Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
iamthedutchdude

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Philip schreef: vr 27 sep 2024, 20:25
iamthedutchdude schreef: vr 27 sep 2024, 18:43 Het openbaar maken van bedrijfsinterne communicatie kan de nodige gevolgen hebben voor een medewerker (niet alleen bij Arriva, maar in het algemeen).
De vraag is wat precies interne communicatie is. Voor zover ik weet is de behandeling van het kort geding gewoon openbaar. Dit commentaar zal ook bij Qbuzz bekend zijn. Waarom dan niet inderdaad openbaar reageren?
Intranetberichten zijn niet openbaar en dat is wel hetgeen wat hier gedeeld werd. De zittingen van het kort geding (voor de tijdelijke voorziening, red.) zijn weliswaar openbaar, het beroepschrift en de verweerschriften voor het beroep zelf (en mogelijk de zitting voor het beroep) zijn dat (vooralsnog) niet.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Philip schreef: vr 27 sep 2024, 20:25
iamthedutchdude schreef: vr 27 sep 2024, 18:43
Busliefhebber0 schreef:vr 27 sep 2024, 18:35 [Verstandig om te verwijderen]
Het openbaar maken van bedrijfsinterne communicatie kan de nodige gevolgen hebben voor een medewerker (niet alleen bij Arriva, maar in het algemeen).
De vraag is wat precies interne communicatie is. Voor zover ik weet is de behandeling van het kort geding gewoon openbaar. Dit commentaar zal ook bij Qbuzz bekend zijn. Waarom dan niet inderdaad openbaar reageren?
Citeer dan uit stukken die openbaar gemaakt zijn en niet vanuit een intern kanaal van Arriva :idea: (no offence).
zone2000

Bericht door zone2000 »

nv_busfreak schreef: vr 27 sep 2024, 20:18 Zoals al eerder beweerd blijft het op de Waddeneilanden volledig elektrisch dus in tegenstelling tot wat hier geroepen wordt. Zie ook; https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... lan-rijden
Op 1 januari 2030 moet de hele voor emissievrij zijn, ik geloof er eigenlijk weinig van dat alle netcongestie problemen tegen die tijd opgelost zijn. :roll:
Maurice Hooikammer

Bericht door Maurice Hooikammer »

nv_busfreak schreef: vr 27 sep 2024, 20:18 Zoals al eerder beweerd blijft het op de Waddeneilanden volledig elektrisch dus in tegenstelling tot wat hier geroepen wordt. Zie ook; https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... lan-rijden
Leuk dat die man dat roept, maar dan gaat het aanbod er vast flink op achteruit, want met 6 geledes (862x) en 5 standaardbussen (VDL's zouden vanuit Groningen komen) ga je qua aantallen flink achteruit op Vlieland, Terschelling en Ameland waar ze nu in totaal 16 bussen hebben rijden.

De gemeente Ameland heeft ook al een brief gestuurd aan Qbuzz om te betreuren dat het nieuwe aanbod geen verbetering is: langere reistijd 66 en geen aansluitingen op sneldiensten Wagenborg (die binnenkort met een schip met dubbele capaciteit gaat varen)
Laatst gewijzigd door Maurice Hooikammer op za 28 sep 2024, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Maurice Hooikammer

Meltrain schreef: vr 27 sep 2024, 20:36
Maurice Hooikammer schreef: vr 27 sep 2024, 18:27
Hainje schreef: vr 27 sep 2024, 17:09
ovforens schreef: vr 27 sep 2024, 16:50 @finley, kan je wat toelichten anders hebben we er niets aan hier.
Komt er eigenlijk op neer dat dhr. Hettinga er heel erg aan twijfelt of Qbuzz wel in staat is om diverse deadlines te halen en hij loopt een beetje te miepen over het gegeven dat Qbuzz niet heeft beloofd om volledig elektrisch te beginnen, terwijl Arriva dat wel zou kunnen volgens hem. Gewoon de standaard grammofoonplaat welke we inmiddels wel kennen van hem wanneer Arriva een belangrijke concessie verliest.
Hier ben je wel selectief, want daarnaast noemt hij gewoon redelijke bezwaren bij de beoordeling van plannen waarbij de provincie niet consistent is én een onjuist gebruik van een adviesbureau.
Werk jij ook bij Arriva? :o
Wat bedoel je met "onjuist gebruik van een adviesbureau"?
Omdat ik geen verdere specifieke interne bedrijfsinfo kan delen hoop ik dat je snapt dat ik niet meer kan zeggen dan dit. En ja, ik ben best trots op mijn werkgever en daarom ga ik graag met feiten in verweer als ze weer eens kwaad worden afgeschilderd als slechte verliezer of de firma goedkoop en kampioen strekken van lijnen.

huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Het strekken van lijnen wordt vaak opgelegd door de provincie.
Ook Transdev is kampioen strekken. Het is maar net in welke provincie de vervoerder rijdt.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Maurice Hooikammer schreef: za 28 sep 2024, 09:14
Leuk dat die man dat roept, maar dan gaat het aanbod er vast flink op achteruit, want met 6 geledes (862x) en 5 standaardbussen (VDL's zouden vanuit Groningen komen) ga je qua aantallen flink achteruit op Vlieland, Terschelling en Ameland waar ze nu in totaal 16 bussen hebben rijden.
Alleen al qua verplichte overname moesten 12 elektrische bussen overgenomen worden. Tel daar de 5 VDL's bij op en je komt op 17 elektrische bussen. Dan kan dat dus prima.
ov'tje

Bericht door ov'tje »

iamthedutchdude schreef: za 28 sep 2024, 12:09
Maurice Hooikammer schreef: za 28 sep 2024, 09:14
Alleen al qua verplichte overname moesten 12 elektrische bussen overgenomen worden. Tel daar de 5 VDL's bij op en je komt op 17 elektrische bussen. Dan kan dat dus prima.
Nee, want die zes bussen zijn van Schiermonnikoog ;)

In Groningen staan VDL's 7029-7032 op dit moment 'terzijde'.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Zou Qbuzz misschien de 30xx-Ebusco's en 61xx-Citea's naar de Wadden willen halen? Die hebben ze immers nog in bezit.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Noord152 schreef: vr 27 sep 2024, 15:08
Weinig creatuef het exterieur.
Hiermee onderscheid Qbuzz zich totaal niet!
Mij spreekt het totaal niet aan.
Laatst gewijzigd door Tom024 op za 28 sep 2024, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aub geen foto's quoten
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Lijn 45 schreef: za 28 sep 2024, 13:39 Zou Qbuzz misschien de 30xx-Ebusco's en 61xx-Citea's naar de Wadden willen halen? Die hebben ze immers nog in bezit.
Nou zou dat niet denken, die 30xx zijn naar utrecht gegaan maar staan daar ook non actief en verwacht niet dat die nog ooit weer gaan rijden. En de 61xx zijn ook definitief terzijde
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Zonnig schreef: za 28 sep 2024, 13:59
Noord152 schreef: vr 27 sep 2024, 15:08
Weinig creatuef het exterieur.
Hiermee onderscheid Qbuzz zich totaal niet!
Mij spreekt het totaal niet aan.
Is ook door de provincie gemaakt
Laatst gewijzigd door Tom024 op za 28 sep 2024, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aub geen foto's quoten
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Ik herken anders toch wel Qbuzz trekjes in het exterieur. Die blauwe strook onder de ramen doet anders wel beetje denken aan Qbuzz Utrecht stad/en deels GD.
Nickipedia
Contacteer:

Bericht door Nickipedia »

Maurice Hooikammer schreef: za 28 sep 2024, 09:20 ... of de firma goedkoop...
Dat is iets waar de directeur van dat bedrijf anders maar al te graag mee te koop loopt, zowel tegenover NS, als het GVB... :X
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Exact, ik vind het nogal opvallend. Zelf loopt dat bedrijf al jaren te roepen en te schreeuwen dat ze het wel goedkoper kunnen dan de NS en de drie stadvervoerders, maar owee als andere datzelfde bedrijf bestempelen als firma goedkoop.. :X _O-
Laatst gewijzigd door Tom024 op zo 29 sep 2024, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
dennistd

Bericht door dennistd »

Hainje schreef: vr 27 sep 2024, 17:09hij loopt een beetje te miepen over het gegeven dat Qbuzz niet heeft beloofd om volledig elektrisch te beginnen, terwijl Arriva dat wel zou kunnen volgens hem.
Net zoals in Twente, waar na ruim driekwart jaar nog steeds meer dan tien diesels rondrijden :')
Maurice Hooikammer

Lange_Dre schreef: za 28 sep 2024, 18:32
Nickipedia schreef: za 28 sep 2024, 17:58
Maurice Hooikammer schreef: za 28 sep 2024, 09:20 ... of de firma goedkoop...
Dat is iets waar de directeur van dat bedrijf anders maar al te graag mee te koop loopt, zowel tegenover NS, als het GVB... :X
Exact, ik vind het nogal opvallend. Zelf loopt dat bedrijf al jaren te roepen en te schreeuwen dat ze het wel goedkoper kunnen dan de NS en de drie stadvervoerders, maar owee als andere datzelfde bedrijf bestempelen als firma goedkoop.. :X _O-
Er bestaat gelukkig een verschil tussen goedkoop zijn voor een reiziger en de firma goedkoop die hobbyisten vaak toebedelen doordat men met altijd VDL alleen maar kiest voor 'goedkoop' materieel (terwijl dat zelfs te betwisten valt).

Lijkt me niet meer dan logisch om te koketteren met het goedko(o)p(er) kunnen aanbieden van een product. Iets wat in het geval van NS meer dan welkom is. Tegen lagere prijzen kan niemand tegen zijn lijkt me. Ja, voor liefhebbers zonde dat Arriva geen volledige Daimler vloot heeft met alle luxe erop en eraan. Maar dat is marktwerking. We zijn hier gen Luxemburg.

Vind het in ieder geval mooi om te werken voor een bedrijf dat zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie qua ambities en mogelijkheden om nieuwe zaken te ontwikkelen om het aanbod nog beter te maken: open access, interne opleidingen, Glimble etc. Ja, het gaat zeker nog niet overal goed, maar men geeft er blijk van om daar alles aan te doen om te zoeken naar oplossingen.
Laatst gewijzigd door Maurice Hooikammer op zo 29 sep 2024, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

JeroenSpock

Bericht door JeroenSpock »

Veel oudere chauffeurs lopen te zeiken over Qbuzz en dat vroeger alles beter was, maar dat was niet de Arriva tijd, nog daarvoor bij DVM, Fram en Gado. Ook niet veel collega's van die oudere groep die trots zijn om bij Qbuzz te werken, asociaal bedrijf. Maar dat riepen ze ook van Arriva.
Ik heb Bij Qbuzz, Arriva en Conexxion gereden en vooral die laatste vond ik destijds een warme werkgever (Zeist/Arnhem).

En Arriva heeft juist weer opties in hun bussen waar chauffeurs van Qbuzz wel jaloers op zijn, andersom vast ook wel.
Wel mooi hoe een VDL mannetje tijdens een rondleiding door de 'fabriek' in Heerenveen riep dat de Citea een goedkope bus is die zeer zuinig rijdt. Ik vroeg hoe zuinig dan, 1 op 5... Dat doet een Citaro ook, dus dat is geen reden om voor VDL te kiezen. Ik denk dat Arriva gewoon goede (in ider geval veel betere) banden met VDL heeft dan Qbuzz.

Over die nieuwe IVECO's: mooie bus, mooie kleur ook. Hou ik wel van, gewoon lekker simpel en duidelijk. En gewoon lekker dieselen :pos:
Hoop wel dat ze beter zitten, veren, sturen, rijden dan de oudere IVECO's want dat is niets om trots op te zijn.
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

Een overgang is natuurlijk altijd spannend en afwachten ,moet het perse daarom slechter zijn? Vroeger is dood en we zullen toch meemoeten , doe je dat niet dan werkt het alleen voor jezelf tegen ,vind je het dan niet meer leuk dan stop je
Stan_Bronstring

Bericht door Stan_Bronstring »

JeroenSpock schreef: ma 30 sep 2024, 11:51 Wel mooi hoe een VDL mannetje tijdens een rondleiding door de 'fabriek' in Heerenveen riep dat de Citea een goedkope bus is die zeer zuinig rijdt. Ik vroeg hoe zuinig dan, 1 op 5... Dat doet een Citaro ook, dus dat is geen reden om voor VDL te kiezen. Ik denk dat Arriva gewoon goede (in ider geval veel betere) banden met VDL heeft dan Qbuzz.
Dat zou goed kunnen.

Arriva heeft de laatste tien jaar bij een select aantal fabrikanten bussen gekocht, waarvan VDL en Volvo de belangrijkste zijn zoals de meesten hier wel zullen weten. De meeste streekvervoerders daarentegen, waaronder Qbuzz maar ook zeker bijvoorbeeld Keolis, hebben wat meer verschillende merken gekocht, vaak verschillend per concessie. Ik vind het dan toch wel opvallend dat Arriva dat zo anders doet, ik heb geen idee welke busmerken wat duurder zijn maar de prijs zou bij deze beslissing denk ik zeker een rol kunnen spelen.

en ging dat over die zuinigheid over de Citea LLE? Die bussen zijn toch al gauw zo'n twee ton lichter ten opzichte van de meeste streekbussen van gelijke lengte, dus ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Vinny

Bericht door Vinny »

Ik heb de nadagen van Connexxion nog meegemaakt in Friesland. Dat was echt verschrikkelijk. Arriva beloofde dat beter te doen, maar veel is niet of slechts half ingelost. Er zijn natuurlijk ook de nodige bezuinigingen en in opdracht van de provincie wat ombuigingen geweest. Met het OV van Sneek naar Den Helder is echt werkelijk een drama tegenwoordig. Dat was 10 jaar geleden echt beter.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift

Bericht door Durashift »

Kleurstelling van de Iveco is wel mooi ja.

Is dit nog een pre-productie exemplaar? Die camera-spiegels boven de deur ziet er nog een beetje rommelig uit eigenlijk.

Verders lijkt mij dit een facelift van de bestaande bus, zoals die nu nog bij Transdev rondrijden. Denk dat ze er qua onderstel weinig aan verbeterd hebben, de Italianen. Zal dan ook niet veel anders rijden, lijkt mij.

Voor Qbuzz lijkt het mij wel spannend of de fabriek / importeur alle bussen op tijd op kenteken krijgt, immers moet dit voor eind van het jaar zijn, anders klopt het niet meer met het PvE.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Het is inderdaad een facelift van de Crossway LE.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

In de berichten staat ook dat 85% nieuw is , dus aangevuld met waat andere bussen denk ik
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Tot nu toe is er alleen wat bekend van wijzigingen in NO-Friesland.
Is er voor de andere delen (nog) niets bekend of wil Qbuzz dat nog niet vrijgeven omdat ze onzeker zijn of ze überhaupt wel mogen gaan rijden?
Plaats reactie