Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

marcel.nl schreef: do 11 jul 2024, 19:18 Volgens mij niet maar voor de bestelling van Friesland liep er van Qbuzz al een bestelling bij VanHool. Dat worden nu bussen van Yutong maar die komen wel later dan de concessie start:

https://www.leidschdagblad.nl/binnenlan ... 17896.html

1- dit heeft helemaal niets met de concessie Fryslan te maken
2- Qbuzz heeft zelf aangegeven geen van Hool bussen te hebben besteld voor Fryslan.
JeroenSpock
Berichten: 590
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door JeroenSpock »

Heel_Holland_Spot schreef: do 11 jul 2024, 19:25 De Yutong bussen zijn voor ZHN. Ik het ZHN-topic zag ik wel staan dat er diesel IVECO's komen, met de uitgesproken verwachting dat die eerst naar ZHN gaan en dat Friesland eerst diesels uit GD krijgt.

Ik moet hier wel bij vermelden dat het één enkel bericht was zonder bron...
140 elektrische IVECO's, en ipv Van Hool nu een lading Yutong. Bron is het bedrijf die de bussen besteld heeft ;)
De Setra's blijven gelukkig nog even in GD (NOG geen plannen om daar Yutongs voor te bestellen), samen met 4 CapaCity's L, 9 dubbeldekkers en een stuk of 24 7100's.
De rest moet allemaal BEV worden, wat kan er verkeerd gaan :D
Afgelopen week alweer Qliners op diverse streeklijnen, waterstofbommen uit de roulering, en nu stallingen verbouwd worden mogen er op desbetreffende vestiging geen Ebusco's slapen.
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
bartjemestrom
Berichten: 1077
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door bartjemestrom »

"Bijna" 15 december... ik weet dat de tijd snel gaat maar het is nog 5 maanden. :s
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

?? 5 maanden ? Lang? het zal wel,vingerknip en het is zover ,
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door DPDelft »

Finley1965 schreef: zo 14 jul 2024, 10:09 Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
Volgens mij is al eerder aangegeven dat Qbuzz gewoon van start gaat in december. Mocht de bestuursrechter het beroep gegrond verklaren zal er een nieuwe situatie ontstaan. Tot dan gaan Qbuzz en de provincie gewoon door met het voorbereiden van de concessie.
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Er is al 4x aangehaald dat Qbuzz verplicht is door te gaan met de implementatie van de concessie. :roll:

Zolang er geen andere uitspraak van een provincie, rechter of wie dan ook is lijkt het mij onzinnig om over een ander scenario te speculeren.
iamthedutchdude
Berichten: 1793
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Finley1965 schreef: zo 14 jul 2024, 10:09 Is trouwens bijna 15 december ,zou het zomaar kunnen ,zeg in het geval dat het wel lang duurt dat ze voor de bestuursrechter staan ,dat Qbuzz gewoon begint met rijden van de dienstregeling ? Of rijd Arriva door?
Wat je hier vraagt is (zoals al genoemd) al meerdere keren beantwoord in dit topic en staat daarnaast letterlijk in de brief die hier al meerdere keren geciteerd is.
Brief provincie schreef:De kans wordt als groot ingeschat dat een eventuele beroepsprocedure nog loopt als de nieuwe busconcessie op 15 december a.s. in werking treedt. In dit kader is het goed om te vermelden dat het aanhangig zijn van beroep de verplichtingen van de nieuwe concessiehouder Qbuzz niet opschort. Qbuzz is verplicht om door te werken aan de implementatie van de nieuwe busconcessie.
Finley1965 schreef: zo 14 jul 2024, 10:53 ?? 5 maanden ? Lang? het zal wel,vingerknip en het is zover ,
In 5 maanden tijd kan de beroepsprocedure in theorie 3 keer uitgevoerd worden, dus dat is wel lang ja.
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Zag net op linkedin vacatures voorbij komen bij Arriva en ze zijn op zoek naar chauffeurs voor alle vestigingen in Friesland ,zou er dan iets veranderd zijn weet iemand datmss?
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

nee hoor.

Qbuzz heeft ook de vacatures voor Fryslan nog online staan.
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Wat er ook gebeurd, wie er ook gaat rijden, een ding is zeker er zijn meer chauffeurs nodig zeker voor opschalen
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door zone2000 »

Is Qbuzz ook druk mee bezig, zie regelmatig lesbussen rondrijden (leeuwarden/drachten)
Jonkervoort
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Jonkervoort »

nickdenboer schreef: wo 19 jun 2024, 13:02 Uit het vervoerplan van Qbuzz, vandaag gepresenteerd bij de regiobijeenkomst Fryslân Ûnderweis in Dronryp:
Spoiler: show
Lijn 22/27/28/95:
– Lijn 28 krijgt een andere opzet. 28 Leeuwarden - Grou via de wijk Middelsee en ook op zaterdag wordt 1x/uur gereden.
– Ook lijn 22 gaat via Middelsee rijden.
– Lijn 27 rijdt van Drachten via Aldeboarn naar Akkrum en dan door naar Heerenveen.
– Lijn 95 gaat in de spits 2x/uur rijden.

Noordoost:
– Lijn 51 gaat 1x/uur doorrijden naar Lauwersoog en lijn 155 vervalt.
– Lijn 55 gaat vaker rijden, in de spits 2x/uur naar Dokkum.
– Lijn 154 Dokkum-Ternaard-Holwert gaat ook ’s avonds en op zondag rijden, en meer ritten overdag.
– Lijn 66 krijgt meer ritten, gaat ook in Hallum en Ferwert stoppen en vervangt ook lijn 150.

Noordwest:
– Lijn 70 gaat in de spits 4x/uur rijden.
– Lijn 71 gaat weer 2x/uur door de dorpen rijden en dus ook weer 2x/uur naar Sexbierum/Pietersbierum en Oosterbierum.
– Lijn 72/73 gaan via NHL rijden. Meer ritten door Koarnjum/Britsum en oostelijke route Stiens.
– Lijn 74 wordt geïntegreerd in lijn 71 en vervalt.
– Lijn 75 keert terug en gaat in de spits Bolsward-Franeker-Minnertsga rijden. Tussen Bolsward en Witmarsum samen met lijn 99 een halfuursdienst.
– Lijn 92 rijdt overdag 2x/uur en gaat 1x/uur doorrijden naar de Kop Afsluitdijk.
- Lijn 97 rijdt overdag 2x/uur tussen Leeuwarden en Franeker, in het drukste uur in de ochtendspits 4x/uur richting Leeuwarden.
– Lijn 197 gaat in de spits 2x/uur rijden tussen Leeuwarden, Franeker en Harlingen, en rijdt tussen Leeuwarden en Dronryp over de A31.

Qliners:
– Lijn 350 gaat overdag 2x/uur rijden, meer capaciteit en ruimere bedieningsperiodes.
– Lijn 355 wordt doorgetrokken naar Bolsward volgens route 192, en gaat ook in de avond/weekend rijden.
– Lijn 356 gaat in de spits 2x/uur rijden.
– Lijn 390: nieuwe Qliner Makkum - Bolsward - Sneek - Heerenveen. Rijdt ma-za tot ongeveer 22:00. Tussen Bolsward-Sneek kwartiersdienst samen met lijn 99. Rijdt via Sneek Zuid en is biedt van daaruit een reistijdverkorting van een halfuur naar Heerenveen.
Als het toch over concessies gaat: je zou ergens ook wel kunnen beargumenteren dat je in dit vervoersplan het nadeel van een gescheiden aanbesteding van regionaal spoor en busvervoer ziet.

Met name die lijn 197 is gewoon 1-op-1 concurrentie voor de trein. Je hebt straks een directe bus voor Franeker en Dronryp naar Leeuwarden, en een directe trein. Ook bij lijn 28 zie je dat natuurlijk al lange tijd: die rijdt gewoon parallel aan de sprinter van NS. Dat voelt niet als de meest efficiënte inzet van middelen. En ook bij station Feanwâlden zie je dat wel; veel bussen die recht daarlangs parallel aan de trein naar Leeuwarden rijden.

Ik zeg niet dat je gelijk al die lijnen op zou heffen, maar vergeleken met het vaak genoemde ideaal van het visgraatmodel lopen trein en bus in Fryslân wel héél parallel aan elkaar...
Etienne
Donateur
Berichten: 8492
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Etienne »

Behalve dat station Dronryp nou niet bepaald 'in' het dorp ligt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Milco »

En met lijn 197 wordt het bedrijventerrein aan de westkant van Leeuwarden goed, snel en rechtstreeks bereikbaar vanuit westelijke richting :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Een buslijn “parallel” aan een trein trace hebben is niet zonder zolang ze niet dezelfde mensen proberen binnen te halen. Neem dus lijn 28 ja die rijdt veel parallel maar die bedient meer de dorpen zelf en ook gebieden waar simpelweg het vrij ver weg is van een station.
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
iamthedutchdude
Berichten: 1793
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Daarnaast is dat verhaal van lijn (1)97 gewoon behoud van de huidige situatie: momenteel rijdt lijn 97 van Arriva daar al met soortgelijke frequenties. Het enige dat Qbuzz anders doet is dat de spitsritten die ook tussen Harlingen en Franeker rijden een eigen lijnnummer krijgen en dat deze spitsritten op het laatste stuk wat versneld worden (via de A31).

Wat betreft lijn 28 ben ik het wel enigszins met Jonkervoort eens: tussen Leeuwarden en Grou rijdt deze over de snelweg, waardoor daar nagenoeg geen bediening van dorpen plaatsvindt. Je zou kunnen zeggen dat lijn 28 daarmee een mix wordt van een stadsbus voor Goutum (en Middelsee) en een snelbus die volledig parallel aan de trein naar Grou rijdt. Voor die stadsbus is het zonde om zo ver buiten de stad door te rijden (die kan ook eerder gekeerd worden), terwijl die snelbus voor Grou niet echt nodig is (aangezien die het treinstation al hebben).

Echter verbetert de situatie op lijn 28 wel wat: momenteel rijdt die bus in de spits vrijwel volledig parallel op Leeuwarden - Heerenveen. Dat wordt Leeuwarden - Grou (als ik de uitleg goed lees). Al had ik het zelf misschien nog wel anders aangepakt.
Spoiler: show
Route van Leeuwarden tot Iduard gelijk, van daar naar Reduzum Blauwe Tent om vervolgens door te rijden over de route van lijn 94. Dan bied je daar ook gelijk een frequentieverhoging en is er minder sprake van paralleliteit. En voor de liefhebbers van lijnnummeresthetiek: de lijnnummers 94 en 95 sluiten dan ook mooi op elkaar aan op de as Leeuwarden-Goutum-Reduzum ;)

Mocht die lus voor Grou nodig zijn, dan is dat met wat spelen met de nieuwe lijn 94 en de bestaande lijn 95 ook nog wel te realiseren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Meltrain »

Blijft Qbuzz in deze concessie wel de naam Qliner gebruiken? In Zuid-Holland is/wordt het veranderd in SnelBuzz.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Gartlin9 »

Waarschijnlijk wel, q-liner is een merk van arriva en de noordelijke provincies vgm dus daarom is in zuid-holland het snelbuzz. Ook gok ik dat voor de q-liner de zelfde huisstijl als gd gebruikt gaat worden.

Wel ben ik benieuwd of ze in friesland ook de andere formules gaan gebruiken (stad & streekbuzz) of dat ze er een frieze huisstijl gaan maken (mogelijk met inspiratie vanuit gd)
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Mij benieuwen wat eruit het artikel 40 overleg gaat komen , voorheen waar ik werk moest iedereen behalve chauffeurs weer opnieuw solliciteren
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door DPDelft »

Dat is toch conform artikel 40 overleg? Alleen direct personeel moet worden overgenomen?
Finley1965
Berichten: 152
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Dat weet ik ook wel ,alleen verbaasd niks me meer tegenwoordig
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door teun »

Als ik het me goed herinner is een qliner-achtig merk dat aansluit bij dat in Groningen volgens het PvE verplicht.
iamthedutchdude
Berichten: 1793
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Dan moet dat al in de niet openbaar gemaakte bijlage C-12 zijn, want in het PvE (dat op fryslan.frl staat) wordt voor de eisen ten aanzien van de huisstijl naar die bijlage verwezen.
marcel.nl
Berichten: 709
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door marcel.nl »

Gartlin9 schreef: za 20 jul 2024, 14:19 Waarschijnlijk wel, q-liner is een merk van arriva en de noordelijke provincies vgm dus daarom is in zuid-holland het snelbuzz. Ook gok ik dat voor de q-liner de zelfde huisstijl als gd gebruikt gaat worden.

Wel ben ik benieuwd of ze in friesland ook de andere formules gaan gebruiken (stad & streekbuzz) of dat ze er een frieze huisstijl gaan maken (mogelijk met inspiratie vanuit gd)
Qliner merk van Arriva?
En al die Qliners van Qbuzz dan in GD?
En Noordelijke provincies? Qliner Krimpen - Den Haag, Leiden - Zoetermeer, Alphen - Schiphol dan (inmiddels R-net maar toch)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten