Pagina 3 van 103

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:58
door Cpt.Iglo
Misschien een beetje offtopic, maar ik hoop dat het gebruik van deze bussen ook een aanleiding zal gaan geven om in Groningen wat meer over te stappen op het anoniemere "metrosysteem". Dus bij drukke (hoofd) buslijnen zoals 3, 6, 11 en 15 niet alleen maar instappen bij de voorste deur. Ook zou ik graag zien dat er kaartjesautomaten komen, iets wat je in sommige tramsteden ook ziet.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 21:20
door Dafdriver
Z2N schreef:MIsschien worden deze bussen wel eigendom van de opdrachtgever? Ze zijn nogal duur, en het einde van de concessie is nog maar 3,5 jaar weg (morgen op de dag).
Aangezien het lease is moeten we daar niet van wakker liggen. Het lease contract loopt net zo lang als de consessie duurt. Als de consessie ten eind is geen de bussen allemaal terug naar de leasemaatschappij.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 21:40
door Daniel
Is het dan niet voordeliger om materieel voor een lange periode te leasen dan om dat voor een korte periode te doen? Bussen worden tegenwoordig op een kortere economische levensduur gebouwd, dus je moet als leasemaatschappij ook maar hopen dat je ze na een korte leaseperiode nog ergens anders kwijt kunt. Al zijn Duitse merken bussen over het algemeen wel goed verkoopbaar, dat zie je ook met de ex-Qliners uit Friesland die nog amper afgevoerd waren en nu zo'n beetje allemaal wel weer een nieuwe eigenaar hebben.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 06 jul 2013, 07:48
door rener
volgens mij gaan de capacity's mee naar de volgende concessie. tenminste dat heb ik ergens gelezen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 06 jul 2013, 16:15
door Roelof88
rener schreef:volgens mij gaan de capacity's mee naar de volgende concessie. tenminste dat heb ik ergens gelezen.
Dat heb je waarschijnlijk gelezen in het Dagblad van het Noorden. In dit artikel staat inderdaad dat de bussen geen eigendom worden van Qbuzz. Ik lees trouwens nergens dat de bussen geleased gaan worden.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 06 jul 2013, 17:41
door Meltrain
laat 18 ombouwen tot langere bussen.
Betekent dit dat 18 gewone Citaro's worden omgebouwd tot gelede Citaro's of dat 18 gelede Citaro's worden omgebouwd tot extra lange gelede Citaro's? :?
Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe men dit wil doen. :shock:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 08 jul 2013, 10:51
door Kevster
Het enige wat men gaat doen is een aantal Citaro G's ombouwen zodat ze er hetzelfde uit gaan zien als die nieuwe Citaro G's met Qliner-kwaliteit. Dus nieuwe stoelen erin, nieuw likje verf ongetwijfeld en wifi-hotspot aanbrengen. Die bussen zijn dan bedoeld voor hoofdzakelijk 22/318.

Overigens hebben Provinciale Staten in Groningen deze week de definitieve dienstregeling vastgesteld. In hoofdlijnen verandert er vooral heel veel in de stad Groningen. Uiteraard verdwijnen de lijnen 3 en 6 in de huidige vorm vanwege het doortrekken van de bussen vanuit Leek en Roden. Lijn 5 gaat dus zoals al bekend is rijden via de huidige route van lijn 15 (tot Paddepoel, daarna door naar Station Noord zoals ook nu zo is), ieder kwartier en lijn 4 wordt geschrapt. Mooiste is nog wel dat het trajectdeel Hoornsemeer - CS en het deel Station Noord - Vinkhuizen - CS worden opgevangen met één nieuwe lijn. Natuurlijk bedoeld om het wegvallen van lijn 3 en 6 op te vangen. Er wordt gereden via de bestaande routes, alleen wordt niet meer via Emmaplein vanuit Vinkhuizen naar CS gereden maar via Zuiderdiep - Hereplein, en dat heeft natuurlijk te maken met de infrastructuur op het CS.

Zie alle grote wijzigingen hier: http://wp.me/p20tjs-Ee

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 08 jul 2013, 15:51
door Cpt.Iglo
Na wat googelen kwam ik deze PDF van de provincie Groningen tegen, waarin globaal de plannen worden beschreven. Er staan ook plaatjes bij van de Mercedes Capacity (uiterlijk inmiddels bekend denk ik ;)), maar voor de HOV-lijnen (de 28 nieuw aan te schaffen bussen) wordt de Mercedes Citeo genoemd. Dit is in principe gewoon een Citaro, alleen is deze luxer uitgevoerd. Van buiten ziet hij er strak uit, haast een beetje tramachtig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke details: de wielkasten en de glazen hemel.

Kwam ook nog dit kaartje tegen:

Afbeelding

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 08 jul 2013, 23:41
door Meltrain
Kevster schreef: Zie alle grote wijzigingen hier: http://wp.me/p20tjs-Ee
Interessant stuk.
Ik vraag me alleen wel af wat het nut ervan is om lijn 300 door te trekken naar Klazienaveen. Zouden er zo veel reizigers zijn vanuit Klazienaveen nar Groningen?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 08:35
door Etienne
Wellicht alleen in de spitsuren 2x/uur en op alle overige momenten 1x/uur? Anderzijds zou bijvoorbeeld ook lijn 59 verlengd kunnen worden, die rijdt met hetzelfde bedieningsniveau als de 43. :wink:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 10:15
door rener
zit er op 43 ruim voldoende rijtijd? dan zal dat de reden zijn want 300 is soms te krap zeggen ze en als je hem doortrekt met een lijn die ruim in zijn jasje zit dan is dat probleem opgelost?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 13:46
door Bastiaan
Exact :wink:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 19:44
door Kevster
Dat zal ongetwijfeld de keuze zijn geweest voor het doortrekken van 300 in plaats van 59 (die overigens, weet niet of het nog zo is, in de ochtendspits in het verleden ook wel doorreed naar de scholen in Angelslo). Overigens gaat het om een volledige frequentie van 2 bussen per uur, Klazienaveen gaat er dus nog op vooruit ook.

Oja, men heeft nog nergens duidelijk uitgesproken welke bussen er worden aangeschaft, volgens mij gaat het tussen de Citaro G en Citeo. Het zou wel pionieren zijn, net als de Capacity rijdt ook de Citeo nog nergens in Nederland. Maar gezien het kostenplaatje zou het me niets verwonderen als de Citaro G gewoon in het nieuw (dan wel in luxe versie) wordt aangeschaft. Maar er wordt in de plannen echt gesproken over zaken als airco, comfort, Wifi-hotspots en design. Dus we kunnen wel wat verwachten.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 23:19
door Cpt.Iglo
In bovenstaande PDF van de provincie staat naast het plaatje van de Capacity ook een plaatje van de Citeo. Uiteraard zegt dit niet alles en is het inderdaad natte vingerwerk, maar ik denk wel dat we een beetje die kant op mogen kijken. Dus of een dergelijke Citeo, óf inderdaad de nieuwe Citaro (G) met extra luxe, comfort en een strak design. Ik denk ook dat de keuze voor een strak design een goede zet zal zijn, de nieuwe HOV lijnen moeten immers een goede (eerste) indruk achterlaten. Wat dat betreft zal de keuze voor het nieuwe model Citaro ook geen slechte zijn.
We wachten het af. :)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 16:50
door Meltrain
Een overzicht van de wijzigingen is hier te vinden.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 23:01
door ODRAIL
Hee ... een nieuwe dienstregeling die eens een keertje na de Kerstvakantie begint in plaats van voor de vakantie :pos: . Dit zou in het gehele land moeten gebeuren.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 05 aug 2013, 23:03
door The best
Wel jammer dat lijn 5 niet meer langs de Grote Markt rijdt.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 06 aug 2013, 11:04
door Kevster
Eigenlijk niks veranderd dus, zoals verwacht :)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 12 aug 2013, 19:35
door Maurice Hooikammer
Als ik de wijzigingen in lijn 22 goed begrijp rijdt deze dus niet meer langs IKEA. Ook staat er dat er vanwege de strekking naar Annen/Zuidlaren er 'bussen met grotere capaciteit' ingezet worden. Gaan er dan ook capacity's naar lijn 22???

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 12 aug 2013, 22:13
door The best
Maurice Hooikammer schreef:Als ik de wijzigingen in lijn 22 goed begrijp rijdt deze dus niet meer langs IKEA. Ook staat er dat er vanwege de strekking naar Annen/Zuidlaren er 'bussen met grotere capaciteit' ingezet worden. Gaan er dan ook capacity's naar lijn 22???
Zoals ik het heb begrepen gaan er naar Annen bussen met een grotere capaciteit rijden. Een gelede bus heeft een grotere capaciteit dan een Qliner, dus ik denk dat ze dat bedoelen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 12 aug 2013, 22:52
door Soortvanhenk
volgens het eerdere brief van de provincie Groningen --> http://www.provinciegroningen.nl/nc/zoe ... ieven+2014 ( het 1e bestand op de pagina downloaden, en dan pagina 7 ) wordt de halte van lijn 22 zo'n 300 meter verplaatst.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 09:38
door njoy
^^ Maar het is toch veel handiger om gewoon het webadres van het betreffende document te noemen? Oftewel http://www.provinciegroningen.nl/filead ... ijlage.pdf

Is het niet de bedoeling om over de hele Sontweg een busbaan aan te leggen? Gelukkig komt deze er dan niet alleen voor de lijnen 73 en 76, want voor 2 bussen per uur leg je geen busb'aanaan. De bussen uit de remise richting Hoofdstation, de brandweer en de ambulance kunnen er gelukkig ook gebruik van maken.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 11:03
door Meltrain
Volgens dat document van het OV-Bureau komt er een busbaan aan de Europaweg, waarover naast lijn 22, ook de lijnen 8, 171, 174 en 178 (gaan) rijden.
Over een busbaan over de Sontweg kan ik niks vinden.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 20:03
door Maurice Hooikammer
Er stond ergens dat er een busbaan over (een deel van) de Sontweg wordt aangelegd met het oog op een toekomstige lijndienst naar Meerstad.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 13 aug 2013, 22:00
door Soortvanhenk
@njoy. Dacht ik ook al. maar ik ben nieuw hier, en op de mobiel kreeg ik geen adres van het document voor elkaar (hij starte meteen met downloaden. En ik was hier al vrij lang mee bezig :-p