Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
marcel.nl schreef: ↑do 11 jul 2024, 19:18
Volgens mij niet maar voor de bestelling van Friesland liep er van Qbuzz al een bestelling bij VanHool. Dat worden nu bussen van Yutong maar die komen wel later dan de concessie start:
Heel_Holland_Spot schreef: ↑do 11 jul 2024, 19:25
De Yutong bussen zijn voor ZHN. Ik het ZHN-topic zag ik wel staan dat er diesel IVECO's komen, met de uitgesproken verwachting dat die eerst naar ZHN gaan en dat Friesland eerst diesels uit GD krijgt.
Ik moet hier wel bij vermelden dat het één enkel bericht was zonder bron...
140 elektrische IVECO's, en ipv Van Hool nu een lading Yutong. Bron is het bedrijf die de bussen besteld heeft
De Setra's blijven gelukkig nog even in GD (NOG geen plannen om daar Yutongs voor te bestellen), samen met 4 CapaCity's L, 9 dubbeldekkers en een stuk of 24 7100's.
De rest moet allemaal BEV worden, wat kan er verkeerd gaan
Afgelopen week alweer Qliners op diverse streeklijnen, waterstofbommen uit de roulering, en nu stallingen verbouwd worden mogen er op desbetreffende vestiging geen Ebusco's slapen.
Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
Finley1965 schreef: ↑zo 14 jul 2024, 10:09
Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
Volgens mij is al eerder aangegeven dat Qbuzz gewoon van start gaat in december. Mocht de bestuursrechter het beroep gegrond verklaren zal er een nieuwe situatie ontstaan. Tot dan gaan Qbuzz en de provincie gewoon door met het voorbereiden van de concessie.
Finley1965 schreef: ↑zo 14 jul 2024, 10:09
Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
Wat je hier vraagt is (zoals al genoemd) al meerdere keren beantwoord in dit topic en staat daarnaast letterlijk in de brief die hier al meerdere keren geciteerd is.
Brief provincie schreef:De kans wordt als groot ingeschat dat een eventuele beroepsprocedure nog loopt als de nieuwe busconcessie op 15 december a.s. in werking treedt. In dit kader is het goed om te vermelden dat het aanhangig zijn van beroep de verplichtingen van de nieuwe concessiehouder Qbuzz niet opschort. Qbuzz is verplicht om door te werken aan de implementatie van de nieuwe busconcessie.
Finley1965 schreef: ↑zo 14 jul 2024, 10:53
?? 5 maanden ? Lang? het zal wel,vingerknip en het is zover ,
In 5 maanden tijd kan de beroepsprocedure in theorie 3 keer uitgevoerd worden, dus dat is wel lang ja.
Zag net op linkedin vacatures voorbij komen bij Arriva en ze zijn op zoek naar chauffeurs voor alle vestigingen in Friesland ,zou er dan iets veranderd zijn weet iemand datmss?
Lijn 22/27/28/95:
– Lijn 28 krijgt een andere opzet. 28 Leeuwarden - Grou via de wijk Middelsee en ook op zaterdag wordt 1x/uur gereden.
– Ook lijn 22 gaat via Middelsee rijden.
– Lijn 27 rijdt van Drachten via Aldeboarn naar Akkrum en dan door naar Heerenveen.
– Lijn 95 gaat in de spits 2x/uur rijden.
Noordoost:
– Lijn 51 gaat 1x/uur doorrijden naar Lauwersoog en lijn 155 vervalt.
– Lijn 55 gaat vaker rijden, in de spits 2x/uur naar Dokkum.
– Lijn 154 Dokkum-Ternaard-Holwert gaat ook ’s avonds en op zondag rijden, en meer ritten overdag.
– Lijn 66 krijgt meer ritten, gaat ook in Hallum en Ferwert stoppen en vervangt ook lijn 150.
Noordwest:
– Lijn 70 gaat in de spits 4x/uur rijden.
– Lijn 71 gaat weer 2x/uur door de dorpen rijden en dus ook weer 2x/uur naar Sexbierum/Pietersbierum en Oosterbierum.
– Lijn 72/73 gaan via NHL rijden. Meer ritten door Koarnjum/Britsum en oostelijke route Stiens.
– Lijn 74 wordt geïntegreerd in lijn 71 en vervalt.
– Lijn 75 keert terug en gaat in de spits Bolsward-Franeker-Minnertsga rijden. Tussen Bolsward en Witmarsum samen met lijn 99 een halfuursdienst.
– Lijn 92 rijdt overdag 2x/uur en gaat 1x/uur doorrijden naar de Kop Afsluitdijk.
- Lijn 97 rijdt overdag 2x/uur tussen Leeuwarden en Franeker, in het drukste uur in de ochtendspits 4x/uur richting Leeuwarden.
– Lijn 197 gaat in de spits 2x/uur rijden tussen Leeuwarden, Franeker en Harlingen, en rijdt tussen Leeuwarden en Dronryp over de A31.
Qliners:
– Lijn 350 gaat overdag 2x/uur rijden, meer capaciteit en ruimere bedieningsperiodes.
– Lijn 355 wordt doorgetrokken naar Bolsward volgens route 192, en gaat ook in de avond/weekend rijden.
– Lijn 356 gaat in de spits 2x/uur rijden.
– Lijn 390: nieuwe Qliner Makkum - Bolsward - Sneek - Heerenveen. Rijdt ma-za tot ongeveer 22:00. Tussen Bolsward-Sneek kwartiersdienst samen met lijn 99. Rijdt via Sneek Zuid en is biedt van daaruit een reistijdverkorting van een halfuur naar Heerenveen.
Als het toch over concessies gaat: je zou ergens ook wel kunnen beargumenteren dat je in dit vervoersplan het nadeel van een gescheiden aanbesteding van regionaal spoor en busvervoer ziet.
Met name die lijn 197 is gewoon 1-op-1 concurrentie voor de trein. Je hebt straks een directe bus voor Franeker en Dronryp naar Leeuwarden, en een directe trein. Ook bij lijn 28 zie je dat natuurlijk al lange tijd: die rijdt gewoon parallel aan de sprinter van NS. Dat voelt niet als de meest efficiënte inzet van middelen. En ook bij station Feanwâlden zie je dat wel; veel bussen die recht daarlangs parallel aan de trein naar Leeuwarden rijden.
Ik zeg niet dat je gelijk al die lijnen op zou heffen, maar vergeleken met het vaak genoemde ideaal van het visgraatmodel lopen trein en bus in Fryslân wel héél parallel aan elkaar...
Een buslijn “parallel” aan een trein trace hebben is niet zonder zolang ze niet dezelfde mensen proberen binnen te halen. Neem dus lijn 28 ja die rijdt veel parallel maar die bedient meer de dorpen zelf en ook gebieden waar simpelweg het vrij ver weg is van een station.
Daarnaast is dat verhaal van lijn (1)97 gewoon behoud van de huidige situatie: momenteel rijdt lijn 97 van Arriva daar al met soortgelijke frequenties. Het enige dat Qbuzz anders doet is dat de spitsritten die ook tussen Harlingen en Franeker rijden een eigen lijnnummer krijgen en dat deze spitsritten op het laatste stuk wat versneld worden (via de A31).
Wat betreft lijn 28 ben ik het wel enigszins met Jonkervoort eens: tussen Leeuwarden en Grou rijdt deze over de snelweg, waardoor daar nagenoeg geen bediening van dorpen plaatsvindt. Je zou kunnen zeggen dat lijn 28 daarmee een mix wordt van een stadsbus voor Goutum (en Middelsee) en een snelbus die volledig parallel aan de trein naar Grou rijdt. Voor die stadsbus is het zonde om zo ver buiten de stad door te rijden (die kan ook eerder gekeerd worden), terwijl die snelbus voor Grou niet echt nodig is (aangezien die het treinstation al hebben).
Echter verbetert de situatie op lijn 28 wel wat: momenteel rijdt die bus in de spits vrijwel volledig parallel op Leeuwarden - Heerenveen. Dat wordt Leeuwarden - Grou (als ik de uitleg goed lees). Al had ik het zelf misschien nog wel anders aangepakt.
Route van Leeuwarden tot Iduard gelijk, van daar naar Reduzum Blauwe Tent om vervolgens door te rijden over de route van lijn 94. Dan bied je daar ook gelijk een frequentieverhoging en is er minder sprake van paralleliteit. En voor de liefhebbers van lijnnummeresthetiek: de lijnnummers 94 en 95 sluiten dan ook mooi op elkaar aan op de as Leeuwarden-Goutum-Reduzum
Mocht die lus voor Grou nodig zijn, dan is dat met wat spelen met de nieuwe lijn 94 en de bestaande lijn 95 ook nog wel te realiseren.
Waarschijnlijk wel, q-liner is een merk van arriva en de noordelijke provincies vgm dus daarom is in zuid-holland het snelbuzz. Ook gok ik dat voor de q-liner de zelfde huisstijl als gd gebruikt gaat worden.
Wel ben ik benieuwd of ze in friesland ook de andere formules gaan gebruiken (stad & streekbuzz) of dat ze er een frieze huisstijl gaan maken (mogelijk met inspiratie vanuit gd)
Dan moet dat al in de niet openbaar gemaakte bijlage C-12 zijn, want in het PvE (dat op fryslan.frl staat) wordt voor de eisen ten aanzien van de huisstijl naar die bijlage verwezen.
Gartlin9 schreef: ↑za 20 jul 2024, 14:19
Waarschijnlijk wel, q-liner is een merk van arriva en de noordelijke provincies vgm dus daarom is in zuid-holland het snelbuzz. Ook gok ik dat voor de q-liner de zelfde huisstijl als gd gebruikt gaat worden.
Wel ben ik benieuwd of ze in friesland ook de andere formules gaan gebruiken (stad & streekbuzz) of dat ze er een frieze huisstijl gaan maken (mogelijk met inspiratie vanuit gd)
Qliner merk van Arriva?
En al die Qliners van Qbuzz dan in GD?
En Noordelijke provincies? Qliner Krimpen - Den Haag, Leiden - Zoetermeer, Alphen - Schiphol dan (inmiddels R-net maar toch)