ProRail heeft maar een beperkt potje voor infra-uitbreidingen en daar moeten toch eerst de knelpunten van opgelost worden. Dan is er (voorlopig) geen geld meer over voor die bovenleiding. Als de noordelijke provincies dit dan zo belangrijk vinden, dan kunnen ze ProRail natuurlijk zelf dat geld geven voor dat doel. ProRail gaat daar dan de bovenleiding van aanleggen.Grobrema schreef:Dat dat spoor er ligt weet ik ook wel.
We hebben het hier over de bovenleiding.
Waarom moet Prorail dat krijgen?
Dan kunnen ze zelf toch ook wel die bovenleiding betalen?
Dat de bovenleiding eigendom wordt van ProRail is logisch: ProRail is eigenaar en verantwoordelijk voor het spoor en alle zaken die daarbij horen (dus ook de bovenleiding). Gelukkig maar, want anders krijg je zeer onlogische situaties, waarbij je met verschillende partijen om tafel moet omdat alle stukjes infra van verschillende partijen zouden zijn. ProRail zal ook de kosten voor haar rekening moeten nemen voor het onderhoud van die bovenleidingen (en op termijn vervanging daarvan).
Kortom: ProRail krijgt straks dus de structurele kosten, terwijl de noordelijke provincies de structurele baten krijgen (goedkopere treindiensten).