Nu ken ik Busplanet niet, maar hoe kan het dat hun lijst afwijkt van die van Qbuzz en wat is hun bron in dat geval? Het klinkt overigens wel logisch.Lijn 45 schreef: ↑za 21 sep 2024, 12:08 Bus-planet heeft ook een lijst gemaakt van de bussen die in Fryslân gaan rijden die best verschilt met wat Qbuzz zegt. Volgens Bus-Planet gaan de volgende bussen in deze concessie rijden:
- de Iveco's
- De Altassen
- de Citaro's 3448-3453 uit GD
- de Arriva Citea's 8621-8626
- 28 Citea's uit IJsland
- 11 Lion's City L LE uit Zweden voor de Qliner (bouwjaar 2017)
- 6 (volgens AB-BC, Bus-planet zegt 5) Volvo 8900 15-meter voor de Qliner (bouwjaar 2018)
- 11 buurtbussen, waarvan 4 ex Pouw Syntus Flex
In dit overzicht ontbreken dan de BYD's en 19 wagens uit GD die er volgens Qbuzz gaan komen. Dat laatste zou zijn omdat in GD nog niet genoeg elektrische bussen zijn geleverd.
Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 04 apr 2024, 11:06
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 10 nov 2023, 14:44
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Zoals je in de vorige update van 20 juni (hieronder) hebt kunnen lezen hebben we op 20 juni aan het College van Beroep van het Bedrijfsleven (rechtbank) een brief gestuurd. Daarin hebben we laten weten dat we in beroep gaan tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân, om de concessie te gunnen aan Qbuzz. Daarnaast hebben we een verzoek ingediend om de ingangsdatum voor de nieuwe concessie uit te stellen zolang het beroep nog loopt. Dit verzoek wordt aankomende maandag 23 september, in behandeling genomen. We hopen op uitslag circa 2 weken later.Buschauffeur ZHN schreef: ↑do 15 aug 2024, 11:00 Update over bezwaar Arriva:
''Op maandag 23 september om 10.00 uur vindt het kort geding over het gunningsbesluit van de busconcessie Fryslân plaats bij College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag.
In dit kort geding vragen we de voorzieningenrechter om het besluit van de provincie Fryslân om de busconcessie te gunnen aan Qbuzz voorlopig op te schorten.''
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Kan nog een mooie puinhoop worden
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Hier is mijn inziens niks moois aan
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 14 aug 2024, 10:12
- Locatie: Leeuwarden
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De zaak duurt al langer dan een half jaar? En het word nog uitgesteld met 2 weken!? 

-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Lees gewoon de tekst nog even een keer. 

-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het was gezellig bij de rechter zo te lezen... Uitspraak 3 oktober
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... lCWBxrMZ7A
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... lCWBxrMZ7A
Grt. Stefan
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ook al heb ik een voorkeur ,ik vind het kwalijk hoe Arriva reageert,ik hoop dat de rechter ook naar het menselijke kijkt .
- ArrivaBas
- Berichten: 9520
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Arriva brengt met zijn kinderachtige houding zelf het busvervoer in gevaar. Ik volg namelijk even niet meer waar de bezwaren van ze nu weer over gaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Maar uit het bericht begreep ik dus ook dat er nog een beroep is , in het nieuwe jaar? Ik dacht dat dit de laatste gang was die van de bestuursrechter? , Kunnen ze soms eindeloos procederen?
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Jaren geleden heeft Qbuzz met eindeloos procederen Utrecht binnen gehaald.
-
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik vind het wel tekenend voor de situatie dat in het artikel geen woord gerept wordt over de inhoudelijke bezwaren. Het zou kunnen dat de behandeling gisteren gericht was op een tijdelijke voorziening (dan zullen de inhoudelijke bezwaren minder intensief behandeld worden) en niet op het daadwerkelijke bezwaar. Dat zou ook de snelle reactie (op 3 oktober al uitspraak) van het CBb verklaren. Dat zou echter ook betekenen dat de inhoudelijke behandeling van het daadwerkelijke bezwaar nog altijd op zich laat wachten (inmiddels al bijna een jaar na voorlopige gunning) en dus niet voor december afgehandeld is.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Nouja, dat was bezwaar vanuit connexxion tegen winst van qbuzz
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het is natuurlijk bijzonder dat dit soort procedures minder dan 3 maanden voor ingang van een concessie nog lopen.
Aan de andere kant maakt Arriva gewoon gebruik van de mogelijkheden die het systeem bied.
Aan de andere kant maakt Arriva gewoon gebruik van de mogelijkheden die het systeem bied.
-
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dit was inderdaad voor een voorlopige voorziening.iamthedutchdude schreef: ↑di 24 sep 2024, 10:21 Het zou kunnen dat de behandeling gisteren gericht was op een tijdelijke voorziening (dan zullen de inhoudelijke bezwaren minder intensief behandeld worden) en niet op het daadwerkelijke bezwaar. Dat zou ook de snelle reactie (op 3 oktober al uitspraak) van het CBb verklaren.
Staat overigens ook in het artikel van Omroep Friesland:
Omdat de hele procedure nog een tijd duurt, wordt er vandaag eerst een voorlopige voorziening behandeld. Dat is een soort van tussentijdse afspraak tot de zaak definitief klaar is.
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Er zitten 2 kanten aan een voorlopige voorziening.
Stel Qbuzz verliest uiteindelijk de concessie dan hebben zij een groot probleem, ze hebben bussen gekocht en chauffeurs overgenomen / geworven (dat ze willen verhalen op ....). Ze hebben dan kort de concessie gereden en Arriva of een ander gaan verder.
Stel Arriva verliest, dan is de start voor Qbuzz alleen verlaat.
De financiële gevolgen zijn dan heel anders.
Dat Qbuzz zegt al bussen te hebben besteld terwijl de gunning nog niet 100% definitief is dat is in principe hun probleem.
Ik denk dat uitstel van de start van de nieuwe concessie het minst schadelijk is voor alle partijen.
Stel Qbuzz verliest uiteindelijk de concessie dan hebben zij een groot probleem, ze hebben bussen gekocht en chauffeurs overgenomen / geworven (dat ze willen verhalen op ....). Ze hebben dan kort de concessie gereden en Arriva of een ander gaan verder.
Stel Arriva verliest, dan is de start voor Qbuzz alleen verlaat.
De financiële gevolgen zijn dan heel anders.
Dat Qbuzz zegt al bussen te hebben besteld terwijl de gunning nog niet 100% definitief is dat is in principe hun probleem.
Ik denk dat uitstel van de start van de nieuwe concessie het minst schadelijk is voor alle partijen.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De provincie eiste dat Qbuzz voorbereidde voor start in december.
-
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dat is geen kant van een voorlopige voorziening, maar gewoon een algemeen feit bij een beroepsprocedure die doorloopt tot in de concessieperiode: de concessie kan, ondanks dat die periode al gestart is, nog ingetrokken worden. Bij een voorlopige voorziening zou Qbuzz überhaupt niet gereden hebben (en dus niet kort zoals je hierboven noemt).Zonnig schreef: ↑di 24 sep 2024, 13:46 Er zitten 2 kanten aan een voorlopige voorziening.
Stel Qbuzz verliest uiteindelijk de concessie dan hebben zij een groot probleem, ze hebben bussen gekocht en chauffeurs overgenomen / geworven (dat ze willen verhalen op ....). Ze hebben dan kort de concessie gereden en Arriva of een ander gaan verder.
De twee kanten van een voorlopige voorziening:
- Als Arriva uiteindelijk de concessie alsnog wint: Arriva heeft vanaf het begin van de concessieperiode kunnen rijden (eerst via de voorlopige voorziening, daarna conform concessie). De financiële gevolgen van die voorlopige voorziening zijn dus 0 ten opzichte van de bieding. Qbuzz heeft daarentegen kosten gemaakt, waarvan het geen cent heeft terug kunnen verdienen. Dit terwijl zij geen enkele invloed hebben op eventuele fouten die de provincie bij gunning gemaakt heeft.
- Als Qbuzz de concessie behoudt: Door de voorlopige voorziening heeft Qbuzz niet de gehele concessieperiode kunnen rijden. Dit werkt negatief door op de financiële gevolgen ten opzichte van berekend in de bieding. Arriva heeft tegelijkertijd ten onrechte langer door kunnen rijden, wat een financieel voordeel (want langer inkomsten zonder grote investeringen) oplevert (tenzij Arriva bussen heeft besteld terwijl de concessie niet aan hen gegund was, maar dat is zo mogelijk nog
dommeronverstandiger dan dat Qbuzz bussen bestelt bij een nog niet definitief aan hen gegunde concessie).
- Als Arriva uiteindelijk de concessie alsnog wint: Arriva heeft niet direct vanaf het begin van de concessieperiode kunnen rijden. Dit betekent dat er negatieve financiële gevolgen zijn ten opzichte van de bieding. Qbuzz heeft ondertussen de kans gehad om een klein deel van de investeringen die voortkomen uit de plicht tot doorzetten van implementatie (procedure schorst de voorlopige gunning niet) terug te verdienen. Desondanks is er nog steeds sprake van een fors negatief financieel gevolg, aangezien alle kosten van investeringen normaal gesproken terugverdiend zouden worden over de hele concessieperiode.
- Als Qbuzz de concessie behoudt: Qbuzz heeft vanaf het begin van de concessieperiode kunnen rijden. De financiële gevolgen zijn dus 0 ten opzichte van de bieding. Arriva heeft tegelijkertijd niet langer doorgereden dan zij vanuit de voorgaande concessie recht op had. Dit heeft ook geen financiële gevolgen ten opzichte van een regulier concessieverlies (m.u.v. de kosten van het procederen, wat een eigen keuze is).
Een eventuele voorlopige voorziening is dus vooral gunstig voor Arriva, terwijl het juist zeer ongunstig is voor Qbuzz (aan wie de concessie voorlopig gegund is en dus de partij waar we vanuit moeten gaan zolang niet door de rechter beoordeeld is dat het besluit tot gunning aan Qbuzz onrechtmatig of onzorgvuldig is). Naar mijn mening zou het besluit van het CBb dan ook moeten zijn dat er geen voorlopige voorziening komt. Dit spoort bovendien Arriva aan om het beroepsproces niet onnodig te verlengen, aangezien dit dan in hun eigen nadeel werkt. Aangezien Arriva de partij is die in beroep is gegaan, hebben zij ook (buiten het CBb) de meeste invloed op de duur van het beroepsproces.
EDIT: Overigens verwacht ik als gevolg van precedentwerking uit eerdere zaken dat die voorlopige voorziening er wel komt en Arriva dus langer doorrijdt. Daar kan ik echter niet het verloop van het lopende beroep in meenemen, wat het CBb wel kan en zou moeten.
...maar ook een gevolg van de opdracht vanuit de provincie om de implementatie van de concessie door te zetten, ondanks dat de verlening van die concessie nog niet definitief is. Het bezwaar- en beroepproces heeft immers (zoals al in verschillende brieven van de provincie, die eerder in dit topic aangehaald zijn, genoemd is) geen schorsende werking.
-
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De financiële gevolgen zullen ook voor Arriva in dit geval niet 0 zijn; Ze hebben minder tijd om voor te bereiden, en ze zouden dan de eerste tijd met een noodconcessie rijden, die mogelijk andere eisen/baten heeft.iamthedutchdude schreef: ↑di 24 sep 2024, 14:44 [Bij voorlopige voorziening] Als Arriva uiteindelijk de concessie alsnog wint: Arriva heeft vanaf het begin van de concessieperiode kunnen rijden (eerst via de voorlopige voorziening, daarna conform concessie). De financiële gevolgen van die voorlopige voorziening zijn dus 0 ten opzichte van de bieding. Qbuzz heeft daarentegen kosten gemaakt, waarvan het geen cent heeft terug kunnen verdienen. Dit terwijl zij geen enkele invloed hebben op eventuele fouten die de provincie bij gunning gemaakt heeft.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
En wss ook een probleem voor aangeworven personeel die al getekend hebben ,en Arriva rijd dan lekker door met hun oude afgeschreven vloot
-
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Logischerwijs is mijn verhaal een simplificatie van de werkelijkheid, ik heb namelijk geen inzicht in contracten, onderhoudsstaat van bussen en stallingen en allerlei andere zaken die van belang zijn. Het zal dus niet precies op 0 uitkomen, maar zal rond die 0 liggen. Kan een klein financieel voordeel zijn, maar ook een klein financieel nadeel.Dionysusnu schreef: ↑di 24 sep 2024, 15:00 De financiële gevolgen zullen ook voor Arriva in dit geval niet 0 zijn; Ze hebben minder tijd om voor te bereiden, en ze zouden dan de eerste tijd met een noodconcessie rijden, die mogelijk andere eisen/baten heeft.
Daar komt bij dat ik het onwaarschijnlijk acht dat er een volledig nieuw eisenpakket opgesteld gaat worden binnen 3 maanden, dus hoogstwaarschijnlijk zal een groot deel van de eisen overeenkomen met de eisen in het PvE van de huidige noodconcessie of met de eisen in het PvE in de nieuwe concessie. In dat eerste geval zijn dat de bestaande eisen, in dat tweede geval zijn dat eisen waar Arriva bij de bieding voor deze concessie al bekend mee geraakt is en waar ze zelf ook op lijken voor te sorteren (bijv. door hun stallingen te behouden). Daarnaast zitten ze daarvoor ook zelf aan de onderhandelingstafel.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dat is compleet onwaar. De concessie is drie keer aan Qbuzz gegund, omdat Qbuzz drie keer het best aansloot op wat het BRU wilde, maar er de eerste twee keer fouten gemaakt waren door BRU.
Qbuzz is daar nooit in bezwaar of beroep gegaan, dat was Connexxion (en de eerste twee keer blijkbaar terecht, maar daar kon Qbuzz niks aan doen).
Zie hier: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... nbesteding
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De website van Qbuzz Fryslân is actief en aanklikbaar vanaf de homepagina qbuzz.nl; https://fryslan.qbuzz.nl/?_gl=1*ucw669* ... Mi4wLjAuMA..
De link qbuzz.nl/frl is nog niet gekoppeld maar dit zal vast later nog volgen.
De link qbuzz.nl/frl is nog niet gekoppeld maar dit zal vast later nog volgen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr 21 jun 2024, 08:25
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ziet er mooi uit, ook die gele kleur. Beetje streekbus-geel. 
Als Qbuzz nu niet gaat rijden per december weet ik het ook niet meer...

Als Qbuzz nu niet gaat rijden per december weet ik het ook niet meer...

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten