedereen verder. Geen jaren lang gezeur...
-> Edit /Toevoeging:
De marktwerking (gekozen door de overheid) zorgt voor deze situaties. Dat bedrijven hun inkomsten willen redden/uitbreiden/gelijkhouden... vul zelf maar in ... is een gevolg.
<- /edit
-
Bedankt voor de toelichting ,idd heb ik een lichte voorkeur ,als dat anders zou uitpakken ,vind ik het ook niet heel erg alleen jammer,maar igv een fijn weekend allemaal .Als bv de gunning over zou moeten gaat het wss lang duren
- Meltrain
- Donateur
Het was (in eerste instantie) geen beroep, maar een bezwaar.dmotion schreef: ↑vr 28 jun 2024, 23:24 Fryslan: Onduidelijkheden/twijfels bij de uitslag (zelfs BEIDE in beroep). Commissie komt met een herbeoordeling (volgens mij niet gerechtelijk bevoegd, of ik moet het mis hebben). Provincies vind de uitslag van de commissie prima (Natuurlijk, zij houden voor hun financieel het meest gunstige bod instant).
Een bezwaar wordt behandeld door een onafhankelijke bezwaarcommissie die het bevoegd gezag adviseert, waarna het bevoegd gezag een Beslissing Op Bezwaar neemt. Dit kan zelfs afwijken van het advies, maar dat gebeurt hoogst zelden.
Vervolgens kan een partij die het niet eens is met de BOB daartegen weer beroep aantekenen bij de rechtbank.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Arriva maakt wederom bezwaar tegen het verlies van het busvervoer in Friesland aan Qbuzz.
Het openbaarvervoersbedrijf uit Heerenveen stapt deze keer naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB)
Het openbaarvervoersbedrijf uit Heerenveen stapt deze keer naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB)
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 02 jul 2024, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hier stond een integraal gekopieerd krantenbericht. Dat is vanwege copyright niet de bedoeling. Vandaar dat het er nu een beetje gek uitziet.
Reden: Hier stond een integraal gekopieerd krantenbericht. Dat is vanwege copyright niet de bedoeling. Vandaar dat het er nu een beetje gek uitziet.
-
En dan gaat het weer over de 50 emissiearme bussen die Arriva inzet , terwijl de nieuwe diesels nog mogen tot 1 jan 2025 , dus ben erg benieuwd weer ,fijne avond
-
kneuzen.
Dat een aanbestedingssysteem al een verrot systeem is, maar het dan ook nog zo uitmelken.
Hier heeft niemand belang bij, behalve ambtenaren die er garen bij spinnen
Dat een aanbestedingssysteem al een verrot systeem is, maar het dan ook nog zo uitmelken.
Hier heeft niemand belang bij, behalve ambtenaren die er garen bij spinnen
-
Ik vermoed eerlijk dat de meeste betrokken ambtenaren hier ook niet bepaald vrolijk van worden hoor.
-
Rond 2004, toen de eerste keer werd aanbesteed, zag je door de aanbestedingen een forse toename van het aantal DRU's. Tegen dezelfde overheidsvergoeding konden er, door die marktwerking, blijkbaar fors méér bussen rijden.
En ook nu zie je (om maar twee recente voorbeelden te noemen) dat Qbuzz zowel in ZHN als in Friesland (tegen dezelfde overheidsvergoeding) fors meer ritten wil gaan rijden dan Arriva deed. En dat ze mooie verbeteringen in het lijnennet willen doorvoeren.
Tegelijkertijd zijn er inderdaad ook forse nadelen, en dan vooral met al dat juridische geneuzel rond de aanbestedingen, zoals dit soort beroep-procedures. Of het gedoe rond dat IJssel(ge)vecht in de afgelopen jaren...
En ja, er zijn ook forse uitvoeringsrisico's wanneer provincies voorschrijven dat je bij de start van een concessie in één keer over moet op 100% stekkerbussen. Zeker wanneer er onvoldoende netcapaciteit is en/of betrouwbare busfabrikanten niet snel genoeg kunnen leveren.
-
Sorry dat ik niet lette op het copyright,
Maar ik ben wel weer benieuwd of Arriva tot het laatst wacht met indienen papieren voor de bestuursrechter, maar ik weet de gang van zaken ook niet , en/of Qbuzz ook nog daar in verweer kan oid
Maar ik ben wel weer benieuwd of Arriva tot het laatst wacht met indienen papieren voor de bestuursrechter, maar ik weet de gang van zaken ook niet , en/of Qbuzz ook nog daar in verweer kan oid
-
Dat is natuurlijk een voorbeeld van een vertragingstactiek
-
“Ons bezwaar is door de commissie van de provincie niet toegewezen. We zijn door hen dus niet in het gelijk gesteld”, zegt een woordvoerder van Arriva. Volgens de vervoerder is er de afgelopen tijd “zorgvuldig overwogen of we tegen dat besluit in beroep willen gaan. De uitkomst hiervan is dat we onlangs aan het CBB een brief hebben gestuurd waarin we hebben laten weten dat we in beroep gaan.”
Wanneer het nieuwe beroep zal dienen is nog niet bekend. Ook heeft Arriva niet bekend gemaakt wat ze zullen doen als ze opnieuw in het ongelijk worden gesteld.
Sorry maar wat gaat Arriva dan doen als het bv weer ongelijk krijgt , het verhaal stopt na de bestuursrechter toch? Of denkt Arriiva daar anders over?
Wanneer het nieuwe beroep zal dienen is nog niet bekend. Ook heeft Arriva niet bekend gemaakt wat ze zullen doen als ze opnieuw in het ongelijk worden gesteld.
Sorry maar wat gaat Arriva dan doen als het bv weer ongelijk krijgt , het verhaal stopt na de bestuursrechter toch? Of denkt Arriiva daar anders over?
-
Moeilijk om daar nu iets zinnigs over te zeggen.
Is het gene gelijkwaardig in wat bij de commissie is behandeld, is het vermoedelijk klaar voor Arriva wanneer de rechter in hun nadeel uitspraak doet. Bij een uitspraak in het voordeel van Arriva, gok ik dat het aanbesteding verhaal opnieuw moet.
Ook een mogelijkheid dat Arriva nog iets anders heeft gevonden, wat sterker staat bij de rechter. Wanneer het om een nieuwe zaak gaat, is er een grotere kans op opnieuw een in beroep gaan.
Voor ons als buitenstaanders blijft het speculeren. Wij weten niet wat voor stukken bij de rechtbank liggen.
Het enige wat zeker is, is dat Qbuzz aan het voorbereiden is voor de nieuwe dienstregeling. Of Qbuzz lang mag genieten van het gedane werk? Hangt weer af van de uitspraak...
Is het gene gelijkwaardig in wat bij de commissie is behandeld, is het vermoedelijk klaar voor Arriva wanneer de rechter in hun nadeel uitspraak doet. Bij een uitspraak in het voordeel van Arriva, gok ik dat het aanbesteding verhaal opnieuw moet.
Ook een mogelijkheid dat Arriva nog iets anders heeft gevonden, wat sterker staat bij de rechter. Wanneer het om een nieuwe zaak gaat, is er een grotere kans op opnieuw een in beroep gaan.
Voor ons als buitenstaanders blijft het speculeren. Wij weten niet wat voor stukken bij de rechtbank liggen.
Het enige wat zeker is, is dat Qbuzz aan het voorbereiden is voor de nieuwe dienstregeling. Of Qbuzz lang mag genieten van het gedane werk? Hangt weer af van de uitspraak...
-
Ik heb toch echt begrepen en van pagina's terug ook dat de bestuursrechter de laatste gang is en als er weer een negatief bericht voor Arriva zou zijn , ze niet meer in beroep kunnen dan is het klaar , opgezocht bij de rechtspraak , anders zou je tot in 2034 kunnen blijven bezwaren , echt vertraging op vertraging
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ja CBB is de laatste stap, daarna is geen bezwaar meer mogelijk voor Arriva. Maar als het CBB onregelmatigheden vaststelt kan de gunning ongedaan gemaakt worden en moet de aanbesteding opnieuw, dan heb je een soort situatie als in de Regio Utrecht waar de concessie liefst drie keer aan Qbuzz gegund is (in 2011, 2012 en 2013) maar het gunningsbesluit twee keer door het CBB vernietigd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Vanmiddag iemand gesproken die , hmmm zei dat Qbuzz begint met rijden in de consessie Friesland ,en dat de zaak wss pas eind van het jaar begin volgend jaar voorkomt
-
tja, ik sprak gisteren "iemand" die het had over een uitspraak over 2 weken
Ik baseer me liever op de feiten. Voorlopig is dat "Qbuzz is verplicht om door te werken aan de implementatie van de nieuwe busconcessie." uit dit document van de provincie.

Ik baseer me liever op de feiten. Voorlopig is dat "Qbuzz is verplicht om door te werken aan de implementatie van de nieuwe busconcessie." uit dit document van de provincie.
-
We zullen het beleven op een dag ,geeft niet hoor dat jullie mijn reacties mss niet leuk vinden ,maar iedereen heeft hier zijn eigen mening en dat mag,
-
Is er al iets openbaars bekend over met welk type bussen Qbuzz gaat rijden in Friesland?
-
Volgens mij niet maar voor de bestelling van Friesland liep er van Qbuzz al een bestelling bij VanHool. Dat worden nu bussen van Yutong maar die komen wel later dan de concessie start:
https://www.leidschdagblad.nl/binnenlan ... 17896.html
https://www.leidschdagblad.nl/binnenlan ... 17896.html
-
De Yutong bussen zijn voor ZHN. Ik het ZHN-topic zag ik wel staan dat er diesel IVECO's komen, met de uitgesproken verwachting dat die eerst naar ZHN gaan en dat Friesland eerst diesels uit GD krijgt.
Ik moet hier wel bij vermelden dat het één enkel bericht was zonder bron...
Ik moet hier wel bij vermelden dat het één enkel bericht was zonder bron...
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Exact en één bron is geen bron. Als dit al een betrouwbare bron zou zijn. Iedereen kan natuurlijk wel iets roepen als er geen bron bij word vernoemd.